مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

سقف تیرچه یونولیت و تیرچه کرومیت

سقف های تیرچه یونولیت و تیرچه کرومیت از جمله سقف‌های رایج در ساختمان‌سازی هستند که صرفه اقتصادی بسیار بالایی دارند و به دلیل آنکه حجم زیادی از بتن سقف را حذف می‌کنند می‌توانند از وزن کلی ساختمان نیز کم کنند. این سقف‌ها شامل تعدادی تیر T شکل هستند که در کنار همدیگر قرار می‌گیرند و از موادی همچون تیرچه، بلوک و بتن تشکیل می‌شوند. در ادامه مطلب به بررسی کامل سقف تیرچه یونولیت و تیرچه کرومیت، ویژگی‌ها و نحوه اجرای آن پرداخته خواهد شد.

تیرچه یونولیت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

همان‌گونه که از نام آن مشخص است تیرچه یونولیت از ترکیب تیرچه، بلوک سیمانی و بلوک‌های سفالی ساخته می‌شود. برای آنکه در این سقف‌ها تحمل نیروهای کششی جبران شود و از وزن کلی سقف نیز کاسته شود از فولاد بیشتری استفاده شده و بلوک‌های یونولیتی را جایگزین بتن می‌کنند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های تیرچه یونولیت می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • تیرچه یونولیت‌ها می‌توانند صرفه اقتصادی بسیار خوبی داشته باشند.
  • با توجه به اجرای شمع بندی در زمان اجرا میزان لرزش سقف کمتر می‌شود.
  • در صورت استفاده از بلوک سفالی در این سقف‌ها وزن ساختمان افزایش می‌یابد اما بلوک‌های یونولیتی باعث کاهش وزن آن می‌شوند.
  • سقف‌ها از نظر حرارت و رطوبت و همچنین صوت عایق‌بندی می‌شوند.
  • نصب و اجرای این سقف‌ها نیازی به نیروهای متخصص و ماهر ندارد.

مراحل اجرا و نصب تیرچه یونولیت

یونولیت یا پلی استایرن منبسط شده (EPS) از پلیمرهای پرمصرف در زنجیره جهانی است. این ماده به دلیل تنوع زیاد، عملکرد عالی و قیمت مناسب، بیش از ۵۰ سال است که انتخاب اول بیشتر پیمانکاران پروژه‌های ساختمانی در بسیاری از کشورها به حساب می‌آید. به همین صورت، تولید یونولیت در مقدار زیاد باعث کاهش بسیاری از ضایعات در زنجیره تامین کالا می‌شود. چنین چیزی در نهایت موجب صرفه‌جویی در منابع انرژی، مواد و حمل و نقل خواهد شد.

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای یونولیت، جایگزینی بلوک‌های سیمانی و سفالی در ساختمان‌سازی است. ویژگی‌های منحصر به فردی مانند وزن پایین، استحکام، طول عمر بالا، خاصیت ضد شوک، عایق ‌بندی و شکل‌پذیری آسان از دلایل این امر هستند. در این مقاله به بررسی مراحل اجراء و نصب بلوک یونولیت پرداخته و نکاتی مهم را در خصوص کارایی آن‌ها مرور خواهیم کرد.

۱.نحوه حمل و جابجایی تیرچه

همانطور که همه ما می‌دانیم، نکات ایمنی در طی فرایند ساخت و ساز باید همواره در درجه اول اهمیت قرار گیرند. پیش از انتقال تیرچه‌ها، محل قرارگیری آن‌ها را مشخص کنید، چرا که جابجایی مجدد به هیچ عنوان مطلوب نخواهد بود. معمولا تیرچه ‌های کوچک را با دسته‌ای از افراد و تیرچه ‌های بزرگ‌تر را با جرثقیل حمل می‌کنند.

در هر حال، بهتر است که حتی برای جابجایی تیرچه‌ های کوچک نیز از جرثقیل استفاده کنید. در زمان جابجایی تیرچه یونولیت با جرثقیل، هر دو انتها و وسط آن را به خوبی به قلاب وصل کنید. از قرار دادن تیرچه ها بر روی یکدیگر و به شیوه‌ای نامنظم جدا خودداری کنید، چرا که هرگونه لغزش هزینه‌هایی ناخواسته را به شما تحمیل خواهد کرد.

۲. ابزار مورد نیاز برای نصب یونولیت سقفی

در زمان نصب یونولیت سقفی به این ابزار نیاز پیدا خواهید کرد. حتما تمام آن‌ها را پیش از آغاز فرایند آماده کنید، چرا که بعضی از مراحل باید در اسرع وقت انجام شوند.

  • یونولیت یا فوم سقفی به تعداد لازم
  • دستگاه برش فوم یا اره مخصوص
  • دریل و مته
  • تفنگ اتصال میخ و پرچ‌ها
  • سیم آرماتوربندی
  • میلگرد حرارتی
  • اوتکا و ژوئن

۳. مراحل نصب تیرچه یونولیت بر روی سقف و دیوار

استفاده از تیرچه یونولیت هنوز هم بیشترین رواج را در پروژه‌های ساخت و ساز کوچک و متوسط دارد، زیرا فرایندی ساده داشته و با سرعت انجام می‌گیرد. باید به این نکته توجه داشته باشید که تیرچه‌ها را از یک تولیدکننده معتبر خریداری کنید، چرا که بیشترین نقش را در ساختن سقف خانه دارند. نصب تیرچه‌های دارای طول زیاد حتما باید با استفاده از جرثقیل انجام شود، چرا که وزن بالایی داشته و احتمال بروز حادثه وجود دارد.

پاشنه انتهایی تیرچه را باید با قسمت وارد شده از سمت تیرها شکسته و میلگردهای انتهایی را با استفاده از سیم آرماتوربندی به میلگردهای تیر وصل کنیم. فاصله تیرچه یونولیت معمولا بر اساس بلوک یا یونولیت محاسبه می‌شود که در صورت استفاده از یونولیت برابر با ۵۰ سانتی‌متر خواهد بود. آرایش تیرچه یونولیت در تمامی طبقات باید به صورت یکسان صورت گیرد، تا پس از اتمام ساختن سقف مشکلی از بابت عبور دادن لوله‌ها و مجاری دیگر به وجود نیاید. توجه به این نکته الزامی است که در صورت وارد آمدن فشار زیاد به سقف باید از تیرچه‌های دوبل استفاده کنید.  

۴. نصب سیستم حامی تیرچه یونولیت یا شمع بندی

در مرحله بعد، به سراغ کارگذاری سیستم حامی تیرچه یونولیت یا همان شمع‌بندی خواهیم رفت. در این فرایند می‌توانیم از شمع فلزی یا چوبی استفاده کنیم که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. شمع‌های چوبی قیمتی پایین داشته و در همان حال از مقاومت کمتری برخوردار هستند. از سوی دیگر، شمع‌های فلزی قیمتی بالاتر داشته و مقاومت فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهند. هردوی این موارد را می‌توان برای جلوگیری از حرکت یا شکستن تیرچه یونولیت مورد استفاده قرار داد تا در زمان کار گذاشتن بلوک یا یونولیت با مشکلی مواجه نشویم.

زمانی که فاصله قطعی تیرچه‌ها را مشخص کردیم، شمع‌بندی در تمامی نقاط حساس صورت می‌گیرد. این کار همیشه باید با وسواس تمام انجام شود، به گونه‌ای که زمین کف ساختمان را تماما مورد بررسی قرار داده و از عدم نشست آن اطمینان حاصل کنیم. سپس شمع‌ها را با دقت هرچه تمام‌تر در جای درست قرار می‌دهیم.

۵. قراردادن بلوک یا فوم یونولیت بین تیرچه‌ها

تصمیم‌گیری در مورد انتخاب میان بلوک سیمانی یا فوم یونولیت اغلب توسط صاحب پروژه و بر اساس پیشنهاد مهندس ناظر انجام می‌شود. هردوی این مواد در زمینه‌ ساختمان‌سازی کاملا مورد قبول بوده و مزایای زیادی را در اختیار پروژه قرار می‌دهند. بلوک مقاومت بالاتری دارد، اما نصب آن با دردسرهای بیشتری همراه است. یونولیت گزینه‌ای بسیار مناسب برای بکارگیری در ساختمان‌های مسکونی و تجاری به حساب می‌آید که علاوه بر وزن پایین و مقاومت فوق‌العاده، هزینه‌های ساخت و ساز را نیز تا حدی چشمگیر کاهش می‌دهد. 

در این مرحله بلوک‌ها یا قطعات یونولیت را به اندازه لازم بریده و در فاصله میان تیرچه یونولیت قرار می‌دهیم. در صورت انتخاب یونولیت، به این نکته دقت کنید که کناره‌های آن‌‌ها باید به صورت مورب و شیب‌دار باشد، تا بتن بتواند به راحتی وارد خرپای تیرچه شود. توجه به فاصله منظم میان بلوک‌ها یا یونولیت‌ها اهمیت اساسی دارد.

۶. استفاده از میلگرد به صورت حرارتی

پس از قرار دادن بلوک‌ها یا یونولیت‌ها، باید چاره‌ای برای افزایش میزان مقاومت آن‌ها در برابر شرایط گوناگون بیاندیشیم. برای این کار، تعدادی اوتکا را به منظور محکم‌سازی تیرچه به تیر متصل کرده و سپس ژوئن‌ها را به صورت عرضی و عمود در تیرچه‌ها قرار می‌دهیم تا نسبت به یکدیگر به حالت ثبات برسند. 

شبکه آرماتور حرارتی با استفاده از میلگردها پس از مراحل بالا انجام می‌شود. این میلگردها در بعضی از موارد که به مقاومت کششی بیشتری نیاز است، در چند ردیف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زمان استفاده از یونولیت هیچ نیازی به قالب‌بندی کف وجود ندارد، چرا که عرض زیادی داشته و به خوبی می‌توانند باقی موارد را نگه دارند. 

۷. قالب گذاری اطراف سقف

قالب‌گذاری از روش‌های ساده و قابل اتکائی است که برای نظم بخشیدن به ترتیب بلوک‌ها یا یونولیت‌ها اهمیت بالایی دارد. در طی فرایند سقف‌سازی، کناره‌های سقف اغلب خالی می‌ماند که بر هر شکل ممکن باید پر شود. بنابراین قالب‌هایی در چهار طرف سقف قرار داده می‌شوند تا با استفاده از بتن پر شده و در نتیجه مانعی مناسب برای جلوگیری از حرکت بلوک‌ها یا قطعات یونولیت فراهم آید.

۸. بتن ریزی اولیه

بتن ریزی ممکن است که بر اساس تصمیم مهندسین ناظر به دو مرحله جداگانه تقسیم شود. اگر مساحت سقف ساختمان چندان زیاد نباشید، معمولا تمام بتن به صورت یکجا ریخته می‌شود. حجم بتن مورد نیاز برای پر کردن فضای خرپاهای میان بلوک‌ها و همچنین پوشاندن تمام سقف باید به دقت تعیین و سپس از تجهیزات مناسب برای ریختن آن استفاده شود.

۹. شیب بندی نهایی

شیب‌ بندی نهایی آخرین مرحله‌ای است که در فرایند اجراء سقف انجام می‌شود. پیش از هر چیز باید طرح دقیقی از محل قرارگیری تمام تیرچه یونولیت و فضای مناسب برای جای دادن سیستم لوله ‌کشی داخل ساختمان و همچنین تخلیه فاضلاب در اختیار داشته باشید. فرایند شیب بندی در بسیاری از موارد در هنگام شکل گرفتن بتن انجام می‌شود که با وجود کارایی بیشتر، دردسرهایی به همراه دارد.

اما بیشتر مهندسین ناظر توصیه می‌کنند که بهتر است بتن حالت اولیه‌ای به خود بگیرد و سپس شروع به شیب‌ بندی نهایی کنند. در این صورت زمان کافی برای تعیین فضاهای مورد نظر و سپس قراردهی لوله‌ها وجود خواهد داشت.

۱۰. نصب به وسیله تیرچه کرومیت

نصب یونولیت به وسیله تیرچه کرومیت نیز شباهت زیادی به تیرچه‌های خرپایی دارد. تنها تفاوت کرومیت با انواع دیگر این است که در زمان نصب آن‌ها دیگر نیازی به استفاده از شمع‌بندی نخواهید داشت، چرا که ورقی فولادی در زیر تیرچه‌ها قرار می‌گیرد. این کار روند ساخت و ساز را بسیار سریع‌تر می‌سازد. یونولیت ها متناسب با فاصله تیرچه های کرومیت از هم برش داده شده و سپس بتن‌ریزی صورت می‌گیرد. 

۱۱. مراحل نصب فوم سقفی به بلوک های بتنی

گاهی پیش می‌آید که قصد داریم بلوک های بتنی را با استفاده از فوم سقفی ادغام یا تقویت کنیم. برای این کار، ابتدا قطعات یونولیت را متناسب با ابعاد مورد نظر برش می‌دهیم. پیش از شروع این فرایند نیز باید از طرحی مناسب برخوردار باشید تا جای عبور لوله‌ها و منافذ دیگر را همواره در ذهن داشته باشید. یونولیت‌ها را همانند آموزش‌های قبلی در جای مناسب قرار داده و سپس از چسب مخصوص یونولیت یا پلی استایرن برای اتصال میان آن‌ها استفاده کنید. 

پس از آنکه اتصال قطعات یونولیت به درستی انجام گرفت، بلوک های بتنی را با دقت هرچه تمام‌تر و به آرامی بر روی آن قرار دهید. محل عبور لوله و منافذ دیگر را مشخص کرده و آن‌ها را در همین مرحله تثبیت کنید. به یاد داشته باشید که نصب فوم سقفی به بلوک های بتنی کاری بسیار حساس بوده و تمام مراحل آن باید تحت نظر کارشناسان مربوطه انجام شود.  

تیرچه کرومیت

اهمیت ایمنی ساختمان و ساکنین آن در پروژه‌های ساخت و ساز موجب شده است که بسیاری از تولیدکنندگان همواره به دنبال محصولاتی نوین و به صرفه برای پیشبرد کارهای خود باشند. تیرچه بتنی از چندین دهه گذشته انتخاب اول بیشتر پیمانکاران و مهندسین ساختمانی بوده است، چرا که ویژگی‌های بسیار زیادی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. این تیرچه‌ها با انواع مصالح ساختمانی سازگاری داشته و در همان حال به آسانی قابل نصب هستند. 

اما با گسترش روند ساختمان‌سازی و پیشرفت‌های آن، محصول جدیدی تحت عنوان تیرچه کرومیت روانه بازار شد که کارها را بیش از پیش برای صاحبان پروژه آسان‌ کرد. تیرچه کرومیت از جمله مصالح ساختمانی است که فرایند ساخت و ساز را بسیار ساده‌تر می‌کند و به همین دلیل، طرفداران زیادی را در حوزه ساختمان‌سازی به دست آورده است. ادامه این مطلب را بخوانید تا نکات مهمی را در خصوص تیرچه کرومیت و نحوه بکارگیری آن‌ یاد بگیرید.

تیرچه کرومیت چیست؟

تیرچه کرومیت یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز است که شباهت‌های زیادی با تیرچه بتنی دارد، اما به منظور افزایش کارایی و سهولت در نصب با تغییراتی همراه بوده است. در این تیرچه، بتن و میلگردهای تحتانی حذف شده و به جای آن‌ها اغلب از یک ورق فولادی استفاده می‌گردد. به همین صورت، میلگرد فوقانی تیرچه حذف شده و یک بال فوقانی از جنس نبشی به جای آن قرار گرفته است.

جای گفتن دارد که در بین قسمت تحتانی و بالایی تیرچه کرومیت، میلگردهای خرپایی به صورت مورب قرار می‌گیرند که از فولاد درجه یک ساخته می‌شوند. در این ساختار، بال فوقانی نگه دارنده فشار وارد شده خواهد بود و بال زیرین نیز نیروی کششی را تحمل می‌کند تا بهترین ترکیب ممکن به وجود آید. بخشی از فشار وارد شده نیز توسط میلگردهای میانی تحمل می‌شود. از آنجا که بخش‌های زیادی در صنعت ساخت و ساز از تیرچه کرومیت استفاده می‌کنند، این محصول در انواع و سایزهای مختلفی تولید می‌شود.

نحوه ساخت تیرچه کرومیت

تیرچه کرومیت همانند تیرچه بتنی اغلب در محل کار تولید می‌شود تا هزینه‌های جابجایی کاهش یابند. دستگاه خم میلگرد زیگزاگ، میز مخصوص فریم اصلی، ناودانی ثابت و ناودانی متحرک رای ساخت این مصالح مورد نیاز است. ناودانی متحرک توسط چند پیچ و مهره در وسط و طرفین میز اصلی قرار گرفته و امکان جابجایی به جلو و عقب را دارد. ورق تحتانی تیرچه کرومیت به صورت عمود بین دو ناودانی ذکر شده قرار می‌گیرد و به همان صورت ثابت می‌شود. نبشی بالایی تیرچه نیز در قسمت بالایی میز اصلی قرار می‌گیرد، به گونه‌ای که درون آن قابل دیدن باشد. 

در مرحله بعد، میلگردهای زیگزاگ در میان ورق تحتانی و نبشی فوقانی قرار گرفته و دو بخش آن به بالا و و پایین جوش داده می‌شوند. طول میز اصلی حداقل ۶ متر و در بعضی از موارد تا ۸ متر نیز می‌رسد. توجه به این نکته الزامی است که میلگردها باید دقیقا در وسط ورق و نبشی جوش داده شوند، در غیر این صورت می‌توان انتظار مشکل داشت. همچنین تمامی جوش‌ها باید با استفاده از الکترود استاندارد انجام گیرند.

مزایای تیرچه کرومیت

تیرچه‌های کرومیت همانند تیرچه یونولیت می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند به همین دلیل از مزیت‌های متعددی برخوردار هستند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند:

  • به افزایش سرعت ساخت و ساز کمک خواهند کرد و نیازی به شمع بندی ندارند.
  • در تمامی ساختمان‌های بتنی و فولادی استفاده می‌شوند.
  • دارای قابلیت تحمل فشار بیشتری هستند چرا که تیرچه‌ها دارای ساختار منظم‌ترین هستند
  • امکان بتن‌ریزی چند سقف به صورت همزمان وجود دارد
  • قابلیت بتن‌ریزی چند سقف به صورت همزمان
  • انجام کارهای تأسیساتی در این نوع سقف‌ها بسیار ساده‌تر است.
  • در مصرف مصالح خصوصاً بتن صرفه‌جویی قابل توجهی خواهد شد

فرق تیرچه کرومیت با بتنی

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، روند کلی ساخت و آماده‌سازی تیرچه کرومیت شباهت زیادی با تیرچه بتنی دارد، اما مطمئنا می‌توان انتظار چندین تفاوت را نیز داشت. تفاوت اصلی این دو نوع تیرچه در این است که در کرومیت از تیرچه‌ های فولادی با جان باز استفاده می‌شود و تیرچه بتنی نیز دارای تیرچه های فوتدوله‌ای است. 

به همین ترتیب، در ساختمان‌هایی که طول دهانه زیاد است، بیشتر تیرچه کرومیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل این امر ضرورت استفاده از بتن بیشتر در صورت استفاده از تیرچه بتنی است که باعث افزایش هزینه‌های کلی خواهد شد. همچنین فاصله تیرچه یونولیت ها در صورت استفاده از تیرچه کرومیت حدود ۷۰ سانتی متر است که نسبت به تیرچه بتنی (۵۰ سانتی متر) بیشتر بوده و به نوبه خود موجب کاهش استفاده از بتن می‌شود.

تفاوت تیرچه کرومیت و نیازیت

تیرچه یونولیت نیازیست که در میان مصالح ساختمانی قرار دارد که در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در تیرچه کرومیت، آرماتورها قطع نمی‌شوند و دارای خمیدگی هستند، اما در نیازیت آرماتورها بریده شده و سپس جوش داده می‌شوند. همچنین در نیازیت در بخش فوقانی از میلگرد در کنار یک سپری استفاده می‌شود و بخش تحتانی نیز از ورق‌های دوبل کوتاه‌تر بهره می‌برد، در حالی که بخش فوقانی کرومیت دارای نبشی است.

خصوصیات فیزیکی فوق باعث می‌شود که وزن تیرچه یونولیت نیازیت در مقایسه با کرومیت بالاتر باشد. همچنین مصرف بتن در سیستم های نیازیت در مقایسه با تیرچه های کرومیت و بتنی بسیار پایین‌تر است. همانطور که گفته شد، تیرچه کرومیت را می‌توان تا طول ۸ متر مورد استفاده قرار داد، اما نیازیت گاهی اوقات به ۱۲ متر نیز می‌رسد. 

مراحل نصب تیرچه کرومیت

 در زمان اجراء سقف کرومیت، باید پیش از هر چیز ستون‌ها و تیرهای اصلی ساختمان با دقت تمام و بر اساس طرح‌های قبلی نصب شوند. همچنین پیش از بالا بردن تیرچه‌ها روی سقف ساختمان، تمامی آن‌ها باید توسط مهندسین بررسی شوند تا هرگونه مشکل موجود شناسایی و برطرف گردد. هنگامی که این کارها انجام شدند، این امکان وجود دارد که تیرچه یونولیت را به بالای ساختمان منتقل کنیم.

قراردهی تیرچه یونولیت :

تیرچه یونولیت با استفاده از جرثقیل به بالای ساختمان منتقل شده و با فاصله ۷۰ سانتی متر داخل دهانه تیرها قرار می‌گیرند. البته این فاصله به اندازه قالب‌های یونولیت یا سیمانی بستگی دارد. زمانی که تمامی فواصل مشخص و با تیرهای فولادی هم‌تراز شدند، ورق تحتانی تیرچه به تیر جوش داده می‌شود تا اتصالی مناسب به وجود آید.

قراردهی بلوک‌ها:

در این مرحله می‌توانیم از انواع بلوک‌های یونولیتی، سیمانی یا سفالی استفاده کنیم، اما یونولیت در کل سازگاری بیشتری با چنین تیرچه‌هایی دارد. همانند مرحله قبل، تمامی بلوک‌ها باید به خوبی بررسی شوند تا هیچ مشکلی نداشته باشند. شایان ذکر است که ابعاد بلوک‌ها با توجه به کاربری ساختمان و ضخامت سقف تعیین می‌شود. بلوک‌ها باید با دقت و حوصله در کنار یکدیگر چیده شوند تا بعد از اتمام این مرحله، کمترین فاصله ممکن را با یکدیگر داشته باشند.

اجراء کلاف عرضی سقف:

دهانه ساختمان بیشترین نقش را در نحوه انجام کلاف عرضی سقف دارد. این کلاف‌ها اغلب با استفاده از تخته قالب به تیرچه‌ها جوش داده می‌شوند. به همین صورت، محل برخورد کلاف عرضی باید با استفاده از تیر ساختمان مهار شود. 

اجراء آرماتورهای حرارتی:

شبکه آرماتورهای حرارتی توسط مهندس محاسب طراحی و اجراء می‌شود. این آرماتورها تنش‌های به وجود آمده به خاطر تغییرات حرارتی را خنثی کرده و استحکام سقف را افزایش می‌دهند. 

ریختن بتن:

در این مرحله فضای میان بلوک‌ها بررسی می‌شود تا هرگونه مواد و قطعات شکسته جمع‌آوری و سقف آماده بتن‌ریزی شود. مهم‌ترین نکته در خصوص ریختن بتن روی سقف این است که هیچگاه نباید تمام بتن را روی یک محل تخلیه کرد، چرا که حتی باعث تضعیف قوی‌ترین اتصالات نیز خواهد شد. بتن به خوبی با جان تیرچه کرومیت اتصال برقرار می‌کند که باعث افزایش مقاومت و کاهش لرزش سقف خواهد شد.

وزن تیرچه کرومیت

وزن تیرچه کرومیت در تمامی سازه‌ها یکسان نیست و نوع کاربری ساختمان (برای مثال مسکونی، اداری، صنعتی، پارکینگ و غیره) در تعیین ویژگی‌های آن نقش دارد. در نتیجه، میزان تقویت‌سازی تیرچه برای سقف پارکینگ در مقایسه با ساختمان‌های مسکونی کمتر بوده و طبیعتا وزن نهایی کمتری خواهد داشت. همچنین اگر در سقف از بلوک های یونولیت استفاده شود، نبشی و تیرچه فلزی در قسمت فوقانی سبک‌تر ساخته می‌شوند. بر عکس این قضیه، بکارگیری بلوک های سیمانی یا سفالی به معنای سنگین‌تر شدن تیرچه کرومیت خواهد بود.

به راحتی می‌توان حدس زد که مهم‌ترین عامل در وزن تیرچه کرومیت، طول قطعات آن است. هرچه طول تیرچه بیشتر باشد، باید طراحی آن به شیوه‌ای سنگین‌تر باشد تا در نهایت فشار بیشتری را تحمل کند. به عنوان مثال، تیرچه کرومیت چهار متری اغلب وزنی حدود ۳۵ کیلوگرم دارد، در حالی که وزن یک تیرچه هشت متری در بعضی از موارد به ۱۲۰ کیلوگرم نیز می‌رسد. 

قیمت تیرچه کرومیت و تیرچه یونولیت

از آنجایی که امروزه قیمت بسیاری از مواد و مصالح به صورت لحظه‌ای دستخوش تغییرات خواهد بود نمی‌توان به صورت دقیق قیمتی برای تیرچه‌های کرومیت و یونولیت عنوان کرد. از جمله مهم‌ترین فاکتورهای که بر روی قیمت این مصالح مؤثر هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت مواد اولیه
  • وزن تیرچه‌ها
  • میزان عرضه و تقاضا
  • قیمت و نوسانات نرخ ارز
  • هزینه‌های حمل‌ونقل و دستمزدها
  • میزان مساحت سقف‌ها و تیرچه‌های مورد نیاز
  • قیمت یونولیت سقفی و …

خرید و فروش کرومیت سقفی

همه ما می‌دانیم که سقف یکی از اساسی‌ترین بخش‌های ساختمان به شما می‌رود و شرکت‌های تولیدی زیادی تمرکز خود را وقف مصالحی می‌کنند که این بخش از ساختمان را تقویت می‌سازند. در حال حاضر، خرید و فروش کرومیت سقفی تقریبا در تمامی شهرهای ایران رونق داشته و مهندسین ناظر نیز با خیال راحت می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. تنها نکته‌ای که در مورد خرید تیرچه کرومیت به یاد داشته باشید، این است که باید مصالح تحویلی را به صورت تصادفی بررسی کنید تا از کارایی و اتصالات درست تمامی آن‌ها اطمینان داشته باشید.

جمع‌بندی نهایی

امروزه انواع مختلفی از سقف‌ها در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند و سقف‌های تیرچه یونولیت و تیرچه کرومیت به دلیل داشتن ویژگی‌هایی همچون قیمت مناسب، نصب سریع و راحت، وزن کم و … از رایج‌ترین انواع سقف‌ها هستند. هر کدام از این سقف‌ها در چند مرحله مختلف نصب و اجرا می‌شوند و لازم است که در زمان اجرا تمامی قوانین و استانداردهای ساختمان‌سازی رعایت شود تا بیشترین کارایی و راندمان را داشته باشند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات