مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

انواع دیوار پیش ساخته

انواع دیوار پیش‌ساخته

امروزه ساختمان‌ها در انواع و اقسام مختلفی ساخته می‌شوند و این تنوع بالا نیازمند تنوع در دیوارها و مصالح نیز می‌باشد. در هر کشور و منطقه جغرافیایی ساخت ساختمان‌ها می‌تواند قوانین خاصی داشته باشد که از فاکتورهایی مانند فرهنگ، تاریخ، آب و هوا و … پیروی می‌کند.

به عنوان مثال دیوارهایی که برای یک ساختمان تجاری استفاده می‌شود قطعاً با دیوار خانه ویلایی متفاوت خواهد بود. در کل امروزه استفاده از مصالحی که باعث کاهش هزینه‌ها، افزایش مقاومت ساختمان، افزایش تنوع، عایق‌بندی مناسب، افزایش ارزش ساختمان و… می‌شوند مانند ورق یونولیت، دیوارهای پیش‌ساخته، بلوک یونولیت  و … رواج بالایی پیدا کرده‌اند. به‌صورت کلی دیوارهای پیش‌ساخته از مواد و ترکیبات مختلفی تولید می‌شوند و رایج‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

دیوارهای پیش‌ساخته ۳D Panel

دیوارهای تری دی پانل یکی از انواع دیوار پیش‌ساخته می‌باشند که از سه ماده اصلی شامل شبکه فلزی (مش)، هسته مرکزی از جنس یونولیت و بتن ساخته می‌شوند و می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. این دیوارها به ۳ دسته اصلی شامل دیوار تری دی پنل باربر، دیوار تری دی پنل غیر باربر و دیوار تری دی پنل سقفی تقسیم می‌شوند و می‌توانند کاربردهای متعددی در بخش‌های مختلف ساختمان‌ها خصوصاً در مناطق مرطوب دارند.

دیوار پیش‌ساخته گچی

دیوارهای پیش‌ساخته گچی از جمله دیوارهایی هستند که به عنوان دیوار غیر باربر شناخته می‌شوند و بیشتر برای پارتیشن‌بندی قسمت‌های داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. این دیوارها از وزن بسیار پایینی برخوردارند می‌توانند تأثیر بسیار زیادی در کاهش وزن ساختمان‌ها داشته باشند. این دیوارها نیز دارای انواع مختلفی هستند که مهم‌ترین آن‌ها دیوارهای ضد آب، دیوارهای مسلح، دیوارهای سوراخ‌دار و دیوارهای توپر هستند که در ابعاد و اندازه‌های استاندارد در دسترس افراد قرار دارند.

دیوارهای پیش‌ساخته بتنی

دیوارهای بتنی نیز از جمله دیوارهای پیش‌ساخته‌ای هستند که کاربردهای متعددی دارند و معمولاً برای نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. این دیوارها معمولاً در یک طرف و یا هردو طرف دارای نما هستند. دیوارهای بتنی معمولاً از موادی همچون سیمان، آب، سنگ‌ریزه و میلگرد تولید می‌شوند و می‌توانند فشار و وزن بالایی را تحمل کنند. این دیوارها بر اساس نوع ساختمان‌ها و پروژه‌ها در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. معمولاً از این دیوارها در پارکینگ‌های طبقاتی، ساختمان‌های با تعداد طبقات کم و … استفاده می‌شوند.

انواع دیوارهای پیش ساخته

دیوار پیش‌ساخته کناف

کناف ها نیز از جمله دیوارهای پیش‌ساخته‌ای هستند که مهم‌ترین کاربرد آن‌ها پارتیشن‌بندی و تقسیم قسمت‌های مختلف ساختمان است. کناف ها نیز به دو شیوه اصلی اجرا می‌شوند که شامل همراه با سیستم سازه‌ای و بدون سیستم سازه‌ای می‌باشند. هرچند که دیوارهای پیش‌ساخته کنافی عایق صوت و حرارت هستند و می‌توانند برای آپارتمان‌ها و محیط‌های شلوغ پرسروصدا مناسب باشند می‌توان به آن‌ها را دوباره با انواع یونولیت دیواری عایق‌بندی کرد تا هم قدرت عایق و هم میزان مقاومت آن افزایش یابد

 انواع دیوارهای پیش ساخته چوبی

نوع دیگری از دیوارهای پیش‌ساخته نیز وجود دارند که می‌توانند در ساخت کلبه‌ها و خانه‌های چوبی کاربرد داشته باشند. این نوع از دیوارها دارای وزن بسیار کمی هستند و می‌توانند حتی در دکوراسیون داخلی منازل، محیط‌های تجاری، مکان‌ها عمومی و … نیز استفاده شوند. این دیوارها معمولاً مقاومت بالایی ندارند و برای افزایش مقاومت دیوارهای باربر در صنعت ساختمان آن‌ها را به‌صورت مستقیم به پی بتنی ساختمان‌ها متصل می‌کنند.

معایب استفاده از دیوار پیش ساخته

  • اگرچه این دیوارها در مقایسه با مصالح سنتی و قدیمی از مزایا و قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار هستند اما قطعاً معایبی نیز دارند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:
  • تولید دیوارهای پیش‌ساخته نیاز به سرمایه بالایی دارد و برخلاف مصالح ساده مانند بلوک سیمانی، آجر و … نیاز به کارخانه، تجهیزات و ماشین‌های پیشرفته، نیروها کار و … دارد.
  • ممکن است برای حمل‌ونقل تعدادی از این دیوارها مشکلاتی وجود داشته باشد چرا که معمولاً در ابعاد و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند و احتمال آسیب دیدن آن‌ها زیاد است. برای حمل‌ونقل این دیوارها معمولاً از تریلی استفاده می‌شود بنابراین ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد.
  • دیوارهای تری دی پانل که از یونولیت استفاده کرده‌اند ممکن است در برابر حلال‌های آلی مقاومت خود را از دست بدهند.

جمع‌بندی نهایی

امروزه در صنعت ساختمان‌سازی مصالحی بیشترین استفاده را دارند که علاوه بر کاهش هزینه‌ها بتوانند سرعت انجام کار را افزایش داده و باعث افزایش مقاومت کلی ساختمان در برابر زلزله و … شده و در برابر عواملی همچون صوت، حرارت، رطوبت و حشرات مقاومت بالایی داشته باشند. نقش دیوار پیش ساخته چیست؟ دیوار پیش‌ساخته از جمله بهترین و کاربردی‌ترین مصالح ساختمان است که دارای انواع مختلفی بوده و می‌تواند در انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و … کاربرد داشته باشد. در مقاله دیگری از سایت مادفوم با عنوان تری دی پانل چیست؟ به معرفی کامل دیوارهای ۳D Panel و ویژگی‌ها، مزیت‌ها و کاربردهای آن‌ها پرداخته است.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات