مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

آشنایی با انواع سایبان ساختمانی و پنجره

استفاده از انواع سایبان‌ها در مناطق مختلف و فضاهای باز با کاربردهای مختلف امروزه رواج بالایی پیدا کرده است. سایبان در حقیقت نوعی سقف متحرک یا ثابت است که می‌تواند از افراد، وسایل و … در برابر عوامل خارجی مانند نور آفتاب، باد، باران، گردوخاک، برف و سایر عوامل محیطی محافظت کند. سایبان‌ها در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شود و هرکدام از آنها می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی انواع سایبان مزایا و معایب و کاربردهای آنها پرداخته می‌شود.

انواع سایبان

سایبان چیست؟

همان‌طور که گفته شد سایبان به نوعی سقف گفته می‌شود که می‌تواند برای محافظت از افراد، اشیا و … استفاده شود. در حقیقت سایبان از انواع سقف کاذب است که در گذشته با استفاده از موادی همچون پارچه و الوارهای چوب ساخته می‌شد اما امروزه با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف از مواد مختلفی تولید می‌شوند. در اصل امروزه انواع سایبان در مدل‌های ثابت، متحرک و نیمه متحرک و از موادی همچون پارچه، فلز، آلیاژها و مواد سنتز شده شیمیایی ساخته می‌شوند.

انواع سایبان

همان‌طور که گفته شد سایبان‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی تقسیم شوند. از نظر تحرک سایبان‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند که به شرح زیر هستند:

سایبان‌ ثابت

همان‌گونه که نام آنها مشخص است سایبان‌های ثابت نوعی از سایبان‌ها هستند که در یک مکان مشخص نصب شده و دیگر قابلیت تغییر نخواهند داشت و به صورت همیشگی در حالت خود ثابت خواهد بود.

سایبان متحرک

این نوع سایبان‌ها خود به دو نوع سایبان الکتریکی و مکانیکی تقسیم می‌شوند و وضعیت و حالت آنها تغییر خواهد کرد و از حالتی به حالت دیگر تغییر می‌کنند. سایبان‌های الکتریکی از یک موتور توبلار بهره می‌برند و با استفاده از ریموت کنترلی می‌توان آن‌ها را تغییر وضعیت داد. سایبان‌های مکانیکی نیز از یک اهرم برای تغییر می‌کنند و می‌توانند در محیط‌های مختلف استفاده شوند.

پراستفاده‌ترین و رایج‌ترین سایبان‌ها

سایبان‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند و می‌توانند در موقعیت‌ها و مکان‌های مختلف استفاده شوند. بسیاری از سایبان‌ها می‌توانند در مراحل ساختمان سازی نیز استفاده شوند و کاربردهای مختلفی در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، صنعتی و … داشته باشند. ازجمله رایج‌ترین نوع سایبان‌ها می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

سایبان بازویی یا جمع شونده

این سایبان‌ها معمولاً در ورودی مغازه‌ها، ساختمان‌ها، بالکن، پارکینگ خودرو، یا تراس استفاده می‌شوند و به صورت بازویی باز و بسته می‌شوند. این سایبان‌ها می‌توانند از مواد مختلفی همچون پارچه، فلزات، پلاستیک‌ها و … تولید شوند و می‌توانند در برابر رطوبت، وزش باد، بارش برف و باران، نور خورشید و … مقاومت خوبی داشته باشند

سایبان چتری

سایبان‌های چتری ازجمله انواع سایبان هستند که معمولاً برای محوطه‌سازی و زیباسازی ویلا و … استفاده می‌شوند. این سایبان‌ها مانند چتر بر فراز یک منطقه خاص نصب می‌شوند و می‌توانند از مواد مختلفی همچون پارچه‌های برزنتی ساخته شوند. این مدل سایبان معمولاً بر روی یک پایه قرار می‌گیرند و در ابعاد و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند. سایبان چتری می‌تواند هم به صورت متحرک و هم به صورت ثابت ساخته شود که هر کدام مزایا، معایب و کاربردهای خاص خود را دارند.

سایبان‌های آکاردئونی

این نوع سایبان‌ها که از زیبایی و جذابیت ویژه‌ای برخوردارند و همانند ساز آکاردئون طراحی شده و باز و بسته می‌شوند. این سایبان‌ها در حقیقت نوعی سایبان تجاری و صنعتی هستند که معمولاً در ویلاها استفاده می‌شوند و حتی گزینه بسیار خوبی برای پارکینگ خودرو و وسایل نقلیه هستند.

سایبان استخری

از دیگر انواع سایبان می‌توان به سایبان‌های استخری اشاره کرد که معمولاً به صورت اتوماتیک ساخته می‌شوند و در دو مدل اسکلت‌بندی فلزی – پلی‌کربنات یا به شکل بادبان‌های قایق طراحی می‌شوند.

سایبان سفری

سایبان سفری ازجمله انواع سایبان‌ها است که در کنار سایر سایبان‌ها می‌تواند استفاده‌های فراوانی داشته باشد. این سایبان در دسته سایبان‌های متحرک و مکانیکی قرار می‌گیرد و با نام سایبان پرتابل نیز شناخته می‌شود.

سایبان ساختمانی و پنجره

این نوع سایبان‌ها می‌توانند هم به صورت ثابت و هم به صورت متحرک و از مواد مختلفی همچون پارچه، پلاستیک، فلزات و … ساخته شوند و در برابر نور خورشید، باران، برف، پرنده‌ها و … از پنجره‌ها و … محافظت کنند.

سایبان سوخت

پمپ‌بنزین، پمپ گاز و سایر جایگاه‌های سوخت از مهم‌ترین فضاهای شهری هستند که ساخت آنها باید بر اساس ضوابط و قواعد خاص و زیرساخت‌های مختلف انجام شود. جایگاه سوخت از پرترددترین و پررفت‌وآمدترین محیط‌ها در سراسر جهان هستند و می‌توانند سوخت انرژی مورد نیاز انواع وسایل برقی و بنزینی و دیزلی را تامین کنند. سایبان جایگاه سوخت می‌تواند در برابر نور خورشید، برف، باران، باد، گردوخاک و هر عامل خارجی دیگری از وسایل نقلیه و … محافظت کند.

در کنار تمامی سایبان‌های عنوان شده می‌توان به سایبان‌های دیگری همچون سایبان فنری، سایبان آفتاب‌گیر، سایبان دوطرفه، سایبان تاشو، سایبان پنجره، سایبان آلاچیقی، سایبان ورزشگاهی و … اشاره کرد که هر کدام می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند و در محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. در حقیقت می‌توان گفت هر چیزی که بتواند از افراد، اشیا و … در برابر عواملی همچون نور خورشید، باران، برف و … به عنوان سایبان شناخته می‌شود. سقف یوبوت و سایر سقف‌های دیگر نیز می‌توانند به عنوان سایبان عمل کنند.

کاربرد سایبان چیست

اجزای اصلی سایبان چیست ؟

سایبان‌ها می‌توانند از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شوند اما به صورت کلی اجزای تشکیل‌دهنده این تجهیزات شامل ۴ مورد اصلی هستند که به شرح زیر می‌باشند:

  • پوشش سایبان یا همان چتر که معمولاً از پارچه، فلز، پلاستیک، یونولیت و … ساخته می‌شود.
  • چهارچوب اصلی سایبان یا فریم که وظیفه نگهداری پوشش سایبان را دارد.
  • بازوهای سایبان که به صورت ثابت یا متحرک هستند
  • موتور الکتریکی که وظیفه حرکت دادن بازوها را بر عهده خواهند داشت.

قیمت انواع سایبان

برخلاف گذشته که سایبان‌ها از موادی همچون چوب و پارچه ساخته می‌شوند امروزه مواد مختلفی برای ساخت و تولید این تجهیزات به کار می‌روند به همین دلیل می‌توانند قیمت‌های متفاوت داشته باشند. نوع سایبان (ثابت و متحرک)، نوع کاربرد و کاربری سایبان، سایز و اندازه، محیط مورد استفاده، جنس مواد، شرکت و برند سازنده، گارانتی، نرخ ارز، تعداد سایبان، نحوه بسته‌بندی با یونولیت بسته بندی و سایر مواد و … از مهم‌ترین مواردی هستند که در تعیین قیمت سایبان‌ها مؤثر هستند.

جمع‌بندی نهایی

سایبان‌ها ازجمله تجهیزات کاربردی و پراستفاده‌ای هستند که می‌توانند در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف به کار بروند. این تجهیزات به صورت کلی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند اما بر اساس کاربرد انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای خرید سایبان‌ها باید مواردی همچون نوع سایبان، کاربردها، مواد سازنده، برند سازنده و … توجه شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات