مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

راهکار برای عایق سازی دیوار ها

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکاتی که در صنعت ساختمان‌سازی مدرن امروزی مورد توجه قرار گرفته است صرفه‌جویی در انرژی‌ها و کاهش هزینه‌های انرژی است. در اصل مواد و مصالح جدید در جهت ارزان‌سازی، ایمن‌سازی، سریع سازی و کاهش هزینه‌ها به کار می‌روند. دیوارها به عنوان یکی از ارکان و اجزای اصلی ساختمان‌ها می‌توانند تعیین کننده چهارچوب اصلی سازه، پارتیشن‌بندی‌ها و … باشند به همین دلیل می‌توانند نقش پررنگی در مصرف انرژی‌ها داشته باشند. چنانچه دیوارهای ساختمان به شکل اصولی عایق سازی شوند می‌توانند ۳۵ تا ۵۵ درصد در کاهش مصرف انرژی‌های مختلف مؤثر باشند. در ادامه مطلب به بررسی روش‌ها و راهکارهای عایق سازی دیوارها پرداخته می‌شود.

انواع روش‌های عایق‌کاری دیوارها (wall insulation)

دیوارها می‌توانند نقش پررنگی در مصرف انرژی‌های مختلف داشته باشند به همین دلیل عایق‌کاری آن‌ها می‌تواند در کاهش هزینه‌ها مؤثر باشد. به صورت کلی می‌توان دیوارها با سه نوع عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی عایق‌کاری کرد. عایق‌کاری دیوار می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود و انتخاب روش به شرایط ساختمان، میزان بودجه، شرایط آب و هوایی منطقه، نوع دیوار و … بستگی دارد.

راهکار برای عایق سازی دیوار ها

  • عایق‌کاری دیوارهای ساختمان با استفاده از سازه

روش عایق سازی دیوار ها با استفاده از سازه برای عایق‌های حرارتی معدنی که انعطاف‌پذیری بالایی دارند کاربرد دارد. از جمله رایج‌ترین عایق‌های به کار رفته در این روش می‌توان به پشم سنگ تخته‌ای، پشم سنگ پتویی و پشم سنگ لحافی اشاره کرد. از آنجایی که عایق‌های حرارتی انعطاف‌پذیری بالایی دارند نمی‌توان لایه نما را به صورت مستقیم بر روی آن‌ها قرار داد و به همین دلیل این عایق‌های برای نصب و اجرا نیازمند قاب فلزی یا چوبی خواهند بود. بعد از زیرسازی و نصب عایق، نمای دیوار بر روی سازه قرار خواهد گرفت.

  • عایق‌کاری دیوارهای ساختمان بدون سازه

عایق سازی دیوار ساختمان بدون سازه برای عایق‌های حرارتی صلب و غیر انعطاف‌پذیر مانند پشم سنگ تخته‌ای به کار می‌رود. در این روش عایق سازی نیازی به سازه نگهدارنده نخواهد بود و می‌توان لایه نما را به صورت مستقیم بر روی عایق اجرا کرد. از مهم‌ترین روش عایق‌کاری دیوار بدون سازه می‌توان به روش‌های قرار گرفتن عایق حرارتی بین دیوار دوجداره، عایق برد، پلی استایرن دانسیته بالا یا ورق یونولیت و ملات سیمان اشاره نمود.

  • عایق‌کاری دیوارها با متدهای جدید

با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف، مواد و مصالح مدرن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله روش‌های مدرن عایق سازی دیوار می‌توان به ICF (بلوک‌های سیمانی عایق) و استفاده از ساندویچ پانل‌ها اشاره داشت که از عایق‌های حرارتی در داخل خود برخوردارند و استفاده از آن‌ها باعث می‌شود که نیازی به عایق‌کاری مجدد دیوار نباشد.

بهترین زمان برای عایق‌کاری دیوار ساختمان

در حقیقت بهترین زمان برای عایق سازی دیوارها، زمان دیوارکشی و ساخت ساختمان است. عایق‌کاری دیوار در مرحله ساخت می‌تواند بسیار راحت‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر باشد. همچنین در این مرحله از ساخت دیوارها می‌توان از عایق‌های مختلفی متناسب با نوع دیوار، شرایط ساختمان و … استفاده کرد. از جمله بهترین روش‌های عایق‌کاری دیوار در زمان ساخت می‌توان به مواردی همچون عایق‌کاری دیوار با استفاده از ساندویچ پانل، عایق‌کاری با استفاده از بلوک‌های سیمانی عایق (ICF)، قرار دادن عایق حرارتی بین دیوار دو جداره، عایق‌کاری دیوارها از داخل ساختمان، عایق‌کاری دیوارها از خارج ساختمان و … اشاره کرد.

البته باید توجه داشت که می‌توان دیوارهای ساخته شده از قبل را نیز با استفاده از روش‌های مختلفی همچون استفاده از عایق‌کاری دیوار از نمای خارجی و عایق‌کاری دیوار از نمای داخلی عایقکاری نمود. در این حالت دیوارها نیاز به بازسازی خواهند داشت و نسبت به عایقکاری حین ساخت دیوار هزینه‌های بیشتری خواهند داشت.

انواع عایق‌های ساختمانی

همان‌طور که گفته شد با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف، مواد و متریال های مدرن و جدیدی همچون فوم سقفی به صنعت ساختمان‌سازی وارد شده‌اند که هر کدام می‌توانند ویژگی‌ها، مشخصات، مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. عایق‌های ساختمانی می‌توانند از ورود و خروج حرارت، رطوبت و صوت جلوگیری کنند اما به صورت کلی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • عایق‌های پلیمری

عایق‌های پلیمری از جمله عایق‌هایی هستند که می‌توانند ضریب مقاومت بالایی داشته باشند و در برابر رطوبت نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان دهند. از رایج‌ترین عایق‌های پلیمری می‌توان به پلی استایرن یا یونولیت، پلی یورتان و … اشاره کرد. این عایق‌ها نمی‌توانند مقاومت زیادی در برابر حرارت داشته باشند و حداکثر دمای قابل تحمل آن‌ها ۲۰۰ درجه خواهند بود. برای آنکه عایق‌های پلیمری مقاومت مناسبی در برابر حرارت داشته باشند لازم است که به آن‌ها افزودنی‌های مختلفی اضافه شود. این عایق انعطاف کمی دارند اما برای نصب بر روی دیواری نیازی به سازه ندارند و در روش عایق‌کاری بدون سازه به کار می‌روند.

  • عایق‌های معدنی

عایق‌های معدنی نیز از جمله رایج‌ترین و کاربردی‌ترین عایق‌های ساختمانی هستند که برخلاف عایق‌های پلیمری در برابر حرارت از مقاومت بالایی برخوردارند. این عایق‌ها می‌توانند تا ۷۰۰ درجه سانتی گراد دما را تحمل کرده و در برابر آتش مقاومت بالایی دارند. نقطه‌ضعف عایق‌های معدنی مقاومت پایین آن‌ها در برابر رطوبت و انعطاف‌پذیری بالای آن‌ها است به همین دلیل از این دسته از عایق‌ها در روش‌های عایق‌کاری با سازه و با لایه محافظ رطوبت استفاده می‌شود. از جمله رایج‌ترین عایق‌های معدنی ساختمانی می‌توان به مواردی همچون پشم سنگ، پشم‌شیشه، پشم سرباره و … اشاره کرد.

خوشبختانه امروزه از انواع مختلفی از عایق‌های پیشرفته برای عایق سازی دیوارها استفاده می‌شود که می‌توانند همزمان از خصوصیات عایق‌های پلیمری و عایق‌های معدنی برخوردار باشند و به خوبی در برابر رطوبت، صوت و حرارت مقاومت کنند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات