مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

راهنمای خرید پنل آکوستیک و عایق صوتی

عایق‌بندی صوتی از جمله مهم‌ترین و ضروری‌ترین اموری است که در زمان ساخت پروژه‌های ساختمانی مختلف مانند استودیوها، سالن‌های اجتماعات و … باید مورد توجه قرار بگیرد. روش‌های مختلفی برای عایق‌بندی صوتی وجود دارد اما در سال‌های اخیر پیشرفت علوم و تکنولوژی باعث شده است که مصالح مدرن و به‌روزی برای این منظور در دسترس قرار بگیرد. پنل‌های آکوستیک از جمله مصالحی هستند که می‌توانند به عنوان عایق صوتی عملکرد خوبی داشته باشند و در تأمین آرامش و آسایش محیط مؤثر باشند. در ادامه مطلب به بررسی کامل نحوه پنل آکوستیک و عایق صوتی پرداخته خواهد شد.

پنل آکوستیک چیست؟

پنل‌های آکوستیک در حقیقت طیف وسیعی از پنل ها می‌باشند فرکانس صوت را در محیط انجام اصلاح می‌کنند. این پنل ها می‌توانند در اشکال مختلف و با استفاده از مواد و متریال‌های متعددی همچون یونولیت تولید شوند. تعدادی از این پنل ها به‌صورت کلی خاصیت آکوستیکی ندارند و به اشتباه به عنوان نما یا عایق استفاده می‌شوند و در دسته آکوستیک قرار دارند. امروزه تعدادی از عایق‌های صوتی مانند پشم سنگ، الاستومری، پلی‌اتیلن و … به عنوان پنل آکوستیک شناخته می‌شوند در حالی این مواد فقط عایق صوت هستند و بیشتر به عنوان زیرساز آکوستیک استفاده می‌شوند. در حقیقت این پنل‌ها به منظور عایق‌بندی دیوار برای صدا، تنظیم، حذف یا کاهش یک فرکانس خاص استفاده می‌شوند و می‌توانند به ۴ دسته اصلی تقسیم شوند.

  • پنل‌های جاذب یا پنل ابزوربر مانند پنل آکوستیک تخم‌مرغی، فوم هرمی، فوم فلکسی و …
  • دیفیوزر یا پنل آکوستیک بخشایشگر مانند دیفیوزر یونولیتی، دیفیوزر چوبی و …
  • بیس ترپ‌ها 
  • پنل‌های ترکیبی مانند ترکیب دیفیوزر، جاذب و …

 

راهنمای خرید آکوستیک

عایق صوتی چیست؟

عایق صوتی به عایقی گفته می‌شود که برای جلوگیری از ورود صدا به یک محیط یا خروج آن استفاده می‌شود و می‌تواند به دو دسته اصلی تقسیم شود.

  • عایق‌های سلول باز که به علت باز بودن ساختار خود باعث می‌شوند فرکانس صوت به داخل آنها نفوذ کند و انرژی مکانیکی آن بر اثر حرکت در داخل ساختار سلول بندی عایق خنثی شود. از مهم‌ترین عایق‌های سلول باز می‌توان به موادی همچون پشم سنگ، ابر پلی یورتان و … اشاره کرد.
  • عایق‌های سلول بسته که از نفوذ فرکانس به داخل خود جلوگیری می‌کنند و رایج‌ترین آنها شامل موادی همچون مانند پلی‌اتیلن، پلی استایرن انبساطی فشرده و فوم الاستومری و … هستند.

راهنمای خرید پنل آکوستیک و عایق صوتی

برای خرید پنل‎های آکوستیک و عایق‌های صوتی لازم است که ابتدا به نکات و موارد مختلفی توجه داشت چرا که همانطور که گفته شد هر کدام از این عایق‌ها می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند. از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که در خرید پنل آکوستیک و عایق صوتی باید مورد توجه قرار بگیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هدف از عایق‌کاری محیط

عایق‌کاری هر کدام از محیط‌های اداری، مسکونی، صنعتی و … تحت شرایط خاصی انجام می‌شود می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. به عنوان مثال برای عایق‌بندی صوتی استودیوها، آموزشگاه‌ها، اتاق‌های تمرین و … حتماً باید از پنل‌های آکوستیک استفاده کرد درحالی‌که برای عایق‌بندی محیط‌های معمولی مسکونی و … می‌توان از انواع عایق‌های صوتی بهره برد.

ویژگی‌های عایق

هر کدام از انواع عایق‌ها می‌توانند ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند و درصورتی‌که از آنها در محیط‌های مسکونی و در حضور افراد کهن‌سال و کودکان استفاده می‌شود به این ویژگی‌ها توجه شود. به عنوان مثال موادی همچون پشم سنگ می‌توانند باعث ایجاد آلرژی، حساسیت و خارش در پوست افراد شوند. در مقاله‌ای تحت عنوان یونولیت چیست به بررسی کامل یونولیت، ویژگی‌ها و کاربردهای آن پرداخته شده و مطالعه آن می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد.

توجه به شرایط محیط

هر کدام از محیط‌های مسکونی، تجاری، اداری و … می‌توانند شرایط ویژه‌ای از نظر دما، حرارت، منابع گرمایشی و سرمایش و … داشته باشند و لازم است که در زمان انتخاب و خرید عایق صوتی یا پنل آکوستیک به این موارد توجه شود باید دقت داشت در هر محیطی  که شعله و حرارت و منابع مشتعل شونده وجود دارند نباید از انواع محصولات آکوستیک قابل اشتعال استفاده کرد.

قیمت محصول

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب و خرید پنل آکوستیک و عایق‌های صوتی باید مد نظر داشت میزان هزینه‌ها آن است. قیمت این عایق‌ها می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی قرار داشته باشد. نوع عایق و جنس مواد تشکیل دهنده آنها، برنده و شرکت سازنده، هزینه‌های نصب و حمل‌ونقل، حجم مواد خریداری شده، نرخ ارز و نوسانات آن، میزان عرضه و تقاضا و … از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند بر روی قیمت محصولات تأثیر داشته باشند. همانطور که محاسبه تعداد آکاسیف در پروژه‌های ساختمانی نقش ویژه‌ای در برآورد هزینه‌ها دارد لازم است که مساحت فضایی که قرار است عایق‌کاری شود به دقت محاسبه شود.

میزان آلودگی‌های صوتی

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی که در انتخاب و خرید پنل آکوستیک و عایق صوتی نقش پررنگی دارد حجم و میزان آلودگی‌های صوتی محیط است. طبیعتاً میزان آلودگی‌های صوتی در ساختمان‌هایی که در کنار کارخانه‌ها، اتوبان‌ها، فرودگاه‌ها و … قرار دارند با میزان آلودگی صوتی در یک محیط مسکونی متفاوت است و این تفاوت می‌تواند در انتخاب نهایی عایق تأثیر ویژه‌ای داشته باشد.

بهترین پنل‌های آکوستیک و بهترین عایق‌های صوتی

همانطور که گفته شد پنل‌های آکوستیک و عایق‌های صوتی می‌توانند تفاوت‌های عمده‌ای از نظر ورود و خروج صدا، تأمین آسایش و آرامش، تنظیم، حذف یا کاهش یک فرکانس خاص و …داشته باشند. جاذب‌ها، دیفیوزرها، بیس ترپ‌ها و پنل‌های دیفیوزر ابزوربر از پرکاربردترین و بهترین پنل‌های آکوستیک هستند درحالی‌که پشم سنگ، پلی یورتان، پشم شیشه، پشم سرباره، عایق الاستومری، آکاسیف و … از بهترین عایق‌های صوتی به شمار می‌روند. در پاسخ به این سؤال که آکاسیف چیست باید گفت آکاسیف نام دیگر یونولیت است که از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است و می‌توان به عنوان یک عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی بی‌نظیر باشد.

 

جمع‌بندی نهایی

آلودگی صوتی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند مشکلات و چالش‌های متعددی برای افراد در محیط‌های مختلف ایجاد کند. امروزه از مواد و متریال‌های مختلفی می‌توان برای کاهش آلودگی‌های صوتی و جلوگیری از ورود آنها به محیط یا جلوگیری از خروج صوت استفاده کرد که مهم‌ترین آنها شامل یونولیت، پشم سنگ، پشم شیشه، عایق الاستومری، جاذب‌ها، دیفیوزرها، بیس ترپ‌ها و … هستند. برای خرید و انتخاب این عایق‌ها باید به نکاتی همچون شرایط محیط، قیمت محصول، ویژگی‌های محصول، میزان آلودگی‌های صوتی و … توجه شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات