مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

یونولیت چیست و چه کاربردی دارد؟

یونولیت یک ماده ای سبک و متخلخل و معمولا به رنگ سفید می باشد که به آن فیبر سفید نیز می گویند و کاربرد بیشتر آن در عایق کاری و بسته بندی می باشد. یونولیت عایق صدا، دما و رطوبت است که از فرآیند های پبتروشیمی تهیه می شود. امروزه از یونولیت ها به عنوان یکی از اصلی ترین مصالح در ساختمان سازی یاد می شود چرا که به واسطه ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی که دارد می تواند به کاهش وزن ساختمان، افزایش امنیت در برابر زلزله، کاهش هزینه ها، افزایش سرعت انجام کار و … منجر می شود. در ادامه به پاسخ کامل یونولیت چیست؟ می پردازیم.

کاربرد یونولیت چیست ؟

EPS (پلی استر فشرده) یا یونولیت، محصولی بسیار سبک است که از دانه‌های پلی‌استر فشرده ساخته شده و در ابتدا توسط Eduard Simon در سال ۱۸۳۹ به طور تصادفی در آلمان کشف شد. جنس یونولیت بیش از ۹۵٪ هوا و فقط در حدود ۵٪ پلاستیک است. ذرات پلاستیکی جامد یونولیت از استایرن مونومر ساخته می شوند. یونولیت به طور معمول یک ترموپلاستیک جامد در دمای اتاق است که می تواند در دمای بالاتر ذوب شود و برای کاربردهای دیگر مجدداً جامد شود. نسخه گسترش یافته پلی استایرن (گرانول یونولیت) در حدود چهل برابر حجم گرانول پلی استایرن اصلی است.

فوم های یونولیتی به دلیل داشتن مجموعه ای عالی از خواص از جمله عایق حرارتی مناسب ، خواص میرایی مناسب و وزن بسیار سبک ، برای انواع مختلفی از کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از یونولیت ها در مصالح ساختمانی گرفته تا انواع بسته بندی ها در طیف گسترده ای کاربرد دارد. در حقیقت ، اکنون بسیاری از تخته های اسفنجی نیز از یونولیت به عنوان هسته فوم استفاده می کنند. یونولیت انواع مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به یونولیت سقفی، دیواری، بسته بندی و …. اشاره کرد.

120

انواع یونولیت

همانطور که گفته شد یونولیت ها از سال ۱۸۳۹ کشف شده اند و استفاده های متعددی در صنایع مختلف داشته اند. انواع مختلفی از این ماده ها وجود دارند که هر کدام دارای ویژگی ها، قابلیت ها و کاربردهای مختلفی هستند. از جمله رایج ترین انواع یونولیت ها می توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • یونولیت‌های فشرده که دانسیته (۴۰) و وزن بسیار زیادی دارند و در صنایع مختلفی همچون خودروسازی، مجسمه سازی، ساختمان سازی و … کاربرد دارند.
  • یونولیت سقفی استاندارد که داری چگالی (۱۲) کمتری هستند و در ساخت قالب بتن در سقف های مختلف مانند سقف دال یکطرفه به کار می رود.
  • یونولیت‌های دیواری که کاربردهای مختلفی داشته و به عنوان دیوارپوش فوم، فوم دیوار تزئینی، فوم دیوارپوش و پنل های سه بعدی استفاده می شوند.
  • همچنین برای تولید دیوارهای پیش ساخته استفاده می‌شوند که اولین بار در سال ۱۹۶۷ توسط ویکتور وایزمن اختراع شد.

ویژگی های یونولیت

همانطور که گفته شد امروزه یونولیت ها کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارند که به دلیل داشتن ویژگی ها و مشخصات منحصر به فرد آنها است. مهم‌ترین این ویژگی‌ها به شرح زیر می‌باشد:

  • وزن بسیار کمی دارند.
  • در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم است.
  • عایق صوت و حرارت است.
  • حمل و نقل و نصب ساده ای دارد.
  • باعث صرفه جویی در بسیاری از مصالح ساختمانی می شود
  • آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند.
  • قابلیت بازیافت دارد.
  • طول عمر بسیار بالایی دارد.
  • باعث افزایش سرعت ساخت و ساز ساختمان ها می شود.
  • در مصرف مصالح صرفه جویی می شود.

استفاده از یونولیت در بسته بندی

یونولیت ها خاصیت ضد ضربه دارند و این امر را برای حمل و نقل وسایل شکننده مانند نوشیدنی ها ، مواد شیمیایی ، تجهیزات الکترونیکی و محصولات دارویی ایده آل می کند. عایق حرارتی و خاصیت مقاومت در برابر رطوبت آن برای بسته بندی مواد غذایی پخته شده و همچنین کالاهای قابل فساد شدن مانند غذاهای دریایی ، میوه و سبزیجات نیز مناسب می کند.

کاربرد یونولیت چیست

استفاده در ساختمان سازی

در ساختمان سازی، نقش یونولیت چیست؟ یونولیت از نظر ماهیت بی اثر است و بنابراین هیچگونه واکنش شیمیایی به دنبال نخواهد داشت. از آنجا که به هیچ عنوان آفات تاثیری در ان ندارد ، می توان به راحتی در صنعت ساخت و ساز استفاده کرد. سلول های موجود در این موارد بسیار فشرده هستند ، بنابراین وقتی به عنوان ماده اصلی مورد استفاده قرار می گیرد ، آب کمی جذب می کند و باعث ایجاد پوسیدگی نمی شود. ورق یونولیت با دوام ، قوی و همچنین سبک است و می تواند به عنوان سیستم های عایق پنل ها برای نما ، دیوارها ، سقف ها و کف در ساختمانها مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین به عنوان ماده شناور در ساخت ماریناها و پنتون ها و به عنوان پر کننده های سبک وزن در ساخت و سازهای راه و راه آهن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. هر چند که یونولیت هایی برای بسته بندی در دسترس افراد قرار دارند و در صنایع مختلفی نیز از انواع فشرده این ماده استفاده می شود اما عمده استفاده های یونولیت در صنعت ساختمان سازی خواهد بود. یونولیت های دیواری، یونولیت های سقفی، دیوارهای پیش ساخته یا تری دی پنل و … در ساختمان سازی کاربردهای ویژه ای دارند.

استفاده های دیگر

از یونولیت ها به دلیل نسبت مقاومت مثبت به وزن می توان در ساخت اسلایدرها ، ماکت ها و حتی تخته های سوراخ دار نیز استفاده کرد. استحکام یونولیت ها در کنار خاصیت ضد ضربه آن ، استفاده از آن در صندلی های کودکان و کلاه های دوچرخه سواری نیز موثر می سازد. همچنین دارای خصوصیت مقاومت در برابر فشرده سازی است ، به این معنی که یونولیت ها برای انباشت کالاهای بسته بندی ایده آل است. از یونولیت ها همچنین در نهالکاری در باغداری در باغچه ها برای ترویج هوادهی خاک نیز استفاده می شود.

یونولیت یا فوم چیست

نقاط قوت یونولیت چیست؟

  • عایق حرارتی بالا
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • بسیار بادوام
  • به راحتی قابل بازیافت است
  • همه کاره است
    به راحتی با رزین اپوکسی لمینیت می شود
  • به اشکال ، اندازه ها و مواد فشرده سازی مختلف تولید می شود
  • سبک و قابل حمل
  • خصوصیات ضد ضربه ای بالا
  • مقاوم در برابر فشار
  • با چاپ یا برچسب گذاری هر برندی بر روی آن به راحتی حک می شود.

نقاط ضعف یونولیت چیست؟

  • در برابر حلالهای آلی مقاوم نیستند.
  • نمی توان از ان ها در ترکیبات با فویل های عایق MPVC استفاده کرد.
  • بعضی از یونولیت ها از کلرو فلوروکربنها ساخته شده ایت که به لایه ازن آسیب می رساند
  • اگر با رنگ ها روغنی رنگ شود قابل اشتعال است.
  • نگرانی های بهداشتی در مورد مواد شیمیایی استایرن موجود در لیوان های نوشیدنی های گرم یا مواد غذایی از جنس یونولیتی مطرح است.

پیش‌بینی آینده صنعت یونولیت سازی

با توجه به تعداد قابل توجهی از برنامه ها ، یونولیت ها در نتیجه دامنه عالی از خواص مورد استفاده قرار می گیرد ، و آینده صنعت یونولیت سازی روشن است. در واقع یونولیت ها یک پلیمر مقرون به صرفه است که برای اهداف عایق بندی و بسته بندی بسیار مناسب است.

122
یونولیت یا فیبر سفید چگونه ساخته می شود؟

فرایند ساخت یونولیت یا فیبر سفید در سه مرحله انجام می‌شود: پیش‌انبساط، تثبیت و شکل‌دهی. همانطور که گفته شد، پلی‌استیرن از محصولات پالایشگاه نفت خام تولید می‌شود. برای تولید یونولیت، دانه‌های پلی‌استیرن با ماده کف‌کننده پنتان آغشته و دانه‌های آن در دمای بالاتر از ۹۰ درجه سانتیگراد پیش‌فوم می‌شوند. این افزایش دما باعث تبخیر عامل کف‌کننده می‌شود و از این رو مواد پایه ترموپلاستیک را به ۲۰ تا ۵۰ برابر اندازه اصلی خود می‌رساند.

بعد از این مرحله، دانه‌ها به مدت ۶ تا ۱۲ ساعت نگه داشته می‌شوند تا زمان کافی برای رسیدن به حالت تعادل را داشته باشند. سپس دانه‌ها به قالب‌های گوناگون منتقل می‌شوند تا برای استفاده‌های خاص شکل بگیرند. در مرحله نهایی، دانه‌های تثبیت شده در قالب بلوک‌های بزرگ یا به شکل‌های سفارشی طراحی می‌شوند. بسیاری از تولیدکنندگان موادی افزودنی مانند بازدارنده آتش را به این فرایند می‌افزایند تا خصوصیات ضد شعله یونولیت بیشتر شود.

یونولیت بهتر است یا بلوک؟

یونولیت از حدود دو دهه قبل جایگاه بسیاری مناسبی در میان پیمانکاران پروژه‌های ساختمانی ایران به دست آورده است. اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا واقعا می‌توان این محصول را به بلوک‌ ترجیح داد؟ جواب این سوال را باید در مکان مورد استفاده جستجو کرد. همه ما می‌دانیم که یونولیت وزن پایینی داشته و استفاده از آن در سقف یا بخش‌های دیگر ساختمان به هیچ عنوان کار سختی نیست. بنابراین بکارگیری یونولیت در پروژه‌های وسیع مانند آپارتمان‌های چند طبقه بسیار منطقی به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر، نگرانی‌های زیادی از بابت توانایی مقاومت یونولیت در برابر آتش وجود دارد که اغلب بی‌مورد هستند. در صورتی که فرایند نصب فوم سقفی با دقت و بر اساس استانداردها انجام شود، مطمئنا با هیچ مشکلی روبرو نخواهید شد. همچنین مسئله دیگر قیمت پایین‌تر یونولیت در برابر بیشتر نمونه‌های بلوک سفالی یا سیمانی است. به صورت کلی می‌توان گفت که یونولیت یک گزینه بسیار معقول و به صرفه برای انواع پروژه‌های ساخت و ساز به شمار می‌آید.

جمع بندی نهایی

یونولیت چیست؟ یونولیت ها به عنوان یکی از پرکاربردترین و پر مصرف ترین مواد و مصالح در صنایع مختلف شناخته می شوند که در دهه های اخیر انقلاب بزرگی خصوصا در صنعت ساختمان سازی ایجاد کرده اند. این ماده به سبب ویژگی ها و مشخصات منحصر به فردی که دارد نقش بسیار زیادی در عایقبندی ساختمان از نظر رطوبت، سبک سازی ساختمان ها، پارتیشن بندی افزایش مقاومت در برابر زلزله، حرارت و صوتی و … دارد. هر کدام از انواع یونولیت دیواری، سقفی، تری دی پنل ها و … در ابعاد و اندازه های استانداردی وجود دارند اما یکی از مهم ترین ویژگی های این مواد سفارشی سازی ابعاد آنها و تغییر سایز بسیار راحت آنهاست که باعث شده هیچگونه پرتی و ضایعاتی نداشته و به راحتی قابل بازیافت باشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
سامان راد

سلام، دیوار پیش ساخته همون یونولیته؟