مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

اجرای سنگ کاری نمای ساختمان + هزینه و قیمت ۱۴۰۲

ساختمان‌سازی به عنوان یکی از پویاترین صنایع حال حاضر جهان شناخته می‌شود و روزبه‌روز در حال توسعه می‌باشد و به شدت مورد توجه قرار گرفته است. هر کدام از مراحل ساختمان‌سازی شامل تهیه کردن زمین مناسب برای ساختمان‌سازی، تهیه نقشه ساختمان، گودبرداری ساختمان، بتن‌ریزی و آرماتوربندی، قالب‌بندی و بتن‌ریزی، اسکلت‌بندی ساختمان، ساخت سقف ساختمان، دیوارچینی ساختمان، اجرای تأسیسات و … می‌توانند اهمیت و ارزش بالایی داشته باشند. اجرای نما از مهم‌ترین مراحل ساخت‌وساز است و می‌تواند نقش پر رنگی در زیبایی و جذابیت سازه داشته باشد. یکی از رایج‌ترین مصالحی که در اجرای نمای ساختمان به کار می‌رود سنگ است که زیبایی، تنوع و جذابیت بالایی دارد. در ادامه مطلب به بررسی اجرای سنگ‌ کاری نمای ساختمان و همچنین هزینه‌های آن در سال ۱۴۰۲ پرداخته می‌شود.

سنگ‌ کاری نما چیست؟

می‌توان گفت نما آخرین مرحله از مراحل ساخت ساختمان به شمار می‌رود و امروزه برای اجرای آن از مواد و مصالح مختلفی استفاده می‌شود که سنگ از رایج‌ترین آن‌ها است. در حقیقت سنگ‌کاری به اجرای سنگ ساختمانی طبیعی یا مصنوعی برای پوشش بخش‌های مختلف سازه مانند سقف، پله‌ها، دیوارها و نماهای بیرونی گفته می‌شود و می‌تواند به روش‌های مختلفی اجرا شود. در حقیقت نمای ساختمان می‌تواند به عنوان ویترین سازه شناخته شود به همین دلیل از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است و حتماً باید در اجرای آن دقت و حساسیت بالایی داشت.

اجرای سنگ‌ کاری نمای ساختمان

سنگ کاری نمای ساختمان

سنگ‌ کاری نمای ساختمان یکی از رایج‌ترین روش‌های اجرای نماهای بیرونی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و از انواع مختلفی از سنگ‌ها مانند سنگ مرمر، سنگ گرانیت، سنگ سرامیک، سنگ دیوریت، سند استون یا ماسه سنگ و …در آن استفاده می‌شود. اجرای سنگ‌کاری نمای ساختمان در چندین مرحله مختلف انجام می‌شود و حتماً باید توسط افراد متخصص و ماهر صورت بگیرد. به صورت کلی سنگ‌کاری نمای ساختمان به دو شیوه تر و خشک انجام می‌شود که روش‌تر به واسطه ویژگی‌ها و مزیت‌های متعددی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. مراحل اجرای سنگ‌کاری نما به شرح زیر می‌باشد.

نصب داربست

اولین مرحله از اجرای سنگ‌کاری نمای ساختمان نصب داربست است که می‌تواند انجام کارها را برای معمار، نصاب و بنا راحت‌تر کند. اجرای نمای سنگ و انواع نماهای دیگر در طبقات بالاتر از همکف کار دشواری است و حتماً باید از داربست استفاده شود.

زیرسازی یا شاسی کشی

بعد از نصب داربست و آماده‌سازی آن لازم است که مراحل زیرسازی یا شاسی کشی انجام شود. در حقیقت زیرسازی و شاسی کشی می‌تواند مهم‌ترین مرحله اجرای نمای سنگ ساختمان باشد و حتماً باید در اجرای آن دقت و حساسیت بالایی داشت و باید توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود تا استانداردها رعایت شود. زیرسازی نمای ساختمان می‌تواند در ۵ مرحله انجام شود که به شرح زیر هستند:

  • مرحله اول شامل نقشه‌کشی و تعیین ابعاد پروفیل‌ها، اجرای آن‌ها، محل جوشکاری و … است.
  • در مرحله دوم باید پروفیل‌ها بر روی پوسته ساختمان نصب شود و نوع پروفیل نیز با توجه به نوع سنگ انتخاب می‌شود.
  • در مرحله سوم لازم است که سطح کار تراز شود.
  • در مرحله چهارم پروفیل‌ها در نقاط مخصوص جوشکاری شده به‌گونه‌ای که وزن نما را تحمل کنند.
  • استفاده از توری رابیتس برای نگه داشتن دوغاب و سیمان و افزایش چسبندگی سنگ‌ها.

برش سنگ‌ها و ملات زنی اولیه

در مرحله بعدی از اجرای سنگ‌ کاری نمای ساختمان لازم است که سنگ‌ها در اندازه‌ها و ابعاد مشخص شده برش داده شوند. همچنین برای نصب سنگ‌ها لازم است که ملات زنی و دوغاب ریزی اولیه انجام شود. دوغاب در اصل ترکیبی از سیمان سفید، آب و پودر سنگ است و به عنوان یک ماده چسبناک بر روی شاسی کشی ریخته می‌شود و چسبندگی سنگ را افزایش می‌دهد. در اصل ملات و سایر مواد بر روی تأسیسات و سطح ساختمان ریخته می‌شود و با سنگ روی آن پوشانده خواهد شد. در سنگ‌کاری نمای ساختمان، دوغاب مورد استفاده، حالت خمیری و غلیظ‌تر دارد و باعث اتصال محکم‌تر سنگ خواهد شد. امروزه علاوه بر سنگ از انواع مصالح پیش ساخته مانند تری دی پانل نیز در اجرای نما استفاده می‌شود که می‌تواند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشد.

نصب، اجرا و مهار سنگ نما

بعد از آنکه سنگ‌ها در اندازه‌های مشخص شده برش داده شد و ملات اولیه به کار برده شده باید سنگ‌های برش خورده شده بر روی سطح ملات قرار بگیرد و با استفاده از چکش‌های پلاستیکی و وارد کردن ضربات متعدد آن را در جای خود ثابت و محکم کرد. در اصل سنگ‌ها در این مرحله باید تراز شده و شیب آن‌ها تنظیم شود.

بعد از قرار دادن سنگ در محل مورد نظر لازم است که مهار یا اسکوپ آن انجام شود. تعدادی از سنگ‌ها دارای خلل و فرج بوده و ملات به راحتی در این خلل و فرج‌ها وارد شده و باعث چسبندگی سنگ می‌شود. تعدادی از سنگ‌ها نیز صاف بوده و گیرش کمتری دارند به همین دلیل باید از روش‌های مختلف اسکوپ کردن برای تثبیت آن‌ها استفاده کرد. شیارزنی، استفاده از سیم آرماتوربند، استفاده از رابیتس، استفاده از گیره‌های اسکوپ پروانه‌ای یا پایه‌دار و … از دیگر روش‌های مهار سنگ‌های نما هستند که می‌توانند استفاده شوند.

بندکشی و دوغاب ریزی نهایی

بعد از اجرای مراحل گفته شده لازم است که برای تثبیت نهایی سنگ از دوغاب استفاده شود و بندکشی انجام شود. دوغاب در این مرحله در بین درزها و فضاهای خالی نفوذ کرده و باعث استحکام و زیبایی بیشتر سنگ می‌شود. برای بندکشی می‌توان از انواع مواد مختلف خصوصاً مواد نانو و ضد رطوبت استفاده کرد.

مهم‌ترین نکات در انتخاب سنگ نما

امروزه انواع مختلفی از سنگ‌های نما در دسترس هستند که هر کدام می‌توانند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. برای انتخاب یک سنگ مناسب لازم است که به نکات و پارامترهای مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • سنگ باید از قدرت گیرش بالایی برخوردار باشد تا به سادگی سقوط نکرده و خطری ایجاد نکند.
  • ویژگی‌ها و مشخصات فنی مانند خواص فیزیکی و خواص شیمیایی باید مورد توجه قرار بگیرد و متناسب با محیط جغرافیایی از آن استفاده شود.
  • میزان مقاومت سنگ در برابر تغییرات آب و هوایی، نور خورشید، باران… باید بررسی شود چرا که سنگ نما در فضای آزاد بوده و در معرض این عوامل خواهد بود.
  • سنگ نما باید دارای دوام و ماندگاری بالایی باشد
  • رنگ سنگ باید در نظر گرفته شود چرا که نقش پررنگی در میزان زیبایی نمای کلی خواهد داشت
  • سنگ نباید به سادگی دچار پوسیدگی و شکستگی شود
  • در انتخاب سنگ حتماً باید به شرایط آب و هوایی منطقه توجه شود و متناسب با آن اجرا گردد.

هزینه سنگ‌ کاری نمای ساختمان

اجرای نمای ساختمان می‌تواند حساسیت‌های بالایی داشته باشد و به همین دلیل هزینه‌های آن نیز تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی قرار خواهد گرفت. از جمله مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در قیمت سنگ‌ کاری نمای ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • نوع سنگ مورد استفاده در نما چرا که قیمت سنگ‌ها همانند قیمت خرید یونولیت تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی است.
  • روش کار و نحوه اجرای نما نیز اهمیت بالایی دارد چرا که همان‌طور که گفته شد نما می‌تواند به شیوه تر و خشک انجام شود.
  • موقعیت و مکان انجام کار از اهمیت بالایی برخوردار است
  • مساحت نمای ساختمان و میزان سنگ مورد نیاز
  • هزینه‌های مربوط به زیرسازی نما و مواد و مصالح مورد نیاز
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات