مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

نمای یونولیتی چیست؟

یونولیت به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد و پراستفاده‌ترین مصالح ساختمانی در سال‌های اخیر شناخته می‌شود. این ماده به سبب ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی همچون وزن کم، مقاومت در برابر رطوبت، مقرون‌به‌صرفه بودن، قابلیت بازیافت، حمل‌ونقل آسان، طول عمر بالا و … جایگزین مناسبی برای بسیاری از مصالح ساختمانی است. نمای یونولیتی امروزه در صنعت ساختمان‌سازی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است که در انواع مختلفی وجود دارد.

این نوع نما از سال ۱۹۶۰ در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار گرفته است اما در کشور ایران کمتر به آن پرداخته شده است اما در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه مطلب مشخص می‌شود که نمای یونولیتی چیست و چه کاربردها، مزایا و معایبی دارد.

مزایای نمای یونولیتی چیست

نمای یونولیتی چیست؟

یونولیت‌ها در حقیقت در سال ۱۸۳۹ توسط ادوارد سیمون به شکلی کاملاً تصادفی کشف شد. این ماده کاملاً خنثی بوده و با داشتن حالتی متخلخل هیچ‌گونه واکنش شیمیایی انجام نمی‌دهد. این ماده وزن بسیار کمی دارد به همین دلیل کاربردهای بسیاری در صنعت ساختمان‌سازی دارد. یونولیت با نام‌های دیگری همچون آکاسیف، پلاستوفوم، استایروفوم و پلی استر بسط یافته شناخته می‌شود. یونولیت در حقیقت از نوعی پلاستیک ساخته می‌شود که از مونومر استایرن به دست می‌آید.

این ماده یک محصول نفتی است و قاعدتاً در برابر آتش و حرارت مقاومت کمی داشته و سریعاً شعله‌ور می‌شود هرچند که امروزه نوعی از یونولیت‌های کندسوز نیز تولید می‌شود که می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. در پاسخ به سؤال نمای یونولیتی چیست باید گفت همان‌گونه که از نام آن پیدا است به نوعی نما گفته می‌شود که از یونولیت ساخته شده است. یونولیت مورد استفاده در نمای ساختمان‌ها معمولاً از جنس یونولیت‌های فشرده با دانسیته‌های بالاتر از ۲۰ است.

برای آنکه مقاومت آن افزایش یابد از یک لایه رزین و سیلیس بر روی آن استفاده می‌شود. در اصل نمای پلاستوفومی یا نمای یونولیت به عنوان نمایی سبک و عایق شناخته می‌شود که جایگزین آجر، سنگ، ورق‌های پی‌وی‌سی و کامپوزیت و … شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های نمای یونولیتی می‌توان به وزن کم، مقاومت عالی، زیبایی بی‌نظیر، قابلیت رنگ‌پذیر، مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش، مقرون‌به‌صرفه بودن و … اشاره کرد.

نمای یونولیتی به عنوان مصالح ساختمانی

این متریال در ساخت و سازهای مختلف و در مناطق متفاوت از جمله پوشش برای اتاق سرد ، روکش فلزی و ویژگی های دیگر ساختمان استفاده می شود. همانطور که قبلاً ذکر شد ، بسیاری از محصولات مختلف ساخته شده از مواد یونولیتی وجود دارد. پانل و مواد روکش فلزی مشهورترین آنها است. هر دو متریال می توانند در ساخت نما ساختمان مورد استفاده قرار بگیرند و در اصطلاح به آن ها، متریال نمای یونولیتی گفته می شود. با این حال ، پانل ها به دلیل خاصیت بهداشتی و عایق بودن در اتاق های سرد و کارخانه های فرآوری مواد غذایی، از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

پانل به طور معمول از دو روکش فلزی ساخته شده است که به یک هسته پلی استری لمینت شده اند. این یک ترکیب مشابه با ACP است ، با این حال معمولاً این متریال نمای یونولیتی، ضخیم تر است. مشخصات نهایی این متریال باعث می شود مواد بسیار سختی برای شناسایی در آن ایجاد شود که اغلب می توان از مواد مختلف از جمله فلز ، رندر و رنگ ، نام برد. این امر این متریال را به عنوان ماده ای مبدل می کند و به دلیل شکل ظاهری ، اغلب از جنس بلوک ، بتون یا فلز دیده می شوند.

معایب نمای یونولیتی چیست

سیستم نظارت بر تهویه حرارتی سقف های داخلی و صنعتی که به لطف ساختار پنلی یونولیت سقفی و دیواری، از نظر راحتی در زندگی و سهولت در نصب ، مزایای قابل توجهی را تضمین می کند. عایق حرارتی تهویه، ورق پلی استرمنبسط شده با رنگ آبی یا با افزودنی گرافیتی ساخته شده است ، مواد مطابق با استاندارد EN 13163 ، به طور خاص ، بین پنل EUROSTRAND OSB و تخته سه لا با مفاصل فنلی یا ورق گچ ساخته شده است. با چسب با خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مخصوص ، از نظر تضمین اتصال کامل بین عایق و سایر اجزا مطمئن شد.

مزایای نمای یونولیتی

همان‌طور که گفته شد نمای پلاستوفومی امروزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد در مقایسه با سایر نماهای ساختمانی همچون سنگ، آجر، کامپوزیت و … مزیت‌های متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • این نما در کنار زیبایی بی‌نظیری که دارد می‌تواند به عنوان عایق حرارتی استفاده شود و میزان مصرف انرژی را تا ۶۰ درصد کاهش دهد.
  • این نما دارای قابلیت عایق صوتی است و می‌تواند در کاهش آلودگی‌های صوتی مؤثر باشد.
  • به‌راحتی قابلیت ترمیم و تعمیر دارد و هزینه نگهداری بالایی ندارد.
  • سرعت اجرای نمای یونولیتی در مقایسه با سایر نماها بسیار بیشتر است.
  • در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی وجود دارد و افراد می‌توانند بر اساس سلیقه، محیط، شرایط جغرافیایی و … از آن‌ها استفاده کنند.
  • کمک به سبک‌سازی ساختمان و بهینه‌سازی آن در برابر زلزله
  • قابلیت اجرا بر روی انواع ساختمانی‌های ویلایی، مسکونی، تجاری و …
  • کاهش بار مرده ساختمان و صرفه‌جویی در مصرف مصالح مختلف
  • عدم وجود خطر ریزش از ارتفاع، عدم ترک‌خوردگی و عدم تغییر رنگ در طول زمان
  • حذف مراحل زیرسازی و رابیتس کاری نما و تولید به صورت تایل، اسلپ و پروفیل
  • ذخیره انرژی بالایی دارد.
  • نفوذ ناپذیری بخار دارد.
  • تهویه عالی دارد.
  • محافظت کامل در برابر نشت آب تصادفی از طریق استفاده از غلاف دارد.
  • امکان بازیافت یونولیت های باقی مانده

معایب استفاده از نمای یونولیتی چیست ؟

انواع یونولیت در کنار تمامی مزیت‌ها و قابلیت‌های ویژه‌ای که دارند می‌توانند معایب و ایراداتی نیز داشته باشند. از جمله مهم‌ترین ایرادات و معایب نماهای پلاستوفومی می‌توان به مواردی همچون عدم مقاومت در برابر حلال‌های آلی، داشتن قابلیت اشتعال در صورت رنگ‌آمیزی با رنگ‌های روغنی و امکان آسیب‌رسانی به لایه ازن در صورت استفاده از کلروفلوروکربن در آن اشاره کرد.

EIFS (سیستم های عایق خارجی) چیست؟

امروزه انواع یونولیت‌های مختلف مانند یونولیت سقفی، یونولیت فشرده، یونولیت دیواری و یونولیت بسته‌بندی در دسترس هستند که هر کدام دارای کاربردها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند. PlastiSpan EFS یک نوع پلی استر منبسط است که تحت شرایط ویژه‌ای تولید می‌شود و از کیفیت بالایی برخوردار است. این عایق در حقیقت در قسمت‌های بیرونی و نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود و با استفاده از بستر و چسب‌های مخصوص نصب می‌شود. EIFS می‌تواند باعث تنظیم و کنترل دمای داخلی ساختمان شده و از هدر رفت انرژی جلوگیری کند و همان‌طور که گفته شد می‌تواند در انواع شرایط جغرافیایی و آب و هوایی مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع نمای یونولیتی

این عایق ابتدا به پانل‌های آلومینیومی چسبیده شده و سپس بر روی دیوار ساختمان نصب می‌شود و به‌راحتی قابلیت تغییر و تعمیر دارد. متناسب با هر پروژه، یونولیت ها را می توان به راحتی با استفاده از سیم یا چاقوی داغ برش داد. همچنین با اره باند به خوبی برش داده می شوند. پوشش های مبتنی بر آب می توانند به طور مستقیم بر روی سطح مورد استفاده قرار گیرند تا انواع مختلفی از نماهای یونولیتی با بافت های مختلف ، ارائه شود.

انواع نمای یونولیتی چیست؟

خوشبختانه امروزه یونولیت‌ها کاربردهای بسیار زیادی دارند و با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند می‌توانند در انواع مختلفی تولید شوند. رایج‌ترین نوع یونولیت‌هایی که در نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شوند شامل یونولیت‌های پانلی و یونولیت‌هایی با مواد روکش هستند هرچند که می‌توان از یونولیت‌های دیگری نیز در نما استفاده کرد. به صورت کلی پانل‌های یونولیتی به دلیل داشتن خواص بهداشتی، خاصیت عایق و ویژگی‌های دیگر بیشتر از سایر یونولیت‌ها در نمای ساختمان استفاده می‌شوند.

پانل‌های یونولیتی دارای یک هسته مرکزی از جنس یونولیت بوده و روکش آن‌ها از فلز است و در نهایت می‌توانند استفاده‌های متعددی داشته باشند. بازیافت یونولیت، وزن کم، راحتی نصب، تنوع و تعدد و هزینه‌های کم و … باعث شده‌اند امروزه نمای یونولیتی مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد.

جمع‌بندی نهایی

در پاسخ به این سؤال که نمای یونولیتی چیست باید گفت این ماده جایگزین انواع نماهای سنگی، آجری، کامپوزیت و … شده است و جنس آن از پلی استر منبسط است. این ماده دارای ویژگی‌هایی همچون وزن کم، عایق در برابر رطوبت، صوت و حرارت، هزینه پایین، قابلیت بازیافت، حمل‌ونقل و نصب آسان و … است و می‌تواند در کاهش وزن ساختمان، افزایش ایمنی، افزایش سرعت ساخت‌وساز و … نقش ویژه‌ای داشته باشد. نمای یونولیتی تنوع بالایی داشته و هیچ محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات