مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

کاربرد یونولیت سقفی چیست ؟

یونولیت ها امروزه نقش بسیار ویژه ای در صنایع مختلف خصوصا صنعت ساختمان سازی دارند و به واسطه داشتن ویژگی های منحصر به فردی همچون وزن بسیار کم، مقاومت عالی در برابر رطوبت، عایق صوت و حرارت بودن، مقاومت در برابر فشار و … می توانند باعث کاهش وزن ساختمان ها، صرفه جویی در هزینه ها و مصالح و افزایش سرعت ساخت و ساز شوند. یکی از پرکاربردترین انواع یونولیت ها، یونولیت سقفی است که امروزه در اکثر ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و … استفاده می شود. در ادامه مطلب به سوال یونولیت سقفی چیست پاسخ می‌دهیم. هم چنین به کاربرد آنها و ویژگی های آن پرداخته خواهد شد.

یونولیت سقفی چیست؟

همانطور که گفته شد یونولیت های سقفی نوعی یونولیت هستند که کاربردهای متعددی دارند. باید گفت در اصل یونولیتیک ماده بی‌اثر و خنثی است که از نوعی پلاستیک که از استایرن مونومر به دست می آید ساخته می شود. این ماده با نام های دیگری همچون استایروفوم، پلاستوفوم، آکاسیف و پلی استایرن انبساطی (EPS(Expandable Polystyrene)) شناخته می شود. این ماده دارای وزن بسیار کمی بوده و از بافتی متخلخل برخوردار است. بیش از ۹۰ درصد از یونولیت از هوا تشکیل می شود. این ماده به صورت اتفاقی در سال ۱۸۳۹ توسط ادوارد سیمون کشف شد.

در حقیقت یونولیت سقفی از بلوک های یونولیت مادر به دست می آید. بعد از آنکه بلوک یونولیت مادر در سه مرحله اصلی پیش ‌انبساط، تثبیت و شکل‌ دهی تولید شد و انبار شد بر روی یک میز برش قرار داده می شوند و توسط سیم های المنت برقی یا دستگاه های CNC به یونولیت سقفی تبدیل می شوند.

نمای یونولیت سقفی

یونولیت ساختمانی چیست؟

به صورت کلی می توان گفت یونولیت ها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند که شامل یونولیت های فشرده، یونولیت های بسته بندی و یونولیت های ساختمانی هستند. هر کدام از این یونولیت ها می توانند در صنایع مختلفی کاربرد داشته باشند. همانطور که از نام آن مشخص است یونولیت ساختمانی به یونولیت هایی گفته می شود که در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد. این یونولیت ها از نظر کاربرد و ویژگی ها به چند دسته تقسیم می شوند و در بخش های مختلف ساختمان ها به کار می روند.

انواع یونولیت ساختمانی

همانطور که گفته شد بعد از تولید بلوک های یونولیت مادر و سرد شدن و انبار کردن آنها به وسیله دستگاه های CNC به انواع یونولیت ها دیگر تبدیل می شوند. پلاستوفوم و یونولیت های ساختمان در چند دسته مختلف وجود دارند که مهم ترین آنها شامل موارد زیر می باشند:

  • یونولیت دیواری که از رایج ترین یونولیت های ساختمانی بوده و می توانند به شکل فوم دیوار تزئینی، یونولیت دیوارپوش و … استفاده شوند. این یونولیت ها تمام خواص، ویژگی ها و کاربردهای یونولیت اصلی را دارند و می توانند در برابر صدا، رطوبت، باکتری، حشرات، حرارت و … مقاومت بالایی داشته باشند.
  • یونولیت های فشرده که معمولا دارای دانسیته بسیار بالایی نسبت به سایر یونولیت ها (چگالی ۴۰) هستند و وزن بسیار بیشتری نیز دارند. این یونولیت ها کاربردهای متعددتری در صنایع مختلف دارند و می توانند حتی با عایق های دیگر نیز ترکیب شده و مقاومت بیشتری در برابر عواملی همچون صوت، حرارت، رطوبت و … داشته باشند.
  • یونولیت سقفی که در قالب بتن در سقف های تیرچه بلوک به کار می روند و معمولا دارای دانسیته ۱۲ هستند.

کاربردهای یونولیت سقفی چیست

همانگونه که از نام آن مشخص است یونولیت های سقفی نوعی از یونولیت ها هستند که در سقف ساختمان ها به کار می روند. این یونولیت می توانند مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت، رطوبت، سر و صدا، حشرات و موریانه ها و … داشته باشند. در حقیقت اصلی ترین کاربرد فوم سقفی استفاده به عنوان یک عایق دائمی در ساختمان سازی جهت قالب بتن ریزی سقف ها است. همچنین این یونولیت ها در سردخانه ها نیز به عنوان عایق برودتی استفاده می شوند
دلیل استفاده از یونولیت سقفی چیست ؟ هدف اصلی استفاده از یونولیت سقفی کاهش وزن ساختمان ها و افزایش مقاومت آنها در برابر زلزله است. طراحی و برش یونولیت های سقفی به گونه ای است که بدون نیاز به مصالحی همچون رابیتس به راحتی گچ کاری می شود و در مصرف مصالح مختلف صرفه جویی می کند. به صورت کلی یونولیت ها علاوه بر صنعت ساختمان سازی در صنایع دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند و کاربردهای متعددی دارند.

سایز یونولیت های سقفی

خوشبختانه یونولیت های سقفی و سایر یونولیت ها در هر اندازه و ابعادی که تولید شوند قابل استفاده می باشند و هیچگونه ضایعات و پرتی نخواهند داشت و فقط با چند برش ساده می توان اندازه های آن را تغییر داد و استفاده کرد. اگرچه تولید کننده های یونولیت می توانند بر اساس نیاز و درخواست مشتریان یونولیت هایی با اندازه های سفارشی تولید کنند اما یونولیت های استاندارد سقفی دارای اندازه های مشخصی هستند که به شرح زیر می باشند:

  • یونولیتی که برای تیرچه فندوله یا بتنی تولید می شود دارای طول ۲ متر، عرض نیم متر و ارتفاع های ۲۰ و ۲۵ سانتی متری خواهد بود.
  • یونولیت های حفره دار دارای طول ۱۱۰ سانتی متر، عرض ۵۰ سانتی متر و ارتفاع ۲۵ سانتی متر هستند.
  • یونولیتی که برای تیرچه های کرومیت یا فلزی تولید می شوند دارای طول های مختلف تا ۲ متر، عرض ۶۵ سانتی متری و ارتفاع های ۲۰ و ۲۵ سانتی متری می باشند.
  • یونولیتی که به عنوان فوم سقفی های پیش تنیده تولید می شود دارای طول ۲ متر، عرض ۵۰ سانتی متر و ارتفاع ۱۵ سانتی متری هستند.

یونولیت سقفی چیست

عامل ورق یونولیت سقفی

علاوه بر یونولیت های سقفی و یونولیت های دیواری می توان از ورق یونولیت نیز در صنعت ساختمان سازی استفاده کرد. این ورق ها می توانند هم به عنوان عایق های حرارتی، عایق های صوتی و عایق رطوبت استفاده شود و هم در دیوارهای آماده یا تری دی پنل ها استفاده شوند. در حقیقت ساخت دیوار تری دی پنل با استفاده از ورق یونولیت می تواند هم در کاهش مصرف مصالح، هم در کاهش هزینه ها و هم در افزایش فضای ساختمان موثر باشد. این تری دی پنل ها هم می توانند در سقف ساختمان ها به کار بروند و همانند یونولیت سقفی عمل کنند.

وزن یونولیت های سقفی

برای تعیین وزن یونولیت سقفی فاکتوری به نام چگالی یا دانسیته تعیین کننده خواهد بود و هر چقدر که میزان دانسیته یونولیت ها بیشتر باشد وزن آنها نیز بیشتر خواهد شد. چگالی در اصل به معنی وزن در واحد حجم است. یونولیت های سقفی دارای وزن های مختلفی هستند و پر مصرف ترین یونولیت های سقفی دارای وزنی ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرمی هستند.

قیمت انواع یونولیت ها تحت تاثیر عوامل و فاکتورهای مختلفی قرار دارد و نمی توان به صورت دقیق و مشخص نرخی برای آنها عنوان کرد. از مهم ترین فاکتورهای موثر در قیمت یونولیت های سقفی می توان به موارد مختلفی همچون برند و شرکت سازنده، میزان جذب رطوبت، میزان مقاومت در برابر آتش، میزان دانسیته یونولیت، متراژ مورد استفاده، هزینه های حمل و نقل و نصب، مواد اولیه مصرفی، سایز و ابعاد استاندارد، ترکیب ضایعات در بلوک فوم، میزان ضریب انتقال حرارت، میزان مقاومت در برابر سر و صدا و … اشاره کرد.

سخن نهایی

یونولیت سقفی چیست ؟ یونولیت های سقفی از جمله پراستفاده ترین و پرکاربردترین یونولیت های ساختمانی است که در ابعاد و اندازه های مختلف با وزن و دانسیته متفاوت وجود دارند و می توانند مزایای زیادی مانند کاهش وزن ساختمان، افزایش مقاومت در برابر زلزله، عایقبندی ساختمان در برابر رطوبت، حرارت، صوت و … در صنعت ساختمان سازی داشته باشند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
رضا حقی

سلام یونولیت سقفی با چه اندازه هایی تولید میشه؟

حسین

یونولیت سقفی عایق صدا هم هست؟