مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

ورق یونولیت

یونولیت

در دو دهه گذشته تمامی صنایع به واسطه پیشرفت علوم و تکنولوژی، انقلاب بزرگی را تجربه کرده اند. صنعت ساختمان سازی از جمله صنایعی است که به سرعت پیشرفت داشته و گسترش پیدا کرده است. یونولیت ها یکی از مصالحی هستند که امروزه در ساختمان سازی کاربردهای بسیار زیادی دارند و در جهت کاهش وزن ساختمان، افزایش امنیت در برابر زمین لرزه، عایق‌بندی حرارتی، صوتی، رطوبتی و … استفاده می شوند.

یونولیت در بخش های مختلف ساختمان مانند سقف، دیوارها، کف، تاسیسات، لوله کشی و … استفاده می‌شود. مادفوم، یونولیت را در انواع مختلف سقفی، دیواری، بسته بندی و بلوک مادر، به سراسر ایران عرضه می‌کند.

مقایسه یونولیت استاندارد و یونولیت غیر استاندارد در بازار

یونولیت، یکی از جایگزین‌های بسیار مناسب برای بلوک‌های سیمانی و یا سفالی به شمار می‌رود. جنس یونولیت موجود در بازار درجه بندی دارد. برخی از افراد سودجو برای سود بیشتر خود، از کیفیت یونولیت کم کرده و باعث خسارت های زیادی به مشتری می‌شوند. در این ویدیو از مادفوم، با تفاوت جنس استاندارد و متفرقه بیشتر آشنا می‌شویم. همچنین ویژگی های یونولیت کندسوز را که توسط شرکت مادفوم تولید می‌شود، بررسی می‌کنیم.

بررسی یونولیت

یونولیت که با نام های دیگری همچون آکاسیف، پلاستوفوم، استایروفوم و … شناخته می‌شود، یک ماده سبک و متخلخل است. یونولیت به عنوان یک ماده بی اثر و خنثی کاربرد دارد. در یونولیت، هیچگونه واکنش شیمیایی انجام نمی‌دهد و میزان جذب رطوبت در آن صفر است. Jonulite که با نام پلی استایرن انبساطی یا EPS نیز شناخته می‌شود، اولین بار توسط Eduard Simon در سال 1839 به شکل تصادفی کشف شد. ماده تشکیل دهنده Jonulite نوعی پلاستیک است که از استایرن مونومر به دست می‌آید. وزن پایین این ماده به این دلیل است که حدود 95 درصد آن از هوا و فقط 5 درصد از پلاستیک است.

قیمت یونولیت

تولید یونولیت در سه مرحله شامل پیش ‌انبساط، تثبیت و شکل‌ دهی انجام می شود. در این فرآیند دانه های پلی استایرن با پنتان آغشته شده و در دمای بالاتر از 90 درجه سانتی گراد پیش فوم می شود. این افزایش دما باعث می شود که پنتان تبخیر شده و مواد پایه ترموپلاستیک به ۲۰ تا ۵۰ برابر اندازه اصلی خود برسد. در مرحله بعد این دانه ها 6 تا 12 ساعت برای تثبیت شدن حالت تعادل نگهداری شده و در نهایت وارد قالب می شوند. دانه های تثبیت شده در مرحله آخر در اشکال سفارشی طراحی شده و چنانچه لازم باشد مواد بازدارنده آتش به آنها اضافه خواهد شد.

ویژگی های یونولیت

همانطور که گفته شد این ماده بر اساس ویژگی های منحصر به فرد، کاربردهای مختلفی دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های پلاستوفوم یا یونولیت می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارد.
  • عایق صوتی و حرارتی مناسبی است.
  • وزن بسیار کمی دارد.
  • بسیار مقرون به صرفه تر از سایر مصالح ساختمانی است.
  • به کاهش وزن ساختمان ها و افزایش مقاومت آنها در برابر زلزله کمک زیادی می کند.
  • حمل و نقل و نصب آن بسیار راحت است.
  • طول عمر بسیار بالایی دارد و به علت بی اثر بودن پوسیده نمی‌شود.
  • صرفه جویی در مصالح مختلف مانند گچ، سیمان و … در ساختمان سازی.
  • هیچگونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند. قابلیت بازیافت دارد و …

از مهم ترین کاربردهای یونولیت می‌توان به استفاده در صنعت ساختمان سازی، استفاده از یونولیت بسته بندی در صنعت بسته بندی، استفاده در صنایع غذایی و دارویی، استفاده در صنعت پزشکی، استفاده در صنایع کشاورزی، خودروسازی، لوازم خانگی و … اشاره کرد. کاربردهای عمده یونولیت شامل سیستم‌های عایق پانلی برای استفاده در کف ، دیوارها و سقف‌های داخلی و همچنین ساختمان‌های تجاری است. یونولیت به سبب قدرت ذاتی خود، در مهندسی عمران نیز کاربرد دارد و می تواند با سهولت کامل از سازه هایی از قبیل بزرگراه ها و راه آهن پشتیبانی کند.

قیمت یونولیت

انواع یونولیت

همانطور که گفته شد، یونولیت در صنایع مختلفی کاربرد دارد اما رایج ترین کاربردهای آن در صنعت ساختمان است. امروزه به عنوان یکی از مصالح اصلی ساختمان سازی شناخته می شود. این ماده در انواع مختلفی در دسترس سازندگان قرار دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • یونولیت فشرده که دارای دانسیته بالای 40 می باشد و از وزن بالایی برخوردار است. این نوع یونولیت علاوه بر ساختمان سازی کاربردهای دیگری در خودروسازی، ساخت درب های ضد سرقت، تولید عایق های صوتی، مجسمه سازی و … دارد.
  • یونولیت سقفی استاندارد که در ساخت قالب بتن در سقف های مختلف مانند سقف دال یکطرفه (سقف تیرچه بلوک) به کار می رود. یونولیت سقفی دارای چگالی بسیاری کمتری نسبت به یونولیت فشرده است و معمولا چگالی آن 12 است.
  • یونولیت های دیواری که دارای کاربردهای مختلفی به عنوان دیوارپوش فوم، فوم دیوار تزئینی، فوم دیوارپوش و پنل های سه بعدی هستند.
  • یونولیت تیرچه کرومیت که برای ساخت تیرچه کرومیت استفاده می شود و کاربردهای مختلفی در ساختمان سازی دارد.

اندازه و ابعاد یونولیت

هر کدام از یونولیت های سقفی، دیواری و تری دی پانل ها در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند. اندازه یونولیت های سقفی به شرح زیر می باشند:

  • یونولیت تیرچه فندوله یا بتنی با طول ۲ متر، عرض ۵۰ سانتیمتر و ارتفاع ۲۰ و ۲۵ سانتی
  • یونولیت تیرچه کرومیت یا فلزی با طول ۱ یا ۲ متر، عرض ۶۵ و ارتفاع ۲۰ و ۲۵ سانتیمتر
  • یونولیت تیرچه پیش تنیده با طول ۲ متر؛ عرض ۵۰ و ارتفاع ۱۵
  • یونولیت حفره دار با طول ۱۱۰ سانتیمتر، عرض ۵۰ و ارتفاع ۲۵

البته امروزه شرکت های تولید کننده یونولیت می توانند این مصالح را در ابعاد و اندازه های سفارشی تولید کنند. یونولیت دیواری یا تری دی پنل ها نیز در ضخامت ها، ابعاد و دانسیته های مختلفی تولید می شوند. از آنجایی که تری دی پنل های سقفی و دیواری کاربردهای متعددی در ساختمان سازی دارند در ضخامت ها و ابعاد مختلفی تولید می شوند. یکی از بزرگ ترین مزیت های یونولیت ها تغییر سایز و اندازه آن در هنگام نصب است چرا که به راحتی برش داده می شوند و افراد می توانند متناسب با نوع نیاز خود اندازه و ابعاد آنها را تغییر بدهند.

ابعاد یونولیت

قیمت یونولیت

به صورت کلی نمی توان یک قیمت واحد و مشخص برای یونولیت ها عنوان کرد.یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در پویایی بازار یونولیت تهران مؤثر است قیمت یونولیت است که می‌تواند تحت تأثیر موارد و فاکتورهای مختلفی قرار داشته باشد. از جمله مهم‌ترین پارامترهایی که می‌توانند بر روی قیمت این ماده تأثیر داشته باشند چرا که تحت تاثیر فاکتورها و عوامل مختلفی قرار دارد. از جمله مهم ترین فاکتورهایی که در تعیین قیمت یونولیت و قیمت پلاستوفوم موثر هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برند و شرکت سازنده یونولیت ها
  • نوع مواد اولیه و نحوه پخت یونولیت
  • ویژگی های فیزیکی یونولیت مانند ضخامت، عرض یونولیت، طول و ارتفاع آن
  • میزان دانسیته یونولیت
  • متراژ مصرفی یونولیت
  • هزینه های حمل و نقل
  • نوسانات ارزی و هزینه مواد اولیه وارداتی
  • اسکلت ساختمان ها، تعداد طبقات و ارتفاع طبقات و …

کاربرد انواع یونولیت

همان‌طور که گفته شد یونولیت‌ها از زمانی که کشف شده‌اند تا امروزه همواره در صنایع مختلف کاربردهای متعددی داشته‌اند. از جمله مهم‌ترین و رایج‌ترین کاربردهای این مواد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • استفاده به‌عنوان عایق‌های صوتی و حرارتی و همچنین عایق رطوبتی
  • استفاده در صنعت ساختمان‌سازی به دلیل وزن پایین و تحمل فشار بالا
  • تولید مصالح مختلف ساختمانی مانند دیوارهای پیش‌ساخته تری دی پنل
  • تولید بلوک‌های پلاستوفوم برای استفاده در سقف ساختمان.
  • استفاده در ساخت سردخانه‌ها و یخچال‌های صنعتی
  • استفاده در صنعت بسته‌بندی
  • استفاده در تولید ماکت‌ها مختلف
  • استفاده در صنعت راه و راه‌آهن و سایر صنایع مختلف

خرید یونولیت یا خرید پلاستوفوم

پلاستوفوم یا به اصطلاح یونولیت ها از ریختن مواد پلی استایرن داخل قالب ها و منبسط شدن آنها بدست می آید و  کاربردهای متعدد پلاستوفوم ها باعث شده است که امروزه شرکت های متعددی در زمینه تولید و توزیع آن فعالیت داشته باشند. برای خرید یونولیت لازم است که به فاکتورهای مختلفی توجه شود که مهم ترین آنها شامل شرکت و برند تولید کننده، میزان مقاومت یونولیت در برابر رطوبت، ضریب عایق بودن صدا، مقاومت در برابر آتش، ضخامت و ابعاد و همچنین قیمت یونولیت می باشند. خوشبختانه فروشگاه های متعددی در سراسر کشور در زمینه خرید و فروش یونولیت فعالیت دارند و افراد می توانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

یونولیت کندسوز

مواد SPS انبساطی در دو نوع نسوز و سوزان تولید می‌شود. کاربری نوع اول در بسته بندی بوده و طبق استاندارد در ساختمان‌ها استفاده از آن‌ها ممنوع است. این نوع یونولیت با کمترین تماس شعله آتش گرفته و آتش را انتقال می‌دهد. همچنین دود سیاه رنگ غلیظ و بسیار سمی تولید می‌کند. اما نوع دیگر با تماس آتش فقط ذوب شده و دود آن مانند نوع قبل غلیظ و سیاهرنگ نیست.

ترمیم و بازیافت یونولیت

همانطور که گفته شد یونولیت های ساختمان تقریبا هیچگونه پرتی و ضایعاتی ندارند و به راحتی قابلیت تغییر سایز را دارند. در صورت شکسته شدن واحدهای یونولیتی به راحتی می توان آنها را تعویض کرد و قطعات شکسته شده را در نقاط دیگر به کار برد. همچنین چسب مخصوص یونولیت می تواند در ترمیم قطعات آن موثر باشد. اگرچه یونولیت معمولا ضایعاتی ندارد اما به راحتی می توان بلوک های یونولیت سقفی، فوم سقفی و … را بازیافت کرد. یونولیت ها در حقیقت مشتقات نفتی هستند و همین باعث می شود که به راحتی در فرآیندهای شیمیایی بازیافت شوند. به صورت کلی می توان گفت ورق یونولیت یا یونولیت ضرر و زیانی برای محیط زیست ندارند و به راحتی می توان آن را بازیافت کرد.

بازار یونولیت تهران

یونولیت به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی، بسته‌بندی و … شناخته می‌شود که به دلیل ویژگی‌هایی همچون طول عمر بالا، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر خوردگی و مواد شیمیایی، قابلیت بازیافت، وزن کم، حمل‌ونقل ساده، مقاومت در برابر صوت و … محبوبیت بالایی دارد. این ماده از سال 1839 کشف شده و امروزه از نظر مواد اولیه در انواع مختلفی همچون پلی استایرن معمولی (GPPS) پلی استایرن مقاوم (HIPS) پلی استایرن انبساطی (EPS) پلی استایرن اکسترود شده (XPS) در دسترس است. یونولیت‌ها همچنین از نظر کاربرد شامل انواع یونولیت‌های فشرده، دیواری، سقفی و بسته‌بندی هستند به همین دلیل بازار یونولیت تهران همواره از پویایی بالایی برخوردار بوده است.

بهترین تولید کننده یونولیت تهران

با توجه به محبوبیت و جایگاه ویژه انواع یونولیت ها در صنایع مختلف، امروزه برندها و شرکت‌های متعددی در این زمینه فعالیت داشته و انواع مختلفی از یونولیت ها را تولید می‌کنند. شرکت مادفوم به عنوان بهترین و معتبرترین شرکت تولید یونولیت‌های شناخته می‌شود که با تولید انواع یونولیت‌های فشرده، دیواری، سقفی و بسته‌بندی نیاز مشتریان را کاملاً برطرف می‌کند و از باکیفیت‌ترین مواد اولیه و روش‌های تولید برای ساخت یونولیت ها استفاده می‌کند. این شرکت همچنین انواع مصالح پیش‌ساخته با یونولیت‌ها مانند تری دی پنل‌ها را با بالاترین کیفیت در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

که تفاوت عمده یونولیت قابل اشتعال و کند سوز در نوع مواد اولیه مصرفی در تولید آنهاست. مواد اولیه مورد استفاده در تولید یونولیت های کند سوز در برابر آتش و حرارت بسیار مقاوم تر از مواد اولیه یونولیت معمولی هستند. علاوه بر کیفیت مواد اولیه، می توان گفت که مهمترین تفاوت این دو نوع یونولیت در این است که وقتی پلاستوفوم های کند سوز از منبع آتش دور می شوند، به طور خودکار خاموش می شوند و اجازه نمی دهند آتش سوزی شود. گسترش می یابد، در حالی که کنترل تک سنگ های معمولی به محض مشتعل شدن دشوار خواهد بود و شعله های آتش به سرعت توسعه می یابد.

یونولیت که از پلی استایرن منبسط شده ساخته شده است، میلیاردها سوراخ هوا در پایه خود دارد. گازها عموماً رسانای بسیار ضعیف گرما هستند. با توجه به اینکه مولکول های آن از یکدیگر دور هستند، در حین انتقال انرژی نمی توانند گرما را به خوبی منتقل کنند. سوراخ های هوایی که در داخل یونولیت یا فوم پلی استایرن قرار دارند به عنوان عایق عمل می کنند و گرما از طریق آنها منتقل نمی شود. به طور کلی، فرآیند انتقال حرارت بین دو طرف فوم پلی استایرن منبسط شده غیرممکن است.

از یونولیت سقفی یکپارچه به عنوان قالب بتنی در سقف های دال یک طرفه یا تیرهای بلوک استفاده می شود. معمولا از یونولیت به صورت مکعب مستطیل و دارای ابعاد 200، 50 و 25 استفاده می شود که تراکم یونولیت سقفی ملاک اصلی تعیین وزن آن است.