مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

صفر تا صد اجرای سیستم تری دی پنل بدون استفاده از سازه فلزی یا بتنی

برخلاف گذشته امروزه استفاده از مصالح مدرن و نوین مانند یونولیت‌ها، دیوارهای تری دی پنل و … رواج زیادی پیدا کرده و می‌توانند در کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت ساخت و ساز و افزایش ایمنی ساختمان نقش ویژه‌ای داشته باشند. تری دی پنل یا دیوارهای پیش ساخته یونولیتی در حقیقت از موادی همچون شبکه‌های فولادی و هسته مرکزی یونولیت تولید می‌شوند و بعد از نصب بتن پاشی خواهند شد. این دیوارها انواع مختلفی داشته و می‌توانند برای انواع ساختمان‌های مختلف استفاده شوند. در ادامه مطلب به بررسی صفر تا صد اجرای سیستم تری دی پنل بدون استفاده از سازه فلزی یا بتنی پرداخته خواهد شد.

۳D Panel چیست و چند نوع دارد؟

تری دی پنل یا دیوارهای سه‌بعدی پیش ساخته در حقیقت به نوعی دیوار آماده گفته می‌شوند که برای تولید آنها از دو لایه شبکه فلزی و یک لایه مرکزی از جنس پلی استایرن یا یونولیت استفاده می‌شوند. با توجه به آنکه شبکه‌های فلزی در هم تنیده می‌شوند و بعد از پاشیدن بتن بر روی آنها به صورت کامل به هم می‌چسبند از مقاومت و استحکام بسیار خوبی برخوردار هستند. این دیوارها اولین بار در سال ۱۹۶۷ توسط ویکتور وایزمن تولید شدند و امروزه شامل انواع مختلفی همچون تری دی پانل سقفی، تری دی پنل باربر، تری دی پنل غیر باربر، تری دی پنل متال فوم و تری دی پنل دکوراتیو هستند. از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این دیوارها در صنعت ساختمان‌سازی می‌توان به مواردی همچون نصب و اجرایی ساده و سریع، وزن کم و حمل‌ونقل ساده، کاهش هزینه‌ها، کاهش مصرف مصالح، نداشتن پرتی و ضایعات، طول عمر بالا، عایق صوت، حرارت و رطوبت و … اشاره کرد.

نصب سیستم تری دی پنل بدون استفاده از سازه فلزی و بتنی

معمولاً دیوارهای تری دی پنل در ساختمان‌های مختلف جایگزین مصالح سنتی مانند بلوک، آجر و … می‌شوند و روش رایج استفاده از آنها نیز زمانی است که اسکلت ساختمان به اتمام رسیده باشد که به شکل فلزی یا بتنی خواهد بود اما می‌توان این دیوارها را بدون استفاده از سازه‌های فلزی و بتنی نیز به کار برد و مراحل نصب آنها به صورت زیر خواهد بود.

بسترسازی و اجرای بتن مگر

در مرحله اول از نصب سیستم تری دی پنل بدون استفاده از سازه فلزی یا بتنی و بعد از طراحی نقشه و گود برداری و … باید بستر فونداسیون اصلی آماده شود و برای این کار از بتن مگر استفاده می‌شد که بتنی با عیار کم خواهد بود. این بتن فقط به منظور تراز شدن سطح زیر فونداسیون و آماده‌سازی آن است و ضخامت آن از ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر متفاوت است. این بتن به منظور تراز شدن فونداسیون جلوگیری از جذب آب بتن توسط خاک و جلوگیری از نفوذ سیمان به خاک خواهد بود.

آرماتوربندی و قالب‌بندی فونداسیون

بعد از اجرای بتن مگر نوبت به آرماتوربندی ساختمان می‌رسد که با توجه به استاندارد و ضوابط انجام خواهد شد. بعد از آرماتوربندی باید قالب‌بندی فونداسیون انجام شود که با استفاده از ابزارهای مختلف همچون تخت اجرا می‌شود. بعد از آرماتوربندی و قالب‌بندی فونداسیون نوبت به بتن‌ریزی اولیه می‌رسد تا فونداسیون اولیه ساختمان آماده اجرای پنل های تری دی پانل شود.

نصب پانل‌های پیش ساخته

بعد از انجام آرماتوربندی و بتن‌ریزی و خشک شدن آن نوبت به نصب پانل‌های دیواری می‌رسد. برای این کار دیوارهای تری دی پنل بر اساس نقشه و به کمک میلگردهایی که از قبل در داخل بتن نصب شده‌اند در جای خود تثبیت می‌شوند به‌گونه‌ای که ابتدا چهارچوب اصلی ساختمان نصب و اجرا می‌شود. در نصب این دیوارها باید با استفاده از آرماتور و به کمک میلگردهای داربست دیوارها را در جای خود ثابت کرد و آنها را به همدیگر متصل کرد. اتصال دیوارها به همدیگر اهمیت بسیار زیادی دارد و باید با استفاده از سیم‌های مفتول محکم و به شکلی اصولی انجام شود چرا که بعد از شاتکریت و بتن پاشی امکان اصلاح این اتصالات وجود نخواهد داشت. همچنین می‌تواند برای اتصال این دیوارها از جوشکاری استفاده کرد تا اتصالات محکم‌تری در اجرای دیوارها انجام شود.

اتصال پانل‌های سقفی

بعدازآنکه پانل‌های دیواری در جای خود ثابت شده و به همدیگری متصل شدند نوبت به اجرای تری دی پنل های سقفی می‌رسد و برای این کار نیز می‌توان با استفاده از مفتول‌های فولادی و آرماتورهای مختلف پنل های سقفی را به پنل های دیواری متصل کرد.

اجرای بازشوها در دیوار

مرحله اجرای بازشوها که به منظور نصب درب و پنجره انجام می‌شود می‌تواند قبل و یا بعد از نصب تری دی پنل های سقفی انجام شود. در این مرحله باید موقعیت و مکان درب و پنجره‌ها مشخص شده و بازشوهای آنها اجرا شوند چرا که بعد از اتمام کار امکان اجرای بازشوها وجود نخواهد داشت. هرچند که بعد از اجرای سقف نیز میتوان بازشوها را اجرا کرد اما بهتر است که قبل از نصب تری دی پنل سقفی انجام شود چرا که این کار می‌تواند راحت‌تر و سریع‌تر اجرا شود.

نصب پانل سقفی و شمع بندی

بعد از اجرای تمامی مراحل گفته شده باید برای نصب سقف ساختمان اقدام کرد و همان‌طور که گفته شد پانل‌های سقفی باید به خوبی و با استفاده از جوشکاری، مفتول و … به دیوارهای خارجی متصل شوند. بعد از اتصال پانل‌ها باید عملیات شمع بندی انجام شود که به منظور ایجاد استحکام و مقاومت در زمان بتن‌ریزی سطح سقف است و تا زمان خشک شدن بتن نباید شمع‌ها را برداشت.

اجرای تأسیسات برقی و مکانیکی

از دیگر مراحل مهم در نصب دیوارهای تری دی پنل قبل از شاتکریت پایانی اجرای تأسیسات است. در این مرحله تمامی لوله‌ها و تأسیسات مورد نیاز باید از دیوارها عبور داده شوند چرا که این کار بعد از انجام عملیات بتن پاشی بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود.

شاتکریت و بتن پاشی

بعد از انجام تمامی مراحل گفته شده در مرحله پایانی نوبت به بتن پاشی پانل‌ها می‌رسد. در این مرحله ملات بتن با سرعت و فشار بالا به دیوارهای پاشیده می‌شوند و سپس با استفاده از ابزارهای مهندسی سطح بتن صاف و یکدست خواهد شد. در حقیقت اجرای سیستم تری دی پنل بدون استفاده از سازه فلزی یا بتنی می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد و مهم‌ترین آنها اتصال تمامی دیوارها به همدیگر است هرچند که در مقایسه با ساختمان‌هایی که دارای اسکلت هستند می‌توانند معایب و ایراداتی نیز داشته باشند

جمع‌بندی نهایی

دیوارهای تری دی پنل نوعی دیوار آماده هستند که می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. هر چند که می‌توان از این دیوارهای در اسکلت‌های فلزی و بتنی ساختمان استفاده کرد اما می‌تواند در ساختمان‌های دیگر و زمانی که اسکلتی وجود ندارد نیز به کار بروند و برای این کار باید مراحل مختلفی همچون زیرسازی، آرماتوربندی، اجرای پانل‌ها و بتن پاشی با دقت و بر اساس اصول مهندسی اجرا شوند.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات