مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

سقف روفیکس چیست + کاربرد سقف روفیکس

سقف‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های ساختمان شناخته می‌شوند که به منظور تفکیک طبقات در ساختمان‌های بلندمرتبه و محافظت از دیوارها، ستون‌ها و … به کار می‌رود. امروزه انواع مختلفی از سقف‌ها شامل سقف‌های عرشه فولادی، دال بتنی، تیرچه بلوک، طاق ضربی، پیش تنیده، یوبوت، وافل، کامپوزیت و … در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای متعددی داشته باشند. سقف روفیکس یکی از انواع سقف‌های مدرن و پیشرفته است که به دلیل مزیت‌های متعددی که دارد به شدت مورد توجه قرار گرفته و در بسیاری از ساختمان‌ها اجرا می‌شود. در ادامه مطلب به بررسی و معرفی کامل سقف روفیکس، ویژگی‌ها، مزایا و کاربردهای آن پرداخته خواهد شد.

سقف روفیکس چیست؟

سقف روفیکس در حقیقت نوعی از سقف‌های کامپوزیت است که در ساخت آن از ورقه‌های فلزی مشبک به جای تخته یا ورق استفاده می‌شود و این ورقه‌های مشبک با نام روفیکس شناخته می‌شوند. این سقف نوعی دال بتنی مرکب است که ورقه‌های روفیکس به شکل قالب‌های دائم اجرا می‌شود و ضخامت این ورقه‌ها معمولاً از ۰.۷ میلی‌متر تا ۱ میلی‌متر متفاوت خواهد بود. مشبک بودن ورقه‌های روفیکس باعث می‌شود که بتن به خوبی در آن درگیری شود و ترکیب بتن و فلز یک سازه مقاوم و مستحکم ایجاد کند. این ورقه‌ها دارای حداکثر عرض ۸۲ سانتی‌متری، حداکثر طول ۱۲ متری و وزنی معادل ۳.۵ کیلوگرم برای هر شیت می‌باشند. این سقف‌ها به واسطه وزن بسیار کمی که دارند هیچ‌گونه بار اضافه‌ای به سازه وارد نکرده و در کاهش وزن کلی ساختمان نقش مؤثری دارند.

مزیت‌ های سقف روفیکس

سقف روفیکس همانند سایر سقف‌های رایج ساختمانی می‌تواند از مزیت‌های متعددی برخوردار باشد و در ساختمان‌های مختلفی به کار برود. از جمله مهم‌ترین مزایای این سقف می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

مزیت‌ های سقف روفیکس

  • استفاده از این سقف‌ها باعث می‌شود که سرعت ساخت و ساز به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.
  • در صورت استفاده از این سقف امکان بتن‌ریزی همزمان در تمامی کف‌های طبقات مختلف وجود دارد.
  • این سقف‌ها وزن بسیار کمی دارند و می‌توانند وزن مرده ساختمان را تا ۴۰ درصد کاهش بدهند.
  • سقف روفیکس از مقاومت خمشی بالایی برخوردار است و برای اجرای آن نیازی به استفاده از شمع و جک نیست.
  • اجرای سقف‌های روفیکس در مقایسه با سایر سقف‌ها ساده‌تر بوده و امکان تعبیه تأسیسات در سقف نیز وجود خواهد داشت.
  • نصب و اجرای این سقف‌ها نیازی به مهارت و تخصص خاصی نداشته و افراد عادی نیز قادر به اجرای آن‌ها خواهند بود.
  • این سقف‌ها می‌توانند در برابر زلزله و آتش‌سوزی مقاومت بالایی داشته باشند.
  • استفاده از این سقف‌ها به طراح اجازه استفاده از ایده‌ها و طرح‌های مختلف را می‌دهد.
  • ورقه‌های روفیکس را می‌توان با مش میلگرد جایگزین کرد.
  • به دلیل نحوه اجرا، این سقف‌ها از مقاومت و ماندگاری بالایی برخوردار بوده و می‌توانند به عنوان یک عایق صوتی و حرارتی عمل کنند.
  • این سقف‌ها ضایعات کمی داشته و برای حمل‌ونقل آن‌ها نیازی به استفاده از تجهیزات سنگین نیست.

معایب سقف‌های روفیکس

سقف روفیکس در کنار تمامی مزیت‌هایی که دارد می‌تواند همانند ورق یونولیت معایب و ایراداتی نیز داشته باشد. از جمله مهم‌ترین معایب سقف روفیکس می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • یکی از مهم‌ترین ایراداتی که به این سقف وارد شده است کاهش مقاومت فشاری سقف در صورت ارتعاشات بتن است که می‌تواند منجر به خسارت‌های زیادی شود
  • هزینه‌های نگهداری و بهره‌برداری سقف‌های روفیکس در مقایسه با سایر سقف‌ها بیشتر است.
  • ورقه‌های روفیکس در مقایسه با قالب‌های موقتی از قیمت بالاتری برخوردارند.
  • کنترل کیفیت این سقف‌ها نیاز به تخصص و مهارت دارد.

کاربردهای سقف روفیکس

کاربردهای سقف روفیکس

سقف‌ های روفیکس همانند فوم سقفی از مزیت‌های متعددی برخوردارند و از آنجایی که معایب و ایرادات محدودی دارند در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته و در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای این سقف‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سقف روفیکس می‌تواند برای ساخت و اجرای انواع سقف‌های طاق ضربی، سقف دوطرفه و سقف‌های کاذب استفاده شود.
  • از ورقه‌های روفیکس می‌توان برای اجرای انواع کف‌ها و پله‌های بتنی استفاده کرد.
  • این سقف‌ها می‌توانند در ساخت پارکینگ‌ها و رمپ‌ها کاربرد داشته باشند.
  • برای بتن‌ریزی پروژه‌های عظیم و ساخت درزهای اجرایی می‌توان از این سقف‌ها بهره برد.
  • از این سقف‌ها می‌توان برای تعمیر و تقویت بافت‌های فرسوده ساختمان استفاده کرد.
  • سقف‌های روفیکس می‌توانند در ساخت تونل‌ها، کانال‌ها و پل‌ها به کار بروند
  • این سقف‌ها در ساخت سازه‌های پوسته‌های، ساخت سازه‌های با ریسک زیاد و ساخت سازه‌های دریایی و استخرها کاربردهای متعددی دارند.
  • سقف روفیکس می‌تواند برای اجرای نماهای سه بعدی، سازه‌هایی با فرم‌های پیچیده و نامنظم و سازه‌های چندبعدی کاربرد داشته باشد.

مراحل اجرای سقف روفیکس

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های سقف روفیکس اجرای سریع و راحت آن‌ها است و می‌تواند در چند مرحله در سریع‌ترین زمان ممکن آن را اجرا کرد. به صورت کلی این سقف‌ها را می‌توان در ۴ مرحله اجرا کرد که به شرح زیر هستند:

  1. در مرحله اول باید ورق‌های روفیکس را بر روی تیرهای سقف قرار داد
  2. بعد از قرار دادن ورقه‌های روفیکس باید مش‌های تقویت‌کننده سقف نصب شوند و این مش‌ها بر روی تیرهای فرعی سقف اجرا خواهند شد.
  3. در مرحله سوم نوبت به نصب شبکه میلگرد می‌رسد و بعد از آن باید قالب‌های روفیکس بسته شوند.
  4. نوبت به بتن‌ ریزی سقف می‌رسد هرچند که باید از قبل فضای بازشو مثل رایزرهای انتقال تأسیسات را با چوب یا فوم پلی استایرن پر کرد.

در زمان اجرای این سقف‌ها لازم است که به نکات و موارد مختلفی نیز توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها شامل مواردی همچون اطمینان از اتصال کامل صفحات برای جلوگیری از نشت شیره بتن، اطمینان از استحکام دستگیره‌ها،پایین آوردن ویبراتور هنگام بتن‌ریزی، استفاده از ناودانی فولادی یا لوله پلاستیکی به منظور جلوگیری از جدا شدن ماسه و دوغاب در بتن‌ریزی با ارتفاع بیشتر از ۱.۵ متر و … هستند

سقف روفیکس یکی از انواع سقف‌های کامپوزیت است که از ورقه‌های فلزی مشبک ساخته شده و از مزیت‌های متعددی همچون سرعت اجرای بالا، قیمت مناسب، مقاومت بالا، وزن کم، اجرای راحت، ماندگاری بالا و… برخوردار است. این سقف کاربردهای متعددی همچون ساخت سقف و کف، پله‌های بتنی، پارکینگ، رمپ، کانال و … دارد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات