مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

سیمان کاری کف حیاط و پارکینگ

حیاط و پارکینگ از جمله مهم‌ترین بخش‌های ساختمان به شمار می‌روند و وجود آن‌ها اهمیت و ضرورت زیادی دارد. کف سازی و تسطیح این بخش‌ها نیز می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد و امروزه به واسطه دسترسی به مواد و مصالح مختلف می‌توان به شیوه‌های گوناگونی کف این بخش‌ها را تسطیح نمود. سیمان‌کاری از جمله رایج‌ترین و بهترین روش‌های کف سازی حیاط و پارکینگ است که می‌تواند مزیت‌ های متعددی داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی کامل مزایا و معایب سیمان‌کاری کف حیاط و پارکینگ و همچنین شرایط اجرای آن پرداخته خواهد شد.

مزیت‌ های سیمان‌ کاری کف

امروزه مواد و مصالح مختلفی در دسترس هستند که می‌توانند در تسطیح و کف‌سازی بخش‌های مختلف ساختمان به کار بروند. بتن، سیمان، سنگ، چوب، موزاییک، چوب و… هر کدام می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند. سیمان‌کاری از بهترین روش‌های تسطیح کف حیاط و پارکینگ است چرا که در مقایسه با سایر مصالح عنوان شده از مزیت‌های متعددی برخوردار است. مهم‌ترین و بارزترین مزایای سیمان‌کاری کف شامل موارد زیر هستند:

  • سیمان‌کاری در مقایسه با سایر مصالح می‌تواند هزینه‌های کمتری در برداشته باشد.
  • سرعت اجرای سیمان‌کاری در مقیاس‌های بزرگ عالی است
  • سیمان می‌توانند همانند تری دی پانل از مقاومت بالایی برخوردار باشند و طول عمر زیادی خواهد داشت.
  • در صورت اجرای استاندارد و اصولی، سطح نهایی سیمان کاملاً صاف، یکدست و بدون ترک خواهد بود.
  • نگهداری و ترمیم بخش‌های آسیب دیده سیمان کار ساده و سریعی است.
  • با سیمان‌کاری کف می‌توان از سایر مصالح نیز به عنوان پوشش استفاده کرد.
  • سیمان‌کاری در مقایسه با سایر روش‌های تسطیح کف نیاز به مهارت و تخصص کمتری داشته و مصالح کمتری نیز نیاز دارد.

معایب سیما ن‌کاری کف

سیمان‌کاری کف حیاط، پارکینگ و هر محیط دیگری در کنار تمامی مزیت‌هایی که می‌تواند داشته باشد از معایب و ایراداتی نیز برخوردار خواهد بود. از جمله مهم‌ترین معایب سیمان‌ کاری کف می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • سیمان‌کاری کف نمی‌تواند همانند سنگ، موزاییک، چوب… زیبایی مطلوبی داشته باشد.
  • سیمان‌کاری در محیط‌های سردسیر و مرطوب طول عمر بالایی نخواهد داشت و ممکن است در اثر تغییرات دمایی دچار آسیب شود.
  • ضخامت سیمان در بخش‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد و این باعث می‌شود در برابر فشار و ضربه مقاومت کافی نداشته باشد.

شرایط اجرای سیمان‌ کاری کف

سیمان‌کاری می‌تواند تحت تأثیر شرایط آب و هوایی و تغییرات دما باشد، به همین دلیل حتماً باید در اجرای آن شرایط آب و هوایی را در نظر گرفت. به صورت کلی سیمان‌کاری کف حیاط و پارکینگ می‌تواند در سه حالت مختلف انجام شود که به شرح زیر هستند:

سیمان کاری حیاط

  • کف سازی با سیمان در زمین‌های خشک

برای سیمان‌کاری کف در زمین‌های خشک حتماً باید در مرحله اول اقدام به صاف کردن و متراکم کردن سطح مورد نظر نمود چرا که گاهی در پروژه‌های بزرگ تردد ماشین‌آلات سنگین باعث متراکم شدن زمین شده و ممکن  است باعث ناهموار شدن سطح سیمان شود. بعد از آنکه سطح زمین به خوبی متراکم و صاف شد نوبت به بتن‌ریزی اولیه می‌رسد و در این مرحله باید یک لایه نازک بتن عیار ۲۰۰ به ضخامت ۱۰ سانتی‌متر بر روی کف حیاط ریخت. بعد از اجرای بتن‌ریزی اولیه بهتر است که ویبره داده شود تا کیفیت آن افزایش پیدا کند. در مرحله بعدی نوبت به سیمان‌کاری اصلی خواهد رسید و یک لایه ملات سیمان روی سطح مورد نظر ریخته شده و توسط ماشین‌آلات یا تخته ماله صاف می‌شود. در زمین‌های خیلی خشک بهتر است قبل از سیمان کار سطح زمین آبپاشی شود تا زمین بلافاصله آب ملات را خشک نکند و باعث افت کیفیت آن نشود.

  • کف سازی با سیمان در زمین‌های نسبتاً مرطوب

وجود رطوبت در زمین می‌تواند شرایط سیمان‌کاری کف را تغییر بدهد. در این زمین‌ها نیز ابتدا لازم است که اقدام به متراکم سازی کف نمود به‌گونه‌ای که تراکم خاک زمین باید به ۸۵ تا ۹۰ درصد برد. بعد از متراکم سازی زمین باید یک لایه عایق بر روی سطح زمین اجرا شود. قبل از بتن‌ریزی باید یک لایه از مصالح دیگر را روی خاک اجرا نمود تا از نفوذ رطوبت خاک به بتن جلوگیری شود. این لایه مصالح می‌تواند باعث افزایش کیفیت بتن و جلوگیری از ترک خوردگی آن شود و بهتر است که قلوه‌سنگ‌های درشت استفاده شود. قطر لایه‌ی قلوه‌سنگ‌ها باید بیشتر از ۲۵ سانتی‌متر باشد و برای پر کردن منافذ بین آن‌ها و صاف کردن سطحشان می‌توان از شن و ماسه استفاده کرد. بعد از اجرای لایه قلوه‌سنگ می‌تواند یک لایه ۷ تا ۱۰ سانتی‌متری بتن روی سطح اجرا نمود (بتن مگر). در نهایت نیز باید لایه اصلی بتن را بر روی سطح کف اجرا کرد که باز هم از بتن عیار ۲۰۰ استفاده خواهد شد.

  • کف سازی با سیمان در زمین‌های با رطوبت زیاد

در سیمان‌کاری کف حیاط و پارکینگ در مناطقی که میزان رطوبت زیاد است شرایط متفاوت خواهد بود و نمی‌توان فقط به اجرای یک لایه قلوه‌سنگ اکتفا کرد. در این محیط‌ها لازم است که ابتدا سیمان عیار ۳۰۰ تا ۳۵۰ را با ماسه نرم مخلوط کرده و یک سیمان لیس‌های تولید کرد و سپس یک لایه یک سانتیمتری از این سیمان را بر روی کف زمین به صورت یکنواخت اجرا نمود. در مرحله دوم و به منظور تقویت لایه عایق باید سیمان کف را قیرگونی نمود و مجدداً بر روی قیرگونی یک لایه دیگر از سیمان لیس‌های به ضخامت یک سانتی‌متر اجرا کرد. بعد از انجام مراحل گفته شده باید یک لایه دیگر سیمان بر روی کف مورد نظر اجرا کرد و با استفاده از تخته ماله یا ماشین‌آلات مخصوص آن را صاف نمود.

مهم‌ ترین نکات سیمان‌ کاری کف

برای اجرای سیمان‌کاری کف محیط‌هایی همچون حیاط، پارکینگ و… لازم است که به نکات و پارامترهای مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • حتماً باید به میزان رطوبت و شرایط آب و هوایی محیط در زمان سیمان‌کاری توجه شود.
  • قبل از اقدام به سیمان‌کاری حتماً باید سطح از زهکشی مناسبی برخوردار باشد و کانال‌هایی در کف‌پوش تعبیه شود تا مایعاتی مانند نشت و آب شستشو از آن منتقل شود.
  • برای اجرای سیمان‌کاری حتماً باید از ابزارهای مناسب استفاده کرد تا سطح سیمان صاف و یکدست باشد.
  • برای اجرای سیمان‌کاری حتماً باید کف‌سازی محیط از ۲۴ ساعت قبل انجام شده باشد.
  • برای داشتن یک سطح صاف و هموار حتماً باید به اندازه و دانه‌بندی مصالح توجه داشت.

هزینه سیمان‌ کاری کف

به صورت کلی سیمان‌کاری کف در مقایسه با سایر مصالح هزینه کمتری در بر خواهد داشت اما هزینه‌های نهایی می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهایی همچون مساحت حیاط و پارکینگ، میزان ضخامت سیمان، شرایط آب و هوایی و دمای محیط، نوع سیمان‌کاری، مواد و مصالح مصرف شده، دستمزد نیروهای اجرایی، عیار سیمان مصرف شده و … قرار بگیرد. در مقاله دیگری از سایت مادفوم تحت عنوان خرید یونولیت به بررسی فاکتورهای مهم در انتخاب و خرید یونولیت پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار خواننده قرار بدهد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات