مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

انواع نمای ساختمان

صنعت ساختمان‌سازی در سال‌های اخیر به واسطه پیشرفت علوم و تکنولوژی مختلف تحولات بسیار زیادی داشته و از مواد و مصالح مختلفی با هدف ایمن‌سازی، ارزان‌سازی، سبک‌سازی و … در آن استفاده می‌شود. نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و مراحل ساخت ساختمان است که می‌تواند نقش ویژه‌ای در ظاهر و زیبایی سازه داشته باشد و ازآنجایی‌که نمای خارجی همواره در معرض عوامل مختلفی همچون باد، باران، نور خورشید و … قرار دارد لازم است که از مواد و مصالح مناسبی برای اجرای آن استفاده کرد. امروزه از روش‌های مختلف و متعددی برای اجرای نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود و هر کدام از این روش‌ها می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی و معرفی انواع نمای ساختمان پرداخته خواهد شد.

انواع نماهای مورد استفاده در صنعت ساختمان

نما یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان است و می‌تواند اهمیت زیادی در زیبایی و جذابیت سازه داشته باشد. نمای ساختمان می‌تواند بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی شود که مهم‌ترین آن‌ها نوع طراحی و اجرا و همچنین نوع مواد و مصالح به کار رفته در اجرای آن است. بر اساس نحوه طراحی و اجرا می‌توان نمای ساختمان را به چهار دسته اصلی شامل نمای سنتی، نمای کلاسیک، نمای مدرن و نمای مینیمال تقسیم کرد اما از نظر نوع مواد و مصالح به کار رفته در اجرا، نماها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند که رایج‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

انواع نمای ساختمان

  • نمای چوبی

چوب همواره از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی بوده و انسان در طول تاریخ استفاده‌های متعددی از آن داشته است. امروزه چوب با انواع مختلفی از مصالح مدرن دیگر همچون فلز، شیشه، سنگ، پلیمر و … ترکیب می‌شود و می‌تواند زیبایی قابل توجهی به نمای سازه بدهد. انواع مختلفی از چوب‌ها در نمای ساختمان استفاده می‌شوند و علی‌رغم مقاومت کم آن در برابر رطوبت و آب‌وآتش می‌تواند زیبایی، شکل‌پذیری، مقاومت و سختی بالایی داشته باشد و اجرای آن نیز ساده و راحت است. کاج، راش، بلوط و … از رایج‌ترین چوب‌هایی هستند که در نما به کار می‌روند و محبوبیت بیشتری نسبت به سایر چوب‌ها دارند.

  • نمای کنیتکس (Kenitex)

نمای Kenitex از جمله نماهای مدرن و جدید امروزی است که در اصل ترکیبی از رزین، الیاف و مواد معدنی می‌باشد. این نما از نظر زیبایی، تنوع، ماندگاری و نحوه اجرا بسیار مورد توجه قرار گرفته و در بسیاری از پروژه‌های صنعتی و غیر صنعتی به کار می‌رود. این نما شباهت زیادی به نمای آجری دارد و می‌تواند زیبایی قابل توجهی به سازه بدهد.

رزین اپوکسی، پلی‌استر و پلی یورتان از مهم‌ترین موادی هستند که در ساخت این نما به کار می‌روند و در الیاف‌هایی همچون الیاف شیشه، الیاف پلی‌استر و الیاف طبیعی به کار می‌روند. سیمان، ماسه و پودر سنگ نیز از مهم‌ترین مواد معدنی به کار رفته در این نما هستند. در اصل رزین‌ها وظیفه چسبندگی، الیاف‌ها وظیفه تقویت و افزایش استحکام و مواد معدنی وظیفه افزایش دوام و ماندگاری نمای Kenitex را بر عهده دارند. نمای Kenitex به واسطه ضد آب بودن می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای انواع ساختمان‌ها باشد.

  • نمای فلزی

فلزات از دیگر مواد و مصالحی هستند که همواره در صنعت ساختمان کاربردها و استفاده‌های متعددی داشته‌اند. نمای فلزی از جمله انواع نمای ساختمان است که می‌تواند انواع مختلفی همچون پانچ متال، ورق‌های فلزی، ورق‌های کامپوزیت، ورق‌های آلومینیومی و … داشته باشد. آلومینیوم، مس، برنج، استیل و … از رایج‌ترین فلزاتی هستند که در نماهای بیرونی به کار می‌روند. البته فلزات نیز همانند چوب می‌توانند با مواد و مصالح دیگر ترکیب شده و زیبایی و جذابیت ویژه‌ای به سازه بدهند.

  • نمای آجری

نمای آجری از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین نماهای ساختمانی به شمار می‌رود و می‌تواند زیبایی بی‌نظیری داشته باشد. امروزه نماهای آجری به شیوه‌های مدرن و با طراحی‌های بی‌نظیری انجام می‌شوند و می‌توانند متناسب با فرهنگ، سلیقه، جغرافیا و … سازگاری داشته باشند. در حقیقت نماهای آجری می‌توانند در انواع معمارهای سنتی، مدرن، کلاسیک، فانتزی و … به کار بروند به همین دلیل محبوبیت زیادی در سراسر جهان دارند.

  • نمای سنگی

نمای سنگی از دیگر انواع نمای ساختمان است که می‌تواند در تمامی سبک‌های معماری جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. در حقیقت سنگ به عنوان یک ماده طبیعی و در دسترس همواره استفاده‌های متعددی در ساختمان‌سازی داشته است. نمای سنگی امروزه در انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی استفاده می‌شوند اما این نما بیشتر در سبک‌های کلاسیک کاربرد دارد. سنگ‌های مختلفی در اجرای نمای ساختمان به کار می‌روند اما سنگ تراورتن محبوب‌ترین آن‌ها است که در سراسر جهان استفاده می‌شود.

  • نمای سرامیکی

سرامیک هم از جمله کاربردی‌ترین مواد و مصالح ساختمانی به شمار می‌رود که می‌تواند در اجرای نماهای داخلی و خارجی به کار برود. سرامیک از زیبایی و جذابیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند تنوع بالایی از نظر رنگ‌بندی، طرح، اندازه و … داشته باشد. اجرای نمای خارجی ساختمان با استفاده از سرامیک به صورت سرامیک پرسلان فول بادی با روش اجرای خشک (بدون ملات) خواهد بود و می‌تواند برای انواع ساختمان‌ها خصوصاً ساختمان‌های اداری و تجاری کاربردی باشد. مقاومت بالا در برابر یخ‌زدگی، تنوع بالا، مقاومت در برابر حریق، ماندگاری بالا، زیبایی و جذابیت خاص و … از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای این نما است.

  • نمای پلیمری ساختمان

مواد و مصالح پلیمری مانند ورق یونولیت امروزه جایگاه ویژه‌ای در صنعت ساختمان‌سازی پیدا کرده‌اند چرا که می‌توانند نقش ویژه‌ای در ایمن‌سازی، سبک‌سازی، ارزان‌سازی و عایق‌بندی آن داشته باشند. نماهای پلیمری از تنوع بالایی برخوردارند و می‌توانند با انواع مواد و مصالح دیگر ترکیب شوند. این نماها می‌توانند وزن کمی داشته باشند، زیبا و جذاب بوده، نصب و اجرای راحتی دارند، در برابر رطوبت و آب مقاوم هستند و می‌توانند در کاهش مصرف انرژی نیز اثرگذار باشند. استفاده از نماهای پلیمری از سال ۱۹۶۰ رواج پیدا کرده و امروزه با انواع نماهای دیگر تلفیق می‌شوند و هیچگونه محدودیت اجرایی نخواهند داشت.

  • نمای سیمانی

از دیگر انواع نمای ساختمان می‌توان به نمای سیمانی اشاره کرد که با وجود انواع نماهای مدرن و جدید همچنان جایگاه ویژه‌ای در سراسر دنیا دارد. اگرچه این نما در پروژه‌های خاص کمتر استفاده می‌شود اما طراحان و معماران می‌توانند با استفاده از خلاقیت خود از این نما استفاده کرده و زیبایی و جذابیت ویژه‌ای به ساختمان بدهند. می‌توان گفت قیمت نمای سیمانی اصلی‌ترین امتیاز آن نسبت به بسیاری از نماهای دیگر است هرچند که مزیت‌های دیگری همچون مقاومت و ماندگاری بالا، امکان اجرا بر روی انواع مصالح، دسترسی ساده به مصالح آن و … نیز خواهد داشت.

  • نمای ساختمان پی‌وی‌سی و کامپوزیت

پی‌وی‌سی و کامپوزیت همانند یونولیت بسته‌بندی از جمله مواد پلیمری محبوب و پرکاربردی هستند که می‌توانند در نمای ساختمان‌ها نیز استفاده شوند. این مواد از ویژگی‌هایی همچون وزن کم، زیبایی و جذابیت بالا، نصب و اجرای سریع و راحت، مقاومت در برابر رطوبت و حریق، ماندگاری و طول عمر بالا و … برخوردارند و می‌توانند در انواع پروژه‌های مسکونی، اداری، تجاری و … به کار گرفته شوند. نمای بتنی، نمای بایرامیکس، نمای اتیکس، نمای شیشه‌ای و نمای مونولیت و … از دیگر نماهایی هستند که می‌توانند در صنعت ساختمان استفاده شوند و از مزیت‌های منحصربه‌فردی برخوردارند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات