مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

دیوار پیش ساخته یونولیتی

دیوار پیش‌ساخته یونولیتی

با پیشرفت علوم و فناوری‌های مختلف در دنیای امروز، صنعت ساختمان‌سازی نیز همانند بسیاری از صنایع دیگر تغییرات زیادی داشته و در مقایسه با گذشته بسیار متحول شده است. امروزه از انواع مصالح مدرن و پیشرفته با هدف افزایش سرعت ساخت‌وساز، کاهش هزینه‌ها، افزایش ایمنی و مقاومت ساختمان، آسایش بیشتر ساکنین و … استفاده می‌شود. دیوار پیش‌ساخته یونولیتی از جمله مصالح ساختمانی است که چندین دهه است در این صنعت استفاده می‌شود. این دیوارها همچون سایر مصالح ساختمانی می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشد و در بخش‌های مختلفی از پروژه‌های ساختمانی به کار برود. در ادامه مطلب به بررسی دیوارهای پیش‌ساخته یونولیتی، تاریخچه، کاربردها و مزایای آنها پرداخته می‌شود.یونولیت ها بطور گسترده در بسیاری از کاربری‌های متفاوت در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن وزن سبک، استحکام، دوام، عایق حرارتی و خصوصیت ضد ضربه بودن آن، از مزایای برتری نسبت به سایر متریال‌ها است. این خصوصیات، همراه با تطبیق پذیری، کارایی و مقرون به صرفه بودن آن، دیوار پیش ساخته یونولیتی را برای بیش از ۵۰ سال به یک مصالح ساختمانی متناسب تبدیل کرده است

انواع دیوار پیش ساخته

.

منظور از دیوار پیش‌ساخته یونولیت چیست؟

به صورت کلی به تمامی دیوارهایی که از قبل و با استفاده از مصالح مختلفی تولید شده باشند دیوار پیش‌ساخته گفته می‌شود و فقط لازم است که در محل مورد نظر نصب شوند و عملاً نیازی به دیوارچینی، ملات ریزی و … ندارند. دیوارهای پیش‌ساخته می‌توانند از انواع مصالح مختلف تولید شوند اما ماده اصلی تشکیل‌دهنده دیوار پیش‌ساخته یونولیتی فوم پلی استایرن یا یونولیت است. به صورت کلی دیوارهای پیش‌ساخته یونولیتی از سه لایه اصلی تشکیل می‌شوند که شامل شبکه فلزی، فوم پلی استایرن و لایه سطحی که می‌تواند بتن، گچ و … باشد. دیوار یونولیتی به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد امروزه مورد توجه زیادی قرار گرفته است. این دیوارها می‌توانند در برابر رطوبت و آب مقاومت بالایی داشته باشند، از وزن کمی برخوردارند و اجازه رشد قارچ، باکتری و میکروب‌ها را نمی‌دهند. دیوارهای پیش‌ساخته یونولیتی به عنوان بهترین جایگزین برای مصالح سنتی مختلف مانند آجر، خشت، سفال و گچ و … شناخته می‌شوند و می‌توان از آنها در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده کرد 

تاریخچه استفاده از دیوارهای پیش‌ساخته

به صورت کلی تاریخچه استفاده از دیوار پیش‌ساخته به دوران روم باستان برمی‌گردد و این افراد برای تولید  دیوارهای آماده بتن را در داخل قالب‌های مختلفی می‌ریختند و بعد از خشک شدن بتن آن را به محل مورد نظر انتقال داده و نصب می‌کردند. دیوارهای پیش‌ساخته مدرن و امروزی نیز اولین بار در سال ۱۹۰۵ در کشور انگلیس و شهر لیورپول ساخته شد اما دیوارهای یونولیتی بعد از کشف یونولیت اختراع شدند. اولین بار دانشمندی آمریکایی با نام ویکتور وایزمن از ورق‌های یونولیت به عنوان هسته مرکزی دیوارهای پیش‌ساخته استفاده کرد و امروزه این دیوارهای با تغییراتی که داشته‌اند به عنوان یکی از بهترین دیوارهای پیش‌ساخته شناخته شده و در انواع پروژه‌های ساختمانی به کار می‌روند.

دیوار پیش‌ساخته یونولیت چه مزایایی دارند؟

همان‌طور که گفته شد دیوارهای پیش‌ساخته در مقایسه با مصالح سنتی و قدیمی می‌توانند مزیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند به همین دلیل امروزه استفاده‌های متعددی در پروژه‌های مختلف ساختمانی دارند. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های این دیوارها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  •       این دیوارها در مقایسه با سایر دیوارهای پیش‌ساخته قیمت مناسب‌تری دارند.
  •       دیوار یونولیتی باعث افزایش سرعت ساخت‌وساز می‌شود.
  •       از تنوع بالایی برخوردار بوده و افراد با هر سلیقه‌ای می‌توانند از آن استفاده کنند.
  •       نصب و اجرای این دیوارها بسیار راحت بوده و نیاز به مهارت و تخصص خاصی ندارد.
  •       وزن کمی داشته و به سبک‌تر شدن وزن کلی ساختمان کمک می‌کنند.
  •       از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند و به راحتی منقبض و منبسط می‌شوند.
  •       حمل‌ونقل این دیوارها کار راحتی است و با محیط زیست سازگاری بالایی دارند و هیچ‌گونه خطری برای طبیعت نخواهند داشت.
  •       در صورت آسیب دیدن می‌توان به راحتی آنها را تعویض نمود.
  •       در برابر عواملی همچون صوت، حرارت، رطوبت، جانوران و … مقاومت بالایی دارند و می‌توانند امنیت و آسایشی نسبی برای ساکنان ساختمان فراهم کنند.
  •       استفاده از دیوار پیش‌ساخته یونولیتی باعث می‌شود که ساختمان در برابر زلزله مقاومت بیشتری داشته باشد و در زمان بروز زمین‌لرزه آواری ریخته نخواهد شد . در نتیجه امنیت بیشتری نسبت به مصالح سنتی ایجاد می‌کند.
  •       استفاده از این دیوارها به دلیل حذف بسیاری از مصالح سنتی مانند آجر، گچ و … باعث کاهش قالب توجه هزینه‌های ساخت‌وساز می‌شود.
  •       میزان پرتی و ضایعات این دیوارها بسیار کم است
  •       به دلیل آنکه از یونولیت در هسته مرکزی این دیوارها استفاده می‌شود یک عایق بسیار مناسب بوده و همین باعث می‌شود که در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود
  •       برخلاف مصالح و دیوارهای سنتی انتقال لوله‌های تأسیساتی از این دیوارهای پیش‌ساخته بسیار راحت‌تر بوده و می‌توان در کمترین زمان ممکن تمامی لوله‌های تأسیساتی را جایگذاری و نصب کرد.

معایب دیوارهای پیش‌ساخته

اگرچه دیوار پیش‌ساخته یونولیتی می‌توانند مزیت‌ها و فواید متعددی داشته باشند اما این مصالح نیز بدون ایراد نخواهند بود و معایبی دارند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند:

  •       تولید این دیوارها معمولاً سرمایه زیادی نیاز دارد چرا که باید توسط دستگاه‌های پیشرفته تولید شوند.
  •       از آنجایی که در ابعاد و اندازه‌های بزرگ تولید می‌شوند ممکن است حمل‌ونقل آنها مشکلاتی ایجاد کند و به ماشین‌های مخصوص نیاز پیدا کنند.
  •       یونولیت مرکزی این دیوارها می‌توانند در برابر حلال‌های آلی مقاومت کمی داشته باشند.

یونولیت در ساخت‌وساز چه مصارفی دارد؟

همان‌طور که گفته شد یونولیت‌ها به سبب ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی که دارند می‌توانند استفاده‌های مختلفی در صنایع متعدد داشته باشند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای این ماده در صنعت ساخت‌وساز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       استفاده به عنوان عایق در بخش‌های مختلف ساختمان
  •       تولید دیوارهای پیش‌ساخته یونولیتی
  •       تولید در و پنجره و …
  •       استفاده در سقف‌های تیرچه یونولیتی
  •       ساخت دکوراسیون و فضاهای موقت
  •       ساخت ماکت‌ها و …

انواع یونولیت به کار رفته در دیوار پیش‌ساخته‌ی یونولیتی

در حقیقت یونولیت اولین بار در سال  ۱۸۳۹ توسط دانشمندی به نام ادوارد سیمون و به شکلی تصادفی کشف شد اما امروزه انواع مختلفی این ماده در دسترس قرار دارد که هرکدام می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند. به صورت کلی یونولیت‌ها ۴ نوع مختلف دارند که شامل پلی استایرن معمولی(GPPS)، پلی استایرن مقاوم(HIPS)، پلی استایرن انبساطی(EPS) و پلی استایرن اکسترود شده(XPS) می‌باشند. برای تولید دیوار پیش‌ساخته یونولیتی از دو نوع یونولیت EPS و XPS استفاده می‌شود چرا که هر کدام از آنها می‌توانند ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند.

 

یونولیت EPS (پلی استر فشرده)

یونولیت (EPS) بی اثر، غیر سمی‌و قابل بازیافت است. استفاده از محصولات عایق پلی استر بسط یافته (EPS) به میزان قابل توجهی انرژی مورد نیاز گرمایش و سرمایش را در هر سازه ای که در آن استفاده شده، کاهش می‌دهد. همراه با هزینه ارزان آن، دیوار پیش ساخته یونولیتی یک انتخاب همه کاره است و به شما در صرفه جویی در هزینه‌ها و کاهش تولید کربن ساختاری کمک می‌کند.
یونولیت EPS طیف گسترده ای از خصوصیات فیزیکی متفاوتی را ارائه می‌دهد تا طراحان بسته بندی بتوانند چالش‌های محافظت و توزیع را برطرف کنند. این خصوصیات، در ترکیب با ملاحظات طراحی مهندسی مناسب، قابلیت انعطاف پذیری طراحی مورد نیاز، برای ایجاد بسته‌های محافظتی و با صرفه را فراهم می‌آورد.
این یونولیت، یک فوم بسته بندی اقتصادی است که در تراکم‌های مختلف موجود است و با برش، سیم کشی گرم، قالب ریزی و مسیریابی به راحتی شکل می‌گیرد.

دیوار پیش ساخته یونولیتی

 

یونولیت XPS (پلی استر اکسترود شده)

این محصول یک پلی استر اکسترود شده است که دارای مقاومت در برابر رطوبت، راندمان خوب برای عایق بندی و انواع استحکام فشاری، همراه با کاهش نفوذ هوا و صرفه جویی در نیروی کار است و یونولیت XPS را به عنوان یک عایق مناسب – ترجیحاً – برای استفاده در سازه‌های تجاری، صنعتی و مسکونی و همچنین برای مصارف مهم مهندسی عمران تبدیل می‌کند.

تفاوت یونولیت EPS و XPS در دیوار پیش ساخته یونولیتی

یونولیت EPS (منبسط شده) و XPS (اکسترود شده) هر دو عایق سفت و محکم و با سلول بسته هستند که از همان رزین‌های پلی استر پایه ساخته شده اند و به طور متفاوتی تولید می‌شوند، EPS به شکل مهره است در حالی که XPS ورق‌های اکسترود شده ساخته شده و یا به شکل‌های مختلفی برش داده می‌شود. در حین تولید، عامل دمشی EPS از دانه‌ها خارج می‌شود و به سرعت باعث ایجاد هزاران سلول ریز پر از هوا می‌شود در حالی که عامل دمنده XPS سالها در این ماده جا می‌ماند، بنابراین توانایی انتقال هوا از طریق مواد را کاهش می‌دهد. در یک ورق ضخیم ۱ اینچ با همان تراکم مشابه، XPS به دلیل همین تفاوت‌ها از میزان جذب رطوبت کمتری نسبت به EPS برخوردار است.

به منظور کاهش خطر آتش سوزی و رعایت کدهای محافظت از ساختمان و حفاظت از مصرف کننده، FR‌ها در بسیاری از محصولات ساختمانی و تجاری برای انجام یک یا چند کارکرد زیر گنجانیده شده اند:

  • دمای احتراق را کاهش می‌دهد.
  • میزان آتش سوزی را کاهش می‌دهد.
  • گسترش شعله را کاهش می‌دهد.
  • تولید دود را کاهش می‌دهد.

 

دیوار پیش‌ساخته یونولیت در مناطق مرطوب چگونه نصب می‌شود؟

استفاده از هر نوع مصالحی در مناطق مرطوب شرایط ویژه‌ای خواهد داشت چرا که رطوبت می‌تواند باعث خوردگی و پوسیدگی بسیاری از آنها شود. برای استفاده از دیوار پیش‌ساخته یونولیتی در مناطق مرطوب باید دقت داشته که شبکه مش آن از جنس فولاد گالوانیزه باشد تا در برابر رطوبت مقاوم باشند و دچار خوردگی نشوند. شبکه فلزی توسط خاموت برشی به هم متصل می‌شوند و بعد از اتصال به فونداسیون پوشش بتنی روی آنها ریخته می‌شود که می‌تواند به دو روش خشک و تر انجام شود. در روش خشک ابتدا سیمان و سنگدانه روی سطح دیوار پاشیده می‌شود و سپس با آب مخلوط می‌شود اما در روش تر بتن آماده روی سطح پاشیده خواهد شد.

نصب دیوار پیش‌ساخته یونولیت

همان‌طور که گفته شد نصب دیوار پیش‌ساخته یونولیتی نیازی به مهارت و تخصص ویژه‌ای ندارد و می‌توان به کمک ابزارهای ساده‌ای همچون اره، ریسمان، چکش، شاقول، دریل و … آنها را در محل مورد نظر نصب نمود. به صورت کلی مراحل نصب  دیوار پیش‌ساخته یونولیت به شرح زیر می‌باشند:

  •         در مرحله اول باید چسب مخصوص دیوار پیش‌ساخته تهیه شود که معمولاً از جنس خود دیوار خواهد بود.
  •         ابتدا باید نوار لرزه‌گیر برای متصل کردن کف، سقف و بدنه نصب شود.
  •         در مرحله بعدی لبه پایینی پنل برش داده شده و بعد از تراز کردن نصب می‌شود و سپس شاخک‌های متصل‌کننده پنل به دیواره برای ایجاد اتصال محکم‌تر بین دیوار پیش‌ساخته و پنل نصب می‌شود.
  •         در مرحله بعدی باید چهارچوب درها و نعل درگاه نصب شود. برای این کار می‌توان چهارچوب را به صورت کامل نصب کرد و یا با نصب موقت نعل درگاه موقت چوبی، دیوار پیش‌ساخته را نصب و بعد از پایان نصب، نعل درگاه موقت جدا شود.
  •         بعد از انجام مراحل گفته شده باید نبشی را در محل تقاطع و درزگیری با کمک چسب نصب کرد.
  •         در مرحله بعدی می‌توان عملیات شیارزنی برای عبور تأسیسات را انجام داد و در نهایت برای جلوگیری از ترک‌های ریز و … حفره‌های را با بتونه پر کرده و دیوار را برای پوشش نهایی آماده کرد.

 

مقاوم کردن دیوار پیش ساخته یونولیتی در برابر آتش سوزی به چه شکل انجام می‌گیرد؟

 

مهارکننده اصلی آتش که در حال حاضر در عایق کف یونولیت ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، HBCD است. Hexabromocyclododecane (HBCD) یک مهار کننده شعله افزودنی است که باعث افزایش مقاومت در برابر آتش در برنامه‌های کاربردی ساختمان سازی در یونولیت ها می‌شود. این ماده به عایق کف یونولیت‌ ها اجازه می‌دهد تا الزامات سختگیرانه ایمنی حریق را تحت نظارت شورای بین المللی و قانون ملی ساختمان برطرف کنند و باعث افزایش حفاظت بیشتر ساختمان‌ها و سرنشینان ساختمان شوند. از HBCD، همچنین به عنوان مهارکننده آتش در پلاستیکهای جامد مانند پلی استر فشرده و در فرش یا لوازم داخلی استفاده می‌شود.

 

جمع‌بندی نهایی

دیوار پیش‌ساخته یونولیتی به عنوان یکی از مصالح مدرن و پیشرفته ساختمانی شناخته می‌شود که از موادی همچون یونولیت، شبکه فلزی و یک پوشش از جنس بتن، گچ  و… تولید می‌شود. این دیوارها جایگزین مصالح سنتی شده و می‌توانند در بخش‌های مختلفی از ساختمان به کار بروند. وزن پایین، حمل‌ونقل و نصب راحت، قیمت مناسب، عایق‌بندی عالی و … از مهم‌ترین ویژگی‌های این دیوارها هستند.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات