مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

ارزانترین روش ساخت دیوار

دیوار چینی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل ساختمان‌سازی است که بعد از آرماتوربندی و ساخت اسکلت انجام می‌شود. از گذشته تا امروز از مواد و مصالح مختلفی در ساخت دیوارها استفاده شده است و هر کدام از مصالح مورد استفاده در این مرحله می‌توانند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند. سنگ، بلوک‌های سیمانی، آجرها، خشت، بتن و… از رایج‌ترین مصالحی هستند که در دیوار چینی استفاده می‌شوند. هزینه‌ های ساخت دیوار از مهم‌ترین نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه مطلب به بررسی ارزان‌ترین روش ساخت دیوار پرداخته خواهد شد.

انواع دیوار کشی و هزینه‌ های آن

  • دیوارکشی یکی از مهم‌ترین مراحل ساختمان‌سازی است و از مصالح مختلفی در اجرای آن استفاده می‌شود. به صورت کلی دیوارکشی ساختمان به دو شکل مختلف انجام می‌شود.
  • دیوارهای باربری دیوارهایی هستند که همزمان با وزن خود می‌توانند وزن‌های اضافی مانند وزن سقف ساختمان را نیز تحمل کنند و اهمیت بالایی در امنیت ساختمان دارند. اجرای این دیوارها باید بر اساس استانداردهای مهندسی باشد و توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود.
  • دیوارهای غیر باربر به دیوارهایی گفته می‌شوند که با هدف تفکیک بخش‌های مختلف سازه و پارتیشن‌بندی استفاده می‌شوند و فقط قادر به تحمل وزن خود هستند. این دیوارها می‌توانند به عنوان حصار نیز استفاده شوند.
  • هزینه‌های اجرای دیوار چینی می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای متعددی باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل نوع دیوارچینی، مصالح مورد استفاده در دیوارچینی، ابعاد و اندازه‌های دیوار، دستمزد نیروهای اجرا کننده، هزینه‌های حمل و نقل مصالح و … هستند.

ارزان‌ ترین روش ساخت دیوار

امروزه انواع مختلفی از مواد و مصالح در دیوار چینی ساختمان استفاده می‌شود و هر کدام از آن‌ها می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند و از نظر قیمت نیز می‌توانند با همدیگر متفاوت باشند. از جمله ارزان‌ترین روش ساخت دیوار می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

ارزانترین روش ساخت دیوار

  • دیوار های گلی

دیوارهای گلی از جمله دیوارهایی هستند که هزاران سال قدمت داشته و در بسیاری از مناطق کشور استفاده می‌شوند هرچند که امروزه منسوخ شده‌اند. این دیوارها معمولاً برای حصار کشی زمین، باغ و … استفاده می‌شود و برای اجرای آن از خشت‌های گلی خام استفاده می‌شود. هرچند که این دیوار ارزان‌ترین نوع دیوار است اما در برابر باران، زلزله، فشار و ضربه مقاومت پایینی دارد و نمی‌توان از آن در محیط‌های شهری استفاده کرد. در اصل هزینه اصلی این دیوارها مربوط به دستمزد نیروهای اجرایی خواهد بود.

  • دیوار های آجری

آجر از قدیمی‌ترین مصالح ساختمان‌سازی است که با پیشرفت علوم و تکنولوژی و تولید مصالحی همچون تری دی پانل همچنان جایگاه ویژه‌ای در این صنعت دارد. آجر هم قیمت مناسبی دارد و هم قابلیت استفاده چندین‌باره را دارد و اجرای آن نیز کار ساده است و حمل و نقل راحتی دارد. در اصل آجرهای فشاری یا سفالی از ارزان‌ترین مصالح دیوارکشی هستند و می‌توانند برای اجرای انواع دیوارهای باربر و غیر باربر و دیوارهای داخلی و خارجی مناسب هستند. از آجر می‌توان در انواع محیط‌های شهری، روستایی و … استفاده کرد.

  • دیوار های سنگی

سنگ‌ها همواره از مهم‌ترین مصالحی بوده‌اند که از دل طبیعت گرفته شده و توسط بشر برای ساخت سرپناه استفاده شده‌اند. دیوارهای سنگی اگرچه اجرای سخت و زمان بری دارند اما می‌توانند در کاهش هزینه‌ها نقش مؤثری داشته باشند. دیوارهای سنگی علاوه بر قیمت مناسب می‌توانند زیبایی قابل توجهی داشته باشند و می‌توانند روح تازه‌ای به سازه‌ها بدهند. هرچند که امروزه از مصالح مدرن مانند بلوک‌های هبلکس در دیوارچینی ها استفاده می‌شود اما سنگ همچنان جایگاه ویژه‌ای در ساخت و ساز انواع پروژه‌ها دارد و محبوبیت و زیبایی بالایی دارد.

  • دیوار های بلوکی

بلوک‌های سیمانی از جمله رایج‌ترین، به‌صرفه‌ترین و در دسترس‌ترین مصالح ساختمانی هستند که در بسیاری از پروژه‌های ساخت و ساز صنعتی و غیر صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنیبلوک‌های سیمانی تنوع بالایی از نظر ابعاد و اندازه دارند و می‌توانند در انواع دیوارها کاربرد داشته باشند. بلوک‌های سیمانی در اجرای دیوارهای باربر و غیر باربر استفاده می‌شوند. دیوارهای بلوکی می‌توانند مزیت‌های متعددی همچون زیبایی و سادگی، اجرای سریع، قیمت مناسب، تنوع در کاربرد، وزن پایین، مقاومت بالا در برابر صوت و رطوبت و آتش و … داشته باشند.

  • دیوار بتنی

دیوارهای بتنی هم از جمله دیوارهایی هستند که رواج بسیار بالایی داشته و در اجرای دیوارهای باغ، ویلا، ساختمان‌ها و … استفاده می‌شوند و از مزیت‌های متعددی همچون مقاومت بالا، هزینه‌های کم، سرعت اجرای بالا، عایق صوت و حرارت و … هستند و همانند یونولیت دیواری بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. اگرچه در اجرای این دیوارها از مصالحی همچون سیمان و فولاد استفاده می‌شود اما با توجه به طول عمر بالا و مزیت‌های متعددی که دارند می‌توانند بسیار به صرفه باشند.

  • دیوار های فنس

دیوار فنس نیز از ارزان‌ترین روش ساخت دیوار به شمار می‌رود هرچند که کاربردهای محدودتری دارد و فقط برای محیط‌های خاصی همچون باغ، حیاط، مزرعه و … کاربرد دارد. فنس در اصل به نوعی از تورهای فلزی گفته می‌شود که می‌تواند انواع مختلفی داشته باشند (تور مرغی، توری فرنگی، توری مش، توری حصاری، توری گابیون و توری پرسی). استفاده از این فنس ها می‌تواند صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد. علاوه بر قیمت مناسب دیوارهای فنسی می‌توانند مزیت‌هایی همچون وزن کم، اجرای سریع، قابلیت استفاده چند باره و … داشته باشند.

در حقیقت امروزه مصالح متعددی وجود دارند که می‌توانند در اجرای انواع دیوارهای باربر و غیر باربر استفاده شوند اما مقرون به‌صرفه‌ترین آن‌ها شامل پنل های پیش ساخته، سنگ، آجر، بلوک‌ها سیمانی، چوب و… هستند البته قیمت هرکدام از این مصالح همانند قیمت ورق عایق پلاستوفوم می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی باشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات