مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

پلاستوفوم در ساخت یخچال

پلاستوفوم در ساخت یخچال

تعدادی از کشفیات و اختراعات بشر وجود دارند که توانسته در مدت زمان بسیار کوتاه به جایگاه ویژه‌ای در صنایع مختلف برسند و انقلاب بزرگی به وجود بیاورند. پلاستوفوم یا یونولیت یکی از این اختراعات است که در کمتر از ۲ قرن توانسته در بسیاری از صنایع از جمله ساختمان‌سازی، خودروسازی، بسته‌بندی، لوازم خانگی و … جایگاه ویژه‌ای پیدا کند. در حقیقت یونولیت دارای ویژگی‌هایی همچون قابلیت بازیافت، طول عمر بالا، مقاومت عالی در برابر رطوبت، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر جانوران و … هستند به همین دلیل می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی کاربرد پلاستوفوم در ساخت یخچال و ویژگی‌های آن پرداخته می‌شود.

پلاستوفوم چیست؟

پلاستوفوم که نام‌های دیگری همچون پلی استایرن انبساطی، یونولیت، استایروفوم و … دارد یک ماده خنثی و سبک است که هیچ‌گونه واکنشی انجام نمی‌دهد و از نوعی پلاستیک تهیه شده از استایرن مونومر تولید می‌شود. این ماده اولین بار توسط فردی به نام ادوارد سیمون در سال ۱۸۳۹ کشف شد و سپس در سال ۱۹۵۹ به تولید انبوه رسید. یونولیت یا پلاستوفوم می‌تواند با توجه به فاکتورهای مختلفی همچون نوع مواد اولیه، کاربردها، آتش‌سوزی و … به انواع مختلفی تقسیم شود. از جمله رایج‌ترین انواع یونولیت‌ها می‌توان به مواردی همچون یونولیت دیواری، بلوک یونولیت ، یونولیت ورقه‌ای، یونولیت تزریقی و … اشاره کرد.

چرا از پلاستوفوم در ساخت یخچال استفاده می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد یونولیت یا پلاستوفوم از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردار است و همین ویژگی‌های متعدد باعث شده است که کاربردهای متعددی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ماده استفاده در تولید یخچال‌ها است.

کاهش هزینه‌ها، عوارض و هدر رفت منابع انرژی از جمله مهم‌ترین ضروریات در کسب و کارها و صنایع مختلف به شمار می‌روند و استفاده از یک عایق مناسب همانند یونولیت می‌تواند این هدف را میسر کند. در حقیقت پلاستوفوم یک عایق بی‌رقیب و بی‌نظیر حرارت و برودت است. امروزه استفاده از پلاستوفوم در تولید انواع یخچال‌های صنعتی و غیر صنعتی باعث می‌شود که یک عایق برودتی بی‌نظیر ایجاد شود. یونولیت‌ها به سادگی اجازه عبور انرژی در یخچال را نمی‌دهند و به همین دلیل است که در گذشته نیز برای نگهداری از یخ از جعبه‌های یونولیتی استفاده می‌شد چرا که به هدر رفت سرما و نفوذ گرما یک جریان کند وارد می‌کنند.

یونولیت‌هایی که در یخچال نیز استفاده می‌شوند همین فرایند را داشته و اجازه ورود راحت گرما به داخل یخچال را نمی‌دهند و مانع بیرون رفتن سرما نیز می‌شوند. کند شدن این جریان باعث می‌شود که یخچال‌ها کمتر کار کرده و تحت فشار کمتری قرار بگیرند و در نهایت در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی شود. یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل استفاده از پلاستوفوم در یخچال‌ها کاهش وزن این وسیله است و باعث می‌شود که حمل و جابجایی آن ساده‌تر شود.

ویژگی‌های مهم پلاستوفوم در ساخت یخچال

پلاستوفوم که در تولید یخچال استفاده می‌شود همانند یونولیت بسته‌بندی و سایر یونولیت‌ها در کنار قابلیت منحصربه‌فرد در عایق‌بندی می‌توانند ویژگی‌های متعدد دیگری نیز داشته باشند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های پلاستوفوم استفاده شده در تولید یخچال‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سازگاری بالا با محیط زیست

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پلاستوفوم سازگاری بالای آن با محیط زیست است چرا که مواد به کار رفته در تولید این ماده کاملاً زیست‌تخریب‌پذیر است و هیچ‌گونه آسیب و خسارتی به محیط زیست وارد نخواهد کرد.

طول عمر بالا

هیچ عایقی نباید طول عمری کمتر از ۲ سال داشته باشد و خوشبختانه پلاستوفوم از طول عمر بالایی برخوردار است و می‌تواند بیشتر از ۱۰ سال عمر کند. یونولیت به کار رفته در تولید یخچال‌ها دارای دانسیته مناسبی هستند و می‌توانند سال‌ها قابلیت‌های خودشان را حفظ کنند.

مقاومت بالا در برابر رطوبت و خوردگی

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌ها و فاکتورهای پلاستوفوم که باعث می‌شود این ماده در تولید یخچال‌های مختلف استفاده شود مقاومت بالای آن در برابر رطوبت است. یونولیت‌های استفاده شده در ساخت یخچال برخلاف بسیاری از مواد دیگر درگیر زنگ‌زدگی و خوردگی نمی‌شوند و حتی در صورت مجاورت با رطوبت برای مدت طولانی قابلیت و کارکرد خود را حفظ می‌کنند.

مهم‌ترین ویژگی‌های پلاستوفوم

یونولیت یا پلاستوفوم در کنار ویژگی‌های گفته شده می‌توانند از ویژگی‌های دیگری برخوردار باشند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  •       این ماده می‌تواند در برابر اشتعال و آتش مقاومت بالایی داشته باشد.
  •       یونولیت یا پلاستوفوم به راحتی قابل برش و تغییر شکل است
  •       قیمت مناسبی داشته و استفاده از آن مقرون به صرفه است.
  •       عایق بسیار خوبی برای صدا و رطوبت است
  •       در برابر موریانه‌ها و جانوران مقاومت بالایی دارد و …

قیمت پلاستوفوم

پلاستوفوم مورد استفاده در ساخت یخچال همانند انواع یونولیت‌های دیگر می‌تواند مشخصات فیزیکی و شیمیایی مختلف و ویژگی‌های متعددی داشته باشد به همین دلیل قیمت آن می‌توان تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی باشد. از جمله مهم‌ترین نکاتی که می‌توانند در تعیین قیمت پلاستوفوم مؤثر باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       نوع مواد اولیه مورد استفاده در تولید پلاستوفوم
  •       نحوه تولید و پخت پلاستوفوم
  •       حجم و میزان یونولیت خریداری شده
  •       داشتن نشان و علامت استاندارد
  •       ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی پلاستوفوم مانند مقاومت در برابر فشار، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر آتش، دانسیته و …
  •       برند و شرکت تولیدکننده یونولیت
  •       تاریخ تولید و وزن پلاستوفوم و …

بهترین نوع پلاستوفوم برای تولید یخچال

همان‌طور که گفته شد یونولیت یا پلاستوفوم می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد و هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی داشته باشند. از آنجایی که حفظ انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن در یخچال‌ها اهمیت بالایی دارد باید از نوعی پلاستوفوم استفاده شود که توانایی عایق‌بندی بالایی داشته باشد و به خوبی مانع از انتقال و نفوذ گرما و سرما شود.

بهترین نوع پلاستوفوم که در تولید یخچال‌ها به کار می‌رود از نوع یونولیت‌های فشرده است که دانسیته آنها بیشتر از ۴۰ است. این یونولیت‌ها تحت فشار زیادی تولید می‌شوند و میزان هوای داخل آنها بسیار کمتر از یونولیت‌های عادی است به همین دلیل نفوذ و انتقال سرما و گرما در آنها به سختی انجام خواهد شود.

همچنین در تولید بسیاری از یخچال‌ها از فوم تزریقی استفاده می‌شود. در حقیقت بدنه یخچال‌ها از سه لایه فلزی تشکیل می‌شود و برای آنکه این سه لایه بتوانند به خوبی در برابر سرما و گرما مقاومت داشته باشند و از مقاومت بیشتری نیز برخوردار باشند از تزریق پلاستوفوم استفاده می‌شود و لایه‌های فلزی به خوبی به هم می‌چسبند.

پلاستوفوم در یخچال

سایر کاربردهای پلاستوفوم

علاوه بر آنکه پلاستوفوم در ساخت یخچال استفاده می‌شود می‌تواند کاربردهای دیگری نیز داشته باشد که مهم‌ترین آنها تولید یونولیت‌های یخچالی است. در حقیقت یونولیت‌های جعبه‌ای به منظور یخدان حمل دارو، حمل مواد آزمایشگاهی، حمل کالاهای اساسی، حمل مواد غذایی و … استفاده می‌شوند و می‌تواند در حفظ سلامت مواد مختلف مؤثر باشند.

جمع‌بندی نهایی

پلاستوفوم یا یونولیت‌ها از جمله مواد کاربردی هستند که از استایرن مونومر تولید می‌شوند و می‌توانند کاربردهای متنوعی داشته باشند. یونولیت‌ها انواع مختلفی همچون یونولیت فشرده، یونولیت دیواری، یونولیت ورقه‌ای، یونولیت تزریقی و … دارند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای یونولیت‌ها استفاده در تولید یخچال است چرا که این ماده عایق بسیار قدرتمندی برای سرما و گرما بوده و از هدر رفت انرژی‌ها جلوگیری می‌کند.

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات