مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

رابیتس چیست؟+ آموزش رابیتس بندی

امروزه استفاده از سقف‌های کاذب رواج بسیار زیادی در صنعت ساختمان‌سازی پیدا کرده است و این سقف‌ها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. رابیتس از جمله پرکاربردترین سقف‌های کاذب است که می‌تواند در انواع سقف‌ها استفاده شود. در پاسخ به سوال رابیتس چیست باید گفت که رابیتس نوعی توری فولادی است که می‌تواند برای زیرسازی گچ کاری در سقف ساختمان‌ها استفاده شود.

رابیتس همانند بسیاری از مصالح ساختمانی دیگر می‌تواند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی کامل رابیتس، نحوه و مراحل نصب آن پرداخته می‌شود.

رابیتس بندی

رابیتس چیست؟

همان‌طور که گفته شد رابیتس در حقیقت به نوعی توری فولادی گفته می‌شود که قبل از گچ کاری نهایی و به منظور زیرسازی استفاده می‌شود. توری‌های رابیتس می‌تواند با استفاده از مفتول‌ها یا سیم‌های مخصوص به شبکه فرعی متصل می‌شوند. برای نگه‌داشتن رابیتس از میله‌های افقی و عمودی بر روی سقف استفاده می‌شود هرچند که اگر سطح زیرین رابیتس از جنس چوب باشد نیازی به این میله‌ها نیست و می‌توان از میخ و منگنه استفاده نمود.

در حقیقت رابیتس کمک می‌کند که سطح زیرین آن به خوبی پوشش داده شود و جذابیت و زیبایی بالایی داشته باشد. اجرای سقف کامپوزیت با رابیتس کاری سقف‌ها بسیار راحت و سریع انجام می‌شود و می‌توان به راحتی مصالح آن را تهیه کرد. رابیتس ها می‌توانند در دو نوع مسطح و برجسته وجود داشته باشند و هر کدام از آنها می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشند.

مزایای استفاده از رابیتس چیست؟

رابیتس ها امروزه در بسیاری از سقف‌های کاذب مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند برای پوشش یونولیت سقفی و سایر سقف‌ها کاربرد داشته باشند. از مهم‌ترین مزیت‌های رابیتس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرای این نوع از سقف‌ها می‌تواند سرعت بسیار بالایی داشته باشد.
  • تمامی مصالح مورد نیاز برای رابیتس کار به راحتی در دسترس افراد قرار دارد.
  • در اجرای رابیتس می‌توان از انواع طرح‌های مختلفی استفاده کرد.
  • با توجه به آنکه رابیتس کاری کار ساده‌ای است به راحتی می‌توان نیروهای متخصص و حرفه‌ای پیدا کرد.

مهم‌ترین معایب رابیتس چیست؟

رابیتس همانند انواع سقف‌های کاذب و مصالح ساختمانی می‌تواند در کنار تمامی مزیت‌های مختلفی که دارد معایب و ایراداتی نیز داشته باشد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • برای اجرای رابیتس لازم است که از مقداری زیادی گچ استفاده شود.
  • هزینه‌های اجرای رابیتس کاری با توجه به مصرف بالای گچ بالا بوده و هزینه ساخت‌وساز را افزایش می‌دهد.
  • استفاده از رابیتس و گچ کاری محدودیت‌های جغرافیایی و آب و هوایی دارد.
  • استفاده از رابیتس می‌تواند وزن ساختمان را بالا برده و در نهایت هزینه ساخت‌وساز افزایش پیدا می‌کند.

مراحل رابیتس‌بندی

امروزه می‌توان از انواع مصالح مختلف برای اجرای سقف‌های کاذب استفاده کرد که رابیتس یکی از مهم‌ترین آنها است. همان‌گونه که مراحل نصب و اجرای دیوارهای تری دی پانل از مراحل مختلفی برخوردار است رابیتس کاری نیز می‌تواند در مراحل مختلفی انجام شود که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

نصب میلگردهای آویز

اولین مرحله از نصب رابیتس نصب میلگردها است. میلگردها می‌توانند هم در داخل سقف دفن شده باشند و هم در این که می‌توان در زمان اجرای رابیتس آنها را به سقف و تیرآهن‌ها جوش داد. میلگردها می‌توانند بار اصلی سقف کاذب را تحمل کنند. زمانی که میلگردها در داخل سقف باشند قسمتی از آنها برای نصب رابیتس بیرون از سقف قرار داده می‌شود. این میلگردها می‌توانند در زمان اجرای رابیتس خم شود و در فرآیند جوشکاری به سایر میلگردها متصل شوند. میلگردها نباید بیشتر از ۶۰ سانتی‌متر از هم فاصله داشته باشند، البته این فاصله در سقف‌های سنگین باید حدود ۳۰ سانتی‌متر باشد.

اجرای رابیتس

مرحله دوم: نصب توری رابیتس

در مرحله دوم توری‌های رابیتس بر روی میلگردها قرار می‌گیرند و سپس محکم می‌شوند. ورقه‌های توری رابیتس می‌توانند بر اساس تعداد پل‌ها به انواع مختلفی تقسیم شوند و هر کدام از آنها در سقف‌های مختلفی استفاده شوند. همان‌طوری که گفته شد رابیتس از جنس فولاد است و قابلیت جوش به فلزات را دارد. زمانی که برای نصب توری به میلگردها اقدام می‌شود باید تا جای ممکن از رابیتس‌هایی با پل‌های بیشتر استفاده کرد تا در زمان گچ کاری شکم ندهد و بتواند وزن بیشتری را تحمل کند. برای نصب توری‌های رابیتس به میلگردها می‌توان به جای جوشکاری از مفتول‌های گالوانیزه استفاده کرد. این مفتول‌ها می‌توانند به خوبی رابیتس را به میلگردها متصل کنند.

مرحله سوم: گچ کاری

در مرحله سوم که در حقیقت مرحله پایانی رابیتس کاری است می‌توان بعد از نصب کامل رابیتس اقدام به گچ کاری نهایی کرد. در این مرحله روی صفحات رابیتس با استفاده از گچ پوشش داده می‌شود و این کار تا زمانی که سطح سقف کاملاً صاف و یکدست شود ادامه خواهد داشت. البته گچ کاری بر روی رابیتس می‌تواند یک کار خسته کننده باشد به همین دلیل به مهارت و تخصص بالایی نیاز دارد. در نهایت بعد از اجرای گچ کاری می‌توان از مصالح دیگری به عنوان نما و تزئین در سقف‌ها استفاده کرد که یونولیت‌ها از مهم‌ترین آنها هستند. یونولیت بسته بندی، یونولیت فشرده، یونولیت سقفی و … از جمله انواع یونولیت‌هایی هستند که می‌توانند در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای متعددی داشته باشند.

نکات مهم در خرید رابیتس چیست؟

هرچند که برای تولید توری‌های رابیتس استاندارد و قواعد خاصی وجود ندارد اما به صورت کلی این مصالح به شکل رابیتس‌های ۹ پل، ۱۱ پل و ۱۳ پل تولید می‌شوند و می‌توانند بر مبنای وزن عرضه گردند. در زمان خرید رابیتس لازم است که به موارد و نکات مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • میلگردها باید از جنس فولاد نرم باشند تا به راحتی بتوان آنها را جوش داد.
  • انتخاب و خرید رابیتس باید متناسب با میزان فاصله‌های بین نبشی‌های باربر و میلگردهای موجود در سقف انجام شود.
  • برای اتصال توری رابیتس به زیر کار بهتر است که از سیم‌های گالوانیزه استفاده کرد.
  • در زمان حمل‌ونقل میلگردها و نبشی‌ها باید توجه شود که دچار تاب خوردگی نشوند چرا که در این صورت نیاز به گچ بسیار بیشتری برای مسطح شدن سقف وجود دارد.

روش رابیتس بندی

قیمت رابیتس

قیمت رابیتس همانند قیمت یونولیت، قیمت آهن، قیمت مصالح و … می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی باشد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • نوع آلیاژ تولید کننده رابیتس
  • نوع رابیتس از نظر تعداد پل‌ها
  • میزان و حجم خریداری شده رابیتس
  • شرایط بازار فلزات و نرخ ارز
  • وزن رابیتس

جمع‌بندی نهایی

استفاده از سقف‌های کاذب امروزه در صنعت ساختمان‌سازی رواج بسیار زیادی پیدا کرده. رابیتس به عنوان یکی از بهترین مصالح در اجرای سقف‌ها شناخته می‌شود. رابیتس ها از جنس فولاد و به شکل توری تولید می‌شوند و می‌توانند به میلگردهای موجود در سقف‌ها متصل شوند و در نهایت با گچ پوشش داده شوند. رابیتس کاری در سه مرحله اصلی شامل نصب میلگردهای آویز، نصب توری رابیتس و گچ کاری انجام می‌شود و لازم است که در اجرای آن به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه کرد. قیمت رابیتس نیز می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهایی همچون نوع رابیتس، متراژ، نرخ ارز و … قرار داشته باشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات