مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

کاربرد صفحه عایق حرارتی xps چیست؟

کاربرد صفحه عایق حرارتی xps چیست؟

امروزه استفاده از فوم‌های پلی استایرن در صنعت ساختمان‌سازی رواج بسیار زیادی پیدا کرده است و این مواد به دلیل داشتن ویژگی‌هایی همچون وزن پایین، مقاومت در برابر فشار و ضربه، مقاومت در برابر کشش، حمل‌ونقل راحت، مقاومت در برابر رطوبت، عایق صوت و حرارت بودن، قابلیت بازیافت و … بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. به صورت کلی فوم‌های پلی استایرن در چهار دسته اصلی شامل پلی استایرن معمولی یا GPPS، پلی استایرن مقاوم یا HIPS، پلی استایرن انبساطی یا EPS و پلی استایرن اکسترود شده یا XPS وجود دارند و هر کدام از آنها می‌توانند قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای متعددی داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی کاربرد صفحه عایق حرارتی xps پرداخته می‌شود.

عایق XPS چیست؟

در حقیقت پلی استایرن نوعی پلیمر است که از استایرن مونومر به دست آمده و یک ماده بی‌رنگ و خنثی است که نقطه‌جوش آن ۱۴۶ درجه و جرم حجمی آن ۰.۹ گرم بر سانتی‌متر مکعب می‌باشد. یونولیت اولین بار در سال ۱۸۳۹ به شکلی تصادفی توسط دانشمندی به نام ادوارد سیمون کشف شد و توسط یک شرکت آلمانی به تولید انبوه رسید و تاکنون تغییرات زیادی داشته است. XPS در اصل مخفف عبارت ExtrudedPolyStyrene یا همان پلی استایرن اکسترود شده است.

این فوم به عنوان هسته در ساندویچ پانل‌های XPS استفاده می‌شود و باعث می‌شود که وزن این پانل‌ها کاهش پیدا کند و برای استفاده در کارهای تاسیساتی گزینه مناسبی باشد. مهم‌ترین تفاوت یونولیت eps و xps میزان ضریب حرارتی آنها است به‌گونه‌ای که ضریب حرارتی یونولیت‌های XPS 25 درصد بوده و در مقایسه با یونولیت‌های EPS حدوداً سه‌دهم درصد کاهش پیدا کرده است. تفاوت دیگر این یونولیت‌ها میزان عایق بودن آنها است که XPS مقاومت بیشتری در برابر آب و رطوبت دارد. همچنین یونولیت‌های XPS می‌توانند فشار بیشتری را تحمل کنند.

ویژگی‌ها و مزایای صفحه عایق حرارتی XPS

صفحه عایق حرارتی XPS از جمله انواع عایق ساختمانی است که می‌تواند کاربردهای متعددی در عایق‌بندی ساختمان‌ها، انبارها، کارگاه‌ها و … داشته باشد. مزیت‌های متعدد این ماده باعث شده است که کاربرد صفحه عایق حرارتی xps قابل توجه باشد. از مهم‌ترین مزایای این عایق‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  •       این عایق‌ها دارای دانسیته کمی هستند و میزان چگالی آنها ۴۰ ۳۵ کیلوگرم بر مترمکعب است.
  •       فوم XPS مقاومت بالایی در برابر فشار دارد و میزان جذب آب آن بسیار کم بوده و از هدایت حرارتی بالایی برخوردار است.
  •       این فوم‌ها دارای وزن بسیار کمی بوده و حمل‌ونقل راحتی دارند.
  •       این فوم‌ها می‌توانند در برابر خوردگی مقاومت بالایی داشته باشند
  •       بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند
  •       عدم تصاعد گازهای سمی در مقابل حرارت و آتش‌سوزی
  •       عدم خوردگی توسط حشرات و جانوران و عدم رشد موجودات ذره‌بینی مانند باکتری و قارچ
  •       عدم آسیب رساندن به محیط‌ زیست
  •       دارای قابلیت شستشو است

البته باید توجه داشت که عایق‌های XPS در کنار تمامی مزیت‌هایی که دارند ممکن است معایب و ایراداتی نیز داشته باشند. چنانچه در تولید این مواد از ﻛﻠرﻭﻓﻠﻮئوروﻛﺮﺑﻦ یا CFC استفاده شود می‌تواند در تخریب لایه ازن مؤثر باشد.

کاربردهای عایق حرارتی XPS

همان‌طور که گفته شد پیشرفت تکنولوژی و علوم مختلف باعث شده است که امروزه از انواع مواد و مصالح مختلف در صنعت ساختمان‌سازی استفاده شود که در نهایت به کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت ساخت‌وساز، افزایش ایمنی و … منجر می‌شود. عایق حرارتی xps می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آنها استفاده به عنوان عایق حرارتی در دیوارهای ساختمان، پشت‌بام و کف ساختمان است. به صورت کلی کاربرد صفحه عایق حرارتی xps می‌تواند بسیار زیاد باشد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است.

  •       بهره‌برداری در زیرساخت‌های حمل‌ونقلی مانند باند فرودگاه‌ها
  •       استفاده در راه‌آهن و جاده‌ها
  •       استفاده در نماکاری ساختمان‌ها
  •       ساخت قطعات دکوراتیو ساختمان و عایق‌کاری فونداسیون و دیوارهای نیلینگ
  •       این نوع عایق برای مکان‌های صنعتی مانند مرغداری و سقف سوله‌ها به عنوان عایق حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در اصل می‌توان گفت کاربرد صفحه عایق حرارتی xps در دو شکل مختلف خواهد بود که شامل تولید مصالح پیش‌ساخته مانند ساندویچ پنل‌ها و اجرای بخش‌های مختلف سازه مانند ساخت دیوارهای عایق و عایق‌بندی سقف است. چنانچه از این عایق حرارتی ساختمان به درستی استفاده شود می‌تواند در افزایش طول عمر ساختمان و مصرف بهینه انرژی‌ها نقش ویژه‌ای داشته باشد.

قیمت عایق حرارتی XPS

به صورت کلی قیمت یونولیت می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی قرار داشته باشد و نمی‌توان قیمت مشخص و دقیقی برای آن عنوان کرد. از جمله فاکتورهای مهم در قیمت این عایق‌ها می‌توان موارد زیر را عنوان نمود:

  •       میزان چگالی یونولیت xps
  •       قیمت مواد اولیه
  •       برند و شرکت سازنده عایق
  •       کاربرد صفحه عایق حرارتی xps
  •       هزینه‌های خط تولید
  •       میزان و مقدار یونولیت خریداری‌شده
  •       ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی و …

بازار عایق XPS

همان‌طور که گفته شد کاربرد صفحه عایق حرارتی xps بسیار متعدد است و در مقایسه با عایق‌های رایج دیگر استفاده‌های بیشتری دارد و به همین دلیل روزبه‌روز بیشتر از قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر این ماده بعد از پشم سنگ، فوم پلی اورتان، یونولیت (EPS) و پلی اتیلن بیشترین مصرف را دارد و در حال حاضر بیش از ۱ میلیون تن در سال از آن استفاده می‌شود. در مقاله دیگری از سایت مادفوم با عنوان دال بتنی چیست به بررسی سقف‌های دال بتنی، انواع آن و کاربردهای آن پرداخته شده است و می‌تواند اطلاعات مفیدی به خوانندگان ارائه کند.

جمع‌بندی نهایی

یونولیت به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد و مصالح در صنایع مختلف شناخته می‌شود و دارای انواع مختلفی همچون پلی استایرن معمولی، پلی استایرن مقاوم، پلی استایرن انبساطی و پلی استایرن اکسترود شده است. کاربرد صفحه عایق حرارتی xps در عایق‌بندی ساختمان‌ها، نماکاری سازه‌ها، صنایع مختلف و … باعث شده است که استفاده از این مواد روزبه‌روز در حال افزایش باشد و در کنار موادی همچون پشم سنگ استفاده‌های متعددی داشته باشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات