مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

جداسازی اتاق با دیوار کاذب + مناسب‌ترین و ارزان‌ترین روش

استفاده بهینه از حداکثر فضای ساختمان به یکی از مهم‌ترین چالش‌های افراد در دنیای امروز تبدیل شده است به همین دلیل استفاده از مواد و مصالح مدرنی همچون دیوارهای پیش ساخته تری دی پنل، دیوارهای کاذب، بلوک‌های هبلکس و … روزبه‌روز رواج بیشتری پیدا می‌کند. از روش‌های مختلفی می‌توان برای اجرای دکوراسیون داخلی و زیباسازی محیط استفاده کرد که یکی از آن‌ها استفاده از دیوارهای جداکننده کاذب است. این دیوارها که با نام پارتیشن نیز شناخته می‌شوند به منظور تقسیم‌بندی و تفکیک بهتر محیط به کار رفته و می‌توانند در محیط‌های اداری، پزشکی، مسکونی، خوابگاهی، گالری و کتابخانه‌ای کاربرد داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی نحوه جداسازی اتاق با دیوار کاذب و همچنین مزایا و معایب آن پرداخته خواهد شد.

دیوار کاذب چیست؟

به صورت کلی در زمان ساخت ساختمان‌ها از دو نوع دیوار باربر و غیر باربر به عنوان دیوارهای اصلی استفاده می‌شود و این دیوارها معمولاً ثابت بوده و از مصالحی همچون آجر و بلوک و بتن و … ساخته می‌شوند. دیوار کاذب در حقیقت یک نوع دیوار غیر باربر است که می‌تواند متحرک یا ثابت باشد و دارای یک ساختار غیرقابل تفکیک و پیوسته خواهد بود که برخلاف دیوارهای باربر فقط به منظور تزئین، تغییر دکوراسیون و استفاده‌های کاربردی در فضاهای مختلف طراحی و ساخته می‌شوند. این دیوارها معمولاً از مصالح سبک و پیش ساخته تولید می‌شوند و از ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی برخوردارند.

  • این دیوارها وزن کمی داشته و می‌توانند در برابر حرارت، صوت و رطوبت عایق بسیار خوبی باشند.
  • دیوار کاذب در دسته ساخت‌وساز معماری قرار ندارد و معمولاً به عنوان بخشی از طراحی داخلی بعداً اضافه خواهد شد.
  • نصب این دیوارها در زمان کوتاهی انجام می‌شود و می‌توان آن‌ها را به راحتی سرهم و باز کرد.
  • این دیوارها را می‌توان به سادگی ترمیم و تعویض کرد.
  • دیوارهای کاذب می‌توانند مدولار باشند و لزوماً نیازی به روکش، نازک‌کاری یا پرداخت خاصی ندارند.
  • جداسازی اتاق با دیوار کاذب امکان بهره‌برداری سریع و بیشتر از فضا را داده و می‌توان از آن‌ها در شکل‌گیری دیوارهای قوس‌دار در معماری استفاده کرد.

جداسازی اتاق با دیوار کاذب

انواع دیوارهای کاذب

دیوارهای کاذب همانند فوم سقفی و انواع مصالح مدرن ساختمانی دیگر می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی شده و انواع مختلفی داشته باشند. از جمله مهم‌ترین دسته‌بندی این دیوارها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. این دیوارها بر اساس کاربرد می‌توانند شامل انواع دیوارهای جداکننده، دیوارهای پوششی و دیوارهای دکوراتیو باشند
  2. از نظر جنس مواد تشکیل دهنده این دیوارها شامل انواع دیوارهای گچی، دیوارهای کنافی، دیوارهای چوبی، دیوارهای فلزی و … باشند.
  3. از نظر نحوه اجرا این دیوارها می‌توانند به انواع دیوارهای خشک و دیوارهای مرطوب تقسیم شوند.
  4. علاوه بر موارد ذکر شده این دیوارها از نظر میزان ضخامت، ابعاد و اندازه‌ها، طراحی و ساخت، برند تولیدکننده و … نیز به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند.

مزایا و معایب جداسازی اتاق با دیوار کاذب

دیوارهای کاذب به واسطه ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شوند. استفاده از این مصالح می‌تواند مزیت‌ها و معایبی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  1. این دیوارها به واسطه وزن سبکی که دارند وزن و بار مرده زیادی به ساختمان وارد نخواهند کرد.
  2. نصب و استفاده از آن‌ها بسیار راحت بوده و نیاز به تجهیزات، مهارت و تخصص ویژه‌ای ندارد.
  3. این دیوارها به سادگی قابلیت تغییر، حذف یا تخریب را دارند بدون آنکه به طراحی اصلی ساختمان آسیبی وارد شود.
  4. به عایق‌بندی فضا، استفاده حداکثر از محیط و نظم دهی آن کمک می‌کنند.
  5. در کنار مزیت‌های متعددی که این دیوارها دارند می‌توانند معایب و ایراداتی نیز داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها شامل مقاومت کمتر آن‌ها در برابر فشار، ضربه و … نسبت به دیوارهای باربر و اصلی، هزینه‌بر بودن دیوارها و … هستند.

بهترین دیوار کاذب برای جداسازی اتاق

دیوارهای کاذب از تنوع بسیار بالایی از نظر جنس، اندازه، ضخامت، طراحی، وزن، نحوه نصب و … برخوردارند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند برای تفکیک و جداسازی بخش‌های مختلفی از ساختمان مناسب باشند. در حقیقت انتخاب بهترین دیوار کاذب برای پارتیشن‌بندی یک محیط خاص بستگی به فاکتورها و پارامترهای متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • در انتخاب دیوار کاذب باید به نوع دکوراسیون داخلی و همچنین نحوه نورپردازی محیط توجه ویژه‌ای داشت. به عنوان نمونه در دکوراسیون‌های روستیک نمی‌توان از دیوار کاذب فلزی استفاده کرد و دیوارهای چوبی و پی وی سی می‌توانند گزینه بهتری باشند.
  • فاکتور مهم دیگر در انتخاب این دیوارها میزان رطوبت محیط است. برای پارتیشن‌بندی سرویس بهداشتی، حمام و … نمی‌توان از دیوار گچی یا کناف استفاده کرد و حتماً باید دیوار قابلیت عایق داشته بوده و مانند ورق یونولیت از درجه نفوذ پایینی برخوردار باشد.
  • برای پارتیشن‌بندی اتاق کودکان باید از دیوارهایی استفاده شود که در برابر فشار و ضربه و جابجایی مقاومت داشته باشد.
  • میزان آلودگی‌های صوتی و سروصدا نیز از اهمیت بالایی در انتخاب دیوار کاذب برخوردار است. به عنوان نمونه برای پارتیشن‌بندی سالن‌های سینما، استودیوها و … نمی‌توان از دیوارهای ساده مانند دیوار گچی استفاده کرد و حتماً باید از دیوار کاذب عایق (آکوستیک) بهره برد.
  • میزان ضخامت دیوار نیز می‌تواند نقش مهمی در انتخاب و استفاده آن داشته باشد. زمانی که لازم است از بیشترین فضای ممکن در ساختمان استفاده شود باید از دیوارهایی با ضخامت کمتر بهره برد.
  • علاوه بر موارد گفته شده برای انتخاب بهترین دیوار کاذب می‌توان به مواردی همچون نوع کاربری محیط، رنگ‌بندی محیط، ثابت یا متحرک بودن دیوار و … توجه داشت.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات