مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

مراحل ساخت استودیو ضبط پادکست خانگی

صنایع موسیقی، هنر، دوبله و … امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از افراد در این حوزه‎ها مشغول فعالیت هستند به همین دلیل ساخت یک استودیوی صدابرداری استاندارد می‌تواند اهمیت بسیار زیادی برای آن‌ها داشته باشد. استودیوی صدابرداری در اصل یک مکان ضروری برای تنظیم صدا، تولید پادکست‌های صوتی، دوبله، نریشن و … است که می‌تواند راندمان کار و کیفیت محصولات تولید شده را افزایش بدهد. ساخت استودیوهای صدابرداری استاندارد نیازمند رعایت نکات و اجرای مراحل مختلفی است که در ادامه مطلب به بررسی کامل آن‌ها پرداخته خواهد شد.

استودیوی صدابرداری حرفه‌ای و خانگی

استودیوهای صدابرداری می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند به همین دلیل نحوه ساخت آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. برای احداث استودیوهای صدابرداری حرفه‌ای باید توجه زیادی به جزئیات داشت و استفاده از مصالحی همچون پنل‌ها و فوم‌های عایق در ساخت این استودیوها اهمیت بالایی دارد. استودیوی حرفه‌ای از دو بخش اصلی ددروم و کنترل روم تشکیل می‌شود که ددروم برای ضبط صدا کارایی دارد و کنترل روم نیز به منظور کنترل شرایط صدا و انجام تنظیمات مختلف به کار می‌رود. کنترل روم و ددروم باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که از شکست صدا جلوگیری کرده و نویزهای اطراف را کاهش بدهند.

در ساخت و تجهیز استودیوی صدابرداری خانگی معمولاً از تجهیزات ساده و نیمه حرفه‌ای استفاده می‌شود و هزینه کمتری نسبت به استودیوی حرفه‌ای لازم دارد و در نهایت خروجی نهایی نیز کیفیت پایین‌تری نسبت به استودیوی حرفه‌ای دارد. برای ساخت این استودیوها نیز باید از پنل ها و ورق یونولیت بهره برد و با ایجاد خاصیت آکوستیکی از خروج و ورود صدا به داخل استودیو صدابرداری ممانعت کرد.

مراحل ساخت استودیوهای صدابرداری

تمام مراحل ساخت استودیو های صدابرداری

استودیوهای صدابرداری به عنوان یکی از الزامات مهم صنعت موسیقی، هنر و… شناخته می‌شوند و بسیاری از افراد برای کاهش هزینه‌های حوزه کاری خود و همچنین استفاده همیشگی و حتی کسب درآمد، تمایل دارند که استودیوی اختصاصی خود را احداث کنند. برای ساخت استودیوهای صدابرداری لازم است که مراحل مختلفی را پشت سر نهاد که به شرح زیر هستند:

  •  اخذ مجوز استودیو صدابرداری

اولین مرحله از ساخت استودیوهای صدابرداری اخذ مجوزهای رسمی است و فرد باید موافقت و تأییدیه‌های مورد نیاز را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نماید. برای اخذ این مجوز شرایط مختلفی همچون حداقل سن، موقعیت مکانی و … در نظر گرفته خواهد شد. از آنجایی که استودیوهای خانگی در ملک شخصی افراد احداث می‌شوند معمولاً نیازی به مجوز ندارند هرچند که لازم است که در این شرایط نیز به نکاتی همچون آسایش همسایه‌ها و … توجه داشت.

  • تهیه نقشه و پلان سه‌بعدی

تهیه نقشه و پلان بعد از اخذ مجوز اولین مرحله مهم ساخت استودیو است و برای این کار باید از افراد متخصص و با دانش استفاده کرد. در نقشه استودیو باید تمامی جزئیات استودیو در نظر گرفته شود و نحوه چیدمان هر کدام از انواع تجهیزات استودیو بررسی گردد. در زمان طراحی نقشه لازم است که از متریال های باکیفیت برای عایق‌بندی، ضریب شکست صدا و … توجه داشت. نقشه و پلان سه‌بعدی می‌تواند توسط کامپیوتر و یا به صورت دستی طراحی شود و حتماً باید کیفیت و چگونگی نتیجه کار در اولویت قرار بگیرد چرا که کوچک‌ترین جزئیات می‌توانند در کیفیت محصولات و خروجی‌های استودیو مؤثر باشند.

  • ساخت استودیو

بعد از طراحی نقشه و آماده‌سازی باید برای ساختن استودیو اقدام کرد و در این مرحله لازم است که از افراد متخصص و تجهیزات مخصوص بهره برد تا بتوان به خوبی دیوارها، کف، سقف و … را ساخت. نحوه ساخت استودیوهای صدابرداری با سایز سازه‌ها متفاوت است به همین دلیل لازم است که در انتخاب نوع مصالح دقت و حساسیت بالایی داشت. در حقیقت مصالح به کار رفته در ساخت استودیوها باید عایق صوت باشند. استفاده از ورق یونولیت، فوم سقفی، پنل های فومی و … می‌تواند مانع از نشت صدا به خارج یا داخل استودیو شود. همچنین دیوارهای استودیو در مقایسه با دیوارهای ساختمان‌های معمولی باید از ضخامت بیشتری برخوردار باشد تا کیفیت محصولات و خروجی‌ها افزایش پیدا کند.

  • عایق‌کاری استودیو

عدم ورود و خروج صدا در استودیوهای صدابرداری در اولویت بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل لازم است که عایق‌کاری آن به بهترین شکل ممکن و با استفاده از مدرن‌ترین مصالح صورت بگیرد. برای عایق‌کاری استودیوها می‌توان از مواد و متریال های مختلفی همچون فوم و ورق یونولیت، پشم شیشه، فایبرگلاس، پشم سنگ و … استفاده کرد. هر کدام از این مواد می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند. عایق‌کاری استودیو کار ساده‌ای نیست و حتماً باید توسط افراد حرفه‌ای و متخصص انجام شود چرا که اگر هر کدام از جزئیات آن به خوبی اجرا نشود ممکن است در نهایت امکان انجام مرحله آکوستیک استودیوی صدابرداری با بهترین نتیجه ممکن میسر نخواهد شد و خروجی‌های استودیو کیفیت لازم را نخواهند داشت.

  • آکوستیک استودیوی صدابرداری

مرحله پنجم از ساخت استودیوهای صدابرداری آکوستیک استودیو صدابرداری است و برای این کار از مواد و متریال های ویژه‌ای استفاده می‌شود که می‌توانند از نشت و ورود صدا جلوگیری کرده و میزان زیبایی و انعکاس صوت در استودیو را بهینه می‌کنند. در حقیقت آکوستیک با کمک مواد مختلفی انجام می‌شود که جاذب صدا و پخش کننده آن نامیده می‌شوند. متریال‎های جاذب صدا می‎ صدای تولید شده در استودیو را جذب کرده و امکان پخش آن به صورت یکنواخت را فراهم خواهند کرد. در نهایت و پس از اتمام مراحل گفته شده نوبت به چینش تجهیزات تخصصی می‌رسد که می‌تواند متناسب با نوع فعالیت‌ها متفاوت باشد.

هزینه ساخت استودیوهای صدابرداری

قیمت و هزینه‌های ساخت استودیوهای صدابرداری می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای متعددی باشد که مهم‌ترین آن‌ها می‌توانند شامل مواردی همچون محاسبه قیمت زمین استودیو، هزینه‌های مربوط به مجوز ساخت، هزینه‌های مربوط به متریال و مصالح، هزینه‌های اسکلت استودیو، هزینه‌های مربوط به نیروی کار، هزینه‌های جانبی مانند لوله‌کشی، سیستم‌های گرمایش و سرمایش و … باشند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات