مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

روش تشخیص گچ از سیمان سفید

امروزه در صنعت ساختمان‌سازی از انواع مختلفی از مصالح سنتی و مدرن استفاده می‌شود و هر کدام از این مصالح می‌توانند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای مختلفی داشته باشند و گاهی نیز این مصالح می‌توانند شباهت‌های متعددی باهم داشته باشند. گچ و سیمان سفید از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین مصالح ساختمان‌سازی هستند که در بخش‌های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو ماده به شکل پودر بوده و هر دو دارای رنگ سفید هستند. از آنجایی که این دو ماده شباهت‌ های ظاهری زیادی به همدیگر دارند بسیاری از افراد در تشخیص و تمیز آن‌ ها دچار مشکل می‌شوند. در ادامه مطلب به بررسی نحوه تشخیص گچ از سیمان سفید و مهم‌ترین تمایزهای آن‌ ها پرداخته خواهد شد.

تشخیص گچ از سیمان سفید

سیمان سفید و گچ از کاربردی‌ترین مصالح ساختمان هستند و هر کدام می‌توانند با توجه به ویژگی‌هایی که دارند استفاده‌های متعددی داشته باشند. این دو ماده شباهت‌های متعددی دارند چرا که هر دو به شکل پودر بوده و دارای رنگ سفیدی هستند و می‌توانند استفاده‌های مشابهی نیز داشته باشند اما تفاوت‌های ویژه‌ای نیز دارند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

تشخیص گچ از سیمان سفید

تفاوت گچ و سیمان سفید از نظر ترکیبات

می‌توان گفت که اولین و مهم‌ترین فاکتور برای تشخیص گچ از سیمان سفید نوع ترکیبات آن‌ها است چرا که این دو ماده از ترکیبات مختلفی تشکیل می‌شوند. ترکیبات گچ شامل کلسیم سولفات و آب هستند در حالی که مواد تشکیل دهنده سیمان سفید شامل آهک و خاک رس می‌باشند. هر کدام از این مواد می‌توانند باعث شوند که گچ و سیمان سفید ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی داشته باشند و در نهایت از نظر کاربرد با همدیگر فرق کنند.

تفاوت گچ و سیمان سفید از نظر ملات

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌تواند در تشخیص گچ از سیمان سفید مورد استفاده قرار بگیرد نوع ملات است. برای تهیه ملات گچ لازم است که از یک ظرف تمیز استفاده کرد و آن را با مقداری آب ترکیب نمود در حالی که برای ساختن ملات سیمان سفید علاوه بر آب به ماسه نیز نیاز خواهد بود. ملات گچ علاوه بر نحوه ساختن می‌تواند زمان گیرش متفاوتی نیز داشته باشد و در مقایسه با ملات سیمان سفید سریع‌تر درگیر شده و خشک گردد. میزان مقاومت ملات گچ و سیمان سفید نیز می‌توانند متفاوت باشند و سیمان سفید در این فاکتور و در برابر فشار، حرارت، هوازدگی، ضربه و… مقاومت بسیار بیشتری دارد.

تفاوت گچ و سیمان سفید از نظر مقاومت در برابر رطوبت

رطوبت به عنوان یکی از اصلی‌ترین دشمنان مصالح ساختمانی شناخته می‌شود و می‌تواند به سادگی بسیاری از مصالح را دچار تخریب و پوسیدگی نماید و همین امر باعث می‌شود که بسیاری از مصالح قابلیت استفاده در بخش‌های مختلفی از ساختمان را نداشته باشند. استفاده از سیمان سفید برای نماهای خارجی و بیرونی به دلیل مقاومت بالای آن در برابر رطوبت است در حالی که گچ مقاومت بسیار کمی دارد. در اصل از گچ نمی‌توان در محیط‌های مرطوب مانند سرویس بهداشتی، آشپزخانه، حمام، دیوارهای حیاط و… استفاده کرد اما سیمان سفید می‌تواند همانند یونولیت بسته‌ بندی مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت و آب داشته باشد. البته باید توجه داشت که نفوذ آب به داخل سیمان سفید نیز می‌تواند در فصول سرد باعث یخ‌زدگی و ترک خوردن و پوسته پوسته شدن آن شود اما به صورت کلی سیمان سفید مقاومت بسیاری بیشتری در برابر رطوبت در مقایسه با گچ دارد.

تفاوت گچ و سیمان سفید از نظر مزیت‌ها و معایب

یکی دیگر از روش‌های تشخیص گچ از سیمان سفید توجه به مزایا و معایب آن‌ها است. این دو ماده با توجه به نوع ترکیباتی که دارند می‌توانند قابلیت‌ها و کاربردهای متعددی داشته باشند و از مزیت‌ها و معایب منحصربه‌فردی برخوردار باشند.

از جمله مهم‌ترین مزیت‌های سیمان سفید می‌توان به مواردی همچون مقاومت بالا، عدم تغییر رنگ در بلند مدت، امکان اجرا در مناطق مرطوب و شرجی، استفاده چند منظوره، طول عمر بالا و… اشاره کرد در حالی که گچ از مزیت‌هایی همچون افزایش حجم بعد از سفت شدن، داشتن خاصیت پلاستیکی، گیرش عالی و سریع، رنگ‌پذیری عالی، قیمت مناسب، عایق صوت و … اشاره داشت.

از مهم‌ترین معایب سیمان سفید می‌توان به هزینه‌های بالا، عایق ضعیف در برابر گرما و مقاومت کششی کم اشاره کرد در حالی که گچ می‌تواند معایبی همچون ضعف در برابر رطوبت، احتمال تغییر رنگ، جذب سریع آلودگی، ایجاد خوردگی در فلزات و… داشته باشد.

تفاوت گچ و سیمان سفید از نظر کاربرد

اگرچه رایج‌ترین تفاوت‌های گچ و سیمان سفید در نوع ترکیبات، مقاومت در برابر رطوبت و مزیت‌های آن‌ها است اما این دو ماده می‌توانند از نظر کاربرد نیز تفاوت‌های قابل توجهی داشته باشند. از مهم‌ترین کاربردهای گچ می‌توان به پوشش سقف و دیوارها در ساختمان‌سازی، مصارف پزشکی، مجسمه‌سازی، تولید مصالح پیش‌ساخته، قالب‌سازی، ساخت رنگ لعابی و… اشاره کرد. سیمان سفید در مقایسه با گچ استفاده‌های محدودتری دارد و بیشتر برای پوشش نماهای خارجی ساختمان، درزگیری بین کاشی و سرامیک، ساخت موانع مختلف در بزرگراه‌ها، ساخت سازه‌های مهندسی و تزئینی، ساخت بتن و… استفاده می‌شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات