مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

تفاوت پارکت و لمینت؟ کدوم بهتره؟

با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف در دنیای مدرن امروزی، صنعت ساختمان‌سازی هم تحولات، تغییرات و همچنین پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است. کف‌پوش‌ها از جمله اصلی‌ترین ارکان دکوراسیون داخلی منازل به شمار می‌روند و نقش ویژه‌ای در زیبایی و جذابیت فضا دارند. امروزه انواع مختلفی از کف‌پوش‌ها در دسترس هستند که هر کدام از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردارند و می‌توانند در محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. پارکت و لمینت از رایج‌ترین کف‌پوش‌هایی هستند که هر کدام به واسطه ویژگی‌های منحصربه‌فردی از محبوبیت ویژه‌ای برخوردارند. این کف‌پوش‌ها در کنار شباهت‌های متعددی که دارند می‌توانند تفاوت‌هایی نیز داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی کامل تفاوت پارکت و لمینت پرداخته خواهد شد.

پارکت چیست؟

پارکت‌ در اصل نوعی کف‌پوش‌ است که از چوب‌های طبیعی‌ بلوط، کاج، افرا، بامبو و زبان‌گنجشک و… ساخته می‌شود و می‌تواند برای پوشش کف منازل، ادارات، ساختمان‌های تجاری و … استفاده شود. استفاده از پارکت به عنوان کف‌پوش ساختمان از قرن هفدهم میلادی رواج یافت و امروزه بسیار مورد توجه قرار گفته است. این کف‌پوش از مزایایی همچون زیبایی و جذابیت بالا، نصب راحت، عایق حرارتی، وزن کم، ماندگاری بالا، تنوع در طرح و رنگ، سازگاری با دکوراسیون‌های مختلف و … برخوردار است هرچند که معایبی همچون قیمت بالا، مقاومت کم در برابر رطوبت و آتش و… نیز دارد.

لمینت چیست؟

لمینت یا پارکت لمینت نوع دیگری از کف‌پوش‌های ساختمانی است که از چندلایه چوب فشرده ساخته می‌شود و برخلاف پارکت به صورت مستقیم از چوب تهیه نخواهد شد. در حقیقت جنس مواد تشکیل دهنده پارکت لمینت از الوارهای چوبی نبوده و از فراورده‌های چوبی تولید شده و بعد از ترکیب با چسب و مواد پلیمری، تحت گرما و فشار قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین مزایای لمینت می‌توان به نصب سریع و ساده، دوام زیاد و طولانی، تنوع در رنگ‌بندی و طرح، مقاومت بالا در برابر خراشیدگی، مقاومت بالا به آب و رطوبت، زیبایی و جذابیت ظاهری، قیمت مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی و… اشاره کرد. مهم‌ترین معایب این کف‌پوش نیز شامل طبیعی نبودن، امکان ایجاد سر و صدا، عدم امکان ترمیم، امکان ایجاد تاب خوردگی و … هستند.

مهم‌ترین تفاوت‌ های پارکت و لمینت

کف‌ پوش‌ های پارکت و لمینت همانند تری دی پانل و یونولیت از مواد و مصالح مدرن ساختمانی هستند و امروزه کاربردهای متعددی دارند. این کف‌ پوش‌ها در کنار شباهت‌های متعددی که دارند می‌توانند تفاوت‌های ویژه‌ای نیز داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

تفاوت پارکت و لمینت؟

  • میزان مقاومت در برابر آب و رطوبت

میزان مقاومت در برابر آب و رطوبت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب مصالح ساختمانی است. از آنجایی که پارکت از جنس چوب خالص و طبیعی است مقاومت کمی در برابر آب و رطوبت دارد و می‌تواند دچار تورم و پوسیدگی شود. با توجه به آنکه در تولید لمینت از مواد شیمیایی، چسب‌ها و… استفاده می‌شود می‌تواند همانند یونولیت در برابر رطوبت و آب مقاومت بالایی داشته باشد هرچند که صد درصد ضد آب نیست.

  • میزان دوام و ماندگاری

از نظر میزان دوام و ماندگاری می‌توان گفت که پارکت وضعیت بسیار بهتری نسبت به لمینت دارد. لمینت ها معمولاً دارای عمر مفید ۱۰ ساله هستند در حالی که اگر پارکت‌ها به درستی نصب شده و به درستی نگهداری شوند می‌توانند بیش از ۸۰ سال عمر کنند. در اصل پارکت با توجه به طبیعی بودن بافت چوب به سادگی طرح و نقش خود را از دست نمی‌دهد در حالی که لمینت ها می‌توانند دچار رنگ‌پریدگی، سایش، شکستگی و … شوند.

تفاوت پارکت و لمینت از نظر نحوه نصب و اجرا

پارکت‌ها در اصل به شکل الوار برش داده می‌شوند و با چسب به همدیگر متصل شوند اما نحوه نصب لمینت ها بسیار ساده‌تر است و نیاز به زمان کمتری دارد. در اصل تایل های لمینت به صورت کلیکی به هم متصل می‌شوند و نیاز به تخصص و مهارت ویژه‌ای ندارند چرا که در ۴ طرف هر تایل لمینت زبانه‌هایی برای اتصال آن‌ها وجود دارد و به صورت نر و ماده در داخل همدیگر قفل می‌شوند. پارکت‌های چوبی مکانیسم کلیکی ندارند و باید برای نصب آن‌ها باید از چسب مخصوص استفاده کرد. در اصل نصب و اجرای پارکت نیاز به دقت بیشتری داشته و نیاز به زمان و حساسیت بیشتری دارد.

  • نظافت و نگهداری

دیگر تفاوت پارکت و لمینت نحوه نظافت و نگهداری آن‌ها است. همان‌طور که گفته شد پارکت چوبی مقاومت کمی در برابر آب و رطوبت دارد و باید با حساسیت بیشتری اقدام به نظافت آن نمود و بعد از شستشو حتماً باید به خوبی خشک شوند. از آنجایی که لمینت دارای بافت مصنوعی است نظافت و نگهداری آن راحت‌تر است و می‌توان از مواد و شوینده‌های مختلف برای تمیز کردن آن استفاده کرد. البته در نظافت لمینت نیز باید توجه داشت که آب به درزهای آن نفوذ نکند چرا که موجب رشد قارچ و آسیب دیدن آن خواهد شد.

  • ترمیم و تعمیر

ممکن است هر کدام از این کف‌پوش‌ها در اثر ضربه، فشار، حرارت و … دچار آسیب شوند و نیاز باشد که تعویض یا تعمیر شوند. دیگر تفاوت پارکت و لمینت که اهمیت بالایی نیز دارد نحوه ترمیم آن‌ها است. در حقیقت به‌راحتی می‌توان تایل های آسیب دیده لمینت را تعویض و جایگزین کرد در حالی که تعمیر و ترمیمی پارکت کار ساده‌ای نخواهد بود و می‌تواند هزینه، زمان و انرژی زیادی نیاز داشته باشد.

  • تفاوت در تنوع

از نظر تنوع نیز این کف‌پوش‌ها می‌توانند متفاوت باشند چرا که تنها فاکتور تنوع پارکت‌ها نوع چوب و اندازه آن است در حالی که تایل های لمینت می‌توانند از نظر رنگ، طرح، شکل، جنس، اندازه و … تنوع بالایی داشته باشند و متناسب با انواع دکوراسیون‌ها انتخاب شوند.

  • تفاوت در قیمت

از مهم‌ترین تفاوت‌های پارکت‌ها و لمینت ها می‌توان به ارزش و قیمت آن‌ها اشاره داشت. در حقیقت پارکت‌ها از کف‌پوش‌های لوکس و قیمتی به شمار می‌روند و می‌توانند چندین برابر گران‌تر از لمینت ها باشند. لمینت ها از کف‌پوش‌های ارزان قیمت بوده و می‌توانند از سنگ و سرامیک نیز ارزان‌تر باشند. در کنار تمامی موارد گفته شده این کف‌پوش‌ها می‌توانند از نظر زیبایی، میزان لغزش، محل استفاده و … نیز متفاوت باشند. همچنین پارکت‌ها همانند فوم سقفی و یونولیت سازگاری بالایی با محیط زیست دارند و آسیبی به آن وارد نمی‌کنند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات