مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

ارزان ترین روش ساختمان‌ سازی

در سال‌ های اخیر ساختمان‌ سازی پیشرفت قابل توجهی داشته است و با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف، انواع مصالح مدرن و جدید در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت تکنولوژی‌ها و علوم مدرن با هدف افزایش ایمنی ساختمان، کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت ساخت و ساز، کاهش مصرف مصالح و … به کار گرفته می‌شوند. ساختن یک ساختمان ارزان می‌تواند تحت تأثیر شرایط متعددی باشد که مهم‌ ترین آن‌ها موقعیت جغرافیایی و محل ساختن آن است. در ادامه مطلب به بررسی کامل ارزان‌ترین روش ساختمان‌سازی و عوامل مؤثر در کاهش هزینه‌های آن پرداخته می‌شود.

بهترین راهکار های کاهش هزینه ساختمان‌ سازی

خوشبختانه امروزه مصالح و متریال های مدرن و جدیدی در دسترس هستند که امکان ساخت ساختمان‌ها با کمترین هزینه‌ ها را برای افراد میسر می‌سازند. انتخاب ارزان‌ ترین روش ساختمان‌سازی می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی باشد. برای آنکه در هزینه‌های ساخت و ساز صرفه‌جویی شود لازم است که به نکات مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  1. در مرحله اول باید در مورد ایده‌ها تحقیق و برنامه‌ریزی کرد و ساختمان به ساده‌ترین شکل ممکن طراحی شود و از حداقل استانداردهای ممکن استفاده شود.
  2. باید پاک‌سازی زیربنای ساختمان به خوبی انجام شود
  3. در ساخت و ساز باید مواد ارزان قیمت جایگزین مصالح گران شود. به عنوان نمونه می‌توان از تری دی پانل یا ورق گالوانیزه در اجرای سقف‌ها استفاده کرد.
  4. در ساخت ساختمان‌ها می‌توان از مواد بازیافتی استفاده کرد.
  5. برای کاهش هزینه‌ها می‌تواند اتاق‌ها و خدمات غیر ضروری را حذف کرد.

با توجه به موارد گفته شده می‌توان از دو روش اصلی برای کاهش هزینه‌ها و ساختن ساختمان‌های ارزان قیمت استفاده کرد که به شرح زیر می‌باشند:

ارزان ترین روش ساختمان سازی

  • روش LSF

این روش در حقیقت روشی است که از سازه‌های فلزی استفاده می‌کند. سازه‌های ال اس اف (LSF) در واقع به سازه‌های فولادی سبک شده گفته می‌شوند و معمولاً از ورق‌های فولادی گالوانیزه با ضخامت کم ساخته خواهند شد. در اصل استفاده از روش LFS زمانی کاربرد دارد که علاوه بر کاهش هزینه‌ها نیاز به افزایش استحکام و امنیت سازه‌ها نیز وجود دارد. در ساخت ساختمان با روش LSF از قالب‌های فولادی سبک استفاده می‌کنند به‌گونه‌ای که این قالب‌ها به روش فرم دهی سرد و بدون حرارت تولید می‌شوند. فلزاتی که در این روش استفاده می‌شوند توسط آلیاژ زینک پوشش دهی می‌شوند و همین امر باعث مقاومت بالای آن‌ها در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شود. امروزه از روش LSF برای ساختن مدارس، ویلا، خانه‌های مسکونی، آپارتمان و حتی سازه‌های تجاری و اداری استفاده می‌شود. از مهم‌ترین مزیت‌های این روش می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این روش بسیار مقرون‌به‌صرفه است و به عنوان ارزان‌ترین روش ساختمان‌سازی شناخته می‌شود.
  • مصالح و متریال استفاده شده در این روش قابلیت بازیافت دارند.
  • میزان پرتی و دورریز متریال در این روش بسیار کم است.
  • این روش سرعت بالایی دارد و زمان ساخت ساختمان را بسیار کاهش می‌دهد.
  • این سازه‌ها از وزن بسیار کمی برخوردارند و می‌توانند انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشند.
  • ساختمان‌های تولید شده با روش LSF از ایمنی بسیار بالایی برخوردارند.
  •  روش پیش ساخته

یکی دیگر از روش‌های ارزان قیمت برای ساخت ساختمان‌ها استفاده از روش پیش ساخته. در حقیقت ساختمان‌های پیش ساخته ساختمان‌هایی هستند که تمامی اجزای آن‌ها به شکل آماده در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها تولید می‌شوند. در این روش از اسکلت‌های آماده برای ساخت سازه استفاده می‌شود و بر خلاف روش‌های دیگر نیاز کمتر به مصالح بتنی و فولادی وجود دارد و همین امر باعث می‌شود که بسیاری از هزینه‌های ساخت و ساز کاهش پیدا کند. ساختمان‌های پیش ساخته می‌توانند در برابر عواملی همچون رطوبت، زلزله، آتش‌سوزی، حرارت، صوت و… مقاومت بالایی داشته باشند. ساختمان‌های پیش ساخته می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و از مصالح متعددی تولید شوند. ساختمان‌های پیش ساخته بتنی، ساختمان‌های پیش ساخته چوبی و ساختمان‌های پیش ساخته PVC رایج‌ترین سازه‌های پیش ساخته هستند هرچند که امروزه از مصالحی همچون فلزات، یونولیت دیواری، تری دی پنل ها و … نیز برای تولید این ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از روش پیش ساخته در ساختن ساختمان‌ها می‌توان به مواردی همچون سرعت بالا در آماده‌سازی، مصرف بهینه انرژی، قیمت کمتر، مقاومت در برابر زلزله و آب‌ گرفتگی و … اشاره کرد هرچند که این ساختمان‌ها می‌توانند معایبی همچون محدودیت طبقات، محدودیت در شکل سازه، کاهش قیمت در هنگام فروش، نیاز به نیروی متخصص در اجرا و … میز دارند.

مهم‌ترین راهکار های کاهش هزینه‌ های ساخت و ساز

همان‌طور که گفته شد برای کاهش هزینه‌های ساخت ساختمان می‌توان از روش‌های LFS و پیش ساخته استفاده کرد که هر کدام می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند و برای پروژه‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. علاوه بر روش‌های گفته شده می‌توان از راهکارهای مختلف دیگری برای کاهش هزینه‌های ساخت و ساز استفاده کرد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • برای خرید مصالح و متریال های ساختمان‌سازی باید واسطه‌ها را حذف کرد و مصالح مورد نیاز را از تولید کنندگان به صورت مستقیم خریداری کرد.
  • قبل از خرید مصالح باید مقدار و حجم مورد نیاز را به صورت دقیق برآورد کرد و از خرید مصالح غیر ضروری و اضافی خودداری کرد.
  • همچنین نباید کمتر از حد مورد نیاز مصالح خریداری کرد چرا که در صورت نیاز دوباره به آن‌ها باید هزینه‌های بیشتری برای حمل و نقل و … صرف کرد.
  • نباید به هر قیمتی مصالح ارزان قیمت خرید چرا که بسیاری از مصالح به دلیل کیفیت پایینی که دارند قیمت کمی دارند و نمی‌توانند حداقل استانداردهای لازم را پاس کنند.
  • برای کاهش هزینه‌های ساخت و ساز می‌توان اقدام به پیش خرید مصالح کرد و این کار می‌تواند تأثیرات نوسانات بازار را از بین ببرد و در کاهش کلی هزینه‌های ساخت و ساز مؤثر باشد.
  • برای آنکه مصالح را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کرد باید نوسانات بازار را به صورت مستمر پیگیری کرد چراکه بازار مصالح ساختمانی همانند انواع بازارهای دیگر می‌تواند تحت تأثیر نوسانات ارزی و تورم باشد.
  • تا حد امکان بهتر است که مصالح ساختمانی به صورت نقدی خریداری شوند و این کار می‌تواند در کاهش قیمت‌ها و استفاده از تخفیف‌ها مؤثر باشد.

هزینه‌ های کلی ساخت ساختمان

هرچند که استفاده از ارزان‌ترین روش ساختمان‌سازی می‌تواند نقش ویژه‌ای در کاهش هزینه‌ها داشته باشد اما به صورت کلی هزینه‌های ساختمان می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و موارد مختلفی باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل مواردی همچون موقعیت جغرافیایی و محل ساخت بنا، متراژ زمین ساختمان، قیمت زمین، تعداد طبقات ساختمان و تعداد واحدهای آن، هزینه‌های مجوز ساخت، هزینه‌های متریال و مصالح و قیمت آهن‌آلات، هزینه‌های نمای ساختمان، هزینه‌های اسکلت ساختمان و نوع آن، هزینه‌های جانبی و … هستند. در مقاله دیگری از سایت مادفوم تحت عنوان قیمت یونولیت سقفی بررسی نرخ یونولیت‌های سقفی و پارامترهای مؤثر بر آن پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار خواننده‌ها قرار بدهد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات