مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

گچ مخصوص یونولیت

یونولیت به عنوان یک ماده پلیمری بسیار پرکاربرد در صنعت ساختمان شناخته می‌شود و جایگزین بسیاری از مصالح سنتی و قدیمی شده است. در حقیقت ویژگی‌هایی همچون وزن کم، قیمت مناسب، مقاومت شیمیایی بالا، مقاومت در برابر فشار و ضربه، طول عمر بالا و … باعث محبوبیت بالای یونولیت شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یونولیت نفوذپذیری بسیار پایین آن در برابر رطوبت است و همین امر باعث شده است که گچ کاری بر روی آن مشکلات و چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند. خوشبختانه با استفاده از علوم و تکنولوژی‌های مدرن گچ مخصوص یونولیت نیز تولید شده است و امروزه گچ کاری بر روی یونولیت‌ها به راحتی انجام می‌شود. در ادامه مطلب به بررسی دقیق گچ مخصوص یونولیت، ویژگی‌ها و کاربردهای آن پرداخته می‌شود.

گچ گیپتون چیست؟

همان‌طور که گفته شد عدم جذب آب توسط یونولیت و حتی موادی همچون بتن باعث شده است که گچ کاری چالش‌های مختلفی به همراه داشته باشد به همین دلیل امروزه از گچ مخصوص یونولیت یا گچ گیپتون (گچ بتوگیپس یا فوم گیپس) استفاده می‌شود. این گچ در حقیقت دارای زمان گیرش اولیه و ثانویه بالایی نسبت به گچ‌های عادی است و به دلیل داشتن چسبندگی بالا می‌تواند بهترین انتخاب برای گچ کاری بر روی سطوح صاف باشد. پوشاندن سطوح مختلفی همچون بتن، پلاستوفوم و … با گچ ساختمانی امکان‌پذیر نیست چرا که قدرت جذب این مواد کمتر از ۳ درصد است به همین دلیل باید از گچی استفاده شود که خاصیت چسبندگی بالایی داشته باشد و گچ گیتون به خوبی می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

ترکیبات گچ گیپتون

انواع مختلفی از گچ‌ها در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر کدام از آنها در کوره‌های مخصوص و به مقدار مناسب پخته خواهند شد تا از چسبندگی مناسبی برخوردار باشند. گچ مخصوص یونولیت یا گچ گیپتون نیز از پخته شدن خاک گچ و سنگ گچ در کوره‌های لوبرن و هایبرن تولید می‌شود. در اصل بعد از فرآیند آسیاب شدن، مواد گوناگونی از قبیل سریش با آنها ترکیب می‌شود که می‌توان از آنها بر روی سطوح محکم و مقاومت استفاده کرد. در مقاله دیگری از سایت مادفوم تحت عنوان همه‌چیز درباره قالب یونولیت بسته‌بندی به بررسی کامل یونولیت‌ بسته‌بندی و قالب‌های آن پرداخته شده و مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

گچ سفید یونولیت

مهم‌ترین کاربردهای گچ گیپتون

هرچند که گچ گیپتون را با نام گچ مخصوص یونولیت می‌شناسند اما در اصل این گچ به واسطه ترکیبات و فرآیند ساخت متفاوتی که دارد می‌تواند استفاده‌ها و کاربردهای متعددی داشته باشد. از مهم‌ترین کاربردهای این گچ می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • از این گچ می‌توان برای پوشش و گچ کاری سطوح سفت و مقاومی همچون بتن و سیمان می‌توان استفاده کرد.
  • از این گچ می‌توان برای اجرای گچ کاری‌های دو لایه استفاده کرد
  • برای گچ کاری دیوارهای آجری یا دیوارهایی که از بلوک‌های متخلخل ساخته شده‌اند می‌توان از این نوع گچ‌ها استفاده کرد.
  • گچ گیپتون به واسطه چسبندگی بالایی که دارد می‌تواند بهترین گچ ممکن برای ابزار و گچ‌بری‌های سقفی باشد و اجرای طرح‌های سخت و پیچیده با استفاده از این گچ‌ها بسیار راحت‌تر است.
  • این گچ به سبب گیرایی بالایی که دارد می‌تواند در ساخت اشیا با هندسه‌های مختلف مفید و مؤثر باشد.

مزایای گچ مخصوص یونولیت

امروزه انواع مختلفی از گچ‌ها برای گچ کاری در ساختمان وجود دارد و هر کدام از آنها می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند. استفاده از گچ مخصوص یونولیت برای گچ کاری می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • این گچ می‌تواند به عنوان یک عایق صوتی خوب عمل کند چرا که می‌تواند حجم زیادی از صوت و صدا را جذب کند.
  • گچ گیپتون یک عایق حرارتی خوب بوده و می‌تواند در صرفه‌جویی انرژی‌ها مؤثر باشد و در مناطق سردسیر کاربردهای ویژه‌ای دارد.
  • این گچ از چسبندگی و استحکام بسیار خوبی برخوردار است.
  • می‌توان از این گچ در ضخامت‌های مختلفی برای گچ کاری استفاده کرد چرا که به سرعت چسبیده و در زمان کوتاهی خشک می‌شود.
  • این گچ نیازی به هیچ‌گونه مواد افزودنی و… ندارد.

نحوه استفاده از گچ گیپتون

برای استفاده از گچ مخصوص یونولیت همانند سایر گچ‌ها ابتدا باید حجم مشخصی از آب را داخل ظرف مخصوص ریخته و گچ را داخل آن ریخته و بعد از ۳ دقیقه آن را به خوبی مخلوط کرد. باید توجه داشت که مخلوط کردن گچ گیپتون باید به آرامی انجام شود و نیازی به مخلوط سریع ندارد. مخلوط کردن تدریجی گچ باعث افزایش حجم آن به میزان دو برابر خواهد شد. در زمان گچ کاری با گچ گیپتون بهتر است که لایه تقریباً ۱ سانتی ضخامت داشته باشد چرا که ضخامت کمتر می‌تواند کمک کند طرح‌های زیباتری را اجرا کرد هرچند می‌توان این گچ را با ضخامت‌های ۳ تا ۴ سانتی‌متر نیز استفاده کرد. چنانچه نیاز بود ضخامت این نوع گچ بیشتر از مقدار گفته شده باشد ابتدا باید زیرسازی مناسبی برای آن انجام شود. در حقیقت در صورت داشتن زیرسازی مناسب برای این نوع گچ می‌توان ضخامت آن را به ۴۰ تا ۴۴ سانتی‌متر رساند. در مقاله دیگری از سایت مادفوم به بررسی کامل یونولیت بسته‌بندی، ویژگی‌ها و کاربردهای آن پرداخته شده است و می‌تواند اطلاعات مفیدی به کاربران ارائه کند.

جمع‌بندی نهایی

یونولیت به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت در کنار مزیت‌ها و کاربردهای متعدد می‌تواند چالش‌های مختلفی نیز ایجاد کند. از آنجایی که جذب رطوبت در این ماده تقریباً صفر است گچ کاری بر روی آن می‌تواند سخت باشد و حتماً باید از گچ مخصوص یونولیت برای این کار استفاده کرد. این گچ که با نام گچ گیپتون، گچ بتوگیپس یا فوم گیپس شناخته می‌شود مزیت‌های متعددی داشته و از گیرش بالایی برخوردار است و چسبندگی بالایی دارد. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات