مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

دلایل استفاده از ویلای پیش‌ساخته در مناطق بارانی

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در زمان ساخت ساختمان‌ها باید در نظر گرفت شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی است چرا که هر کدام از مواد و مصالح مورد استفاده در ساختمان‌سازی می‌توانند در برابر شرایط مختلف آب و هوایی واکنش‌های متفاوتی داشته باشند. هزینه‌های زیاد، سرعت‌پایین، وزن بالا، مصرف مصالح زیاد و … از جمله مواردی هستند که باعث می‌شوند استفاده از ساختمان‌ها و ویلاهای پیش‌ساخته رواج بیشتری پیدا کند. ویلاهای پیش‌ساخته همانند ساختمان‌های معمولی می‌توانند از بخش‌های مختلفی همچون اتاق خواب، نشیمن، سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه و … تشکیل می‌شوند و به واسطه ویژگی‌ها و مزیت‌های متعددی که دارند در مناطق بارانی بسیاری کاربردی هستند. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین دلایل استفاده از ویلای پیش‌ساخته در مناطق بارانی پرداخته خواهد شد.

انواع ویلای پیش‌ ساخته در مناطق بارانی

ساختمان‌ سازی استاندارد با استفاده از مواد و مصالحی همچون گچ، سیمان، آجر، آهن، سنگ و … می‌تواند چالش‌های متعددی همچون نیاز به زمان زیاد، هزینه‌بر بودن، وزن بالا و … داشته باشد به همین دلیل استفاده از ویلاها و ساختمان‌های پیش‌ساخته بسیار به‌صرفه می‌باشد. امروزه انواع مختلفی از ویلاهای پیش‌ساخته مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام از ویژگی‌ها و قابلیت‌ های منحصربه‌فردی برخوردارند. از جمله رایج‌ترین ویلاهای پیش‌ ساخته می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

انواع ویلاهای پیش‌ساخته

  • ویلای پیش ساخته فلزی

برای ساخت این نوع از ویلاها از سازه‌های آهنی و ورق‌های فولادی استفاده می‌شود. در اصل چهارچوب اصلی این ویلاها از جنس فلزات مختلف بوده و داخل ویلا نیز از ورق عایق پلاستفوم و دیوارپوش های PVC استفاده می‌شود. ویلاهای فلزی با نام ویلای کانادایی یا کانکس نیز شناخته می‌شوند و در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند.

  • ویلای پیش‌ ساخته ساندویچ پنل

 ساندویچ پنل ها از جمله مصالح مدرن ساختمانی هستند که از دو لایه فولاد گالوانیزه و یک لایه پلی یورتان ساخته می‌شوند. برای ساخت ویلاهای ساندویچ پنل از این پنل ها استفاده شده و قسمت‌های داخلی ویلا نیز با استفاده از دیوارپوش ای طرح دار پوشش داده می‌شود.

  • ویلای پیش‌ ساخته چوبی

همان‌طور که از نام آن پیدا است برای ساخت این ویلاها از الوارهای چوبی استفاده می‌شود. برای ساخت این ویلاها از چوب‌های خاص و گران استفاده می‌شود و می‌تواند زیبایی و جذابیت ویژه‌ای داشته باشد

  • ویلای پیش‌ ساخته ترکیبی

 ویلاهای پیش‌ ساخته ترکیبی از جمله ویلاهایی هستند که در ساخت آن‌ها از مصالحی همچون تری دی پانل، فوم یونولیتی، ورق‌های فلزی، پنل های چوبی و … استفاده می‌شود.

دلایل و مزایای ویلای پیش‌ ساخته در مناطق بارانی

ساختمان‌ های پیش‌ ساخته مشکلات و چالش‌ های ساختمان‌های معمولی را نداشته به واسطه مزیت‌های متعددی که دارند امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. از جمله مهم‌ترین دلایل و مزیت‌های استفاده از ویلای پیش‌ساخته در مناطق بارانی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

ویلای پیش‌ساخته چوبی

  • سرعت ساخت بالا

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از ویلای پیش‌ ساخته در مناطق بارانی زمان ساخت بسیار کوتاه آن‌ها است. در حقیقت مناطق بارانی همواره آب و هوای نامتعادلی دارند و این عدم تعادل می‌تواند روند و فرآیند ساخت ساختمان‌های معمولی را با چالش‌های متعددی مواجه کند. سفیدکاری دیوار، رنگ‌آمیزی … در ساختمان‌سازی باید در دمای معتدل و مناسب انجام شود اما در مناطق بارانی این عملیات‌ها با مشکل مواجه خواهد شد. ویلاهای پیش‌ساخته می‌توانند در کارخانه یا محل ساخته شوند و با توجه به آنکه از مصالح خاصی در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود نیاز به زمان کمتری برای ساخت داشته و در سریع‌ترین زمان ممکن آماده می‌شوند. در اصل شرایط آب و هوایی تأثیری در روند ساخت ویلاهای پیش‌ساخته ندارد.

  • مقرون‌به‌صرفه بودن

صنعت ساختمان‌سازی همواره با افزایش هزینه‌ها مواجه است و ساخت ساختمان‌های استاندارد با استفاده از مصالح رایج می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی به همراه داشته باشد. همچنین مراقبت از مصالح ساختمانی در برابر شرایط مختلفی همچون باران، رطوبت، طوفان و …می‌تواند دشوار و هزینه‌بر باشد. ویلاهای پیش‌ساخته به دلیل استفاده از مصالح خاص و آماده بسیار به‌صرفه بوده و بسیاری از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

  • انعطاف‌پذیری بالا

یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌ها و دلایل استفاده از ویلای پیش‌ساخته در مناطق بارانی انعطاف‌پذیری بالای آن‌ها است. در حقیقت طراحی و ساخت این ویلاها با ساختمان‌های معمولی متفاوت است و می‌توان آن‌ها را متناسب با شرایط آب و هوایی بهینه‌سازی کرد. ساخت ویلاهای پیش‌ساخته بستر مناسبی برای هرگونه خلاقیت در طراحی و ساخت را فراهم کرده و حتی می‌توان بخش‌های مختلف ویلا را توسعه داد.

  • ایمنی و امنیت بهتر

ایمنی ساختمان از جمله مهم‌ترین نکاتی است که در سراسر جهان اهمیت ویژه‌ای دارد و لازم است که ساختمان‌ها در برابر عواملی همچون زلزله، آتش‌سوزی، سیل و … مقاومت بالایی داشته باشد. ویلاهای پیش‌ ساخته به دلیل استفاده از مصالح مدرن در ساخت آن‌ها از ایمنی و امنیت بالایی برخوردار بوده و خطر افراد و یا مصالح و … در آن‌ها بسیار کم است. احتمال بروز خطراتی همچون سقوط، برق‌گرفتگی، ریزش آوار، رطوبت و … در ویلاهای پیش‌ ساخته بسیار کم است. همچنین مصالح مورد استفاده در ویلاهای پیش‌ساخته می‌توانند در برابر رطوبت، خوردگی، پوسیدگی و … مقاومت بسیار زیادی داشته باشند و کمتر دچار آسیب شوند.

  • سازگاری با محیط زیست و تولید زباله کمتر

با توجه به آنکه این ویلاها معمولاً در کارخانه ساخته می‌شوند هیچ‌گونه زباله و ضایعاتی وارد طبیعت نمی‌شود. همچنین مواد و مصالح به کار رفته در تولید این ویلاها سازگاری بالایی با محیط زیست داشته و به دلیل عایق‌بندی مناسب با استفاده از فوم سقفی، ورق‌های یونولیت و … می‌توانند مصرف انرژی‌های مختلف را به حداقل میزان ممکن کاهش بدهند.

  • امکان جابجایی

بسیاری از ویلاهای ساختمانی به‌ گونه‌ای طراحی و تولید می‌شوند که می‌توان آن‌ها را جابجا کرد و از محلی به محل دیگر برده و دوباره استفاده نمود.

علاوه بر موارد گفته شده مواردی همچون دوام و ماندگاری بیشتر قطعات ویلا، تنوع بسیار زیاد در طرح و نقشه، ایمنی بیشتر مجریان ساختمان‌ های پیش‌ ساخته، داشتن زیبایی و جذابیت بالا، نصب و اجرای راحت ویلا، ماندگاری بالای مصالح و … از دیگر دلایل ویلای پیش‌ساخته در مناطق بارانی هستند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات