مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

یونولیت فشرده چیست ؟

اگرچه اولین بار یونولیت‌ها در سال ۱۸۳۹ و کاملاً تصادفی کشف شدند اما امروزه این مواد به یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی تبدیل شده و در بسیاری از صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. یونولیت‌ها امروزه در انواع مختلفی وجود دارند. حتی در تولید سایر مصالح ساختمانی دیگر مانند دیوارهای پیش‌ساخته به کار می‌روند. یونولیت فشرده یکی از کاربردی‌ترین انواع یونولیت است که برخلاف سایر یونولیت‌ها می‌تواند در صنایع دیگری همچون خودروسازی، مجسمه‌سازی و … کاربرد داشته باشد. در ادامه مطلب به پرسش یونولیت فشرده چیست پاسخ می‌دهیم. هم‌چنین با انواع یونولیت فشرده، قیمت خرید و پارامترهای مهم در قیمت آن بیشتر آشنا می‌شویم.

تولید یونولیت فشرده

نحوه تولید یونولیت فشرده نیز همانند سایر انواع یونولیت‌ها می‌باشد و ماده اولیه این یونولیت نیز پلی استایرن است. مواد اولیه این یونولیت‌ها بسیار نرم بوده و در دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد (۲۱۲ درجه فارنهایت) ایجاد می‌شوند و همین باعث می‌شود که دانسیته آن‌ها در مقایسه با یونولیت‌های عادی دیگر بسیار بیشتر باشد. در حقیقت چگالی این یونولیت‌ها ۴۰ می‌باشد و در برابر ضربات مقاومت بالایی نشان می‌دهند.

انواع یونولیت فشرده

از این یونولیت می‌توان در خودروسازی، تولید اسباب‌بازی، سالن‌های ورزشی، تولید درب و پنجره ضد سرقت، دوچرخه‌سازی، مجسمه‌سازی و … استفاده می‌شود. از نظر مواد اولیه می‌توان یونولیت‌ها را به چند دسته شامل پلی استایرن معمولی (GPPS)، پلی استایرن مقاوم (HIPS)، پلی استایرن انبساطی (EPS) و پلی استایرن اکسترود شده (XPS) تقسیم‌بندی کرد.

مهم‌ترین ویژگی یونولیت فشرده چیست

  • یونولیت‌های فشرده همانند سایر یونولیت‌ها از ویژگی‌ها و خواص منحصربه‌فردی برخوردار هستند. ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های این مواد می‌توان موارد زیر را عنوان نمود:
  • این یونولیت به‌واسطه رعایت استاندارد ASTM C578 مقاومت حرارتی بالایی دارد.
  • مقاومت مکانیکی این یونولیت‌ها در مقایسه با انواع دیگر یونولیت بالا بوده و می‌تواند بار سنگینی را تحمل کند.
  • در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم است.
  • این ماده همچنین عایق الکتریکی بسیار خوبی است و می‌تواند در محدوده فرکانس ۱۰۰ تا ۴۰۰ MHZ رسانایی الکتریکی ۱.۰۴ تا ۱.۰۲ آمپر داشته باشد.
  • میزان جذب رطوبت و آب بسیار پایینی دارد.
  • در برابر محلول‌های قلیایی و نمکی کاملاً خنثی است و مقاومت شیمیایی بالایی دارد.
  • طول عمر بسیار بالایی دارند و قابلیت بازیافت دارند.
  • این یونولیت‌ها در برابر آتش واکنش‌پذیر هستند و حتماً از مواد مقاوم در برابر آتش برای استفاده از آن‌ها در شرایط خاص استفاده شود.
  • در این یونولیت‌ها CFC و HCFCs وجود ندارد و برای عایق‌کاری آن‌ها از عناصر آلی-کربن، هیدروژن و اکسیژن استفاده می‌شود.

خواص کلی یونولیت فشره و مزایای کلیدی آن:

یونولیت فشرده یک ماده سبک با ویژگی های عایق بندی بالایی است که مزایای زیر را دارد.

مقاومت حرارتی بالا (عایق)

یونولیت به دلیل ساختار سلول بسته آن که از ۹۸٪ هوا تشکیل شده است از هدایت حرارتی بسیار کمی برخوردار است. این هوای به دام افتاده در سلول ها یک هادی حرارتی بسیار ضعیف است و از این رو مقاومت حرارتی عالی را فراهم می کند.
هدایت حرارتی کف فوم یونولیت ها با تراکم ۲۰ کیلوگرم بر متر مکعب در دمای ۱۰ درجه سانتیگراد ۰.۰۳۵ – ۰.۰۳۷ W / (m · K) است.
مشخصات استاندارد ASTM C578 برای عایق حرارتی یونولیت ها به ویژگی های فیزیکی و ویژگی های عملکرد کف یونولیت ها توجه می کند ، زیرا در برنامه های ساختمانی به عایق حرارتی توجه ویژه ای می شود.

مقاومت مکانیکی

انعطاف پذیری یونولیت باعث می شود که آن ها از نظر قدرت همه کاره باشند که می توانند متناسب با کاربردهای خاص تنظیم شود. یونولیت دیواری و سقفی با مقاومت فشاری بالا برای برنامه های دارای بار سنگین استفاده می شوند.
به طور کلی ، خصوصیات استحکام با چگالی افزایش می یابد ، با این حال خصوصیات کلی یونولیت ها تحت تأثیر هندسه قسمت قالب و تا حدی کمتر از نظر اندازه و شرایط پردازش و همچنین تراکم قرار می گیرد.

ثبات ابعادی

یونولیت ثبات ابعادی فوق العاده ای را ارائه می دهند و تقریباً در طیف گسترده ای از عوامل محیطی بی تأثیر باقی می مانند. انتظار می رود حداکثر تغییر بعدی کف EPS کمتر از ۲٪ باشد.

یونولیت فشرده چیست

خصوصیات الکتریکی

مقاومت دی الکتریک یونولیت تقریباً ۲KV / میلی متر است. ثابت دی الکتریک آن در محدوده فرکانس ۱۰۰-۴۰۰ MHZ و در تراکم ناخالص از ۴۰-۴۰ کیلوگرم در متر مکعب اندازه گیری شده بین ۱.۰۲-۱.۰۴ است. یونولیت های قالب بندی شده را می توان با رعایت مشخصات صنعت بسته بندی الکترونیکی و بسته بندی نظامی با مواد ضد الکتریسیته تقویت کرد.

جذب آب

یونولیت حتی وقتی که در آب غوطه ور هستند فقط مقدار کمی از آب را جذب می کنند. از آنجا که دیواره های سلولی یونولیت ها ضد آب هستند ، آب فقط می تواند از طریق کانال های ریز بین دانه های ذوب شده به کف نفوذ کند. این ویژگی بیشتر در هنگام استفاده از یونولیت سقفی به کمک شما می‌آید.

مقاومت شیمیایی

آب و محلول های آبی نمک و قلیاها تاثیری در یونولیت ندارند. با این حال ، یونولیت ها به راحتی توسط حلال‌های آلی مورد تخریب قرار می گیرند.

هوازدگی و مقاومت در برابر فرسودگی

یونولیت ها در برابر فرسودگی مقاوم هستند. با این وجود ، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب (اشعه ماوراء بنفش) منجر به زرد شدن سطح آن ها می شود.

مقاومت در برابر آتش

یونولیت ها قابل اشتعال هستند. تقویت آن ها با مواد افزودنی مقاوم در برابر شعله ، قابل اشتعال بودن کف و گسترش شعله ها در یونولیت ها را به حداقل می رساند.

کاربرد یونولیت فشرده

استفاده از یونولیت فشرده برای تولید دیوار پیش ساخته

کاربرد یونولیت فشرده چیست؟ می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین کاربردهای این یونولیت در تولید دیوارهای پیش‌ساخته است. این دیوارها که با نام تری دی پانل شناخته می‌شوند انواع مختلفی دارند که شامل تری دی پانل باربر، تری دی پانل غیر باربر و تری دی پانل سقفی هستند. تولید این دیوارها به این شیوه است که یک لایه ورق یونولیت مابین دو شبکه فلزی به نام مش قرار گرفته و سپس با یک لایه بتن پوشیده می‌شود. این دیوارها ویژگی‌های خاصی همچون عایق صوت، عایق حرارت، کاهش وزن ساختمان، افزایش سرعت ساخت‌وساز و … دارد.

مراحل ساخت یونولیت پلی استر گسترش یافته با یونولیت پلی استر فشرده:

XPS (پلی استر گسترش یافته) اغلب با EPS (پلی استر فشرده) اشتباه گرفته می شود. EPS و XPS ، هر دو عایق سفت و محکمی هستند که از همان رزین های پلی استر پایه ساخته شده اند. با این حال ، تفاوت در فرایند تولید آنها متفاوت است.
۱. EPS ها با گسترش مهره های کروی در قالب ، با استفاده از گرما و فشار برای همجوشی مهره ها در کنار یکدیگر تولید می شود. در حالی که هر مهره یک محیط سلول بسته است ، بین هر مهره فضای باز قابل توجهی وجود دارد.
۲. مهره های EPS در بلوک های بزرگی تشکیل می شوند که متعاقبا توسط دستگاه های خاص به ورق ها یا هر شکل یا فرم خاصی توسط سیستم های محور رایانه بریده می شوند.
۳. عامل دمشی EPS ، دانه ها را ترک می کند و به سرعت باعث ایجاد هزاران سلول کوچک و پر از هوا می شود.

تفاوت یونولیت پلی استر گسترش یافته با یونولیت فشرده چیست

  • یونولیت فشرده آب بیشتری را نسبت به XPS جذب می کند و منجر به کاهش کارایی و از بین رفتن قدرت عایق بندی آن می شود.
  • یونولیت فشرده در یک فرایند اکستروژن مداوم تولید می شود که با هر سلول کاملاً توسط دیوارهای پلی استر محصور می شود.
  • یونولیت فشرده یک “ورق” اکسترود شده است. پلی استر با مواد افزودنی و یک ماده دمنده مخلوط می شودکه از طریق یک رنگ ترکیب می شود.عامل دمنده XPS سالها در این ماده تعبیه شده است.
  • یونولیت فشرده معمولاً برای محیطهای مرطوب که نیاز به مقاومت در برابر انتشار بیشتر بخار آب دارند ، انتخاب می شوند
  • مقاومت فشاری XPS از EPS بیشتر است
یونولیت فشرده
یونولیت فشرده

ایمنی، پایداری و بازیافت یونولیت فشرده:

  • یونولیت های فشرده ۱۰۰٪ قابل بازیافت هستند.
  • عایق کاری یونولیت فشرده از عناصر آلی – کربن ، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است و حاوی کلروفلوئوروکربن ها (CFC) یا هیدروکلرول فلوئوروکربن ها (HCFCs) است.
  • با این حال ، تولید یونولیت های فشرده می تواند یک چالش بزرگ باشد زیرا محصولی بسیار سبک است. بازیافت کنندگان PS سیستم جمع آوری ایجاد کرده اند که در آن EPS با مسافتهای کوتاهی به یک
  • تأسیسات که در آنجا مواد توسط پردازش بیشتر ارسال می شود .
  • گرانول – یونولیت فشرده به یک گرانول اضافه می شود که مواد را به قطعات کوچکتر خرد می کند.
  • مخلوط کردن – مواد برای مخلوط کردن کامل با گرانول های مشابه به مخلوط کن منتقل می شود.
  • اکستروژن- رنگ را می توان به یونولیت فشرده اضافه کرد ، و مواد اکسترود شده سپس در محصول با ارزش افزوده جدید قالب ریزی می شوند.
  • مواد یونولیت فشرده را می توان دوباره به محصولات بسته بندی یا کالاهای بادوام تبدیل کرد

جمع بندی نهایی

یونولیت فشرده چیست؟ یونولیت‌های فشرده ازجمله کاربردی‌ترین و پراستفاده‌ترین یونولیت‌ها می‌باشند که معمولاً از دانسیته بالای ۴۰ برخوردار هستند و در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی، خودروسازی، لوازم‌خانگی، مجسمه‌سازی، تولید اسباب‌بازی و … استفاده می‌شوند. این یونولیت‌ها طول عمر بسیار زیادی دارند و می‌توانند صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه‌ها داشته باشند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات