مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

مقایسه بلوک و یونولیت

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و علوم مختلف و برخلاف گذشته مصالح ساختمانی تنوع و تعدد بیشتری پیدا کرده و امروزه می‌توان از مواد و مصالح مختلفی در صنعت ساختمان‌سازی استفاده کرد. بلوک‌های سفالی و بلوک‌های یونولیتی از جمله رایج‌ترین مصالحی هستند که امروزه در ساختمان‌سازی به کار می‌روند و در بخش‌های مختلف سازه به کار می‌روند. هر کدام از بلوک‌های سفالی و یونولیت از مزیت‌ها و معایب ویژه‌ای برخوردارند و همین باعث می‌شود که چالش‌های مختلفی برای استفاده از آن‌ها وجود داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی کامل و مقایسه بلوک و یونولیت و مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها پرداخته می‌شود.

اهمیت استفاده از مصالح استاندارد در ساختمان‌سازی

همان‌طور که گفته شد امروزه مصالح ساختمان از تنوع زیادی برخوردارند و از مواد مختلفی برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود. استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد می‌تواند اهمیت زیادی داشته و از مزایای متعددی برخوردار باشد. از مهم‌ترین دلایل استفاده از مصالح استاندارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصالح استاندارد باعث افزایش ایمنی و طول عمر ساختمان می‌شوند.
  • استفاده از مصالح استاندارد باعث می‌شود که سازه از نظر هندسی دارای ابعاد و اندازه‌های دقیق و کاملی باشد.
  • مصالح استاندارد از سنگین شدن سازه جلوگیری می‌کند.
  • مصالح استاندارد باعث می‌شوند که در مصرف انرژی‌ها صرفه‌جویی شده و رفاه و آسایش ساکنین فراهم شود.

بلوک یونولیت

مزایا بلوک‌های یونولیتی

بلوک‌های یونولیت سقفی از جمله مصالحی هستند که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و در انواع ساختمانی‌های مسکونی، اداری و تجاری به کار می‌روند. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از بلوک‌های یونولیتی در ساختمان‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • بلوک یونولیت مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت، گرما و سرما داشته و می‌تواند به عنوان یکی عایق بسیار خوب عمل کند.
  • این بلوک‌ها قیمت مناسبی داشته و می‌توانند در کاهش هزینه‌ها نقش پررنگی داشته باشند.
  •  بلوک یونولیتی از وزن بسیار کمی برخوردار است که می‌تواند باعث کاهش وزن کلی ساختمان شود.
  • ابعاد بزرگ بلوک‌های یونولیت و وزن کم آن باعث می‌شود که سرعت ساخت‌وساز افزایش پیدا کند و ایمنی نیروهای کارگران نیز فراهم می‌شود.
  • بلوک‌های یونولیتی در مقابل صوت مقاومت بالایی داشته و می‌توانند یک عایق صوتی عالی باشند به همین دلیل در مجتمع‌های پر رفت‌وآمد و شلوغ می‌توانند به ایجاد آرامش کمک کنند.
  • نصب و اجرای بلوک‌های یونولیتی بسیار راحت بوده و نیازی به ابزارهای خاص و مهارت و تخصص بالایی ندارد.
  • این بلوک‌ها به دلیل داشتن ابعاد بزرگ‌تر در مقایسه با بلوک‌های سفالی و اشغال فضای بیشتر در ساخت ساختمان می‌توانند مصرف مصالحی همچون بتن، گچ، فولاد و … را به حداقل برساند.
  • این بلوک‌ها از ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون قابلیت بازیافت، طول عمر بالا، داشتن پرتی و ضایعات کم، امکان برش و تغییر سایز راحت و … برخوردارند.

معایب بلوک‌های یونولیتی

به صورت کلی مصالحی که از جنس یونولیت هستند در کنار تمامی مزیت‌هایی که دارند می‌توانند از معایب و ایرادات مختلفی نیز برخوردار باشند که مهم‌ترین آن‌ها شامل مواردی همچون قابلیت اشتعال‌پذیری بالا به دلیل داشتن منشأ نفتی، مقاومت پایین در برابر حلال‌های آلی مانند دی کلرومتان، کلروفرم، هگزا متیل فسفر آمید، تتراهیدروفوران، کربن تترا کلراید، دی متیل فرم آمید و …، وجود کلروفلوروکربن در مواد یونولیت که باعث آسیب به لایه ازن می‌شود و … هستند.

مزایای استفاده از بلوک‌های سفالی

بلوک‌های سفالی از جمله رایج‌ترین و قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی هستند که در حال حاضر نیز در صنعت ساختمان‌سازی و در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شوند. این بلوک‌ها از ویژگی‌ها و مزیت‌های متعددی برخوردارند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • این بلوک‌ها از ساختار شیمیایی پیچیده‌ای برخوردار نیستند و به همین دلیل در برابر حریق و آتش‌سوزی مقاومت بسیار خوبی دارند و در زمان آتش‌سوزی می‌توانند به امنیت و افزایش ایمنی کمک کنند.
  • بلوک‌های سفالی و سیمانی می‌توانند مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و فشار داشته باشند.
  • این بلوک‌ها از استحکام بالایی برخوردارند و می‌توانند اتصال مناسبی با سایر عناصر سازه‌ای همچون فلزات و بتن داشته باشند.
  • این بلوک‌ها در مقایسه با آجر وزن کمتری دارند چرا که توخالی بوده و حمل‌ونقل آن‌ها نیز راحت‌تر است.

معایب بلوک‌های سفالی

بلوک‌های سفالی هم همانند بلوک‌های یونولیتی، دیوارهای پیش ساخته تری دی پانل و انواع مصالح ساختمانی دیگر می‌توانند در کنار مزیت‌های متعدد خود از معایب و ایراداتی برخوردار باشند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • از آنجایی که بلوک‌های سفالی از خاک رس تولید می‌شوند در دراز مدت دچار ترک‌خوردگی و شکستگی می‌شوند.
  • این بلوک‌ها در مقایسه با بلوک‌های یونولیتی از وزن بیشتری برخوردارند و می‌توانند باعث افزایش وزن ساختمان شوند.
  • در زمان استفاده از این بلوک‌ها باید از مصالح دیگری همچون گچ، سیمان و … دارد.
  • زمان اجرای دیوار ساختمان‌ها با استفاده از بلوک‌های سفالی زمان بیشتری در مقایسه با بلوک‌های یونولیتی نیاز دارد.

بلوک

کدام بلوک بهتر است؟

با توجه به تمامی مزایا و معایبی که برای انواع بلوک‌های یونولیتی و بلوک‌های سفالی عنوان شد می‌توان از هر کدام از این مصالح در اجرا و ساخت سازه‌های مختلفی استفاده کرد. به صورت کلی می‌توان گفت از نظر هزینه‌ها، سرعت اجرای کار، میزان مقاومت در برابر رطوبت، صوت و حرارت، ماندگاری و طول عمر، راحتی انجام کار و … استفاده از بلوک‌های یونولیتی بسیار به‌صرفه‌تر است در حالی که بلوک‌های سفالی در برابر ضربه، فشار، آتش‌سوزی و … برتری محسوسی نسبت به یونولیت دارند. در مقاله دیگری از سایت مادفوم به بررسی کامل یونولیت بسته‌بندی، ویژگی‌ها و کاربردهای آن پرداخته شده که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

جمع‌بندی نهایی

بلوک‌های سفالی و یونولیتی از جمله مهم‌ترین، رایج‌ترین و کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی هستند که در بخش‌های مختلف سازه‌های مسکونی، اداری، تجاری و … به کار می‌روند. در مقایسه بلوک‌های سفالی و یونولیتی می‌توان مواردی همچون وزن، میزان مقاومت در برابر ضربه و فشار، مقاومت در برابر رطوبت، صوت و حرارت، هزینه و قیمت، سرعت انجام کار، میزان مصرف مصالح ساختمان و … را در نظر گرفت و با توجه به تمامی این موارد می‌توان گفت بلوک‌های یونولیت برتری قابل توجهی به بلوک‌های سفالی دارند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات