مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

تفاوت بلوک یونولیت و یونولیت دیواری در چیست؟

یونولیت به‌عنوان یکی از پراستفاده‌ترین مواد در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی، بسته‌بندی و … شناخته می‌شود و با داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد می‌تواند استفاده‌های متعددی داشته باشد. این ماده در دهه‌های اخیر انقلاب بزرگی در صنعت پویای ساختمان‌سازی ایجاد کرده و در بخش‌های مختلفی از ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. یونولیت‌ها کاربردهای متعددی در ساختمان‌سازی داشته و به‌عنوان مصالح، عایق و تزئینات دکوری استفاده می‌شوند. رایج‌ترین نوع یونولیت‌ها که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود بلوک های یونولیت و دیواری هستند که هر کدام انواع مختلفی داشته و کاربردهای مجزایی دارند. در ادامه مطلب به بررسی کامل تفاوت یونولیت سقفی و یونولیت دیواری و کاربردهای آنها پرداخته خواهد شد.

فرق یونولیت دیواری و سقفی

ماهیت یونولیت

یونولیت در حقیقت نوعی ماده سبک‌وزن و متخلخل است که کاملاً خنثی بوده و از نوعی پلاستیک تولید می‌شود که خود از استایرن مونومر به دست می‌آید. Jonulite اولین بار در سال ۱۸۳۹ توسط دانشمندی به اسم ادوارد سیمون کشف شده و در سال ۱۹۵۹ توسط کمپانی آلمانی کوپر به تولید انبوه رسید. یونولیت‌ها با نام‌های دیگری مانند آکاسیف، پلاستوفوم، استایروفوم و پلی استایرن انبساطی یا EPS شناخته می‌شود. یونولیت‌ها وزن بسیار کمی داشته و حدود ۹۵ درصد از حجم آنها از هوا تشکیل شده است و در ۳ مرحله اصلی شامل پیش انبساط، تثبیت و شکل‌دهی تولید می‌شوند.

تفاوت بلوک هایو یونولیت دیواری

همان‌طور که گفته شد یونولیت‌ها دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آنها کاربردهای متعددی در بخش‌های مختلفی از ساختمان دارند. بلوک یونولیت که بیشتر از سایر انواع یونولیت‌ها شناخته شده است به‌عنوان قالب بتن در سقف‌های تیرچه بلوک یا دال یک‌طرفه استفاده می‌شود. یکی از بارزترین تفاوت‌های بلوک یونولیت و یونولیت‌های دیواری میزان ضخامت آنها است و بلوک های یونولیت چندین برابر یونولیت‌های دیواری ضخامت دارند. همچنین از نظر قیمت نیز این یونولیت‌ها باهم متفاوت هستند و معمولاً بلوک یونولیت به دلیل ابعاد، ضخامت و دانسیته بالاتر از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

کاربردهای یونولیت دیواری

یونولیت دیواری از جمله یونولیت‌های کاربردی و پراستفاده در صنعت ساختمان‌سازی هستند و به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند می‌توانند مصارف زیادی داشته باشند. خاصیت صداگیر بودن یا اصطلاحاً (آکوستیک)، خاصیت ضدضربه بودن، خاصیت ضد آب و رطوبت بودن، مقاومت در برابر ضربه و فشار، قابلیت شستشو و خاصیت آنتی باکتریال بودن، طول عمر بالا و … از مهم‌ترین ویژگی‌ها و خاصیت‌های این یونولیت‌ها هستند. یونولیت دیواری می‌تواند به شیوه‌های مختلفی استفاده شود که مهم‌ترین آنها شامل مواردی همچون دیوار پوش فوم، فوم دیواری تزئینی، فوم دیوار پوش، یونولیت دیواری ۳D Panel هستند.

تفاوت یونولیت دیواری و سقفی

کاربردهای بلوک یونولیت

می‌توان گفت کاربرد یونولیت سقفی به‌عنوان تفاوت بلوک یونولیت و یونولیت دیواری شناخته می‌شود چراکه این یونولیت‌ها بر خلاف یونولیت‌های دیواری که می‌توان در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده شود فقط در سقف ساختمان‌ها به کار می‌رود. این یونولیت‌ها دارای کاربردهای متعددی هستند که مهم‌ترین آنها شامل مواردی همچون عایق صوتی، عایق حرارتی و عایق رطوبت است. در حقیقت بلوک یونولیت می‌تواند یک عایق دائمی در ساختمان‌سازی باشد و در انواع ساختمان‌های اداری، مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده شود. هدف اصلی استفاده از بلوک یونولیت کاهش وزن کلی ساختمان‌ها و افزایش ایمنی آنها در برابر زلزله است.

مشخصات بلوک های یونولیت

بلوک های یونولیت می‌توانند در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی تولید شوند اما اندازه استاندارد آنها به‌صورت ۲۵*۵۰*۲۰۰ سانتی‌متر است که دارای دانسیته استاندارد ۱۲ است. این یونولیت‌ها دارای وزن استانداردی نیز هستند و معمولاً وزن آنها بین ۷ تا ۸ کیلوگرم است. البته وزن یونولیت ارتباط مستقیمی با دانسیته دارد و چنانچه مشتریان یونولیت‌هایی با دانسیته ها و ابعاد مختلف سفارش دهند وزن متفاوتی نیز خواهند داشت. به‌صورت کلی بلوک های یونولیت باید از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تأییدیه‌های استاندارد را دریافت کند.

تفاوت کاربرد یونولیت سقفی

فاکتورهای مهم انتخاب یونولیت مناسب

همان‌طور که گفته شد تفاوت بلوک یونولیت و یونولیت دیواری در قیمت نیز مشهود است و قیمت هرکدام از این یونولیت‌ها می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی باشد. برای خرید بلوک یونولیت و دیواری لازم است که به فاکتورهای مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • دانسیته یونولیت‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد و هر کدام از بلوک های یونولیت و دیواری با توجه به نوع کاربردهای خود دارای چگالی منحصربه‌فردی هستند.
  • نوع و کیفیت مواد اولیه یونولیت‌ها اهمیت بالایی دارد چرا که تعدادی از یونولیت‌ها از مواد بازیافتی تولید می‌شوند و معمولاً کیفیت بالایی ندارند.
  • مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر فشار و ضربه، مقاومت در برابر صوت و رطوبت و … اهمیت بالایی دارد.
  • ابعاد و اندازه یونولیت‌ها
  • میزان اشتعال‌زایی یا مقاومت در برابر آتش
  • یکپارچه و سالم بودن یونولیت‌ها و فاصله یکدست دانه‌های آن
  • داشتن نشان استاندارد و تأییدیه‌های معتبر
  • وزن یونولیت‌ها

تأثیر یونولیت بر صوت نیز می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و عواملی همچون نوع یونولیت، ضخامت آن، میزان دانسیته و کیفیت پخت و مواد اولیه باشد

جمع‌بندی نهایی

یونولیت‌های ساختمانی شامل انواع مختلفی همچون یونولیت‌های دیواری، بلوک یونولیت و فشرده هستند که هر کدام دارای ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای مختلفی هستند. تفاوت بلوک یونولیت و یونولیت دیواری در میزان دانسیته، وزن، ابعاد و اندازه‌ها، ضخامت باعث می‌شود که هر کدام کاربردهای جداگانه‌ای داشته باشند اما هدف اصلی از استفاده از این مواد کاهش وزن ساختمان‌ها، عایق‌بندی از نظر رطوبت، صدا و حرارت و صرفه‌جویی در هزینه‌ها است.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات