مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

انواع پانل سیمانی + مشخصات و کاربرد

سیمان به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد و مصالح مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی شناخته می‌شود و می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد. از جمله کاربردی‌ترین مصالحی که با سیمان تولید می‌شوند می‌توان به انواع پانل‌ها اشاره کرد. در حقیقت پانل‌های سیمانی تنوع بالایی دارند و می‌توانند به واسطه برخورداری از ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، مزایا و معایب خود در بخش‌های مختلفی به کار بروند. هرچند که امروزه انواع مختلفی از مصالح ساختمانی در دسترس هستند اما مواد تشکیل شده از سیمان می‌توانند استقامت، ماندگاری و استحکام بالاتری داشته باشند به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت امروزه استفاده از مصالحی رواج دارد که در کنار ارزان‌سازی ساختمان، به افزایش ایمنی، افزایش سرعت ساخت و ساز، کاهش مصرف مصالح و افزایش طول عمر سازه کمک کند و پانل سیمانی از این دسته مواد به شمار می‌رود. در ادامه مطلب به بررسی و معرفی کامل پانل‌های سیمانی و انواع آن پرداخته خواهد شد.

پانل سیمانی چیست؟

پانل سیمانی در حقیقت به نوعی از مصالح پیش ساخته و آماده گفته می‌شود که می‌توان از آن در نماهای داخلی و خارجی استفاده کرد. این پانل‌ها می‌توانند از مواد مختلفی تولید شوند اما ماده اصلی تشکیل دهنده آنها فیبرهای سلولزی و سیمان است. این پانل‌ها می‌توانند در اشکال مختلف و در اندازه‌ها، ابعاد و ضخامت‌های مختلفی تولید شوند.

انواع پانل سیمانی

مشخصات و کاربردهای پانل سیمانی

پانل‌های سیمانی همانند ورق یونولیت و انواع مصالح مدرن ساختمانی می‌توانند ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی داشته باشند. از مهم‌ترین مشخصات و ویژگی‌های این پانل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پانل سیمانی تنوع بالایی از نظر طرح و شکل، رنگ، سایز، ضخامت و … دارد.
  • این پانل‌ها از مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار، ضربه، حرارت، آب، نور خورشید و … برخوردارند و می‌توانند به مقاوم سازی و ایمن سازی سازه کمک کنند.
  • این پانل‌ها را می‌توان در هر بخشی از ساختمان نصب و اجرا کرد.
  • این پانل‌ها در عایق سازی ساختمان و جلوگیری از هدر رفتن انرژی نقش پررنگی دارند.
  • این پانل‌ها می‌توانند انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشند و قابلیت رنگ‌آمیزی خواهند داشت.
  • سازگاری بالایی با محیط زیست داشته و آسیبی به آن وارد نمی‌کنند چرا که فاقد مواد شیمیایی هستند.
  • این پانل‌ها به راحتی قابلیت برش دارند و می‌توان اندازه آنها را به راحتی تغییر داد.

با توجه به ویژگی‌ها و مزایایی که پانل‌های سیمانی دارند می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند که مهم‌ترین آنها شامل مواردی همچون استفاده در نماهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها، ترمیم و نوسازی ساختمان‌های قدیمی و فرسوده، ساخت ایستگاه‌های حمل و نقل، افزایش مقاومت نما در برابر رطوبت، افزایش مقاومت ساختمان در باربر هدر رفت انرژی، ساخت سقف‌های کاذب، پارتیشن‌بندی بخش‌های مختلف سازه و … هستند.

انواع پانل سیمانی

پانل سیمانی مانند فوم سقفی و انواع مصالح ساختمانی دیگر می‌تواند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی دسته‌بندی شود که مهم‌ترین آنها سایز و ابعاد، ضخامت، طرح و رنگ و … هستند اما به صورت کلی این پانل‌ها بر اساس کاربرد و نوع مصرف دسته‌بندی می‌شوند و بر این اساس شامل سه دسته اصلی هستند.

  • پانل سیمانی داخلی

این پانل‌ها که می‌توانند در اندازه‌ها و ابعاد مختلف و در ضخامت‌های ۴ تا ۲۰ میلی‌متری تولید شوند معمولا برای تکمیل دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. پانل‌های داخلی با توجه به اندازه، ضخامت و طرح و شکلی که دارند می‌توانند وزن‌های مختلفی نیز داشته باشند.

  • پانل‌ های سیمانی خارجی

این پانل‌ها نیز در حقیقت در نمای خارجی منازل و ساختمان‌ها استفاده می‌شوند و می‌توانند نمای بسیار زیبا و جذابی به ساختمان بدهند. این پانل‌ها معمول از وزن بالایی برخوردارند و نمی‌توان از آنها برای اجرای سقف‌ها و دکوراسیون‌های داخلی استفاده کرد. بارزترین ویژگی‌های این پانل‌ها مقاومت بالا در برابر فشار، ضربه، رطوبت و نور خورشید بوده و از طول عمر بالایی برخوردارند.

  • پانل سیمانی سقفی

همانطور که از نام آن مشخص است، این پانل برای اجرای سقف ساختمان‌ها به کار می‌رود و می‌تواند جایگزین مصالحی همچون کناف و … شود. این پانل‌ها می‌توانند در اجرای سریع‌تر سقف‌ها، کاهش مصرف مصالح، کاهش وزن کلی سقف، کاهش هزینه‌ها و … مؤثر باشند.

علاوه بر کاربردها و محل استفاده، پانل‌های سیمانی می‌توانند بر اساس مواد تشکیل دهنده نیز دسته‌بندی شوند. در حقیقت مواد تشکیل دهنده پانل‌های سیمانی می‌تواند شامل رزین‌ها، الیاف فیبری، سیمان و آب باشد و بر همین اساس پانل‌های سیمانی می‌توانند شامل سه دسته اصلی فایبر سمنت برد ساده، فایبر سمنت برد الیاف دار و فایبر سمنت برد چوب باشند. هر کدام از این پانل‌ها به واسطه ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند.

قیمت پانل سیمانی

پانل‌های سیمانی می‌توانند تنوع بالایی داشته باشند به همین دلیل فاکتورها و پارامترهای مختلفی در تعیین قیمت آنها دخیل هستند. از مهم‌ترین فاکتورهایی که بر قیمت پانل‌های سیمانی مؤثر هستند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. کشور و شرکت تولید کننده پانل
  2. مواد تشکیل دهنده پانل و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آن
  3. مشخصات فیزیکی پانل مانند سایز، ابعاد، ضخامت و …
  4. استانداردهای تولید پانل و مدت زمان گارانتی آن
  5. نرخ ارز و نوسانات آن
  6. کیفیت ساخت پانل و نحوه تولید آنها
  7. هزینه‌های حمل و نقل و نصب و اجرا و …
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات