مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

کاربرد توری گابیون (توری سنگی)

با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف، امروزه انواع مختلفی از مصالح، مواد و متریال های مختلف در دسترس هستند که هر کدام می‌توانند کاربردها و قابلیت‌های مختلفی در صنایع متعددی داشته باشند. یکی از محصولات فلزی کاربردی که امروزه صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند گابیون است که با نام توری سنگی نیز شناخته می‌شود. گابیون در حقیقت یک واژه ایتالیایی به معنی قفس فلزی است و بیشتر به منظور نظم دهی سنگ‌ها به کار می‌رود. در ادامه مطلب به بررسی و معرفی کامل توری سنگی، ویژگی‌ها و همچنین کاربرد توری گابیون پرداخته خواهد شد.

توری گابیون چیست؟

گابیون یک واژه ایتالیایی است و به معنی جعبه یا قفسه فلزی است که می‌تواند سنگ، سنگریزه و مصالح مختلف را در خود نگه‌داشته و به آن‌ها نظم ببخشد. این توری فلزی به این دلیل با نام گابیون نام‌گذاری شده است چرا که از لغزش و سرخوردگی تکه‌های سنگ و سنگ‌ریزه‌ها جلوگیری می‌کند. این توری‌های فلزی می‌توانند انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشند و از مقاومت بالایی در برابر فشار، ضربه، خوردگی، رطوبت، نور خورشید و … برخوردارند و به دلیل نفوذپذیری و یکپارچگی مناسبی که دارند می‌توانند سازه‌های پیوسته و زیبایی را به وجود بیاورند. در اصل تنوع بالای کاربرد توری گابیون به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که دارند.

مزایا و مشخصات توری گابیون

توری گابیون همانند تری دی پنل و هر نوع مصالح دیگری می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل مواردی همچون کاربردهای متعددی در صنایع گوناگون، قیمت مناسب، داشتن نقش سازه‌ای و غیر سازه‌ای، انعطاف‌پذیری و ماندگاری بالا، تنوع در اندازه و ضخامت و … هستند. مشخصات این توری‌ها نیز به این صورت است که در حالت استاندارد در عرض ۱ الی ۳ متر و طول ۴۰ الی ۵۰ متر تولید شده و ضخامت مفتول های به کار رفته در آن‌ها می‌تواند ۲، ۲.۵، ۳ میلی‌متر باشد. وزن این توری‌ها نیز در هر مترمربع ۲ کیلوگرم و وزن روب بافته شده آن هم در بازه تقریبی ۸۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم می‌باشد. شبکه مش و چشمه‌های توری سنگی نیز می‌تواند در ابعاد ۶ * ۵، ۱۰ * ۸، ۱۰ * ۱۰، به شکل لانه‌زنبوری و شش‌ضلعی وجود داشته باشند که هر کدام می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند.

در کنار مزیت‌هایی که برای گابیون ها عنوان شد می‌توان ایراداتی نیز به آن وارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل اشغال فضای زیاد و داشتن محدودیت فضا و همچنین داشتن ظاهر غیر مدرن گابیون‌ها و عدم امکان استفاده در مکان‌های توریستی مدرن که بافتی غیرسنگی و غیر سنتی دارند هستند.

انواع توری گابیون

توری‌های سنگی می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون ضخامت شبکه مش، هندسه مش، طول و عرض و ارتفاع و … دسته‌بندی شده و انواع مختلفی داشته باشند اما مهم‌ترین فاکتور تقسیم‌بندی آن‌ها نحوه کاربردهایی است که دارند. به صورت کلی توری گابیون می‌تواند به چند دسته اصلی تقسیم شود که به شرح زیر می‌باشند:

کاربرد توری گابیون

گابیون سبدی

این نوع از توری‌ های سنگی از نظر ظاهری شبیه به سبد هستند و به آن‌ها گابیون جعبه‌ای نیز گفته می‌شود. مهم‌ترین کاربرد توری گابیون سبدی در بزرگراه‌ها و راه‌آهن است.

گابیون تشکی

نوع دیگری از گابیون، فنس گابیون تشکی است که دارای ارتفاع کمی بوده و وظیفه اصلی آن جلوگیری از فرسایش مصالح است. این گابیون همانند یک موج شکن عمل می‌کند و می‌توان از آن برای ساخت سازه‌های مختلف نیز استفاده کرد. این گابیون از قدرت موج شکنی بالایی برخوردار است به همین دلیل در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گابیون کیسه‌ای

این نوع از گابیون ها بیشتر دارای مصارف صنعتی بوده و در عملیات‌های مهندسی عمران استفاده می‌شوند و معمولاً هیچ استفاده عمومی و خانگی ندارند. این گابیون ها دارای انعطاف‌پذیری بالایی بوده و از مقاومت خوبی نیز برخوردارند. گابیون های کیسه‌ای معمولاً در زمان‌های ضروری و زمانی که فرصت کم است ساخته می‌شوند.

گابیون تزئینی

توری‌ های سنگی تزئینی نوع دیگری از گابیون هستند که امروزه بسیار زیاد مورد استفاده قرار گرفته و در زیباسازی شهرها، روستاها و … استفاده می‌شوند. امروزه برای تولید گابیون های تزئینی از پلاستیک‌ها و پلیمرها نیز استفاده می‌شود. در حقیقت رایج‌ترین کاربرد توری گابیون تزئینی استفاده در پارک‌ها، فضای سبز یا روف گاردن و … خواهد بود و می‌تواند زیبایی و جذابیت محیط را چند برابر کند.

گابیون مش

این نوع از گابیون در اصل محکم‌ترین و قوی‌ترین توری سنگی است که معمولاً در کوهستان‌ها و برای کنترل سنگ‌ها و سنگریزه‌های بزرگ استفاده می‌شود و خطر ریزش سنگ‌ها را در کوهستان‌ها و جاده‌های مختلف کاهش می‌دهد.

رایج‌ترین کاربردهای توری گابیون

با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که برای توری‌های سنگی گابیون عنوان شد می‌توان انتظار داشت که از کاربردهای صنعتی و غیر صنعتی متعددی برخوردار باشند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای این توری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این توری‌ها می‌توانند در صنعت سدسازی و راه‌سازی کاربردهای ویژه‌ای داشته باشند.
  • در صنعت آبخیزداری و شیلات به کار می‌روند.
  • دیگر کاربرد توری گابیون استفاده در امور نظامی و جنگی است
  • این توری‌ها می‌توانند برای نظم بخشیدن به کف آبراهه‌ها و ایجاد دیوارهای محافظ و حائل به کار بروند.
  • استفاده جهت جلوگیری از ریزش سنگ از دامنه کوه در جاده و …
  • استفاده برای دیوارهای سیل بند موقت
  • کمک به کاهش انرژی و فشار جریان آب بر روی سازه‌های ضعیف
  • جداسازی لای و لجن از رواناب سطحی و مهار سنگ‌های متمرکز بر راه‌ها و …

قیمت گابیون

از آنجایی که گابیون ها تنوع بالایی دارند نمی‌توان قیمت مشخصی برای آن‌ها عنوان کرد و قیمت این توری‌ها همانند قیمت یونولیت سقفی می‌تواند تحت تأثیر عواملی مختلفی باشد. جنس توری، هندسه شبکه مش گابیون، ضخامت شبکه فلزی، ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی توری، برند و شرکت تولید کننده، استانداردهای تولید، کاربردهای گابیون، نوع گابیون، نرخ ارز و نوسانات آن، حجم و مقداری خریداری شده، عرض و ارتفاع توری و … از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در قیمت این توری‌های سنگی هستند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات