مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

معرفی ۱۰ نوع قرنیز + مزایا و معایب هر کدام

انسان در مسیر توسعه تمدن و شهرنشینی و با توجه به پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف از مواد و مصالح مختلفی در صنعت ساختمان‌سازی و دکوراسیون داخلی استفاده کرده است و همواره در تلاش بوده که فضای داخلی ساختمان‌ها را به شکلی مطلوب، جذاب، زیبا و روحیه‌بخش طراحی کند. قرنیزها از جمله مصالح دکوری و تزئینی ساختمانی هستند که می‌توانند علاوه بر زیبایی ظاهری کاربردها و قابلیت‌های دیگری نیز داشته باشند. قرنیزها همانند بسیاری از مصالح دیگر می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون رنگ، طرح، جنس و … دسته‌بندی شوند و در ساختمان‌های مختلفی استفاده شوند. در ادامه مطلب به بررسی و معرفی ۱۴ نوع قرنیز و مزیت‌ها و معایب آن‌ها پرداخته خواهد شد.

قرنیز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قرنیز در حقیقت به متریالی گفته می‌شود که به صورت نواری در پای دیوارها و خط تقاطع دیوار و کف ساختمان اجرا می‌شود و می‌تواند به زیبایی و جذابیت محیط کمک کند. در حقیقت قرنیزها به منظور محافظت از پایین‌ترین قسمت دیوار استفاده می‌شوند و مانع از انتقال رطوبت به کف و گچ کاری دیوار می‌گردند. از مهم‌ترین کاربردهای قرنیز می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • قرنیزها می‌توانند در مخفی کردن و پوشش دادن سیم‌های برق و کابل‌ها استفاده شوند و از شلوغ شدن فضای داخلی ساختمان جلوگیری کنند و سیم‌ها محافظت نمایند.
  • قرنیزها می‌توانند از آلودگی میان درزها (درز بین کف‌پوش و دیوار و …) جلوگیری کنند.
  • قرنیزها می‌توانند برای زیبایی دیوارها به کار بروند.
  • از آسیب دیدن نواحی داخلی و گوشه‌های دیوار ممانعت می‌کنند.
  • برای مخفی کردن درز انبساط به کار می‌روند و …

انواع قرنیز و معایب و مزایای آن‌ها

قرنیزها همانند ورق عایق پلاستوفوم و انواع مصالح ساختمانی دیگر می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی دسته‌بندی شوند و از تنوع بالایی برخوردارند و هر کدام می‌توانند کاربردها و استفاده‌های متعددی داشته باشند. از جمله رایج‌ترین نوع قرنیزها می‌توان موارد زیر را عنوان کرد.

انواع قرنیز

  • قرنیز سنگی

قرنیزهای سنگی از رایج‌ترین، محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین قرنیزهای به شمار می‌روند و می‌توان از آن‌ها در انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و … استفاده کرد. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های قرنیز سنگی می‌توان به مواردی همچون زیبایی و جذابیت بالا، تنوع بالا در طرح و رنگ، مقاومت و ماندگاری بالا، مقاومت در برابر فشار، ضربه، خط و خش، رطوبت و … اشاره کرد. این قرنیزها می‌توانند معایبی همچون وزن بالا، قیمت بالا در مقایسه با بسیاری از قرنیزهای دیگر، نیاز به تخصص برای نصب، سازگاری کمتر با انواع دکوراسیون‌ها و … نیز داشته باشند.

  • قرنیز چوبی

قرنیزهای چوبی از قدیمی‌ترین نوع قرنیزها هستند و امروزه با پیشرفت تکنولوژی به یک کالای لوکس تبدیل شده‌اند. این قرنیزها می‌توانند در انواع ساختمان‌ها استفاده شوند و از مزیت‌هایی متعددی همچون زیبایی و جذابیت بالا، تنوع در طرح و رنگ و ضخامت، وزن کم، طول عمر بالا، نصب آسان و … برخوردارند. از مهم‌ترین معایب قرنیز چوبی می‌توان به مقاومت کم در برابر رطوبت و آتش، مقاومت کم در برابر موریانه و …، امکان آسیب دیدن توسط اشیا تیز و سنگین و … اشاره کرد.

  • قرنیز فلزی

قرنیزهای فلزی از دیگر قرنیزهای رایجی هستند که امروزه در بسیاری از ساختمان‌ها خصوصاً ساختمان‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و از موادی همچون آهن، مس، استیل، آلومینیوم و … تولید می‌شوند. این قرنیزها می‌توانند مزیت‌های متعددی همچون مقاومت و ماندگاری بالا، تنوع زیاد، نصب ساده، قابلیت ضد حریق بودن، مقاومت در برابر حشرات و جانوران و … داشته باشند در حالی که معایبی همچون وزن بالا، مقاومت کم در برابر رطوبت و خوردگی نیز خواهند داشت.

  • قرنیز بتنی

قرنیز بتنی از جمله قرنیزهایی است که بیشتر در خارج از ساختمان  و در فضاهایی همچون کنار عرشه، پل‌ها و یا زیرگذرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرنیزها از مزیت‌های متعددی همچون مقاومت و ماندگاری بالا، قیمت مناسب، تنوع در اندازه، سادگی و … برخوردارند هرچند که معایبی همچون عدم امکان استفاده در فضای داخلی، وزن بالا، امکان شکستگی و … نیز خواهند داشت.

  • قرنیز PVC

 قرنیزهای پی‌وی‌سی  نوعی از قرنیزها هستند که در ارتفاع‌های مختلفی در دسترس هستند و می‌توانند در انواع فضاهای مسکونی و غیرمسکونی به کار بروند. این قرنیزها می‌توانند تنوع بالایی داشته باشند، نصب ساده‌ای دارند، دارای ساختاری منعطف بوده، وزن کمی دارند و در برابر رطوبت، حرارت و … مقاوم‌اند. این قرنیزها می‌توانند معایبی همچون طول عمر کم، نصب سخت نسبت به سایر قرنیزها و … داشته باشند.

  • قرنیز سرامیکی

قرنیزهای سرامیکی همانند قرنیزهای سنگی از محبوبیت بالایی برخوردارند و می‌توان از آن‌ها در انواع ساختمان‌ها استفاده کرد. این قرنیزها می‌توانند مزیت‌های متعددی همچون تنوع بالا از نظر طرح و رنگ، قیمت مناسب، سازگاری با انواع دکوراسیون‌های داخلی، مقاومت بالا در برابر رطوبت و حرارت، طول عمر بالا، ظاهر یکسان و یکدست و … داشته باشند هرچند که معایبی همچون وزن نسبتاً زیاد، نیاز به تخصص برای نصب، زمان‌بر بودن نصب و … نیز دارند.

  • قرنیز پلاستیکی

قرنیزهای پلاستیکی که از موادی همچون پلی استایرن، پلی یورتان  و … تشکیل می‌شوند در حقیقت زیر مجموعه قرنیزهای پی‌وی‌سی به شمار می‌روند و می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. تنوع بالا، وزن کم، مقاومت در برابر رطوبت، نصب ساده، انعطاف‌پذیری بالا، دوام و ماندگاری بالا و … از مهم‌ترین مزایای این قرنیزها هستند در حالی که معایبی همچون مقاومت کم در برابر حریق و حساسیت به نور خورشید هم دارند.

  • قرنیزهای چسبی

از دیگر قرنیزهای کاربردی که امروزه در محیط‌های مختلف به کار می‌رود می‌توان به قرنیزهای چسبی اشاره کرد. از مهم‌ترین مزیت‌های این قرنیزها می‌توان به نصب ساده و راحت، تنوع بالا از نظر طرح و رنگ، وزن بسیار کم، سازگاری با انواع دکوراسیون‌ها، ترمیم و تعمیر راحت و … اشاره داشت در حالی که معایبی همچون مقاومت کم در برابر آتش، احتمال آسیب‌دیدگی زیاد و عدم امکان استفاده در فضاهای خارجی نیز دارد.

  • قرنیز MDF

ام دی اف در حقیقت نوعی چوب مصنوعی است که امروزه محبوبیت بالایی در صنعت ساختمان‌سازی و دکوراسیون داخلی پیدا کرده است. این قرنیز دارای روکشی از جنس PVC بوده و می‌تواند کاربردهای متعددی در انواع ساختمان‌ها داشته باشند. وزن کم، نصب آسان، قیمت مناسب، مقاومت و ماندگاری مناسب، تنوع بالا و … از مهم‌ترین مزیت‌های قرنیز MDF است در حالی که معایبی همچون مقاومت کم در برابر آتش، مقاومت متوسط در برابر رطوبت، مقاومت کم در برابر فشار و ضربه و … نیز خواهد داشت.

  • قرنیز پلی استایرن (P.S)

قرنیزهای پلی استایرن در اصل نوعی از قرنیزهای دکوراتیو هستند که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و همانند یونولیت سقفی در صنعت ساختمان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. از مهم‌ترین مزیت‌های این قرنیزها می‌توان به وزن کم، نصب آسان، قیمت مناسب، تنوع بسیار زیاد، رنگ‌پذیری، دوام و ماندگاری بالا، مقاومت در برابر رطوبت و صوت و … اشاره داشت هر چند که معایبی همچون اشتعال‌پذیری، احتمال شکستگی در برابر فشار و وزن و … نیز خواهند داشت.

در کنار قرنیزهای معرفی شده امروزه به واسطه توسعه تجمل گرایی و مد از قرنیزهای شیشه‌ای، پلیمری، رزینی و … نیز استفاده می‌شود که از قیمت‌های بالایی برخوردار بوده و در شرایط ویژه‌ای استفاده می‌شوند.

قرنیزها علاوه بر جنس مواد تشکیل دهنده می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلف دیگری نیز دسته‌بندی شده و همانند یونولیت دیواری تنوع زیادی داشته باشند. در اصل قرنیزها می‌توانند به صورت تخت، طرح دار، گرد، مدرن، مینیمال و … و از مواد و متریال های مختلف طبیعی و مصنوعی تشکیل شوند و در بخش‌های مختلفی از ساختمان‌ها به کار بروند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات