مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

بازسازی سرویس بهداشتی بدون تخریب با کمترین هزینه

سرویس بهداشتی از جمله مهم‌ترین و کاربردی‌ترین بخش‌های ساختمان به شمار می‌رود و ازآنجایی‌که محیطی مرطوب بوده و می‌تواند آلودگی‌های مختلفی داشته باشد، مواد و مصالح به کار رفته در ساخت آن می‌تواند زودتر دچار آسیب و خسارت شده و نیازمند ترمیم و تعمیر باشند. تخریب سرویس بهداشت و ساخت آن از ابتدا می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی داشته باشد و چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند به همین دلیل بازسازی آن می‌تواند یک راهکار مقرون‌ به‌ صرفه، سریع و مناسب باشد. در ادامه مطلب به بررسی شرایط و نحوه بازسازی سرویس بهداشتی بدون تخریب با کمترین هزینه پرداخته خواهد شد.

مهم‌ترین دلایل نیاز سرویس بهداشتی به بازسازی

سرویس بهداشتی از اهمیت، ارزش و کاربردهای بسیاری برخوردار است و طراحی و ساخت آن باید با دقت و حساسیت بالایی انجام شود. از جمله مهم‌ترین دلایلی که سرویس‌های بهداشتی به بازسازی نیاز پیدا می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرامیک‌ها و کاشی‌هایی که در دیوارها و کف سرویس بهداشتی بر اثر مرور زمان و رطوبت دچار فرسودگی و پوسیدگی می‌شوند
  • تأسیسات مکانیکی استفاده شده در سرویس‌های بهداشتی می‌توانند دچار مشکلاتی همچون زنگ زدگی، شکستگی، ترک خوردگی و… شوند و نشتی داشته باشند.
  • دیوار پوش‌ها و کف‌پوش‌های قدیمی زیبایی و جذابیت خود را از دست می‌دهند و افرادی که تمایل به ایجاد تغییرات و تحولات جدید دارند باید از بازسازی استفاده کنند.
  • عایق‌کاری‌های کف سرویس بهداشتی به دلیل نفوذ نم و رطوبت از بین رفته و موجب ایجاد نشتی در طبقات ساختمان و دیواره‌ها می‌شود.
  • سرویس‌های بهداشتی که از فضای کمی برخوردارند را می‌توان با بازسازی توسعه داد و فضا را بزرگ‌تر کرد.
  • مصالح و دکوراسیون استفاده شده در سرویس‌های بهداشتی از مد افتاده و قدیمی شده‌اند.
  • با بازسازی سرویس بهداشتی می‌توان توالت‌های سنتی را به توالت‌های فرنگی و جدید تبدیل کرد.

بازسازی سرویس بهداشتی

انواع روش‌های بازسازی سرویس بهداشتی

به صورت کلی بازسازی سرویس بهداشتی می‌تواند به دو روش مختلف انجام شود که شامل بازسازی کل و بازسازی مقطعی است که هر کدام می‌توانند شرایط ویژه‌ای داشته باشند.

بازسازی کلی می‌تواند شامل تخریب و نوسازی کلیه قسمت‌های کف، دیوار و حتی سقف سرویس دستشویی باشد و بازسازی مقطعی هم می‌تواند شامل مواردی همچون تخریب و نوسازی لوله‌کشی، عایق‌کاری و کف سرویس، چسباندن کاشی و سرامیک چسبی، تعویض کاسه توالت ایرانی و فرنگی و شیرآلات و … باشد. به صورت کلی و با توجه به نیاز و دلیل مالک، تغییرات کلی و جزئی شامل موارد متعددی خواهند بود. در کل بازسازی سرویس بهداشتی شامل موارد زیر خواهند بود.

  • تخریب و کنده‌کاری کلی و بازسازی کامل سرویس بهداشتی.
  • تعویض لوله‌ها، عایق‌ها، کاشی کف و دیوار، شیرآلات، درب و سقف سرویس بهداشتی، رنگ‌آمیزی و …
  • تعویض کاشی دیوار یا کف سرویس بهداشتی
  • تعویض کاسه توالت‌های ایرانی و فرنگی
  • تعویض روشویی یا شیرآلات سرویس بهداشتی و …
  • مراحل اصلی بازسازی سرویس بهداشتی

برای بازسازی سرویس بهداشتی با توجه به میزان مشکلات، تخریب‌ها و آسیب‌هایی که در نقاط مختلف آن مشاهده می‌شود می‌توان مراحل مختلفی را پشت سر گذاشت که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

بررسی تأسیسات مکانیکی سرویس بهداشت

در مرحله اول از بازسازی سرویس بهداشتی لازم است که تمامی تأسیسات مکانیکی موجود در سرویس بهداشتی بررسی شود. در حقیقت زمانی می‌توان سرویس بهداشتی را بدون تخریب بازسازی نمود که سیستم لوله‌کشی و تأسیساتی که به صورت توکار اجرا شده‌اند دچار مشکل نشده باشند. اگر تأسیسات و سیستم لوله‌کشی که زیر کاشی‌ها و سرامیک‌ها نصب شده‌اند پوسیده، زنگ زده و ترکیده باشند باید اقدام به تخریب نمود. در مرحله اول حتماً باید افراد متخصص و ماهر سیستم‌های لوله‌کشی و تأسیسات را بررسی کنند و سپس اقدام به بازسازی شود. تنها در صورتی امکان بازسازی بدون تخریب وجود خواهد داشت که تأسیسات و سیستم لوله‌کشی سرویس بهداشتی در شرایط مناسبی باشند و در صورت هرگونه مشکلی در این سیستم‌ها اجرای بازسازی می‌تواند باعث صرف هزینه‌های بیشتری شود.

تهیه تجهیزات و مصالح مورد نیاز

بعد از بررسی کامل سرویس بهداشتی و همچنین برآورد هزینه‌ها نوبت به تهیه مواد و مصالح باشد. در حقیقت در این مرحله باید مشخص نمود که کدام بخش‌ها از سرویس بهداشتی نیازمند تغییر و بازسازی است. همچنین سلیقه افراد و میزان تغییرات می‌تواند در برآورد هزینه‌ها و تهیه تجهیزات مؤثر باشد. همزمان با بازسازی بخش‌های فرسوده می‌توان اقدام به تعویض توالت ایرانی با فرنگی نمود. در اصل زمانی می‌توان گفت بازسازی بدون تخریب انجام شده است که از کاشی‌های چسبی یا کاشی معمولی یا استیکرهای چسبی روی کاشی یا روکش کاشی استفاده کرد.

کف‌سازی و شیب بندی

برای اجرای صحیح بازسازی سرویس بهداشتی بدون تخریب لازم است که کف‌سازی و شیب بندی به دقت انجام شود. اگر کف‌سازی سرویس بهداشتی دچار نم و رطوبت شده باشد حتماً باید تخریب انجام شود تا بتوان عملیات بازسازی را اجرا کرد چرا که اجرای کاشی و سرامیک جدید در محیط مرطوب و نمناک غیر ممکن است. همچنین در صورت استفاده از سرامیک‌های چسبی بر روی کف سرویس بهداشتی لازم است که به ارتفاع کف توجه داشت. ارتفاع کف سرویس بهداشتی باید استاندارد و مشخص باشد و در صورت استفاده از کاشی‌های چسبی باید به این نکته توجه داشت در غیر این صورت مواردی مانند ارتفاع سنگ توالت، بسته شدن در سرویس، خروج آب و … دچار مشکل خواهد شد.

بازسازی نهایی سرویس بهداشتی

بعد از تمامی مراحل گفته شده نوبت به اجرای بازسازی می‌رسد و این کار حتماً باید توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود. چنانچه مواردی مانند کاشی‌کاری دیوارها، سرامیک کاری کف، تعویض کاسه توالت‌ها و … به درستی انجام نشود، بعد از مدتی به ناچار باید دوباره اقدام به بازسازی و حتی تخریب کامل سرویس بهداشتی نمود. برای بازسازی سرویس بهداشتی و سایر بخش‌های منازل می‌توان از مواد و مصالح مدرن امروزی مانند تری دی پنل استفاده کرد که در کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت نقش مؤثری دارند.

مهم‌ترین نکات در بازسازی سرویس بهداشتی

  1. ازآنجایی‌که بازسازی و تعمیر بخش‌های مختلف سرویس بهداشتی می‌تواند حساسیت‌ها و چالش‌های متعددی به همراه داشته باشد لازم است که حتماً در زمان اجرای بازسازی به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه داشت.
  2. برای اجرای بازسازی حتماً باید از مهارت و تخصص تیم‌های حرفه‌ای استفاده شود.
  3. قبل از شروع بازسازی لازم است که آب و برق سرویس بهداشتی قطع شود تا مشکلی ایجاد نکند.
  4. تجهیزاتی همچون روشویی، شیرآلات، فلاش تانک، رادیاتور، وان و … حتماً باید باز شوند تا دچار آسیب و خسارت نشوند.
  5. برای بازسازی و اجرای تعمیرات حتماً باید از لوازم و تجهیزات تخصصی و مناسب استفاده شود.
  6. در صورت تعمیر سیستم لوله‌کشی آب و شوفاژ باید فواصل و ارتفاع لوله‌ها با توجه به عمق کف‌سازی و کاشی‌کاری ارزیابی شود.
  7. عایق‌کاری سرویس بهداشتی حتماً باید با استفاده از قیر و گونی ۲ یا ۳ لایه انجام شود.
  8. حتماً باید در زمان بازسازی به تهویه مناسب سرویس توجه شود.
  9. مواردی همچون نورپردازی، طراحی دکوراسیون، رنگ‌بندی و … باید در نظر گرفته شوند.

هزینه بازسازی سرویس بهداشتی

می‌توان گفت اولین و مهم‌ترین مرحله در بازسازی سرویس بهداشتی برآورد هزینه‌ها خواهد بود که می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند. عوامل متعددی می‌توانند در تعیین هزینه‌های بازسازی مؤثر باشند که مهم‌ترین آن‌ها شامل مواردی همچون حجم و مقدار بازسازی و میزان تعمیرات مورد نیاز، میزان مواد و مصالح مورد نیاز، نوع مصالح و کیفیت آن‌ها که همانند یونولیت بسته‌ بندی متفاوت خواهد بود، دستمزد و هزینه‌های نیروهای عملیاتی، هزینه‌های حمل‌ونقل و ایاب و ذهاب، روش‌های بازسازی سرویس‌های بهداشتی و … هستند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات