مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

کاهش هزینه‌ های ساخت‌ و ساز با ساندویچ پانل

برخلاف گذشته و با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف، استفاده از مصالح مدرن و جدید رواج زیادی پیدا کرده به گونه‌ای که ساختمان‌های امروزه از امنیت بیشتری برخوردار بوده، با سرعت بیشتری ساخته می‌شوند و در نهایت هزینه‌های ساخت کمتری دارند. ساندویچ پانل‌ها یکی از مصالح جدید و کاربردی صنعت ساختمان سازی هستند که به واسطه ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعددی که دارند می‌توانند استفاده‌ها و کاربردهای متعددی داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی میزان تأثیر ساخت‌ و ساز با ساندویچ پانل در کاهش هزینه‌ها پرداخته خواهد شد.

ساندویچ پانل چیست ؟

ساندویچ پانل همانند تری دی پانل، یونولیت و … از مصالح مدرن ساختمانی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و استفاده‌های متعددی دارد. این پانل‌ها در اصل دارای ساختاری ۳ لایه هستند به گونه‌ای که دو لایه آن از جنس فلز بوده و لایه مرکزی آن از یونولیت ساخته می‌شود و به دلیل آنکه شباهت بالایی به ساندویچ دارند با نام ساندویچ پانل شناخته می‌شوند. ساندویچ پانل‌ها به دلیل برخورداری از یک لایه عایق مرکزی یونولیتی از وزن کمی برخوردارند و می‌توانند در کاهش وزن کلی سازه نقش پررنگی داشته باشند. ساندویچ پانل‌ها میتوانند از نظر ضخامت، نوع صفحه فلزی به کار رفته در ساخت آنها، جنس هسته مرکزی و … انواع مختلفی داشته باشند.

کاهش هزینه‌ های ساخت‌ و ساز با استفاده از ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها از مزیت‌های متعددی برخوردارند که مهم‌ترین آنها شامل مواردی همچون افزایش سرعت ساخت‌ و ساز، افزایش مقاومت و ماندگاری ساختمان، مقاومت بالا در برابر حریق و آتش‌سوزی، مقاومت در برابر رطوبت و…، عایق صوت و حرارت، عدم نیاز به مصالح مختلف برای اجرا، اجرای راحت و سریع و … هستند. استفاده از ساندویچ پانل‌ ها می‌توانند در کاهش هزینه‌ های ساخت‌ و ساز نقش مؤثری داشته باشند که مهم‌ترین دلایل آن به شرح زیر می‌باشند:

  • نصب و اجرای سریع

از آنجایی که ساندویچ پانل‌ ها در ابعاد و اندازه‌های بزرگ تولید می‌شوند، برای نصب و اجرای آنها نیازی به مصالح مختلف نیست و به راحتی می‌توان آن ها را نصب کرد. با توجه به آنکه استفاده از این پانل‌ها سرعت ساخت‌ و ساز را افزایش می‌دهد. افزایش سرعت ساخت‌ و ساز می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد که یکی از مهم‌ترین آنها کاهش هزینه‌های اجرایی و دستمزدها است که در نهایت می‌توانند در کاهش هزینه‌ های کلی ساخت‌ و ساز مؤثر باشند.

  • عدم نیاز به مصالح

در صورتی که در ساختمان سازی و بخش‌های مختلف سازه از ساندویچ پانل‌ها استفاده شود نیازی به استفاده از مصالح دیگر نیست. در حقیقت این پانل‌ها نیاز به مصالحی همچون گچ، سیمان و… را کاهش می‌دهد و با کاهش میزان مصالح، هزینه‌ های ساخت‌ و ساز نیز به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

  • جلوگیری از اتلاف انرژی‌ها

همان‌طور که گفته شد ساندویچ پانل‌ها مقاومت بسیار خوبی در برابر عواملی همچون رطوبت، حرارت، صوت، گرما و سرما دارند. استفاده از این پانل‌ها می‌توانند به صرفه‌ جویی در مصرف انرژی‌های مختلف کمک کنند و با صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بسیاری از هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

  • قیمت ارزان نسبت به سایر مصالح

یکی از بارزترین و مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای ساندویچ پانل‌ها همانند یونولیت بسته‌ بندی و سایر مصالح مدرن قیمت مناسب آنها است. در حقیقت این پانل‌ها در مقایسه با مصالح سنتی و قدیمی مانند بلوک‌های سفالی، آجر و … از قیمت بسیار کمتری برخوردارند و استفاده از آنها می‌تواند نقش پررنگی در کاهش هزینه‌ها داشته باشد.

  • عدم نیاز به مهارت و تخصص

برای نصب و اجرای ساندویچ پانل‌ها نیازی به مهارت و تخصص ویژه‌ای نیست به همین دلیل نیازی نیست که از نیروهای متخصص که دستمزدهای بالایی دارند برای اجرای آنها استفاده کرد. حتی افراد عادی نیز می‌توانند این پانل‌ها را با رعایت اصول و قواعد اولیه نصب و اجرا کنند بنابراین در هزینه‌های ساخت‌وساز تأثیر ویژه‌ای خواهد شد.

  • طول عمر بالا و سازگاری با محیط زیست

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های ساندویچ پانل‌ها طول عمر و ماندگاری بالای آنها است به همین دلیل کمتر به تعمیر و ترمیم نیاز پیدا می‌کنند و همین امر باعث می‌شود که نیازی به صرف هزینه‌های تعمیر و نگهداری نباشد. همچنین ساخت‌وساز با ساندویچ پانل یکی مزیت بزرگ دیگر دارد و آن سازگاری با محیط زیست. این ساندویچ‌ها هیچ آسیب و خسارتی به محیط زیست وارد نمی‌کنند و همین امر باعث می‌شود که نیازی به صرف هزینه‌های زیادی برای بازیافت و… نباشد.

ساخت‌ و ساز با ساندویچ پانل

فاکتورهای مهم در هزینه‌ های ساخت ساختمان با ساندویچ پانل

هرچند که استفاده از ساندویچ پانل‌ها می‌تواند نقش پررنگی در کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز داشته باشد اما به صورت کلی استفاده از هر نوع مصالحی در ساختمان سازی می‌تواند تحت تأثیر ویژگی‌های مختلفی باشد. از جمله مهم‌ترین فاکتورها و عوامل مؤثر در هزینه‌های ساخت ساختمان با ساندویچ پانل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • روش ساخت ساختمان که می‌تواند به دو شیوه مونتاژ در کارخانه و مونتاژ در محل باشد
  • نوع ساندویچ پانل به کار رفته در ساخت ساختمان
  • کیفیت ساندویچ پانل و نوع مواد به کار رفته در تولید آنها
  • نوع، چگالی و قیمت یونولیت به کار رفته در هسته مرکزی پانل‌ها
  • ابعاد و اندازه ساختمان، تعداد طبقات، تعداد اتاق‌ها و …
  • نرخ ارز و نوسانات آن که تأثیر مستقیمی بر روی قیمت مصالح داشته باشد.
  • هزینه‌های مربوط به نیروهای اجرایی، حمل‌ و نقل و …

جمع‌بندی نهایی

ساندویچ پانل یکی از انواع مصالح مدرن ساختمانی است که با استفاده از دو لایه فلز و یک لایه یونولیت به عنوان هسته مرکزی ساخته می‌شود و می‌تواند انواع مختلفی از نظر نوع فلزات، نوع هسته مرکزی، سایز و ابعاد، ضخامت و… داشته باشد. این پانل‌ها به دلیل داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به‌ فردی می‌توانند در کاهش هزینه‌ های ساخت‌ و ساز نقش پررنگی داشته باشند. نصب و اجرای راحت، عدم نیاز به مصالح جانبی، عدم نیاز به نیروهای متخصص، جلوگیری از اتلاف انرژی‌ها، افزایش سرعت ساخت‌ و ساز و… از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث کاهش هزینه‌ های ساخت‌ و ساز می‌شوند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات