مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

بررسی تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز

یونولیت‌ها اگرچه دو قرن پیش کشف شده‌اند اما در چند دهه اخیر انقلاب بزرگی در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی، بسته‌بندی و … ایجاد کرده و به یکی از پرکاربردترین مواد تبدیل شده‌اند. توجه به تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز خصوصاً در ساختمان‌سازی اهمیت زیادی دارد و می‌تواند بسیار حیاتی باشد. به‌صورت کلی یونولیت‌ها به سبب داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون طول عمر عالی، مقاومت عالی در برابر رطوبت و حرارت، مقاومت در برابر فشار و کشش، قابلیت بازیافت، وزن کم و حمل‌ونقل ساده و … استفاده‌های متعددی دارند.

در اصل یونولیت‌ها به‌عنوان جایگزین مصالح مختلف ساختمانی همچون بلوک‌های سفالی و سیمانی و … استفاده می‌شوند. یونولیت‌ها از دیدگاه‌های مختلفی همچون ابعاد و اندازه، کاربرد، اشتعال‌پذیری، دانسیته و … به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و هرکدام از آنها از قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای متعددی برخوردار هستند. در ادامه مطلب به بررسی تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز پرداخته می‌شود.

کاربرد یونولیت کندسوز مادفوم

درباره ماهیت یونولیت

یونولیت در حقیقت ماده متخلخل، سفیدرنگ و سبک‌وزنی است که از نوعی پلاستیک تولید شده از استایرن مونومر به دست می‌آید. این ماده با نام‌های دیگری همچون آکاسیف، استایروفوم، پلاستوفوم و پلی استایرن انبساطی شناخته می‌شود. کشف یونولیت اولین بار در سال ۱۸۳۹ و به‌صورت کاملاً اتفاقی توسط ادوارد سیمون انجام شد و یک شرکت آلمانی اولین بار در سال ۱۹۳۷ آن را تجاری‌سازی کرد و به بازارهای جهانی عرضه کرد.

یونولیت‌ها وزن بسیار کمی دارند و دلیل آن وجود بیش از ۹۵ درصد هوا در بافت آن است. یونولیت‌ها در ۳ مرحله اصلی پیش انبساط، تثبیت و هوادهی و قالب‌گیری تولید می‌شوند و بلوک‌های تولید شده می‌توانند توسط دستگاه‌های CNC و المنت‌های برقی به انواع بلوک یونولیت و دیواری و … تبدیل شوند.

یونولیت ازنظر اشتعال‌پذیری

یونولیت‌ها را می‌توان بر اساس فاکتورهای مختلفی طبقه‌بندی کرد که مهم‌ترین آنها دانسیته، کاربردها و اندازه است. میزان اشتعال‌پذیری نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تقسیم‌بندی یونولیت‌ها شناخته می‌شود و بر اساس آن یونولیت‌ها به دو نوع یونولیت بسوز یا قابل اشتعال و یونولیت کندسوز تقسیم می‌شوند. ازآنجایی‌که حفظ ایمنی ساختمان‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد استفاده از یونولیت‌های کندسوز بسیار مهم است.

در هنگام خرید یونولیت به این نکته توجه کنید که برندهای متعددی در زمینه تولید یونولیت‌ها فعالیت دارند و بسیاری از آنها ادعا می‌کنند که یونولیت‌هایی نسوز به بازار عرضه می‌کنند اما باید توجه داشت که این ادعا کاملاً بی‌اساس است و با توجه به آنکه یونولیت‌ها بر پایه محصولات نفتی هستند و قطعاً قابلیت اشتعال‌پذیری دارند اما می‌توان زمان سوختن آنها را کندتر کرد. می‌توان گفت بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف یونولیت‌ها مقاومت پایین آنها در برابر آتش است و در سال‌های اخیر برندهای مختلف تلاش زیادی کرده‌اند که با استفاده از دانش و فنّاوری‌های مدرن زمان اشتعال‌پذیری آنها را کاهش داد و شرکت‌های مختلفی نیز موفقیت‌های زیادی در این زمینه به دست آورده‌اند و توانسته‌اند یونولیت‌های کند سوز که قابلیت مقاومت در برابر آتش به مدت ۲۰ دقیقه را دارند تولید کنند

مهم‌ترین تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز

همان‌گونه که از نام این یونولیت‌ها پیدا است مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز در نحوه سوختن آنها می‌باشد. هرکدام از این یونولیت‌ها دارای نوع خاصی از مواد اولیه هستند. مواد اولیه یونولیت‌های کندسوز در برابر آتش و حرارت مقاومت بسیار بیشتری دارند درحالی‌که مواد اولیه یونولیت‌های عادی مقاومت کمی در برابر آتش دارند.

دیگر تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز را می‌توان در خاموش شدن آنها در زمان دوری از منبع آتش عنوان کرد. زمانی که یونولیت‌های کندسوز از منبع آتش دور شوند به‌سرعت خاموش می‌شوند و اجازه نمی‌دهند که آتش گسترش پیدا کند درحالی‌که یونولیت‌های عادی حتی در صورت دور شدن از منبع آتش نیز به‌راحتی کنترل نمی‌شوند و همچنان وسعت شعله آنها بیشتر خواهد شد.

تفاوت دیگری که در این یونولیت‌ها دیده می‌شود میزان کاهش مصرف انرژی است که در یونولیت‌های کندسوز بسیار بیشتر از یونولیت‌های بسوز است. یونولیت‌های نسوز می‌توانند عایق بسیار بهتری برای حرارت باشند. کندسوز بودن بلوک یونولیت در صنعت ساختمان‌سازی اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه بلوک یونولیت پراستفاده‌ترین نوع یونولیت‌ها در این صنعت است.

خواص و ویژگی‌های یونولیت‌ کندسوز

به‌صورت کلی می‌توان گفت دلایل محبوبیت بالای یونولیت‌ها در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی فاکتورهایی مانند وزن کم، طول عمر بالا، مقاومت فشاری مناسب، مقاومت عالی در برابر رطوبت و … می‌باشند. یونولیت‌های کندسوز دارای خواص و ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند و با یونولیت‌های عادی متفاوت می‌باشند. از مهم‌ترین خواص یونولیت‌های کندسوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این یونولیت‌ها کیفیت پخت بسیار بالایی دارند و تمامی مراحل پخت آنها توسط دستگاه‌ها و تجهیزات روز دنیا انجام می‌شود.
  • یونولیت‌های کندسوز در مقایسه با یونولیت‌های عادی دارای ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی بهتری هستند که مهم‌ترین آنها شامل مقاومت بهتر در برابر نفوذ آب، مقاومت بهتر در برابر خوردگی، مقاومت در برابر فشار و ضربه، مقاومت در برابر حرارت و … می‌باشند.
  • یونولیت‌های کندسوز از قیمت بیشتری در مقایسه با یونولیت‌های عادی برخوردارند.
  • داشتن استانداردهای بین‌المللی و اجباری از دیگر خواص یونولیت کندسوز هستند و باید توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تائید شوند.
  • در مقایسه با یونولیت‌های معمولی مقاومت بسیار بیشتری در برابر آتش دارند.
  • در تولید این یونولیت‌ها برخلاف بسیاری از یونولیت‌های معمولی از مواد بازیافتی استفاده نمی‌شود و مواد اولیه آنها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
  • دانسیته این یونولیت‌ها کاملاً استاندارد بوده و وزن و چگالی آنها کاملاً متناسب می‌باشند.

تفاوت یونولیت بسوز و کندسوز

تاثیر کاربرد بر تقاوت یونولیت‌ کندسوز و بسوز

یونولیت‌ها امروزه کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارند و بسیار مورد استقبال قرارگرفته‌اند. ازجمله مهم‌ترین کاربردهای یونولیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یونولیت‌ها می‌توانند به‌عنوان عایق رطوبتی، صوتی و حرارتی در بخش‌های مختلفی ساختمان استفاده شوند.
  • از یونولیت دیواری، بلوک یونولیت و … می‌توان به‌عنوان مصالح ساختمانی استفاده کرد.
  • از یونولیت‌ها در صنعت بسته‌بندی برای انواع لوازم دارویی، غذایی، لوازم‌خانگی و … استفاده می‌شود.
  • از این ماده در تولید انواع در و پنجره استفاده می‌شود.
  • از یونولیت‌ها در صنعت خودروسازی، دوچرخه‌سازی، لوازم‌تحریر و …

خرید یونولیت‌های کند سوز

امروزه برندهای متعددی در داخل و خارج از کشور در زمینه تولید انواع یونولیت‌های کندسوز و بسوز فعالیت می‌کنند. تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز در قیمت آنها نیز نمایان است و یونولیت‌های کندسوز قیمت بیشتری دارند. شرکت مادفوم به‌عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده یونولیت شناخته می‌شود که تنوع محصول بسیار زیادی دارد. ازجمله ویژگی‌ها و قابلیت‌های این یونولیت‌ها می‌تواند موارد زیر را عنوان کرد:

  • ابعاد و اندازه یونولیت‌های مادفوم در مقایسه با نمونه‌های مشابه بزرگ‌تر است.
  • مواد اولیه این یونولیت‌ها از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار هستند و هیچ‌گونه مواد ناخالصی در تولید آنها استفاده نمی‌شود.
  • این یونولیت‌ها تمامی استانداردهای بین‌المللی را داشته و کیفیت پخت بسیار بالایی دارند.
  • چگالی و دانسیته این یونولیت‌ها در تمامی مراحل چک می‌شوند
  • مصرف‌کننده‌ها می‌توانند از این یونولیت‌ها در ابعاد و اندازه‌های سفارشی استفاده کنند.
  • این یونولیت‌ها کاملاً بهداشتی بوده و هیچ‌گونه آسیب و خسارتی به محیط‌زیست وارد نمی‌کنند.

جمع‌بندی نهایی

اگرچه یونولیت‌ها حدوداً دو قرن پیش کشف شده‌اند اما در دهه‌های اخیر انقلاب بزرگی در صنایع مختلف خصوصاً ساختمان‌سازی و بسته‌بندی ایجاد کرده‌اند. یونولیت‌های کندسوز نوعی از یونولیت‌ها هستند که مهم‌ترین شاخصه آنها مقاومت بالا در برابر آتش است. تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز در ویژگی‌ها و قابلیت‌ها باعث شده است که قیمت یونولیت‌های کندسوز بیشتر شود. این یونولیت‌ها می‌توانند تا ۲۰ دقیقه در برابر آتش مقاومت کنند و در صورت دور شدن از منبع آتش بلافاصله خاموش می‌شوند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات