مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

راهنما محاسبه تعداد بلوک یونولیت

استفاده از بلوک های یونولیتی در صنعت ساختمان‌سازی به سبب داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون وزن پایین، مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار، قیمت مناسب و … رواج بسیار زیادی پیدا کرده و این مواد جایگزین مصالح سنتی و قدیمی مانند بلوک‌های سفالی شده‌اند. استفاده از بلوک‌های یونولیتی بسیار راحت بوده و نیازی به مهارت و تخصص ویژه‌ای ندارد اما محاسبه تعداد یونولیت‌های مورد نیاز اهمیت بالایی دارد و قبل از آنکه فرد اقدام به خرید این مصالح بکند باید ارزیابی دقیقی از میزان یونولیت مورد نیاز داشته باشد. کم یا زیاد بودن بلوک یونولیت می‌تواند چالش‌ها و مشکلاتی برای اجرای پروژه ایجاد کند. در ادامه این مطلب از سایت مادفوم به بررسی نحوه محاسبه تعداد دقیق یونولیت‌های مورد نیاز برای اجرای سقف‌ها پرداخته خواهد شد.

بلوک یونولیت چیست؟

به صورت کلی یونولیت ماده‌ای سفیدرنگ، متخلخل و خنثی است که از نوعی پلاستیک تهیه شده از استایرن مونومر تولید می‌شود. یونولیت‌ها در ۳ مرحله اصلی پیش انبساط، تثبیت و شکل‌دهی تولید شده و به شکل بلوک‌های یونولیت مادر انبار شده و در نهایت توسط دستگاه‌های مخصوص به انواع بلوک یونولیت، دیواری و … تبدیل می‌شوند از بلوک‌های یونولیت  برای پر کردن فاصله بین تیرچه‌های سیمانی یا فلزی استفاده می‌شود و می‌تواند در افزایش مقاومت ساختمان و کاهش وزن آن تأثیر قابل توجهی داشته باشد و جایگزین مناسبی برای بلوک‌های سفالی هستند. این یونولیت‌ها همچنین می‌توانند در عایق‌بندی ساختمان از نظر رطوبت، حرارت و صوت نیز کاربردی باشند. امروزه یونولیت‌هایی که در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند تحت استاندارد ویژه‌ای به نام استاندارد ۱۱۱۰۸ تولید می‌شوند.

محاسبه تعداد بلوک یونولیت

همان‌طور که گفته شد ارزیابی و محاسبه تعداد یونولیت‌های مورد نیاز در اجرای سقف ساختمان‌ها اهمیت زیادی در مدیریت هزینه‌ها و سرعت انجام عملیات دارد و لازم است که به آن توجه ویژه‌ای شود. بلوک های یونولیت معمولاً در اندازه و ابعاد استاندارد تولید می‌شوند و به همین دلیل محاسبه میزان مورد نیاز آنها کار ساده‌ای خواهد بود. این مواد در ابعاد ۲۵*۵۰*۲۰۰ و با دانسیته ۱۲ تولید می‌شوند.

البته باید توجه داشت که امروزه شرکت‌های تولید یونولیت امکان تولید یونولیت‌هایی با ابعاد استاندارد را فراهم کرده‌اند و می‌توانند یونولیت‌هایی با ابعاد سفارشی تولید نمایند. چنانچه ابعاد یونولیت‌ها با ابعاد استاندارد متفاوت باشد باید مورد توجه قرار بگیرند. همچنین باید در نظر داشت که ابعاد تیرچه‌ها نیز باهم متفاوت هستند و این می‌تواند در محاسبه میزان یونولیت‌های مورد نیاز مؤثر باشد. تیرچه‌هایی که دارای ابعاد بزرگ‌تری هستند به یونولیت کمتری نیاز خواهند داشت. از جمله رایج‌ترین اندازه بلوک های یونولیت نسوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       یونولیت تیرچه فندوله یا بتنی با طول ۲ متر، عرض ۵۰ سانتیمتر و ارتفاع ۲۰ و ۲۵ سانتی‌متر
  •       یونولیت تیرچه کرومیت یا فلزی با طول ۱ یا ۲ متر، عرض ۶۵ و ارتفاع ۲۰ و ۲۵ سانتیمتر
  •       یونولیت تیرچه پیش‌تنیده با طول ۲ متر؛ عرض ۵۰ و ارتفاع ۱۵
  •       یونولیت حفره‌دار با طول ۱۱۰ سانتیمتر، عرض ۵۰ و ارتفاع ۲۵ که به دلیل داشتن سوراخ‌هایی خاصیت آکوستیک بیشتری در برابر صوت و حرارت دارند.

 

تعداد بلوک های یونولیت در هر متر مربع چقدر است؟

همان‌طور که گفته شد بلوک های یونولیت استاندارد در ابعاد ۲۵*۵۰*۲۰۰ تولید می‌شوند و با توجه به این ابعاد می‌توان گفت که تعداد بلوک یونولیت در هر متر مربع معادل ۰.۶۸ یونولیت خواهد بود. به عنوان مثال برای یک سقف با مساحت ۲۰۰ متر مربع به تعداد ۱۳۶ عدد بلوک یونولیت نیاز است. البته برای محاسبه یونولیت‌هایی با ابعاد سفارشی این تعداد متفاوت خواهد بود و باید محاسبه شود.

مزایای استفاده از بلوک یونولیت در ساختمان‌سازی

یونولیت اولین بار سال ۱۸۳۹ کشف شد و امروزه به یکی از کاربردی‌ترین مواد در صنایع مختلف تبدیل شده است. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از بلوک یونولیت در ساختمان‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       هر بلوک یونولیتی برابر با ۱۰ عدد بلوک سیمانی است و می‌تواند در کاهش مصرف مصالح مؤثر باشد.
  •       یونولیت نقش ویژه‌ای در کاهش وزن کلی ساختمان دارد
  •       استفاده از بلوک یونولیت باعث می‌شود که سرعت اجرای پروژه به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.
  •       این مواد می‌توانند در عایق‌بندی ساختمان از نظر رطوبت، حرارت و صوت مؤثر باشند
  •       به افزایش استحکام ساختمان کمک ویژه‌ای می‌کنند.

مهم‌ترین نکات در خرید بلوک یونولیت

امروزه شرکت‌ها و برندهای متعددی در زمینه تولید انواع یونولیت بسته ‌بندی، یونولیت دیواری، بلوک یونولیت، یونولیت فشرده و… فعالیت دارند و تنوع و تعدد محصولات در بازار بسیار زیاد است و این می‌تواند باعث ایجاد سردرگمی و چالش برای خریداران شود. برای خرید بلوک یونولیت  لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند

  •       هرچقدر که عرض بلوک های یونولیت بیشتر باشد باید از ضخامت بیشتری برخوردار باشند تا بتوانند در زمان بتن‌ریزی فشارهای زیاد را تحمل کرده و از استحکام مناسبی برخوردار باشند.
  •       یونولیت باید تحت استانداردهای لازم تولید شده باشد و تائیدیه‌های مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن را داشته باشد.
  •       بهترین یونولیت برای استفاده در سقف ساختمان‌ها، یونولیت‌های کندسوز هستند که می‌توانند مدت زمان بیشتری در برابر حرارت و حریق مقاومت کنند.
  •       ظاهر و ساختار یونولیت باید کاملاً یکدست و یکپارچه باشد و فواصل دانه‌های استایرن به یک اندازه باشد. در حقیقت نحوه پخت یونولیت و تولید آن اهمیت بالایی دارد.
  •       یونولیت‌ها حتماً باید از مواد اولیه تازه تولید شده باشند و به هیچ عنوان نباید از یونولیت‌های بازیافتی در سقف ساختمان‌ها استفاده کرد چرا که این یونولیت‌ها نمی‌توانند کارایی و عملکرد لازم را داشته باشند.
  •       حتماً باید به برند و شرکت تولید کننده یونولیت توجه شده و اعتبار و سابقه آن مورد بررسی قرار بگیرد.
  •       بهترین بلوک یونولیت باید دارای حداقل دانسیته ۷ و حداکثر دانسیته ۱۲ باشد
  •       وزن یونولیت باید متناسب با دانسیته آن باشد.
  •       یونولیت باید حداقل ۲۰ دقیقه در برابر آتش مقاومت داشته باشد
  •       یونولیت باید از نشان تأییدیه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و همچنین نشان استاندارد برخوردار باشد
  •       ضریب هدایت حرارتی یونولیت باید مطابق با استاندارد ASTM C1776 باشد.

بیشتر بدانید:ممنوعیت استفاده از یونولیت در صنعت ساختمان سازی

جمع‌بندی نهایی

بلوک یونولیت از جمله رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین مصالح مدرن در صنعت ساختمان‌سازی به شمار می‌رود که جایگزین مناسبی برای بلوک‌های سفالی است. از آنجایی که این مواد در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند محاسبه میزان مورد نیاز امری ضروری است تا انجام پروژه در زمان مقرر به اتمام برسد. بلوک های یونولیت استاندارد در ابعاد ۲۵*۵۰*۲۰۰ تولید می‌شوند به همین دلیل برای هر متر مربع از سقف به میزان ۰.۶۸ یونولیت نیاز خواهد بود. البته یونولیت‌هایی که دارای اندازه‌های سفارشی هستند شرایط متفاوت خواهند داشت و باید تعداد آنها نیز محاسبه شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات