مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

مراحل ساخت ویلا

اگرچه امروزه بسیاری از افراد به زندگی شهری عادت کرده‌اند و در فضای شلوغ و پرجمعیت شهرها زندگی می‌کنند اما بسیاری از افراد تمایل دارند که زندگی در محیط‌های طبیعی و آرام را تجربه کنند. ساخت ویلا در نقاط خوش آب و هوا و دور از شلوغی و هیاهو می‌تواند جذابیت‌های زیادی داشته باشد و در سال‌های اخیر افراد زیادی اقدام به ساخت ویلاهای شخصی کرده‌اند. مراحل ساخت ویلا همانند ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی می‌تواند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی انجام شود که هرکدام از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در ادامه مطلب به بررسی صفر تا صد ساخت ویلا پرداخته می‌شود.

مراحل ساخت خانه ویلایی

مراحل ساخت خانه ویلایی

به‌صورت کلی می‌توان گفت ساخت هرگونه ساختمانی شامل مراحل متعددی است که هرکدام می‌تواند اهمیت خاص خود را داشته باشد. در اصل بعدازآنکه زمین محل ساخت ویلا مشخص شد لازم است که تمامی مراحل ساختمان سازی ویلا بر اساس اصول و قواعد و استانداردها ساخته شود. مهم‌ترین مراحل ساخت ویلا به شرح زیر هستند:

نقشه برداری زمین و برآورد هزینه‌ها

در اصل اولین مرحله از ساخت هر ساختمانی نقشه‌برداری زمین است. در این مرحله کارفرما و صاحب زمین می‌تواند با نظارت و مشورت مهندس ناظر اقدام به طراحی و پیاده‌سازی نقشه بر روی زمین بکند. هر ویلا می‌تواند به تناسب مساحت زمین و سلیقه صاحب زمین دارای نقشه متفاوتی باشد. تمامی محاسبات نقشه باید توسط مهندس طراحی شده و هزینه‌های مربوط به ساخت‌وساز ویلا برآورد شود. برآورد هزینه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که نوع اسکلت، مصالح و امکانات ویلا می‌تواند هزینه ساخت ساختمان را تحت تأثیر قرار بدهد. بعدازاین مراحل نوبت به رنگ ریزی و اجرای نقشه می‌رسد و بر اساس نقشه لازم است که طرح نقشه بر روی زمین پیاده شود.

گودبرداری زمین ویلا

مرحله دوم از مراحل ساخت ویلا گودبرداری زمین است و در این مرحله باید زمینه اجرای فونداسیون ویلا فراهم شود. گودبرداری از مهم‌ترین مراحل ساخت هر نوع ساختمانی است چرا که میزان استحکام، طول عمر و مقاومت سازه به آن بستگی دارد. نوع و عمق گودبرداری نیز باید بر اساس اصول و قواعد و نوع خاک و زمین مورد نظر صورت بگیرد. بعد از اجرای گودبرداری باید فونداسیون ویلا اجرا شود. فونداسیون می‌تواند با ابزارها و ادوات خاصی انجام شود. در حقیقت اجرای صحیح گودبرداری و فونداسیون می‌تواند از ساختمان ویلا در برابر عواملی همچون زلزله و … محافظت کند. این مرحله از ساخت ویلا باید تحت نظارت کامل مهندس متخصص انجام شود تا از صحت و درستی آن اطمینان حاصل شود.

اسکلت‌بندی و بتن‌ریزی

مرحله سوم ساخت ویلا بتن‌ریزی و اسکلت‌بندی است که در اصل مشخص می‌کند ویلا به چه شکلی پی‌ریزی شده است. در این مرحله از مصالحی همچون آرماتور و بتن استفاده می‌شوند. این مرحله نیز باید تحت نظارت کامل مهندس صورت بگیرد چرا که بتن‌ریزی و اسکلت‌بندی ساختمان می‌تواند اهمیت بسیار زیادی در ایمنی نهایی ساختمان داشته باشد.

دیوارکشی ویلا

بعد از اجرای اسکلت ساختمان نوبت به دیوارکشی می‌رسد. دیوارکشی در اصل نشان‌دهنده شروع اصلی ساخت‌وساز ویلا است. در حقیقت دیوارچینی می‌تواند چارچوب ویلا را مشخص کند و تمامی اتاق‌ها، مسیرهای ورودی و خروجی، سرویس‌ها و … را تعیین می‌کند. برای دیوارچینی نیز می‌توان از مصالح مختلفی استفاده کرد که رایج‌ترین آن‌ها همان مصالح سنتی (آجر، سیمان، چوب و …) هستند.

اجرای سقف ویلا

اجرای سقف از دیگر مراحل ساخت ویلا است که می‌تواند در حقیقت پایان دهنده پروسه ساخت ابتدایی باشد. در حقیقت شیب بندی سقف و اجرای آن اهمیت بسیار زیادی خصوصاً در ساخت ویلای چوبی دارد و می‌تواند در زیبایی و نمای ویلا نیز تأثیر زیادی داشته باشد.

ساخت ویلای کوچک

نصب چهارچوب و فرم‌ها، لوله‌کشی و سیم‌کشی ویلا

بعد از انجام مراحل گفته شده نوبت به نصب چهارچوب‌ها، لوله‌کشی و … خواهد رسید. در این مرحله تمامی فرم‌ها، پنجره‌ها، چهارچوب‌ها، تعمیرات سیاه دیوارها و سقف‌ها نصب می‌شود و بعد از آن تأسیسات برقی، لوله‌کشی و … انجام می‌شود.

عایق‌کاری کف ویلا و دیوارها

از دیگر مراحل ساخت ویلا عایق‌کاری کف و دیوارها است. در این مرحله می‌توان از یونولیت دیواری و انواع عایق‌ها برای کف سرویس‌ها، آشپزخانه، دیوارها و … استفاده کرد. همچنین سقف ویلا با استفاده از چوب، کناف، سقف کاذب و … عایق شود.

گچ کاری و کف سازی

بعدازآنجام تمامی مراحل گفته شده می‌توان دیوارهای ویلا را گچ کاری و سفیدکاری کرد. همچنین با استفاده از مصالحی همچون سنگ‌ها، سرامیک، لمینت، پارکت و … کف سازی ساختمان را انجام داد.

اجرای نمای ویلا

بعدازآنجام تمامی مراحل گفته شده و اتمام فضای داخلی ویلا می‌توان با اجرای داربست عملیات نما را شروع کرد. نمای ویلا می‌تواند توسط مصالح مختلفی همچون سنگ، چوب، کامپوزیت و … انجام شود و زیبایی ظاهری ویلا چند برابر شود.

  • البته می‌توان بسیاری از جزئیات دیگر ساخت ویلا را به عنوان مراحل اصلی ساخت آن معرفی کرد که رنگ‌کاری، نازک‌کاری، ساخت محوطه، ساخت امکانات رفاهی و … مهم‌ترین آن‌ها هستند. خوشبختانه امروزه بسیاری از مصالح مدرن مانند دیوارهای پیش‌ساخته، یونولیت بسته بندی، فوم دیواری، سقف‌های کاذب و … کار ساخت‌وساز ساختمان‌ها را ساده‌تر از قبل کرده‌اند.

محاسبه هزینه ساخت ویلا

هزینه‌های مربوط به ساخت ویلا می‌تواند تحت تأثیر عواملی مختلفی قرار داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل مواردی همچون میزان متراژ زمین ویلا، کیفیت ساخت ویلا، امکانات ویلا مانند جکوزی، استخر و …، هزینه‌های مربوط به مجری ساخت، محل و منطقه اجرای پروژه، نوع محوطه‌سازی ویلا، هزینه‌های جواز ساخت و عوارض، هزینه‌های مالیات و دارایی، هزینه‌های نظام مهندسی و نقشه‌برداری و طراحی، هزینه‌های اتصال انشعابات آب، برق و گاز و … می‌باشند.

ساخت ویلا در زمین شیب دار

ساخت ویلا در زمین شیب‌دار

مراحل ساخت ویلا در زمین‌های شیب‌دار می‌تواند شرایط ویژه و منحصربه‌فردی داشته باشد. چرا که نقشه این زمین‌ها متفاوت خواهد بود.

  • مصالح مورد استفاده در زمین‌های شیب‌دار باید از تراکم بالاتری برخوردار باشد.
  • در زمین‌های شیب‌دار باید به فرسایش خاک توجه ویژه‌ای شود.
  • ویلا و شیب زمین نباید در یک راستا باشند.
  • زمین‌های شیب‌دار دارای الگوهای منحصربه‌فردی برای زهکشی هستند که باید حتماً به آن‌ها توجه شود. به‌صورت کلی الگوی ساخت ویلا در زمین‌های شیب‌دار متفاوت از زمین‌های مسطح است و نیاز به کار کارشناسی و تخصصی بیشتری دارد.

جمع‌بندی نهایی

داشتن ویلای شخصی می‌تواند جذابیت بسیار زیادی برای افراد خصوصاً کسانی که در شهرهای شلوغ و پرترافیک زندگی می‌کنند داشته باشد. امروزه تعدادی خانه‌های ویلایی در مناطق خوش آب‌وهوای کشور بسیار زیاد شده است. مراحل ساخت ویلا همانند ساخت هر پروژه و ساختمان دیگری اهمیت بسیار بالایی دارد و باید کارشناسی شده پیش برده شوند. مهم‌ترین مراحل ساختن ویلا شامل خرید زمین، نقشه‌برداری، گودبرداری، اجرای فونداسیون، دیوارچینی و اجرای سقف، انجام کارهای تأسیساتی و تزئینات داخلی، اجرای نما و محوطه‌سازی و … است.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات