مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

مراحل اجرا و نصب تری دی پانل

استفاده از مصالح سنتی مانند آجر و بلوک، بتن و … می‌تواند مشکلات و معضلات مختلفی همچون قالب‌گیری، نصب داربست، طولانی بودن زمان‌گیرش و عمل‌آوری، طولانی شدن زمان ساخت‌وساز، بالا بودن هزینه‌های ساخت‌وساز و … داشته باشد به همین دلیل امروزه استفاده از علوم و تکنولوژی‌های مدرن باعث شده است که مصالح مدرن و پیشرفته‌ای تولید شوند که این مشکلات را برطرف کنند. نصب تری دی پانل به عنوان دیوارهای پیش ساخته در بخش‌های مختلف ساختمان‌ها می‌تواند مزیت‌های متعددی همچون کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت ساخت‌وساز، افزایش مقاومت ساختمان، کاهش وزن سازه و … داشته باشد.

اجرای دیوار تری دی پانل

در حقیقت کشف و تولید یونولیت‌ها انقلاب بزرگی در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی ایجاد کردند به گونه‌ای که یونولیت به عنوان یکی از مصالح مدرن شناخته می‌شود که می‌تواند در تولید انواع مصالح دیگر مانند ۳D Panel مؤثر باشد. در ادامه مطلب به بررسی کامل تری دی پانل‌ها و مراحل اصلی نصب و همچنین مزایا و معایب آنها پرداخته خواهد شد.

اجرای تری دی پانل

تری دی پانل چیست؟ تری دی پانل‌ها در اصل به نوعی از دیوارهای پیش ساخته گفته می‌شود که از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود که شامل هسته، شبکه و بتن است. هسته تری دی پانل از جنس یونولیت بوده و شبکه‌های اطراف آن نیز از فولاد است که با نام مش (Mesh) شناخته می‌شوند. در اصل شبکه مش به دلیل تنیدگی در هم می‌تواند باعث افزایش استحکام این دیوارها شده و از آنجایی که هسته پنل از یونولیت است وزن کمی دارند و نصب تری دی پانل می‌تواند در کاهش وزن پایانی ساختمان نقش ویژه‌ای داشته باشد. این پنل ها اولین بار در سال ۱۹۶۷ توسط ویکتور وازیمن ساخته شد و امروزه پیشرفت‌های زیادی داشته و به صورت بهینه شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیوارهای تری دی پنل دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام می‌توانند کاربردها و مزایای متعددی داشته باشند. این پنل ها شامل مواردی همچون تری دی پنل سقفی، تری دی پنل باربر، تری دی پنل غیر باربر، تری دی پنل متال فوم و تری دی پنل دکوراتیو هستند.

مزایا و قابلیت‌های نصب تری دی پانل

تری دی پنل ها انواع مختلفی دارند و می‌توانند از موادی همچون سیمان، بتن، گچ و … تولید شوند اما بهترین و پرکاربردترین آنها دیوارهای پیش ساخته یونولیتی هستند. اجرای تری دی پانل می‌تواند مزایا و قابلیت‌های مختلفی داشته باشد که به شرح زیر هستند:

  • صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت‌وساز، مصالح و افزایش سرعت اجرای پروژه‌ها
  • نصب آسان و راحت به دلیل وزن کم و انعطاف‌پذیری بالا
  • داشتن تنوع بالا و سازگاری با محیط زیست
  • کاهش وزن کلی سازه‌ها
  • عدم داشت پرتی و ضایعات و داشتن قابلیت تعویض قطعات
  • افزایش عمر مفید سازه‌ها و اجرای راحت‌تر کارهای تأسیساتی ساختمان
  • عایق بودن در برابر صوت و حرارت و مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله
  • مقاومت در برابر ورود موریانه و حشرات و داشتن قابلیت انبساط و انقباض.
  • حمل‌ونقل و نصب راحت و سریع
  • افزایش فضای مفید ساختمان به دلیل ضخامت کم.
  • نصب و استفاده از آنها نیازی به نیروهای متخصص ندارد.

اجرای تری دی پانل

نحوه اجرای دیوار تری دی پانل

به صورت کلی نصب تری دی پانل کار بسیار ساده‌ای است و نیاز به هیچگونه مهارت و تخصصی ندارد. حتی افراد عادی نیز می‌توانند با رعایت نکات و قواعد مختلف آنها را نصب کنند. برای نصب این دیوارهای پیش ساخته باید مراحل زیر انجام شود.

  • در مرحله اول لازم است که محل نصب دیوارهای پیش ساخته توسط ابزارآلات مهندسی مشخص شود.
  • در مرحله دوم از ریسمان برای جانمایی سوراخ‌ها استفاده می‌شود و سپس میلگردهای انتظار عمودی و افقی در تمامی بخش‌های ساختمان مانند کف، ستون‌ها و سقف قرار داده خواهد شد. این میله باید با استفاده از جوش به اسکلت اصلی سازه متصل شده و محکم شوند.
  • در مرحله سوم نصب تری دی پانل، Panel ها در منتهی‌الیه گوشه یکی از دیوارها نصب شده و با استفاده از وسایلی همچون تراز و شاغول تنظیم می‌شود.
  • سپس باید میلگردهای انتظار طرف دیگر سازه در محل خود نصب شوند در نهایت میلگردهای متصل کننده پنل ها و مش‌های تقویت کنند نصب گردند.
  • در مرحله بعدی نوبت به انجام مراحلی تأسیسات ساختمان است و باید لوله‌های آب، برق و … از پنل ها عبور داده شود چرا که این عملیات بعد از بتن‌ریزی بسیار سخت خواهد شد.
  • بعد از انجام مراحل تأسیساتی می‌تواند با استفاده از شاتکریت پوشش بیرونی پنل ها را با بتن پوشش داد در حالی که تمامی میلگردهای انتظار عمودی و افقی این دیوارها و سقف‌ها به اسکلت اصلی سازه جوش داده شوند.

اجرای تری دی پانل دیواری

تری دی پنل‌های دیواری می‌توانند انواع مختلفی همچون پنل‌های باربر و غیر باربر داشته باشند. نصب هر کدام از این پنل ها می‌تواند شرایط خاص خود را داشته باشد اما می‌توان گفت مراحل نصب تمامی این دیوارهای پیش ساخته تقریباً مشابه همدیگر هستند. به عنوان مثال برای نصب تری دی پانل غیر باربر باید مراحلی همچون رسم خطوط محیطی صفحه تراز، نصب میلگردهای انتظار، پروفیل بندی یا فریم کشی دور بازشوها، اتصال پانل‌ها به میلگردهای انتظار، نصب مش اتصال همپوشان، جاگذاری تأسیسات الکتریکی و مکانیکی و در نهایت بتن پاشی یا شاتکریت به صورت منظم و مرتب انجام شوند.

نصب پانل‌های سقفی

پانل‌های سقفی می‌توانند به عنوان یک جایگزین مناسب برای یونولیت سقفی شناخته شوند و برای نصب آنها نیز لازم است که به فاکتورها و عوامل مختلفی توجه شود. در حقیقت پانل‌های سقفی باید قبل از بتن پاشی دیوارها انجام شود. برای اجرای قالب‌بندی زیر پانل‌های سقفی، باید فاصله حداقل ۲۰ میلی‌متری بین تخته و شبکه جوش شده رعایت شود. نباید قالب‌ها به شبکه‌های جوش شده بچسبند. به صورت کلی نصب تری دی پانل می‌تواند زمان ساخت‌وساز ساختمان‌ها را بسیار سریع‌تر کند و در مصرف بسیاری از مصالح صرفه‌جویی کند.

نصب دیوار تری دی پانل

جمع‌بندی نهایی

تری دی پنل ها یا دیوارهای پیش ساخته از جمله مصالح مدرن و پیشرفته‌ای هستند که می‌توانند مزایای متعددی در صنعت ساختمان‌سازی داشته باشند و در افزایش سرعت ساخت‌وساز و کاهش هزینه‌ها نقش مؤثری داشته باشند. نصب تری دی پانل می‌تواند در چند مرحله ساده انجام شود و نیازی به مهارت و دانش فنی خاصی ندارد. فقط لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه شود. این پنل ها انواع مختلفی دارند و می‌توانند هم در دیوارها و هم در سقف سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات