مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

یونولیت نسوز

چگونگی ساخت یونولیت نسوز :

مانند همه مصالح ساختمانی آلی ، سطح یونولیت ها نیز قابل احتراق است. با این حال ، در عمل ، رفتار احتراق یونولیت نسوز به شرایطی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین به خصوصیات ذاتی مواد، بستگی دارد . در صورت نصب صحیح ، یونولیت ها خطر آتش سوزی ناخواسته را ندارند. توصیه می‌شود که یونولیت ها را با استفاده از عایق‌های حرارتی در طبق برنامه‌های خاص ، محافظ کرد.
هنگام آتش سوزی ، یونولیت ها مانند سایر هیدروکربن‌ها مانند چوب ، کاغذ و غیره رفتار می‌کنند. اگر یونولیت ها در معرض دمای بالاتر از ۲۱۲ درجه فارنهایت (۱۰۰ درجه سانتیگراد) قرار داشته باشند ، شروع به نرم شدن ، منقبض شدن و در نهایت ذوب شدن می‌شوند. اینکه آیا می‌توان این شعله‌ها یا جرقه را نادیده گرفت یا نه ، تا حد زیادی به دما و مدت زمان قرار گرفتن در معرض گرما و جریان هوا در اطراف ماده (در دسترس بودن اکسیژن) بستگی دارد.

در شرایط خاص آتش سوزی ، یونولیت های در معرض شعله، باز آتش می‌گیرند. دمای احتراق انتقال به طور معمول ۶۸۰ درجه فارنهایت است. اگرچه عایق بندی کف یونولیت ها بسیار دشوار است ، اما در صورت احتراق و نبودن عایق‌ها ، آتش به آسانی روی سطح یونولیت ها پخش می‌شود و تا زمانی که تمام یونولیت ها از بین رود ، سوختن آن‌ها ادامه خواهد یافت. در حالی که چگالی کم کف یونولیت ها باعث سهولت در سوختن از طریق نسبت هوای بالاتر (۹۸٪) به پلی استر (۲٪) می‌شود ، جرم ماده موجود در آن کم می‌شود و از این رو مقدار گرمای آزاد شده نیز کم خواهد شد.

یونولیت در حال احتراق ، دود متراکم ایجاد می‌کنند که منجر به تولید مونوکسید کربن ، مونوستایرن ، هیدروژن برمید و سایر ترکیبات معطر می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که این ترکیبات گازی بسته به دمای آتش سوزی با سرعت متغیر منتشر می‌شوند و به مراتب کمتر از بسیاری از مصالح ساختمانی طبیعی ، از جمله چوب‌ها، سمی‌هستند. این در حالی است که اگر از سازه چوبی استفاده شود به راحتی می‌تواند آتش گرفته و به راحتی کل سازه سوخته شود.

جهت مشاهده قیمت فوم سقفی کلیک کنید.

عایق‌های مناسب برای ایجاد یونولیت نسوز:

گزینه اول برای ایجاد یونولیت نسوز:

از آنجا که یونولیت ها خاصیت آتش گرفت دارند ، کف‌های یونولیت های مورد استفاده در ساخت و سازها نیاز به عایق‌های ضد احتراق دارند. کاغذ دیواری گچی با ضخامت نیم اینچ (۱.۲۷ سانتی متر) یکی از رایج ترین عایق‌های ضد احتراق است. با این حال ، در برخی از کدهای ساختمانی، نیازی به عایق ضد احتراق اضافی برای برخی از محصولات فلزی با روکش فلزی نیست.

حال سوال دیگری پیش می‌آید که آیا می‌توان از EonCoat به عنوان عایق ضد احتراق، برای روکش یونولیت ها استفاده کرد یا نه؟

گزینه دوم برای ایجاد یونولیت نسوز:

در حالی که EonCoat از نظر شیمیایی به پلیمرهایی مانند سیمان ، فولاد و چوب پیوند نمی‌خورند ، اما به روشی می‌توان آن‌ها را یونولیت ها پیوند زد.
پس می‌توان EonCoat را بر روی یونولیت ها اعمال کرد و باعث ایجاد ویژگی‌هایی در یونولیت ها شد:
با این کار پوسته سخت سنگی ای تولید می‌شود که شعله صفر را پخش می‌کند و مانع انتقال حرارت قابل توجهی که باعث می‌شود کف در هنگام قرار گرفتن در معرض شعله ذوب شود، می‌شود .

آیا این عایق کاملا نسوز است؟

در حالی که EonCoat کاملاً خاصیت ضد حریق دارد (نمی‌سوزد) و عایقی ضد احتراقی را ایجاد می‌کند ، اما هیچ روشی به طور کامل مانع انتقال حرارت نمی‌شود (اگرچه سرعت آن را کاهش می‌دهد). اگر شعله به اندازه کافی داغ باشد در نهایت گرمای کافی از آن عبور می‌کند و باعث می‌شود که یونولیت ها ذوب شود. این اصل در مورد بسترهای دیگر (مانند چوب) نیز کاربرد دارد، که ذوب نمی‌شوند اما باعث ایجاد احتراق می‌شوند.
انتقال حرارت تابعی از دمای خارج و ضریب انتقال حرارت مواد است (EonCoat برابر با ۲ وات / متر-کلوین) و طول (یا در این حالت ضخامت پوشش) است. افزایش ضخامت پوشش تأثیر خطی در زمان لازم برای ایجاد عایقی است تا از مانع ذوب شدن یا اشتعال شود.

بنابراین اگر خانه‌هایی خارج از پانل‌های عایق ساختاری ایجاد شده باشد و از یونولیت هایی با ضخامت مناسب EonCoat استفاده کنند ، این یونولیت ها می‌توانند مقاومت در برابر آتش در آن ساختمان شوند و همچنین دیوار ی با پوسته سخت و مکانی امن تر برای افراد باشد. همچنین عایقی کامل برای خروج از گاز را ایجاد می‌کند، که ایمنی را به شدت افزایش می‌دهد.
این نکته قابل توجهی است که هیچ پوشش دیگری به روش EonCoat کاملاً غیر سمی‌نیست و فایده اضافه آن‌ها این است که عایق‌های EonCoat همچنین مانع از رشد قالب می‌شود.

یونولیت نسوز

گزینه سوم برای ایجاد یونولیت نسوز :

عایق‌های ضد احتراق (FR) نقش مهمی‌در محافظت از خانه ها ، بیمارستان ها ، مدارس و ساختمان‌های دیگر در مقابل عواقب تهدید کننده آتش سوزی دارند. برای همین موضوع است که برای ایمن بودن در خانه‌ها و سازه‌های جدید از این نوع عایق ها استفاده می‌شود که به راحتی دچار آسیب و آتش‌سوزی نخواهند شد. در نتیجه با یک عایق عالی از نظر ایمنی، صدا، حرارتی روبرو هستیم که بسیار فواید دیگر هم دارد که در مقالات دیگر سایت برای شما توضیح کامل داده‌ایم.
به منظور کاهش خطر آتش سوزی و رعایت کدهای محافظت از ساختمان و حفاظت از مصرف کننده‌ها ، FR‌ها در بسیاری از محصولات ساختمانی و تجاری برای انجام یک یا چند کارکرد زیر گنجانیده شده اند:

  • میزان آتش سوزی را کاهش می‌دهد.
  • گسترش شعله را کاهش می‌دهد.
  • تولید دود را کاهش می‌دهد.
  • یونولیت ها در برابر آتش سوزی مقاوم می‌کند.

یکی از مهار کننده‌های اصلی آتش که در حال حاضر در عایق کف یونولیت ها مورد استفاده قرار می‌گیرد HBCD‌ها است.

Hexabromocyclododecane (HBCD) یک مهار کننده افزودنی است که باعث افزایش مقاومت در برابر آتش در برنامه‌های کاربردی ساختمان و هنگام استفاده از یونولیت ها می‌شود. این امر به عایق کف یونولیت ها اجازه می‌دهد تا الزامات سختگیرانه ایمنی حریق را برطرف کند و باعث افزایش حفاظت بیشتر در برابر ساختمان‌ها و ساکنان ساختمان می‌شود. از HBCD همچنین به عنوان مهارکننده شعله در پلاستیک های جامد نیز استفاده می‌شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات