مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

انواع عایق رطوبتی دیوار

نم و رطوبت در قسمت های مختلف ساختمان مانند سقف، کف و دیوارها می تواند باعث بروز خسارت های جبران ناپذیری شود و به همین دلیل عایق کاری رطوبتی دیوار و بخش های مختلف ساختمان اهمیت بسیار زیادی دارد. اهمیت عایق کاری های رطوبتی، حرارتی و صوتی در ساختمان ها به گونه ای است که می توانند در قیمت عایق رطوبتی دیوار نیز موثر باشند. استفاده از عایق های رطوبتی می تواند از خسارت ها و آسیب های احتمالی جلوگیری کند. خوشبختانه امروزه روش های مختلفی برای عایق کاری بخش های مختلف ساختمان وجود دارد که هر کدام از مزیت ها و ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند. عایق رطوبتی دیوار همانند عایق رطوبتی کف ساختمان و سقف از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم است که توجه ویژه ای به آن شود. در ادامه مطلب به بررسی انواع عایق های رطوبتی دیوار و شرایط و قیمت های آن پرداخته خواهد شد. 

شما می توانید با عایق یونولیت، یک عایق با چند کاربرد عایق رطوبتی، عایق صوتی، انواع عایق حرارتی و همچنین مقاوم در برابر زلزله داشته باشید .

بهترین عایق رطوبتی دیوار داخلی

همانطور که گفته شد عایق کاری رطوبتی اهمیت بسیار بالایی خصوصا در ساختمان های مسکونی دارد و لازم است که از ورود نم و رطوبت به داخل ساختمان ها جلوگیری شود. چنانچه دیوارها به خوبی عایق رطوبتی نشوند باعث رشد قارچ و بوی نامطبوع در ساختمان می شود که در نهایت موجب ایجاد بیماری های مختلف در افراد خواهد شد. عایق های مایع، خمیری، پودری و … از نفوذ نم و رطوبت به داخل دیوارها و مصالح ساختمانی جلوگیری می کنند و در نهایت اجازه نمی دهند که دیوارها شوره بزنند، دچار سفیدک شوند و یا فلزات دچار زنگ زدگی شوند.

برای عایق کاری رطوبتی دیوارهای داخلی از مواد مختلف و متنوعی استفاده می شود که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های متنوعی دارند. از جمله بهترین عایق رطوبتی دیوار می توان به مواردی همچون فیلم ورق های انعطاف پذیر، مواد نانو و رنگ ها، واشر، چسب های ضد رطوبت، پرکننده های دستی و … اشاره کرد.

 بهترین عایق رطوبتی دیوار

انواع عایق رطوبتی دیوار

همانطور که گفته شد امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علوم مختلف افراد می توانند به انواع عایق ساختمان رطوبتی برای بخش های مختلف ساختمان ها دسترسی داشته باشند. برای انواع عایق رطوبتی دیوار در داخل و خارج عایق های مختلفی وجود دارند که به شرح زیر می باشند:

یونولیت، بهترین عایق رطوبتی دیوار

عایق یونولیت یک ماده پلاستیکی سفید است که از دانه‌های جامد پلی‌استیرن تولید می‌شود. مواد تشکیل دهنده یونولیت بدین صورت هستند: استیرن (تشکیل‌دهنده ساختار سلولی) و پنتان (عامل دمنده). هردوی استیرن و پنتان ترکیبات هیدروکربنی هستند و به عنوان محصولات جانبی نفت و گاز طبیعی به دست می‌آیند.

جنس یونولیت بیش از ۹۵٪ هوا و فقط در حدود ۵٪ پلاستیک است. ذرات پلاستیکی جامد یونولیت از استایرن مونومر ساخته می شوند. یونولیت به طور معمول یک ترموپلاستیک جامد در دمای اتاق است که می تواند در دمای بالاتر ذوب شود و برای کاربردهای دیگر مجدداً جامد شود. نسخه گسترش یافته پلی استایرن در حدود چهل برابر حجم گرانول پلی استایرن اصلی است.

عایق قیر و گونی

عایق قیر و گونی از رایج ترین و قدیمی ترین عایق های رطوبتی است که در بخش های مختلف ساختمان از جمله دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. این عایق می تواند سال ها دوام داشته باشد و از ورود نم و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری کند.

عایق رطوبتی نانو

این عایق در حقیقت ترکیبی از رزین اکریلیک پایه آب است که می تواند در بخش های مختلف ساختمان استفاده شود. این عایق دارای الاستیسیته بالایی است و در برابر انبساط و انقباض مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. از این عایق می توان برای ترمیم سازه های قدیمی و اجرا بر روی سازه های جدید بهره برد. این عایق همچنین خاصیت ارتجاعی بسیار بالایی دارد و به محیط زیست نیز آسیبی وارد نمی کند. عایقکاری رطوبتی نانو در ۴ مرحله زیر سازی، اجرای پرایمر نفوذگر عایق، اجرای عایق رطوبتی نانو با الیاف مخصوص در دو مرحله و تست نهایی عایق رطوبتی نانو انجام می شود و از نفوذ نم و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

عایق رطوبتی دیوار پلیمری

یکی دیگر از عایق های رطوبتی دیوارها عایق های پلیمری هستند که می توانند به خوبی از نفوذ رطوبت و نم به داخل ساختمان جلوگیری کنند. این نوع عایق ها اجرای سرد و بی خطری دارند و از آنجایی که بر پایه آب ساخته شده اند در برابر آتش مقاومت بالایی دارند.

عایق رطوبتی ایزوفیکس

عایق رطوبتی دیوار ایزوفیکس با استفاده از ماده ایزوفیکس تولید می شود که بر پایه نفت است و می تواند کارایی بسیار بالایی داشته باشد و حتی جایگزین بسیار خوبی برای ایزوگام است. این عایق می تواند با دمای محیط تغییر حالت دهد و زمانی که به سطح چسبیده شود به هیچ عنوان جدا نخواهد شد. این عایق در دو نوع الیافی و معمولی وجود دارد.

عایق رطوبتی فیلم ورق های انعطاف پذیر

ورق های انعطاف پذیر معمولا برای آب بندی نشتی ها استفاده می شوند. این عایق ها معمولا به عنوان عایق بخار شناخته می شوند اما یک عایق رطوبتی عالی است که می تواند برای در برابر نم و رطوبت مقاومت بالایی داشته باشد.

عایق رطوبتی واشر

واشرها در اصل به عنوان عایق بین اتصالات فلز و شیشه استفاده می شوند اما می توانند به عنوان عایق های رطوبتی بین مصالح نیز استفاده شوند. تعدادی از واشرهای عایق برای ایجاد مهر و موم بین مصالح ساختمانی و جلوگیری از نشت هوا و رطوبت طراحی شده اند.

 عایق رطوبتی دیوار

 

عایق ‌‌رطوبتی z90

عایق ‌رطوبتی z90 نیز یکی از انواع عایق ساختمانی پر مصرف است که می تواند به راحتی سطح دیوارها را آب بندی کند و از نفوذ نم و رطوبت به داخل آنها جلوگیری نماید. این عایق در حقیقت یک مایع شیری رنگ است و جایگزین بسیار خوبی برای قیر و عایق های سنتی می باشد. استفاده از این نوع عایق هیچ گونه تغییر رنگی بر روی سطوح ایجاد نمی کند به همین دلیل می تواند برای سطوح داخلی مناسب باشد. این عایق ها مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و می تواند با محیط زیست نیز سازگار باشد.

انواع نوارها

نوارها نیز از جمله عایق های پر مصرفی هستند که می توانند برای گرفتن درزها و مهر و موم آنها استفاده شوند. هر چند که نوارها در مقایسه با سایر عایق های رطوبتی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند اما کاربردها و قابلیت های ویژه ای دارند.

چسب ضد رطوبت دیوار

چسب ضد رطوبت از دیگر عایق های رطوبتی دیوار است که کاربردهای متعددی دارد. البته این چسب ها باید بر روی سطوح کاملا صاف استفاده شوند و می توان از آنها برای عایق کاری دیواری های داخلی ساختمان ها استفاده کرد. معمولا این عایق ها برای پیوند زدن فیلم، پانل های نازک، واشر و نوار استفاده می شود.

پرکننده های دستی

پر کننده های دستی نیز از جمله عایق های رطوبتی هستند که می توانند حفره های موجود در دیوارها را ببندند و مانع از ورود رطوبت و هوا به داخل ساختمان شوند.

  • به صورت کلی می تواند از عایق های رطوبتی مختلفی برای پوشش دیوارهای ساختمان و جلوگیری از ورود نم و رطوبت استفاده کرد. هر کدام از عایق ها دارای کاربردهای مختلفی هستند و می توانند در بخشی های مختلف دیوارها استفاده شوند.

 قیمت عایق رطوبتی دیوار

قیمت عایق رطوبتی دیوار

قیمت عایق رطوبتی دیوار و سایر بخش های ساختمان می تواند به شرایط و عوامل متعددی بستگی داشته باشد از همین رو نمی توان یک قیمت قطعی و مشخص برای آن در نظر گرفت. از جمله مهم ترین فاکتورهایی که در تعیین هزینه و قیمت عایق رطوبتی دیوار و بخش های مختلف ساختمان موثر هستند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اندازه، شکل و محل نشت دیوارها
  • میزان در دسترس بودن محل نشتی ها
  • میزان سازگاری عایق های رطوبتی دیوار با مصالح و مواد آن
  • میزان فشار هوایی که درزگیر باید در برابر آن مقاومت کند
  • شرکت و برند سازنده عایق رطوبتی
  • نوع عایق رطوبتی
  • محل عایق کاری (قسمت های داخلی، خارجی، باران گیر و …)
  • متراژ دیوار
  • هزینه نصب و اجرای عایق و …

عایق رطوبتی دیوار بتنی

هر چند که دیوارهای بتنی می توانند به عنوان عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی عمل کنند اما ممکن است در شرایط مختلف به رطوبت و نم اجازه نفوذ بدهند. معمولا برای عایق کاری این نوع دیوارها از محصول تک جزئی بر پایه رزین های اکریلیک (واتربیس) استفاده می شود. این عایق ها برای دیوارهای حمام، استخر، دیوارهای جانبی، سطوح داخلی و خارجی ساختمان و … استفاده می شوند. از جمله مهم ترین مزایای استفاده از عایق رطوبتی دیوار بتنی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عایق باعث می شود مقاومت دیوار در برابر ترک خوردن و پوسیدگی افزایش پیدا کند.
  • این عایق ها دارای نفوذ و چسبندگی بسیار بالایی هستند.
  • از رشد قارچ و باکتری ها جلوگیری می کند و با محیط زیست و طبیعت سازگار است.
  • باعث افزایش مقاومت دیوار در برابر شرایط سخت آب و هوایی می شود.

عایق رطوبتی دیوار باران گیر

دیوارهای بارانگیر معمولا بیشتر از سایر دیوارها و قسمت های مختلف ساختمان در معرض رطوبت و آب قرار دارند بنابراین عایقکاری آنها اهمیت بسیار بالایی دارد. برای عایق رطوبتی دیوار باران گیر معمولا از عایق نانو اکریلیک استفاده می شود که به خوبی درزها و شکاف ها را آببندی می کند. این عایق ها به خوبی رطوبت موجود را جذب کرده و اجازه ورود به داخل ساختمان را نمی دهند. جذب نم و رطوبت در دیوارهای باران گیر می تواند خسارت های مختلفی همچون نشست ساختمان را به همراه داشته باشد بنابراین عایقکاری آن اهمیت بالایی دارد.

عایق رطوبتی برای دیوار زیرزمین

دیوارهای زیر زمین نیز از جمله مهم ترین بخش های ساختمان ها هستند که باید حتما در برابر رطوبت و نم محافظت شوند. عایق کاری دیوارهای زیرزمین معمولا همراه با عایق کاری ساختمان انجام می شود. رایج ترین و بهترین عایق ها برای عایق کاری دیوارهای زیرزمین استفاده از قیر و گونی است. برای آنکه این عایق ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت و نم داشته باشند لازم است که از چند لایه عایق استفاده شود.

عایق های رطوبتی دیوار سیمانی

ساختمان هایی که دارای دیوارهای سیمانی هستند به شدت مستعد جذب رطوبت و نم هستند و در نتیجه مشکلات زیادی خواهند داشت. امروزه از مواد مختلفی برای عایق رطوبتی دیوار سیمانی استفاده می شود که مهم ترین آنها شامل عایق های از پیش ساخته مانند ایزوگام و عایق های نانو هستند. استفاده از هر کدام از این عایق ها می تواند مزیت های متعددی داشته باشد که مهم ترین آنها شامل مواردی همچون افزایش عمر مفید دیوار، مقاومت در برابر باکتری ها و قارچ ها، مقاومت در برابر شرایط جوی، مقاومت در برابر اشعه های نور خورشید و فرابنفش، افزایش مقاومت در برابر حرارت و … می باشند.

انواع عایق رطوبتی دیوار حائل

دیوار حائل یا دیوار نگهدارنده در حقیقت سازه ای است که برای مقاومت در برابر فشار جانبی خاک یا نگه داشتن مواد خاکی، طراحی و ساخته می شود. این دیوارها انواع مختلفی دارند و اغلب در معرض منابع آب و یا منابع آب های زیر زمینی قرار می گیرند که ممکن است بالاتر از سطح دیوار یا سطح زمین باشند. عایق بندی دیوارهای حائل اهمیت بسیار زیادی دارد. اگرچه بهتر است که دیوارهای حائل توسط روش های مختلفی همچون Pro، Eco و Moderate ‌آب بندی شوند اما برای عایقکاری آنها نیز می توان از روش های متعددی استفاده کرد. معمول ترین عایق رطوبتی برای دیوار حائل استفاده از قیر و گونی است چرا که قیر و گونی به خوبی مانع از جذب رطوبت آب به داخل شود.

عایق رطوبتی دیوار برشی

دیوار برشی به دیواری اطلاق می‌شود که از قطعات برشی ساخته شده است. این دیوارها وظیفه خنثی کردن بارهای جانبی وارد شده بر ساختمان را بر عهده دارند و ی می توانند مقاومت ساختمان را در برابر عواملی همچون زلزله افزایش دهند. برای عایق کاری این دیوارها نیز روش های مختلفی وجود دارد بهترین آنها استفاده از موم پرایمر است. این موم به صورت کامل درز و شکاف های دیوار را پر می کند و مانع از ورود نم و رطوبت به داخل ساختمان می شود.

عایق رطوبتی دیوار خارجی

عایق رطوبتی دیوار خارجی بیشتر زمانی انجام می شود که دیوار خارجی باران گیر باشد. همچنین زمانی که دیوارها دارای پوشش هایی با فواصل باز باشند می توان از عایق های رطوبتی برای آنها استفاده کرد. همانطور که گفته شد برای عایق کاری دیوارهای خارجی می توان از انواع عایق های مختلف استفاده کرد اما عایق نانو آکریلیک بهترین نوع عایق رطوبتی برای این نوع از دیوارها است. البته برای دیوارهای خارجی می توان از عایق های از پیش ساخته مانند ایزوگام نیز استفاده می شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات