مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

بلوک سفالی یا بلوک پلاستوفوم؟

بلوک سفالی یا بلوک پلاستوفوم؟

صنعت ساختمان‌سازی در چند دهه اخیر تحولات بسیار زیادی را تجربه کرده است و با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف، مصالح مدرنی در این صنعت استفاده می‌شوند. بلوک پلاستوفوم یکی از مصالح مدرنی است که در سال‌های اخیر در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از مزایا و معایب منحصربه‌فردی برخوردار است. بلوک‌های پلاستوفوم یا یونولیت از نظر بسیاری از فعالان ساختمانی به عنوان آتش پنهان شناخته می‌شود و به همین دلیل بسیاری از افراد با استفاده از این مصالح در ساختمان به شدت مخالف هستند. در ادامه مطلب به بررسی مزایا و معایب هر کدام از بلوک‌های سفالی و پلاستوفوم پرداخته می‌شود.

اهمیت استفاده از مصالح مناسب در ساختمان‌سازی

به صورت کلی هدف اصلی استفاده از مصالحی همچون بلوک‌های یونولیتی در ساختمان‌سازی کاهش وزن کلی سازه، افزایش سرعت ساخت و ساز، افزایش ایمنی و افزایش مقاومت کلی ساختمان است بنابراین هرگونه مصالحی که مانع رسیدن به این اهداف شود نباید مورد استفاده قرار بگیرد. بلوک‌های سفالی و یونولیتی هر کدام می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند و در فاکتورهای مختلفی نسبت به هم برتری داشته باشند.

مزایا و معایب استفاده از بلوک پلاستوفوم

بلوک‌های یونولیتی از جمله مصالح مدرن و نوینی هستند که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و … به کار می‌روند. بلوک‌های یونولیتی ویژگی‌ها و مزایای متعددی دارند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  •       بلوک‌های پلاستوفوم دارای قابلیت ضد رطوبت هستند و می‌توانند در برابر آب و مایعات مقاومت بسیار خوبی داشته باشند و این باعث می‌شود که در عایق‌بندی ساختمان نقش ویژه‌ای داشته باشد.
  •       بلوک‌های یونولیت برخلاف مصالح سنتی دیگر از وزن پایینی برخوردار هستند و این باعث می‌شود که حمل‌ونقل و جابجایی آنها برای کارگران و نیروها ساده‌تر باشد و همچنین خطرات جانی کمتری برای آنها داشته باشند.
  •       بلوک‌های یونولیتی می‌توانند در برابر سروصدا مقاومت بالایی داشته باشند و باعث عایق‌بندی صوتی ساختمان شوند.
  •       بلوک‌های پلاستوفوم در مقایسه با مصالح سنتی دیگری همچون بلوک‌های سفالی از قیمت کمتری برخوردارند و این باعث می‌شود که در هزینه‌های کلی ساختمان صرفه‌جویی شود.
  •       استفاده از بلوک‌های بلوک یونولیت باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود و از اتلاف گرما جلوگیری می‌کند.
  •       نصب بلوک‌های یونولیتی در مقایسه با مصالح سنتی دیگر بسیار ساده‌تر بوده و با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
  •       همچنین این مواد می‌توانند ویژگی‌هایی همچون قابلیت بازیافت، ضایعات و پرتی کمتر، قیمت مناسب‌تر و … داشته باشند.

معایب استفاده از بلوک‌های یونولیتی

بلوک پلاستوفوم در کنار تمامی مزیت‌هایی که دارند می‌توانند معایبی نیز داشته باشند و در صورتی که به درستی از آنها استفاده نشود می‌توانند مشکلات و خطراتی جدی در ساختمان ایجاد کنند. از جمله مهم‌ترین معایب این بلوک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       یونولیت‌ها در حقیقت مواد نفتی هستند و در برابر آتش مقاومت کمی دارند و چنانچه در معرض آتش قرار بگیرند می‌توانند خطرات مالی و جانی زیادی ایجاد کنند. همچنین اگر این مواد با رنگ‌های روغنی رنگ‌آمیزی شوند احتمال اشتعال‌پذیری آنها بیشتر خواهد شد.
  •       این بلوک‌ها در برابر حلال‌های آلی ضعیف هستند و به شدت دچار آسیب و خسارت می‌شوند. موادی شیمیایی همچون دی کلرومتان، کلروفورم، هگزامتیل فسفر آمید، تتراهیدروفوران، کربن تترا کلراید، دی متیل فرم آمید و … می‌توانند به شدت به این مصالح آسیب وارد کنند.
  •       چنانچه در تولید این مواد از کلروفروکربن استفاده شود می‌تواند باعث آسیب دیدن لایه ازن شود.
  •       همچنین این بلوک‌ها می‌توانند محدودیت‌های متعددی در اجرا داشته باشند.

مزایا و معایب استفاده از بلوک‌های سفالی

قبل از ورود بلوک‌های یونولیتی و ورق عایق پلاستوفوم به صنعت ساختمان‌سازی استفاده از بلوک‌های سفالی رواج بسیار زیادی داشت و در اصل بلوک‌های سفالی از اصلی‌ترین مصالح ساختمان‌سازی به شمار می‌رفتند. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این بلوک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       برخلاف بلوک‌های پلاستوفوم بلوک‌های سفالی در برابر آتش‌سوزی و حریق مقاومت بالایی دارند و می‌توانند امنیت بیشتری در برابر آتش‌سوزی ایجاد کنند.
  •       بلوک‌های سفالی می‌توانند در برابر حرارت نیز عایق مناسبی باشند. همچنین این بلوک‌ها می‌توانند یک عایق صوتی مناسب باشند.
  •       این بلوک‌ها می‌توانند در برابر فشار و ضربه مقاومت بالایی داشته باشند و اتصال آنها به سازه‌های بتی و فلزی نیز ساده‌تر است.

 

معایب استفاده از بلوک‌های سفالی

بلوک‌های سفالی نیز همانند بلوک‌های پلاستوفوم می‌توانند در کنار مزایای متعددی که دارند معایب و ایراداتی نیز داشته باشند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  •       این بلوک‌ها به دلیل تولید شدن از خاک رس و احتمال وجود ناخالصی در آنها می‌توانند دچار ترکی خوردگی شوند.
  •       این بلوک‌ها در مقایسه با بلوک‌های پلاستوفوم وزن بیشتری دارند و می‌توانند موجب افزایش وزن کلی ساختمان شوند.
  •       مدت‌زمان اجرای ساخت ساختمان با استفاده از این مصالح طولانی خواهد شد و پروسه ساختمان‌سازی را به تأخیر می‌اندازد.
  •       استفاده از بلوک‌های سفالی نیازمند استفاده از مصالح دیگری همچون گچ است.

بلوک سفالی یا بلوک پلاستوفوم، کدام یک بهتر هستند؟

همان‌طور که بررسی شد هر کدام از بلوک‌های سفالی و یونولیتی می‌توانند مزیت‌ها و معایب متفاوتی داشته باشند و از کاربردهای متعددی برخوردارند. با بررسی‌های انجام شده و انجام تحقیقات مختلف در صنعت ساختمان‌سازی بسیاری از افراد به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از بلوک‌های یونولیتی می‌تواند ریسک بالایی در ساختمان‌سازی داشته باشد و در صورتی این مصالح به درستی استفاده نشوند ممکن است باعث ایجاد مشکلات و خطرات زیادی خواهند شد. به صورت کلی اگر هدف کاهش وزن ساختمان، عایق‌بندی ساختمان و افزایش سرعت ساخت و ساز باشد بلوک‌های پلاستوفومی بهترین انتخاب هستند در حالی که اگر هدف مقاومت بیشتر سازه در مقابل آتش‌سوزی و مقاومت بالاتر ساختمان باشد بلوک‌های سفالی می‌توانند ارجحیت داشته باشند.

جمع‌بندی نهایی

امروزه مصالح مختلفی در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. بلوک‌های سفالی و بلوک‌های پلاستوفومی از جمله رایج‌ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان‌سازی هستند که می‌توانند در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده شوند. هر کدام از این بلوک‌ها می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند و در ساختمان‌های مختلفی استفاده شوند. اگرچه بسیاری از افراد با استفاده از بلوک‌های یونولیتی در ساختمان‌سازی مخالف هستند اما در صورتی که این مصالح به صورت اصولی استفاده شوند می‌توانند در کاهش وزن، افزایش مقاومت ساختمان، کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت و … مؤثر باشند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات