مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

سقف اینتل دک چیست ؟

در گذشته برای سقف هایی با دهانه های بزرگ و متوسط در صنعت ساختمان سازی از سقف های وافل یا مشبک استفاده می شد اما این سقف ها مشکلاتی داشتند که مهم ترین مشکل دشواری نصب آنها است. سقف اینتل دک برای حل شدن این مشکل ابداع شده است که نصب و اجرای بسیار ساده ای دارد. در حقیقت اینتل دک روشی مدرن و نوین در اجرای دال های مشبک دو طرفه است.

با پیشرفت علم معماری و صنعت ساختمان سازی تنوع و تعدد سقف ها بسیار زیاد است و انتخاب بهترین نوع سقف ها همواره مورد بحث مهندسان بوده است. سقف های تیرچه بلوک به عنوان رایج ترین نوع سقف ها در ایران شناخته می شود که در بسیاری از پروژه های ساختمانی استفاده می شود اما این نوع سقف ها نمی تواند دهانه های بزرگ تر از ۸ متر پشتیبانی کند. در ادامه مطلب به سوال سقف اینتل دک چیست؟ پاسخ دهید. هم‌چنین با مزایا، معایب و مشخصات کلی آن بیشتر آشنا می‌دهیم.

سقف های اینتل دک چیست

آشنایی با سقف اینتل دک

همانطور که گفته شد سقف های وافل یا مشبک از جمله رایج ترین سقف های ساختمانی هستند که در اجرا با مشکلاتی معدودی مواجه هستند و همین باعث شده است که امروزه استفاده از سقف های اینتل دک رواج پیدا کند. اینتل دک یک روش مدرن و جدید در اجرای دال های مشبک دو طرفه می باشد که زمینه اصلی اختراع آن اجرای تیرچه های متعامد با مقطع I شکل نامتقارن و به شکلی کاملا مسطح است. سقف اینتل دک اولین بار توسط کارشناسان متخصص ایرانی به دنیا معرفی شده است و از مزیت های بسیار زیادی برخوردار است.

قسمت بلوک‌ های تحتانی اینتل دک از جنس بتن سبک الیافی و قسمت بلوک ‌های فوقانی آن از جنس یونولیت است. این سقف ها توانسته اند که مشکلاتی مانند وزن بالای سقف، هزینه های بالا، قالب بندی های سخت و زمان بر و … را برطرف کنند. اینتل دک در حقیقت با استفاده از خاصیت شکل پذیری بتن تولید می شود و با داشتن وزن بسیار کم می تواند به خوبی در برابر بارهای وارده مقاومت داشته باشد. در سقف هایی با دهانه های کم استفاده از یونولیت سقفی می تواند بسیار منطقی و علمی باشد اما این مصلح در سقف هایی با دهانه های بزرگ ممکن است توان تحمل فشارهای وارده را نداشته باشند.

مزایای سقف اینتل دک

سقف اینتل دک توسط متخصصین ایرانی ابداع شده است و طراحی آن با استفاده نرم افزارهای اختصاصی مانند SAFE انجام می شود. از مزیت ها و قابلیت های منحصر به فردی برخوردار است که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • همانطور که گفته شد سقف‌های وافل کلاسیک از یک مقطع T استفاده می کنند در حالی که سقف اینتل دک از یک مقطع I استفاده می کند و این نوآوری باعث بهبود خواص مکانیکی و صرفه ‌جویی در میلگردها و نیز کاهش خیز بلند مدت خواهد شد
  • ظرفیت خمشی مقطع با بهره‌گیری از بهترین شکل سازه ‌ای برای المان ‌های باربر سقف افزایش قابل توجهی داشته و همزمان خیز و ارتعاش سقف نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
  • در این نوع سقف ها بتن مجبور به حرکت افقی نخواهد بود و یک اسلامپ متعارف برای اجرای آن کافی می باشد.
  • استفاده از این سقف ها به شکل قابل توجهی میزان سیمان و بتن مصرفی را کاهش می دهد و همین باعث کاهش وزن کلی ساختمان خواهد شد. همچنین این سقف باعث کاهش آرماتور مصرفی خواهد شد.
  • در سقف اینتل دک امکان اجرای دهانه ‌های بلند به شیوه کاملا مسطح و بدون آویز تیرها موجود است.
  • میزان خطاهای اجرایی به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.
  • عدم نیاز به سقف های کاذب و داشتن چسبندگی مناسب برای نازک کاری
  • مقاومت بالا در برابر آتش سوزی و عایق مناسب صوت و حرارت

سقف اینتل دک چیست

معایب سقف اینتل دک چیست؟

در کنار تمامی مزیت ها و قابلیت های ویژه ای که سقف اینتل دک دارد می تواند معایبی نیز داشته باشد. معایب سقف اینتل دک چیست؟

  • میزان شکستگی و خرد شدن بلوک های سیمانی زیاد است.
  • ورق یونولیت و پلاستوفوم چگالی پایینی دارند و باعث افت مقاومت بلوک ها در برابر ضربه و فشار می شود.
  • فوم های پلی استایرن ممکن است در هنگام بتن ریزی و در اثر فشار پمپ بتن شکسته شوند.
  • اسپیسرهای تحتانی جنس ضعیفی دارند و با خمیدگی آنها کاور لازم برای میلگردهای پاشنه تیرچه ایجاد نمی شود.

نحوه اجرای سقف اینتل دک

همانطور که گفته شد اجرای سقف های اینتل دک بسیار ساده است و روش آن به این شکل است که بعد از قالب بندی، بلوک های مخصوص آن به سادگی چیده می شوند و به کمک اسپیسرها در جای خودشان ثابت می شوند. بعد از این کار میلگردهای سراسری و تقویتی تحتانی در مکان های پیش‌بینی شده در اسپیسرها قرار داده می شوند و سپس بلوک های فوقانی داخل اسپیسرها قرار خواهند گرفت و سپس میلگردهای فوقانی نصب می شوند و در نهایت بتن ریزی پایانی انجام خواهد شد. در مقاله دیگری از سایت رسمی مادفوم با عنوان یونولیت سقفی چیست؟ به بررسی کاربرد یونولیت ها در ساختمان سازی و مزایا و معایب آن پرداخته شده که می تواند اطلاعات مفیدی ارائه نماید.

مشخصات قالب وافل اینتل دک

این قالب وافل به عنوان یک قالب وافل غیرماندگار شناخته می شود یعنی بعد از بتن ریزی سقف از بتن جدا شده و امکان استفاده مجدد از قالب در پروژه‌ های بعدی وجود دارد و حتی بعد از پایان عمر نیز قابلیت بازیافت دارد. قابل وافل سقف پلاستیک کامپوزیت است و وزن کمی دارد و سطح آن کاملا صاف می باشد و این باعث می شود که نمای بتن به شکل اکسپوز خواهد بود.

سقف اینتل دک

مقایسه سقف وافل و اینتل دک

همانطور که گفته شد پیشرفت علوم و تکنولوژی های مختلف باعث شده است که امروزه انواع سقف های مختلف در ساختمان سازی مورد استفاده قرار بگیرند. تقریبا در اکثر سقف های جدید و مدرن از کاربرد یونولیت استفاده می شود. سقف های وافل و اینتل دک زیر گروه دال با تیرچه های متعامد درجا هستند و در ایران رواج بالایی دارند. با توجه به شکل قالب ها در این سقف ها تمامی مشکلات مربوط به نصب در سقف ها حذف می شود. پس اجرای سقف ها به شکل بسیار ساده تر و سریع تری اتفاق خواهد افتاد.
تفاوت اصلی این دو نوع سقف را می توان در پر کننده های میانی آنها دانست.

در حقیقت سقف وافل به عنوان دال با تیرچه متعامد درجا با قالب غیرماندگار و سقف اینتل دک به ‌عنوان دال با تیرچه متعامد درجا با قالب ماندگار طبقه‌بندی شناخته می شوند. در قالب وافل می تواند همه تمامی بلوک ‌های سقفی را از ساختمان حذف کرد در حالی که به استحکام، کاهش وزن و افزایش ایمنی ساختمان کمک می کند. در حقیقت یونولیت ها انقلاب بزرگی در صنعت ساختمان ایجاد کرده اند و علاوه بر یونولیت های سقفی، تری دی پنل ها، یونولیت دیواری و … در سقف های اینتل دک نیز به کار می روند.

جمع بندی نهایی

صنعت ساختمان سازی در مقایسه با سال های گذشته توسعه و پیشرفت بسیار زیادی پیدا کرده است. امروزه انواع سقف های مختلف در ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی و صنعتی استفاده می شوند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. سقف اینتل دک به عنوان یکی از اختراعات متخصصان ایران از سقف های مدرن و جدید این صنعت است. هم چنین مزایای متعددی در مقایسه با سایر سقف ها دارد. این سقف نصب و اجرای بسیار راحتی دارد در هزینه ها و مصالح ساختمان صرفه جویی زیادی می کند. ما در این مقاله سعی کردیم پاسخ به سوال سقف اینتل دک چیست را به شما ارائه بدهیم.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات