مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

ابعاد بلوک یونولیت

یونولیت به عنوان یکی از پرمصرف ترین و کاربردی ترین مصالح ساختمانی در صنعت ساختمان سازی مدرن شناخته می شود که نقش بسیار زیادی در کاهش هزینه ها، افزایش سرعت ساخت و ساز، افزایش ایمنی ساختمان و عایقبندی ساختمان ها دارد. یونولیت ها در انواع مختلفی وجود دارند و رایج ترین نوع آنها بلوک های یونولیت هستند که در قالب بتن در سقف های تیرچه بلوک استفاده می شوند و می توانند جایگزین بلوک های سفالی و سیمانی شوند. ابعاد بلوک یونولیت در مقایسه با بلوک های سفالی و … بزرگ تر است و به همین دلیل می تواند مساحت بیشتری از سقف را پوشش داده و سرعت انجام کار را افزایش دهد و در هزینه ها و مصالح دیگر صرفه جویی کند. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر ابعاد بلوک یونولیت پرداخته خواهد شد.

همه چیز درباره ابعاد بلوک یونولیت

به صورت کلی یونولیت یک ماده بی اثر و خنثی است که هیچگونه واکنش شیمیایی انجام نمی دهد و دارای بافت متخلخل و سبکی است. این ماده به نام های دیگری همچون آکاسیف، پلی استایرن انبساطی (EPS(Expandable Polystyrene))، استایروفوم و پلاستوفوم نیز شناخته می شود. Jonulite در سال ۱۸۳۹ کشف شد و در تولید آن از نوعی پلاستیک متشکل از استایرن مونومر استفاده می شود. بیش از ۹۰ درصد یونولیت ها از هوا تشکیل می شوند و همین باعث وزن سبک آنها می شود.

بعد از آنکه بلوک های یونولیت مادر به وسیله دانه های پلی استایرن که به پنتان آغشته شده اند در دمای ۹۰ درجه پیش فوم شدند و در نهایت در انبار تثبیت و نگهداری شدند توسط دستگاه های CNC یا سیم های المنتی برش داده می شود و به یونولیت سقفی یا ورق عایق پلاستوفوم تبدیل می شوند.

اندازه یونولیت سقفی

آشنایی با یونولیت های ساختمانی

علاوه بر بلوک های یونولیت های دیگری نیز در صنعت ساختمان سازی به کار می روند که مهم ترین آنها یونولیت های دیواری هستند که به شکل فوم دیوار تزئینی، یونولیت دیوارپوش و … استفاده می شوند. یونولیت دیواری می تواند عایق بسیار مناسبی برای رطوبت، حرارت، صوت و … باشد و مقاومت دیوارها را نیز افزایش دهد. این یونولیت ها همچنین دارای قابلیت شستشو و خواص آنتی باکتریالی هستند. البته انواع دیگری از یونولیت ها نیز وجود دارند که می توانند در بخش های مختلف ساختمان به کار بروند. از جمله آنها می توان به یونولیت فشرده اشاره کرد که معمولا دارای دانسیته بالای ۴۰ می باشند.

اندازه بلوک یونولیت

در حقیقت بلوک های یونولیت در ابعاد، ضخامت ها و اندازه های مختلفی وجود دارند و می توانند در بخش های مختلف ساختمان های صنعتی، تجاری، اداری و مسکونی به کار بروند. به صورت کلی می توان گفت ابعاد بلوک یونولیت استاندارد به شرح زیر می باشند:

  • ابعاد بلوک یونولیت که برای تیرچه های کرومیت یا فلزی تولید می شود در طول های مختلف تا ۲ متر، عرض ۶۵ سانتی متری و ارتفاع های ۲۰ و ۲۵ سانتی متری خواهد بود.
  • یونولیت های که برای تیرچه فندوله یا بتنی تولید می شوند دارای طول ۲ متر، عرض یونولیت ۵۰ سانتی متر و ارتفاع های ۲۰ و ۲۵ سانتی متری می باشند.
  • یونولیت و بلوک یونولیت پیش تنیده دارای طول ۲ متر، عرض ۵۰ سانتی متر و ارتفاع ۱۵ سانتی متری هستند.
  • یونولیت های حفره دار از طول ۱۱۰ سانتی متر، عرض ۵۰ سانتی متر و ارتفاع ۲۵ سانتی متر برخوردار هستند.

هرچند ابعاد  استاندارد می باشد اما خوشبختانه بافت یونولیت ها به گونه ای است که هیچگونه پرتی و ضایعاتی نخواهد داشت و تمام قطعات آن می تواند در محل های مختلف ساختمان به کار برود. همچنین بسیاری از شرکت های تولید کننده می توانند ابعاد بلوک یونولیت را مطابق با خواسته و انتظار مصرف کننده ها به شکل سفارشی ایجاد کنند.

بررسی تری دی پنل های سقفی

در کنار یونولیت های دیواری، بلوک یونولیت، ورق عایق پلاستوفوم و … می توان گفت از یونولیت ها در ساخت دیوارهای آماده که به دیوار ۳D Panel معروف هستند نیز استفاده می شوند. در حقیقت تری دی پنل ها به سه دسته تری دی پنل باربر، تری دی پنل غیر باربر و تری دی پنل سقفی تقسیم می شوند که هر کدام می توانند در بخش های مختلف ساختمان به کار رفته و قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فردی داشته باشند. به صورت کلی این تری دی پنل ها از دو شبکه نگهدارنده مش، یک لایه ورق یونولیت و سپس یک لایه سیمان تولید می شوند. تری دی پنل سقفی همانند بلوک های یونولیت می توانند برای پوشش سقف ها استفاده شوند. این پنل ها برای ساختمان های مختلفی به کار می روند.

ابعاد تری دی پنل های سقفی

همانطور که گفته شد علاوه بر بلوک یونولیت می توان از تری دی پنل های سقفی نیز برای سقف ساختمان های مختلف استفاده کرد. این دیوارهای پیش ساخته مزیت ها متعددی دارند. ضخامت عایق پلی استایرن این نوع پانل ها باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی متر باشد. عرض این دیوارها می تواند از ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی متر متغیر باشد در حالی که طول آنها معمولا ۶ متر است. تغییر ابعاد و اندازه های این پنل ها نیز کار ساده ای است. به راحتی می توان اندازه آنها را مطابق با نوع نیاز تغییر داد.

ابعاد فوم سقفی

وزن، قیمت و نکات مهم

در حقیقت فاکتور اصلی و مهم تعیین کننده در وزن یونولیت ها میزان دانسیته آنها می باشد. هر چقدر که میزان دانسیته این یونولیت ها بیشتر باشد وزن بیشتری خواهند داشت. معمولا یونولیت هایی که دارای دانسیته ۶ تا ۸ هستند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و وزن آنها معادل ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم است. از جمله مهم ترین فاکتورها و عواملی که در تعیین قیمت یونولیت ها موثر هستند می توان به برند و شرکت سازنده، سایز و ابعاد بلوک یونولیت ، چگالی یونولیت، میزان جذب رطوبت، مقاومت در برابر آتش، ضریب انتقال حرارت، متراژ مورد استفاده، هزینه های حمل و نقل و نصب، مواد اولیه مصرفی، کیفیت پخت یا تولید بلوک های فوم، ترکیب ضایعات در بلوک فوم، میزان مقاومت در برابر سر و صدا و … اشاره کرد. در هنگام خرید یونولیت ها باید به تمامی این موارد توجه شود

سخن نهایی

یلوک یونولیت از جمله پر استفاده ترین یونولیت های ساختمانی است که کاربردهای متعددی داشته و می تواند به افزایش مقاومت ساختمان، کاهش وزن، عایقبندی و … کمک کند. اندازه و ابعاد یونولیت سقفی متفاوت هستند و در شکل استانداردی تولید می شوند. البته می توان از آنها در اندازه های سفارشی نیز استفاده کرد. همچنین برش این یونولیت ها کار ساده ای است و به راحتی می تواند اندازه و ابعاد آن را تغییر داد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
مسعود شیروانی

با سلام
ممنون از اطلاعات خوبتون و سایت جالبتون