مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

سقف باریسول چیست؟+ مزایای سقف کاذب باریسول

طراحی و دکوراسیون داخلی منازل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل امروزه از انواع مصالح و مواد مدرن و پیشرفته در این زمینه استفاده می‌شود. سقف‌ها از مهم‌ترین المان‌ها و پارامترهایی هستند که می‌توانند در زیبایی و جذابیت دکوراسیون داخلی نقش ویژه‌ای داشته باشند. سقف‌های جدید و مدرن به گونه‌ای طراحی می‌شوند که از زیبایی و جذابیت بالایی برخوردار باشند، در کاهش هزینه‌ها مؤثر باشند، ماندگاری قابل‌توجهی داشته باشند و وزن کلی ساختمان را افزایش ندهند. یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین سقف‌های کاذب که امروزه استفاده می‌شود سقف باریسول است که با نام سقف کشسان نیز شناخته می‌شود و از ویژگی‌ها، مزایا و معایب منحصربه‌فردی برخوردار است. در ادامه مطلب به بررسی دقیق‌تر سقف‌های باریسول و انواع آنها، مزیت‌ها و معایب و همچنین ویژگی‌های آنها پرداخته می‌شود

انواع سقف کاذب باریسول

سقف باریسول چیست؟

سقف باریسول در اصل به نوعی از سقف‌های کاذب گفته می‌شود که از مواد مختلفی همچون پارچه کشسان یا پلاستیک PVC شناخته می‌شود و در مقایسه با انواع سقف‌های کاذب دیگر نصب ساده‌تری دارد. این سقف‌ها اولین بار توسط یک شرکت فرانسوی به نام باریسول اختراع و عرضه شدند به همین با نام باریسول شناخته می‌شوند. ضخامت این سقف کمتر از یک میلی‌متر بوده و از جنس است و ۹۵ درصد آن دارای خاصیت نسوز و ۵ درصد آن از پلاستیک است. مهم‌ترین ویژگی این سقف‌ها داشتن خاصیت کشسانی است و به‌راحتی می‌توان آنها را کشید و قابلیت ارتجاعی بسیار خوبی دارند و در اثر فشار نیز پاره نخواهند شد. برای اجرای این سقف‌ها از ریل‌های آلومینیومی استفاده می‌شود. سقف باریسول امروزه همانند یونولیت سقفی با استقبال مناسبی مواجه شده و در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری به کار گرفته می‌شود.

ویژگی‌ها و مزایای اصلی سقف باریسول

در صنعت ساختمان‌سازی مدرن از ده‌ها سقف مختلف استفاده می‌شود و هر کدام از آنها می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند و در موقعیت‌های مختلفی به کار گرفته شوند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های سقف‌های باریسول می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این نوع از سقف‌های کاذب کاملاً آکوستیک هستند و مانع ورود و خروج صدا می‌شوند.
  • خاصیت کشسانی این سقف‌ها باعث می‌شود که عایق مناسبی برای صوت باشند.
  • سقف باریسول از استحکام مناسبی برخوردار است و توان تحمل وزن‌های زیاد را نیز دارد و در صورت تحت فشار قرار گرفتن مانع از ریزش مصالح خواهد شد.
  • سازگاری بالایی با سایر سقف‌های کاذب دارند و به‌راحتی با آنها ترکیب می‌شوند. در اصل ضخامت کم این سقف‌ها باعث می‌شود که تلفیق آنها با سقف‌های شیشه‌ای، گچی، کنفی و … راحت‌تر باشد.
  • از ایمنی بالایی برخوردارند و می‌توانند در کاهش مصرف انرژی نیز مؤثر باشند.
  • امکان استفاده از نورپردازی‌های زیبا و مدرن، ضد حریق بودن، قابلیت شستشو، امکان چاپ طرح‌های مختلف بر روی سقف، فرم پذیری بالا، عدم نیاز به نگهداری، عدم جذب گردوغبار، پخش نور طبیعی مناسب و … از دیگر مزایا و ویژگی‌های این سقف‌ها هستند

اجرای سقف باریسول

معایب سقف باریسول چیست؟

سقف‌های باریسول اگرچه در مقایسه با بسیاری از سقف‌های دیگر از مزیت‌های زیادی برخوردار است اما در کنار تمامی مزیت‌ها می‌تواند معایبی نیز داشته باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • برای منابع نوری باید از نظر حرارتی عایق شوند چرا که ممکن است دچار آسیب و خسارت شوند.
  • استفاده از منابع نور و لامپ‌ها در این نوع از سقف‌ها با محدودیت‌های مختلفی همراه است.
  • استفاده از نور نامرغوب در این سقف‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی و انتشار گازهای سمی ‌شود.
  • پارچه‌های سقف باریسول در برابر ابزارهای تیز مقاومت ضعیفی داشته و دچار آسیب می‌شوند.

انواع سقف باریسول

سقف‌های کشسان یا باریسول همانند یونولیت دیواری می‌توانند از تنوع بالایی برخوردار باشند و در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار بگیرند و هر کدام از آنها کاربردها و ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند. از جمله انواع سقف‌های باریسول می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

سقف باریسول مات

سقف‌ باریسول مات از جمله سقف‌هایی است که می‌تواند برای محیط‌های مختلفی همچون سالن کنفرانس، سالن سینما، سالن‌های ورزشی، رستوران‌ها و …به کار بروند چرا که زیبایی قابل‌توجهی دارند. این سقف‌ها در متراژهای مختلفی تولید و نصب می‌شوند و کمترین میزان بازتاب نور را دارند.

سقف کشسان چاپی، تنظیم نور و رنگ

سقف‌های چاپی در طرح‌های متفاوتی وجود دارند و قادر هستند حداکثر ۵۰ درصد نور را از خود عبور بدهند و برای کاهش میزان عبور نور می‌توان رنگ‌های تیره را بر روی آنها چاپ کرد. این سقف‌ها از تنوع بالایی از نظر طرح و رنگ برخوردارند و انتخاب برای افراد مختلف در موقعیت‌های مختلف ساده‌تر خواهد بود. در مقاله‌ای تحت عنوان یونولیت استوانه‌ای از کجا بخرم از سایت مادفوم به بررسی نحوه خرید و قیمت یونولیت و معرفی مرکز خرید معتبر آن پرداخته که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

سقف باریسول نیمه مات

سقف‌ نیمه مات یا نیمه شفاف نوع دیگری از این سقف‌ها است که به شکل تک رنگ بوده و از فیلترهایی برای سقف‌های مختلف برخوردار است. سقف نیمه مات می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای ساختمان‌های اداری و صنعتی باشد هرچند که در ساختمان‌های مسکونی نیز استفاده می‌شود. سقف نیمه مات می‌تواند قابلیت شبیه‌سازی نور طبیعی داشته باشد به همین دلیل از محبوبیت بالایی برخوردار است.

سقف‌های براق کشسانی

سقف‌های براق از دیگر سقف‌های رایج باریسول هستند که نور زیادی را از خود عبور می‌دهند و می‌توانند استفاده‌های متعددی داشته باشند.

در کنار این سقف‌ها انواع دیگری از سقف‌های باریسول نیز وجود دارند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای متعددی دارند و رایج‌ترین آنها شامل سقف‌های باریسول ساتن، سقف‌های باریسول ترنسپرنت، سقف‌های پارچه ای، سقف‌های آینه‌ای و سقف‌های لابل هستند.

تمایز و تفاوت سقف باریسول با سایر سقف‌ها

سقف باریسول اگرچه در سال ۱۹۷۵ ساخته شد اما امروزه در سراسر دنیا از محبوبیت بالایی برخوردار است و استفاده‌های متعددی دارد. مهم‌ترین تفاوت‌های این سقف‌ها با سایر سقف‌های کاذب شامل مواردی همچون اجرای راحت‌تر، قیمت مناسب‌تر و به‌صرفه‌تر، پایداری بالا، تنوع و تعدد بالا، داشتن قابلیت شستشو، قابلیت تعویض راحت، فرم پذیری عالی و … اشاره کرد.

قیمت سقف باریسول

همان‌طور که گفته شد سقف باریسول از جمله سقف‌های به‌صرفه است و می‌تواند در کاهش هزینه‌ها نقش ویژه‌ای داشت باشد. قیمت این سقف همانند قیمت یونولیت سقفی می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی باشد که مهم‌ترین آنها شامل نوع سقف، میزان نفوذ نور، متراژ و مساحت سقف، برند و شرکت سازنده، هزینه‌های مربوط به اجرا و نصب، استانداردها و مدت زمان گارانتی، کیفیت ساخت سقف، طرح و الگوهای سقف و … هستند.

انواع سقف باریسول

جمع‌بندی نهایی

سقف باریسول نوعی سقف کاذب است که از پارچه و پی‌وی‌سی ساخته شده و می‌تواند انواع مختلفی همچون سقف مات، سقف نیمه مات، سقف شفاف، سقف ساتن، سقف ترنسپرنت، سقف پارچه ای، سقف آینه‌ای و … داشته باشد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این سقف می‌توان به اجرای ساده، هزینه کم، تنوع بالا، ایمنی بالا، مقاومت در برابر آتش و صوت و … اشاره کرد به همین دلیل در انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری، صنعتی، تجاری و … به کار می‌رود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات