مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

کاربرد فوم ورقه‌ ای در صنعت ساختمان

با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف بسیاری از صنایع دچار انقلاب و تحولات بزرگی شده و در مقایسه با گذشته بسیار توسعه پیدا کرده‌اند. مواد پلیمری از جمله موادی هستند که امروزه جایگاه ویژه‌ای در تمامی صنایع دارند و جایگزین بسیاری از مواد قدیمی و سنتی شده‌اند. یونولیت از جمله رایج‌ترین مواد پلیمری است که امروزه در صنایع مختلفی خصوصاً ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به واسطه ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی همچون وزن کم، مقاومت فشاری بالا، مقاومت در برابر خوردگی، عایق صوت و رطوبت و حرارت، طول عمر بالا و … برخوردار است و جایگزین بسیاری از مصالح قدیمی و سنتی شده است. در ادامه مطلب به بررسی کاربرد فوم ورقه‌ ای در صنعت ساختمان پرداخته خواهد شد.

فوم ورقه‌ای چیست؟

فوم یا یونولیت در حقیقت یک ماده پلیمری سبک وزن، متخلخل و خنثی است که از نوعی پلاستیک تهیه شده از استایرن مونومر تولید می‌شود. این ماده اولین بار در سال ۱۸۳۹ توسط فردی به نام ادوارد سیمون کشف شده و سپس به تولید انبوه رسید. یونولیت با نام‌های دیگری همچون پلی استایرن انبساطی یا EPS، آکاسیف، پلاستوفوم و استایروفوم نیز شناخته می‌شود. فوم ورقه‌ای و انواع فوم‌های دیگر در ۳ مرحله اصلی شامل پیش انبساط، تهویه و قالب‌گیری تولید شده و در نهایت با استفاده از دستگاه‌های CNC و المنت‌های برقی به شکل ورقه، بلوک و … درمی‌آیند. امروزه از ۴ نوع ماده اولیه مختلف شامل پلی استایرن معمولی، پلی استایرن مقاوم، پلی استایرن انبساطی و پلی استایرن اکسترود شده برای تولید این ورقه‌ها استفاده می‌شود.

ویژگی‌های فوم ورقه‌ای

فوم ورقه‌ای، فوم سقفی و انواع یونولیت‌های دیگر از ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و مزیت‌های منحصربه‌فردی برخوردارند و به همین دلیل به صنایع مختلفی ورود کرده‌اند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورقه‌های یونولیتی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • فوم ورقه‌ای می‌تواند تنوع بالایی داشته باشد و به صوت قابل اشتعال و کندسوز در دسترس باشد.
  • فوم ورقه‌ای می‌تواند در ابعاد و اندازه‌های مختلف و سفارشی تولید شود اما معمولا در سایز ۱۰۰*۱۰۰*۲۰۰ تولید می‌گردد.
  • میزان چگالی و دانسیته این فوم‌ها از ۶ تا ۳۰ متغیر خواهد بود.
  • وزن بسیار سبکی دارند و می‌توانند در برابر رطوبت، صوت، حرارت، جانوران و … مقاومت بالایی دارند.
  • فوم ورقه‌ای از طول عمر بالایی برخوردار است و در برابر فشار و ضربه بسیار مقاوم می‌باشد.
  • سازگاری بالایی با محیط زیست داشته و دارای قابلیت بازیافت خواهد بود.
  • به راحتی قابل برش و تغییر سایز است و حمل و نقل آن کار ساده‌ای می‌باشد.
  • قیمت مناسبی داشته و می‌تواند صرفه اقتصادی بالایی در صنایع مختلف ایجاد کند و …

کاربرد فوم ورقه‌ ای در صنعت ساختمان

کاربرد فوم ورقه‌ ای در صنعت ساختمان

فوم‌های ورقه‌ای و انواع یونولیت‌های دیگر به واسطه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند می‌توانند کاربردها و استفاده‌های صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته باشند. این مواد امروزه در صنعت ساختمان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربردهای متعددی دارند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • از آنجایی که فوم ورقه‌ای می‌تواند در چگالی‌ها و ابعاد مختلفی تولید شود می‌توان از آن به عنوان هسته مرکزی دیوارهای پیش ساخته ساختمانی (دیوار تری دی پنل) استفاده کرد. این دیوارها می‌توانند انواع مختلفی همچون دیوار باربر و دیوار غیر باربر دارند و حتی می‌توانند برای اجرای سقف‌ها نیز استفاده شوند.
  • دیگر کاربرد فوم ورقه‌ ای در صنعت ساختمان عایق‌بندی بخش‌های مختلف ساختمان است. این ماده می‌تواند یک عایق عالی برای صوت، حرارت و رطوبت باشد و می‌توان از آن برای عایق‌بندی دیوارها، سقف‌ها، کف و … استفاده کرد.
  • می‌توان در صنعت ساختمان‌سازی از فوم ورقه‌ای برای تقویت بلوک‌های بتنی و تیرآهن‌ها استفاده کرد چرا که این ماده به واسطه ویژگی‌هایی که دارد از وارد شدن آسیب، خوردگی و زنگ‌زدگی مواد و مصالح جلوگیری می‌کند.
  • فوم ورقه‌ای قابلیت رنگ‌پذیری بالایی داشته و می‌توان از آن برای دکوراسیون بخش‌های مختلف استفاده کرد.
  • استفاده از این ماده به عنوان عایق در بخش‌های مختلف می‌تواند به کاهش مصرف انرژی‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌های کلی ساختمان‌سازی کمک کند.

کاربردهای فوم ورقه‌ای در صنعت ساختمان‌سازی بر اساس میزان دانسیته

  1. از فوم ورقه‌ای با چگالی بالاتر از ۸۰ در صنایع سردخانه‌ای که دما و عدم تأثیر محیط بیرون مهم است استفاده می‌شود.
  2. از فوم ورقه‌ای با چگالی بالاتر از ۶۰ در صنایع کنترل دما استفاده می‌شود
  3. از فوم ورقه‌ای با چگالی بالاتر از ۴۰ در عایق‌بندی گرما و سرما در سردخانه‌ها و گرمخانه‌ها، پشت‌بام و … استفاده می‌شود.
  4. از فوم ورقه‌ای با چگالی بالاتر از ۲۰ به عنوان عایق گرما و سرما و درز انقطاع در ساختمان‌سازی و قالب‌بندی بتن استفاده می‌شود.
  5. از فوم ورقه‌ای با چگالی بالاتر از ۱۰ برای عایق معمولی ساختمان استفاده می‌شود.
  6. از فوم ورقه‌ای با چگالی بالاتر از ۵ به عنوان قالب بتن و یونولیت پلاستوفوم درز انقطاع (درز اجرایی) استفاده خواهد شد.

قیمت فوم ورقه‌ای

فوم ورقه‌ای همانند انواع یونولیت‌های دیگر تنوع بالایی داشته و می‌تواند ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی داشته باشد به همین دلیل قیمت آن نیز تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار داشته و نمی‌توان قیمت مشخصی برای آن عنوان کرد. شرکت و برند تولیدکننده فوم، کیفیت مواد اولیه، نوع پخت و فرآیند پلیمریزاسیون فوم، دانسیته فوم، متراژ مورد استفاده، هزینه‌های حمل‌ونقل و نصب، مواد اولیه مصرفی، استانداردهای تولید و مدت زمان گارانتی، سایز و ابعاد یونولیت‌، ترکیب ضایعات در تولید یونولیت و … از جمله مهم‌ترین پارامترهایی هستند که در تعیین قیمت فوم ورقه‌ای مؤثر هستند.

جمع‌بندی نهایی

یونولیت یا فوم ورقه‌ای نوعی ماده پلیمری است که به واسطه داشتن ویژگی‌هایی همچون وزن کم، مقاومت شیمیایی بالا، عایق صوتی، عایق حرارتی، عایق رطوبت، طول عمر بالا، قیمت مناسب و … بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کاربرد فوم ورقه‌ ای در صنعت ساختمان با توجه به ویژگی‌های آن در عایق‌بندی، قالب‌بندی، ساخت مصالح و … خلاصه می‌شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات