مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

پودر پلی استایرن کریستال |دلایل استفاده از آن

مواد پلیمری امروزه جایگاه ویژه در صنایع مختلف داشته و جایگزین بسیاری از مواد و متریال های قدیمی شده‌اند و یکی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها یونولیت است. یونولیت در کمتر از ۲ قرن توانسته به بسیاری از صنایع ورود کرده و انقلاب بزرگی در آن‌ها ایجاد کند. عنصر اصلی تشکیل‌دهنده یونولیت ماده‌ای به نام استایرن است که با داشتن ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فرد باعث می‌شود یونولیت به عنوان یک ماده پلیمری کاربردهای متعددی خصوصاً در ساختمان‌سازی، بسته‌بندی، صنایع تولیدی و … داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر پودر پلی استایرن کریستال دلایل استفاده از آن در تولید موادی همچون یونولیت‌ها پرداخته خواهد شد.مهم‌ترین و بارزترین خاصیت پلی استایرن، توزیع وزن مولکولی تحت شرایط پلیمریزاسیون است که باعث می‌شود در برابر آب و حلال‌های مختلف مقاومت بالایی داشته باشد. همچنین خشک و شکننده بودن بیش‌ازحد آن نیز باعث می‌شود که به آن کریستال نیز بگویند. در مقاله‌ای از سایت مادفوم تحت عنوان فوم پلی استایرن چیست؟ به بررسی کامل فوم پلی استایرن، ویژگی‌ها، کاربردها و قابلیت‌های آن پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار خواننده قرار بدهد.

ویژگی‌های پلی استایرن کریستال

پلی استایرن کریستال امروزه در تولید بسیاری از مواد از جمله یونولیت به کار می‌رود چرا که از ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فرد متعددی برخوردار است. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • پلی استایرن در برابر دما مقاومت بسیار زیادی دارد به همین دلیل یونولیت می‌تواند یک عایق حرارتی عالی باشد و در برابر آتش و حرارت مقاومت مناسبی داشته باشد.
  • این ماده به شدت در برابر ضربه و فشار مقاوم است و در صورت ترکیب با مواد مختلف می‌تواند میزان مقاومت آن‌ها را نیز افزایش بدهد. این ماده همچنین در برابر فشار مقاومت بالایی داشته و می‌تواند باعث انعطاف‌پذیری بالای یونولیت‌ها شود.
  • پلی استایرن کریستال از وزن کمی برخوردار است و با وجود آنکه حجم زیادی را اشغال می‌کند می‌تواند در کاهش وزن سازه‌های مختلف مؤثر باشد و مزیت‌های متعددی داشته باشد.
  • این ماده اجازه عبور انرژی را با سادگی نمی‌دهد به همین دلیل یکی از بهترین عایق‌های انرژی به شمار می‌رود.

 

استفاده از پلی استایرن کریستال در تولید یونولیت

در حقیقت مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد پلی استایرن تولید یونولیت و پلاستیک‌های پلیمری است. دلیل اصلی استفاده از استایرن در تولید یونولیت ویژگی‌های بارز یونولیت است که شامل عایق صوت، عایق دما، سبک وزن بودن، مقاومت در برابر آتش سوزی، قابلیت بازیافت، طول عمر بالا، قیمت مناسب و … هستند. امروزه یونولیت به عنوان یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی شناخته می‌شود و در بسیاری از صنایع دیگر از جمله بسته‌بندی، خودروسازی، صنایع هنری و … نیز کاربردهای متعددی دارد. در مقاله‌ای تحت عنوان یونولیت چیست از سایت مادفوم به بررسی کامل یونولیت، ویژگی‌ها، نحوه تولید و کاربردهای آن پرداخته شده و با مطالعه آن می‌توان بیشتر به اهمیت و ارزش پلی استایرن کریستال پی برد.

راه‌های شناسایی پلی استایرن کریستال

در حقیقت استایرن ظاهری مشابه با شکر دارد و شاید به راحتی نتوان از روی ظاهر آن را شناسایی کرد. بهترین راهکار برای تشخیص این ماده استفاده از شعله آتش است. این ماده چنانچه تحت شعله و حرارت مستقیم قرار بگیرد به راحتی می‌سوزد و یک شعله زرد رنگ ایجاد می‌کند. این ماده همچنین دود سیاه‌رنگی ایجاد می‌کند که با ذرات کربن همراه است. استایرن در شعله چکه خواهد کرد و بوی سوخت آن شبیه به بوی گاز طبیعی است. یونولیت‌ها که از استایرن تولید می‌شوند نیز در زمان سوختن رفتاری مشابه رفتار استایرن دارند.

 

پودر پلی استراین

مهم‌ترین مزایای استفاده از پلی استایرن در صنعت ساختمان

پلی استایرن امروزه به عنوان یکی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین متریال های ساختمانی شناخته می‌شود و در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود. از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از این ماده در ساختمان‌سازی می‌توان به مواردی همچون قابلیت بازیافت، عدم امکان رشد قارچ و کپک، پایداری بالا، کاهش وزن ساختمان، جلوگیری از هدر رفت انرژی، عایق‌بندی مناسب، مقاومت در برابر رطوبت، افزایش ایمنی ساختمان، کاهش بار مرده ساختمان، کاهش مصرف مصالح، کاهش هزینه‌های ساخت و ساز، افزایش سرعت ساخت و ساز و … اشاره کرد.

قیمت پلی استایرن کریستال

در حقیقت عوامل و فاکتورهای مختلفی بر روی قیمت این ماده مؤثر بوده و همانند قیمت یونولیت نوسانات زیادی دارد. از مهم‌ترین فاکتورهایی که در تعیین قیمت استایرن مؤثر هستند می‌توان به مواردی همچون شرکت و برند تولید کننده، نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، حجم و میزان خرید، زمان و فصل خرید، میزان فعالیت شرکت‌های تولید کننده یونولیت و مواد پلیمری، میزان ساخت و ساز و … اشاره کرد.

جمع‌بندی نهایی

پلی استایرن کریستال یک زنجیره شیمیایی با فرمول n(C8H8) است که در دسته فنیل‌ها قرار گرفته و حاوی اکثر کربن‌ها و هیدروژن‌های عناصر شیمیایی است. این ماده از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردار است و به صورت کلی به چهار دسته پلی استایرن معمولی یا GPPS، پلی استایرن مقاوم یا HIPS، پلی استایرن انبساطی یا EPS و پلی استایرن اکسترود شده یا XPS تقسیم می‌شود. این ماده در تولید انواع پلاستیک‌ها و مواد پلیمری مانند یونولیت‌ها کاربرد دارد و قیمت آن همانند قیمت یونولیت سقفی تحت تأثیر عواملی همچون برند، کیفیت تولید، حجم و … قرار دارد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات