مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

قیمت فوم و یونولیت پاییز ۱۴۰۱ در نمایندگی فروش کارخانه چقدر است ؟

یونولیت اولین بار در سال ۱۸۳۹ و به شکلی تصادفی کشف شد و بعد از آنکه به تولید انبوه رسید در مدت زمان کوتاهی باعث ایجاد انقلاب در صنایع مختلف خصوصاً صنعت ساختمان‌سازی و بسته‌بندی شد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یونولیت در مقایسه با مصالح سنتی و قدیمی ساختمان‌سازی قیمت مناسب است که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مصرف مصالح می‌شود. قیمت یونولیت‌ می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و عوامل مختلفی قرار داشته باشد اما خرید این محصول در نمایندگی فروش کارخانه می‌تواند به‌صرفه‌تر باشد. در ادامه مطلب به بررسی فاکتورهای مؤثر بر قیمت فوم و یونولیت و قیمت آنها در نمایندگی‌ها در پاییز ۱۴۰۱ پرداخته می‌شود.

یونولیت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

در حقیقت یونولیت نوعی ماده پلیمری خنثی، متخلخل و سبک‌وزن است که از نوعی پلاستیک تهیه شده از استایرن مونومر تهیه می‌شود. بیش از ۹۰ درصد حجم یونولیت‌ها از هوا تشکیل می‌شود به همین دلیل است که وزن بسیار کمی دارند. این ماده با نام‌های دیگری همچون پلی استایرن انبساطی یا EPS، آکاسیف، پلاستوفوم، استایروفوم و … شناخته می‌شود. یونولیت از وزن مولکولی بالایی برخوردار بوده و بسیار شفاف و سخت می‌باشد و به راحتی قابلیت قالب‌گیری و تزریق به شکل اکستروژن یا ترموفرمیسیون را دارد. یونولیت‌ها در سه مرحله اصلی پیش انبساط، تثبیت و قالب‌گیری تولید می‌شوند. ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های یونولیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این ماده دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت، حرارت و صوت است.
  • وزن بسیار کمی داشته و حمل‌ونقل آن راحت و ساده است.
  • از طول عمر، دوام و ماندگاری بالایی برخوردار است.
  • از تنوع بالایی از نظر طراحی، ساختار، چگالی و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی برخوردار است.
  • تغییر سایز و ابعاد آن راحت است
  • سازگاری بالایی با محیط‌زیست داشته و آسیبی به آن وارد نمی‌کند.

عوامل مؤثر بر قیمت یونولیت

یونولیت امروزه به عنوان یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمان‌سازی شناخته می‌شود و در صنایع دیگر نیز کاربردهای متعددی دارد و همین امر باعث می‌شود که تنوع و تعدد بالایی داشته باشد و شرکت‌های متعددی در سراسر دنیا در زمینه تولید آن فعالیت داشته باشند. ازجمله مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر بر قیمت یونولیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

نوع یونولیت‌ها

یونولیت‌ها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و هر کدام از آنها کاربردها و استفاده‌های متعددی خواهند داشت. از رایج‌ترین یونولیت‌ها می‌توان به یونولیت دیواری، یونولیت سقفی، یونولیت بسته‌بندی، یونولیت فشرده، یونولیت فوق فشرده، یونولیت تزریقی و … اشاره کرد. 

دانسیته یونولیت‌ها

می‌توان گفت قیمت یونولیت بیشتر از هر چیزی تحت تأثیر میزان دانسیته آنها قرار دارد چرا که دانسیته می‌تواند تعیین‌کننده بسیاری از ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آنها باشد. هر کدام از انواع یونولیت‌ها می‌توانند دارای دانسیته و چگالی منحصربه‌فردی باشند و در نهایت استفاده‌های مختلفی دارند.

ابعاد و اندازه یونولیت

از دیگر فاکتورهایی که می‌تواند بر روی قیمت یونولیت سقفی و سایر یونولیت‌ها مؤثر باشد ابعاد و اندازه‌های آن است. یونولیت‌های سقفی معمولا در اندازه‌های استاندارد تولید می‌شوند اما امکان تولید در اندازه‌های سفارشی نیز وجود دارد. 

نوع مواد اولیه

همان‌طور که گفته شد ماده اولیه فوم و یونولیت استایرن مونومر است اما از آنجایی که این ماده دارای قابلیت بازیافت است بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محصولاتی با مواد بازیافتی تولید می‌کنند که می‌توانند از کیفیت و قیمت کمتری برخوردار باشند.

ویژگی‌های یونولیت

ویژگی‌هایی همچون میزان مقاومت در برابر ضربه و فشار، مقاومت در برابر مواد و حلال‌های آلی، مقاومت در برابر رطوبت، صوت و حرارت و … از مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند قیمت یونولیت‌ها را تحت تأثیر قرار بدهند.

میزان اشتعال‌پذیری

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در قیمت یونولیت میزان مقاومت آن در برابر آتش است. به صورت کلی یونولیت‌ها می‌توانند به دو دسته کند سوز و قابل اشتعال تقسیم شوند که یونولیت‌های کندسوز می‌توانند مقاومت بالایی در برابر آتش داشته باشند و طبیعتا از قیمت بالایی برخوردارند.

ظاهر و ساختار یونولیت

هرچقدر که یونولیت‌ها از ظاهر و ساختار یکپارچه و سالم‌تری برخوردار باشند قیمت بیشتری خواهند داشت چرا که کیفیت پخت آنها بهتر بوده و از مواد اولیه باکیفیت‌تری در تولید آنها استفاده شده است.

استاندارد بودن یونولیت

علامت استاندارد در حقیقت می‌تواند نشان از مرغوبیت محصول داشته باشد و به این معنی است که محصول مورد نظر تمامی تست‌ها را پاس کرده و می‌توان با اطمینان خاطر از آن استفاده کرد.

دلیل گران شدن یونولیت در پاییز ۱۴۰۱

همان‌طور که گفته شد استفاده از فوم و یونولیت در صنایعی همچون ساختمان‌سازی می‌تواند صرفه اقتصادی بسیار خوبی داشته باشد و جایگزین مناسبی برای مصالحی همچون بلوک‌های سیمانی و سفالی خواهند بود اما در پاییز ۱۴۰۱ قیمت این مواد رشد بسیار زیادی داشته و چندین برابر شده است. ازجمله مهم‌ترین دلایل این افزایش قیمت می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

افزایش قیمت مواد اولیه

از آنجایی که قسمت عمده مواد اولیه یونولیت از کشورهای خارجه وارد می‌شود، با وجود شرایط سخت تحریمی و افزایش نرخ ارز میزان واردات مواد اولیه به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده و این باعث شده است که در ماه‌های اخیر قیمت یونولیت بیشتر از ۳۰۰ درصد افزایش داشته باشد

افزایش تقاضا و کاهش عرضه

یونولیت از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی و … به شمار می‌رود و هر روزه تقاضا برای آن بیشتر می‌شود و با توجه به کاهش عرضه قیمت آن افزایش یافته است. همچنین بسیاری از پتروشیمی‌های داخل کشور نیز به دلیل وجود مشکلات و محدودیت‌های متعدد تولید کمتری دارند و همین موجب می‌شود که میزان عرضه و تقاضا همخوانی نداشته باشد و در نهایت قیمت یونولیت افزایش پیدا کند.

افزایش تولید در تابستان

فصل تابستان به دلیل گرمای زیاد می‌تواند یک فرصت ویژه برای تولید یونولیت باشد چرا که این ماده توسط قدرت بخار آب تولید می‌شود و فصل گرما باعث می‌شود که تولیدکننده‌ها هزینه کمتری برای انرژی پرداخت کرده و در نهایت سود بیشتری به دست بیاورد. تولید بیشتر در تابستان به معنی مصرف مواد اولیه بیشتر است و در نتیجه در فصل پاییز کمبود مواد اولیه بیشتر محسوس بوده و باعث افزایش قیمت یونولیت‌ها شده است. 

هزینه انرژی و حمل‌ونقل

نوسانات نرخ ارز تأثیر مستقیمی بر روی هزینه‌های مختلفی همچون هزینه انرژی، خطوط تولید، دستمزد نیروها، حمل‌ونقل و … خواهد داشت و هر چه نرخ ارز بیشتر شود این هزینه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کنند و در نهایت این افزایش قیمت‌ها بر روی محصولات تأثیر خواهد داشت.

قیمت فوم و یونولیت پاییز ۱۴۰۱ در نمایندگی فروش کارخانه

همان‌طور که گفته شد قیمت فوم و یونولیت می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار داشته باشد اما چنانچه این محصولات به صورت مستقیم از کارخانه خریداری شود و واسطه‌ها حذف شوند می‌تواند هزینه‌های کمتری در بر داشته باشد. برند سازنده، نوع یونولیت، ابعاد و اندازه، ویژگی‌های یونولیت و… همگی می‌توانند در قیمت یونولیت سقفی و سایر یونولیت‌ها مؤثر باشند. به عنوان مثال برای خرید هر واحد بلوک یونولیت سقفی استاندارد در نمایندگی کارخانه‌ها حداقل باید ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کرد و این قیمت می‌تواند در کارخانه‌های مختلف متفاوت باشد.

جمع‌بندی نهایی

یونولیت به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی همواره از قیمت مناسبی برخوردار بوده است اما در ماه‌های اخیر قیمت فوم و یونولیت نیز همانند بسیاری از محصولات تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز، تحریم‌ها، محدودیت در واردات، ناهماهنگی عرضه و تقاضا و … قرار گرفته و افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند. قیمت فوم و یونولیت پاییز ۱۴۰۱ در نمایندگی فروش کارخانه می‌تواند تحت تأثیر عواملی همچون برند و شرکت تولیدکننده، نوع یونولیت، ابعاد و اندازه، ویژگی‌ها و … قرار داشته باشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات