مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

دستگاه برش حرارتی چیست؟

استفاده از تجهیزات مدرن در صنایع مختلف می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد و انجام امور مختلف را ساده‌تر کند. یونولیت به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد پلیمری شناخته می‌شود که از زمان کشف تا کنون انقلاب بزرگی در صنایعی همچون ساختمان‌سازی، بسته‌بندی و … ایجاد کرده است. یونولیت‌ها در ۳ مرحله اصلی پیش انبساط، تثبیت و قالب‌گیری تولید می‌شوند و در نهایت بلوک‌های یونولیت مادر توسط دستگاه‌های CNC و برش حرارتی به انواع یونولیت‌ سقفی، دیواری و … تبدیل می‌شوند. در ادامه مطلب به بررسی دستگاه برش حرارتی و نحوه عملکرد آن در صنعت یونولیت پرداخته خواهد شد.

فرآیند برش حرارتی

برش حرارتی یکی از مهم‌ترین فرآیندهای تولید در صنایع مختلف است و در درجه اول به معنای استفاده از انرژی به اشکال مختلف برای بریدن هر کدام از مواد است. برش حرارتی را می‌توان بر اساس الزامات زیر طبقه‌بندی کرد:

  • نوع مواد برش داده ‌شده و ضخامت آن
  • تحمل قطعات برش خورده
  • فیزیک فرآیند برش و اثرات آن بر روی مواد
  • نوع تولید
  • عملیات پس از برش مورد نظر
  • حامل انرژی و …

 دستگاه برش حرارتی چیست؟

دستگاه برش حرارتی در حقیقت به نوعی دستگاه گفته می‌شود که با استفاده از انرژی گرما و حرارت می‌تواند انواع مواد مختلف مانند پارچه‌ها، پلاستیک‌ها، یونولیت‌ها و … را برش بدهد. دستگاه‌های برش معمولاً دارای قابلیت تنظیم دما و حرارت هستند و برای برش هر کدام از انواع مواد می‌توانند در دماهای مختلفی استفاده شوند. دستگاه برش حرارتی می‌تواند به صورت دستی و اتوماتیک وجود داشته باشد و هر کدام از آنها می‌توانند کاربردها و مزایای متعددی داشته باشند. حرارت دستگاه‌های برش معمولاً به وسیله المنت‌های حرارتی به تیغه یا سیم برش منتقل می‌گردد و کارکرد دستگاه‌ها با نیروی برق خواهد بود.

کاربرد دستگاه حرارتی در برش یونولیت‌ها

همانطور که گفته شد یونولیت‌ها در چند مرحله و به شکل بلوک‌های یونولیت مادر تولید می‌شوند و بعد از انبار و ذخیره‌سازی در انبارها می‌توانند به انواع یونولیت‌های سقفی، دیواری، ورقه‌ای و … تبدیل شوند. بلوک‌های یونولیت مادر در ابعاد بزرگ تولید می‌شوند و برای آنکه به بلوک‌های یونولیت ساختمان مانند یونولیت سقفی و ورقه‌های نازک‌تر تبدیل شوند باید از دستگاه‌های مخصوصی همچون دستگاه سی ان سی و دستگاه برش حرارتی استفاده کرد. برای برش یونولیت‌ها با استفاده از این دستگاه می‌توان ابتدا تنظیمات دستگاه در تعیین کرده و سپس یونولیت‌ها را در ابعاد و اندازه‌های مورد نظر برش داد.

استفاده از تیغ برای برش یونولیت‌ها

علاوه بر دستگاه‌های دستی و اتوماتیک می‌توان برای برش یونولیت‌ها از ابزارهای دیگری نیز استفاده که مهم‌ترین آنها شامل المنت‌های برقی، تیغ و کاتر و همچنین دستگاه‌های CNC هستند.

برش یونولیت با دستگاه‌های لیزری

دستگاه‌های لیزری یا دستگاه‌های سی ان سی در حقیقت نوعی از دستگاه‌های برش پیشرفته هستند که می‌توانند قابلیت‌های متعددی داشته باشند. این دستگاه‌ها می‌توانند در دو نوع دو نوع لیزری و فرزی وجود داشته باشند و برای برش مواد مختلف از جمله یونولیت‌ها به کار بروند. برش یونولیت با لیزر می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • این روش می‌تواند سرعت و دقت بسیار خوبی داشته باشد و در مقایسه با تیغ، کاتر، المنت عملکرد بهتری دارد.
  • برش دادن یونولیت‌هایی که از ابعاد و اندازه‌های بزرگ برخوردارند با استفاده از تیغ و المنت مشکلات و چالش‌های مختلفی خواهد داشت درحالی‌که کار با دستگاه‌های برش لیزری راحت‌تر است.
  • استفاده از دستگاه‌های لیزری امکان برش یونولیت‌ها در طرح و شکل‌های سه‌بعدی را فراهم می‌کند.
  • طرح‌ها و اشکال مختلف به‌صورت یک تکه و کامل برش داده می‌شوند.

برش یونولیت با المنت برقی

یکی از قدیمی‌ترین و بهترین شیوه‌های برش یونولیت‌ها استفاده از المنت‌های برقی است که می‌تواند در مقایسه با ابزارهای ساده‌ای همچون کاتر و تیغ مزیت‌های متعددی دارد. المنت‌های برقی می‌توانند حتی برای برش منحنی‌های یونولیت مناسب باشند. از مهم‌ترین و بارزترین مزیت‌های استفاده از المنت برقی می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • این روش برای برش انواع یونولیت‌های ضخیم مانند بلوک یونولیت مناسب بوده و می‌تواند در کارخانه‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
  • برش یونولیت با استفاده از این المنت‌ها می‌تواند کاملاً یکدست و صاف انجام شود و هیچ‌گونه بریدگی و ناهمواری در سطح یونولیت ایجاد نخواهد شد.

قیمت دستگاه برش حرارتی

دستگاه برش حرارتی امروزه می‌تواند در صنایع مختلفی کاربرد داشته باشد به همین دلیل از تنوع و تعدد بالایی برخوردارند و قیمت آنها نیز می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی قرار داشته باشد. از جمله مهم‌ترین فاکتورهای موثر در قیمت دستگاه‌های برش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع دستگاه از نظر فرآیند برش
  • ابعاد و اندازه دستگاه برش
  • قیمت ارز و نوسانات آن
  • تجهیزات و قطعات جانبی
  • هزینه‌های حمل‌ونقل
  • هزینه‌های نصب و …

جمع‌بندی نهایی

دستگاه برش حرارتی به نوعی از دستگاه‌های صنعتی گفته می‌شود که با استفاده از دما و حرارت بالا می‌تواند مواد مختلفی مانند پلاستیک‌ها، فلزات، پلیمرها و … را برش بدهد. دستگاه برش حرارتی می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که شامل دستگاه‌های دستی و اتوماتیک هستند اما از نظر فرآیند برش نیز می‌توانند شامل دستگاه‌های المنتی، دستگاه‌های فرزی و دستگاه‌های لیزری باشند و هر کدام از آنها می‌توانند کاربردها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات