مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

هزینه ساخت یک واحد ۸۰ متری

مسکن یکی از مهم‌ترین معضلات امروزی در تمامی جوامع بشری به شماری می‌رود و هر کدام از کشورها سیاست‌های ویژه‌ای برای آن اتخاذ کرده‌اند. می‌توان گفت مهم‌ترین اصل در آماده‌سازی مسکن برآورد میزان هزینه‌ها است. اگرچه امروزه استفاده از مصالح مدرنی همچون یونولیت، دیوارهای پیش‌ساخته و … باعث کاهش هزینه‌های ساخت می‌شوند اما قیمت کلی می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای دیگری نیز قرار داشته باشد. برآورد هزینه‌ها، میزان مصالح مصرفی، مدت‌زمان ساخت‌وساز و … می‌تواند به مدیریت بهتر ساخت و ساز کمک کند. در ادامه مطلب به بررسی و برآورد هزینه ساخت یک واحد ۸۰ متری پرداخته می‌شود.

اهمیت ارزیابی هزینه‌های ساختمان ۸۰ متری

یک برنامه و هدف زمانی می‌تواند به موفقیت ختم شود که نقطه پایان مشخصی داشته باشد به همین دلیل تا زمانی که هزینه‌های ساخت ساختمان از صفر تا صد به صورت واضح و دقیق روشن نشود، شروع به ساخت آن می‌تواند یک کار غیرمنطقی و غیرعقلانی باشد. برآورد دقیق هزینه‌ها می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • رسیدن به ملک دلخواه باکیفیت ساخت مطلوب
  • برنامه‌ریزی برای فروش احتمالی ملک
  • کاهش خطاهای رایج در طراحی و اجرای پروژه‌ها
  • کاهش خطاهای مدیریتی
  •   برنامه‌ریزی برای زمان شروع کار
  •   مذاکره و عقد قرارداد درست با پیمانکاران و مسئولین اجرایی
  •   پیش‌بینی هزینه‌های مازاد و پنهان
  •   امکان خرید زودتر مصالح پیش از گران شدن

عوامل مؤثر در تعیین هزینه‌های ساخت واحد ۸۰متری

در حقیقت هزینه ساخت ساختمان می‌تواند تحت تأثیر ده‌ها فاکتور مختلف قرار داشته باشد و به همین دلیل است که برآورد هزینه‌ها قبل از شروع به کار امری ضروری و حیاتی است. پارامترها و عوامل مختلفی می‌توانند بر روی هزینه ساخت یک واحد ۸۰ متری و انواع ساختمان‌های دیگر مؤثر باشند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

محاسبه قیمت زمین

اولین فاکتور ارزیابی هزینه ساخت ساختمان قیمت زمین است که خود می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی همچون موقعیت جغرافیایی زمین، شهر و استان، مساحت زمین، امکانات مجاور زمین و … باشد.

هزینه‌های مجوز ساخت

از دیگر عوامل مؤثر در تعیین هزینه‌های نهایی ساخت‌وساز ساختمان‌ها، هزینه مجوز است که بر اساس تعداد طبقات ساختمان، میزان مساحت و زیربنای سازه، هزینه‌های شرکت‌های مهندسی ساخت‌وساز و … متغیر خواهد بود. برای دریافت مجوز باید برگه تعهد نظارت، برگه تعهد محاسبات و نقشه‌های سازه و نقشه‌های اجرایی، برگه تعهد کارفرما، فیش پرداخت عوارض ساختمان و … آماده شود که هر کدام هزینه‌های مختلفی خواهند داشت. در مقاله دیگری از سایت مادفوم با عنوان کاربرد کوبیاکس در ساختمان چیست؟ به بررسی مهم‌ترین مزایا و استفاده‌های کوبیاکس پرداخته شده که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

هزینه نیروی کار

علاوه بر تمامی هزینه‌های گفته شده، هزینه‌های نیروی اجرایی نیز اهمیت بسیار زیادی در تعیین قیمت نهایی ساخت واحد دارد. به صورت کلی ۴۰ درصد از کل هزینه‌های ساخت ساختمان‌ها به نیروهای کار اختصاص دارد. البته این هزینه‌ها نیز تحت تأثیر عواملی چون منطقه، پیچیدگی و حساسیت و … قرار دارد، مدیر ساخت‌وساز یا پیمانکار، مهندس عمران یا مشاور ساخت‌وساز، برق‌کار، لوله‌کش، گچ کار، جوشکار، سنگ‌کار، نماکار و … هرکدام هزینه‌های متفاوتی خواهند داشت.

هزینه‌ مصالح

استفاده از مصالح مختلف ساختمانی امری سلیقه‌ای است اما هزینه‌های آن می‌تواند تحت تأثیر متراژ واحدها و تعداد آنها، میزان زیربنای مفید و غیر مفید، امکانات و تجهیزات و … قرار داشته باشد. آهن و فولاد، گچ و سیمان، یونولیت، چوب، پی‌وی‌سی، سنگ و سرامیک و … از رایج‌ترین مصالح ساختمان‌سازی هستند اما کیفیت، برند، نرخ ارز، عرضه و تقاضا و … می‌توانند بر روی قیمت آنها مؤثر باشند.

نوع اسکلت واحد ساختمانی

نوع اسکلت نیز می‌تواند در تعیین هزینه ساخت یک واحد ۸۰ متری مؤثر باشد و هر کدام از اسکلت‌های فلزی و بتنی می‌توانند هزینه‌های جداگانه‌ای داشته باشند.

  • در کنار تمامی موارد گفته شده می‌توان هزینه‌های دیگر نیز محاسبه کرد که نوع نمای ساختمان، نوع سقف‌ها، نوع کف‌پوش‌ها، عایق‌بندی ساختمان، لوله‌کشی و تأسیسات، سیستم‌های گرمایش و سرمایش، هزینه اتصال انشعابات آب و برق، تلفن و گاز و … از مهم‌ترین آنها به شمار می‌روند.

هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان(خانه ۸۰متری)

به صورت کلی امروزه هزینه‌های ساخت انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و … بر اساس متراژ محاسبه می‌شوند و از آنجایی که عوامل و فاکتورهای مختلفی در تعیین این هزینه‌ها مؤثر هستند نمی‌توان به صورت دقیق و مقطوع نرخ مشخصی برای آنها عنوان کرد. نوع مصالح، اخذ پایان کار، هزینه‌های دستمزد نیروی کار، ابزارآلات و مصالح، حمل‌ونقل و … همگی می‌توانند در برآورد نهایی هزینه ساخت یک واحد ۸۰ متری مؤثر باشند. شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور هرساله قیمت‌های تمام شده هر متر واحد مسکونی را اعلام می‌کند که می‌تواند بر اساس عواملی همچون نرخ تورم، نوسانات ارزی، دستمزد نیروی کار و … متفاوت باشد. بر این اساس قیمت‌های سال ۱۴۰۱ به شرح زیر هستند:

  • هزینه ساخت هر متر از ساختمان‌های یک و دوطبقه: ۶ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان
  • هزینه ساخت هر متر از ساختمان‌های ۳ تا ۵ طبقه: ۷ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان
  • هزینه ساخت هر متر از ساختمان‌های ۶ و ۷ طبقه: ۸ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان
  • هزینه ساخت هر متر از ساختمان‌های ۸ تا ۱۰ طبقه: ۹ میلیون و ۲۳۴ هزار تومان
  • هزینه ساخت هر متر از ساختمان‌های ۱۱ و ۱۲ طبقه: ۹ میلیون و ۷۱۷ هزار تومان
  • هزینه ساخت هر متر از ساختمان‌های ۱۳ تا ۱۵ طبقه:۱۰ میلیون و ۷۱۷ هزار تومان
  • هزینه ساخت هر متر از ساختمان‌های بیشتر از ۱۶ طبقه: ۱۱ میلیون و ۵۴ هزار تومان

با توجه به تمامی موارد گفته شد و هزینه‌هایی که از طرف شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی عنوان شده است می‌توان گفت هزینه ساخت یک واحد ۸۰ متری حداقل ۵۰۰ میلیون تومان و حداکثر حدود ۹۵۰ میلیون تومان خواهد بود هرچند که این قیمت‌ها نیز ممکن است تغییرات زیادی داشته باشند چرا که از ابتدای سال تاکنون نرخ تورم و نرخ ارز افزایش چشمگیری داشته‌اند و این می‌تواند بر روی تمامی هزینه‌های گفته شده تأثیر داشته باشد و باعث افزایش آنها شود.

جمع‌بندی نهایی

محاسبه و برآورد هزینه ساخت ساختمان  از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند نقش ویژه‌ای در مدیریت زمان و برنامه‌ها داشته باشد. به صورت کلی فاکتورهایی همچون قیمت زمین، قیمت مصالح، قیمت جواز، هزینه‌های جانبی، هزینه پایان کار، دستمزد نیروهای کار، امکانات مورد نیاز در ساختمان و … می‌توانند تعیین هزینه‌های نهایی ساخت و ساز مؤثر باشند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات