مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

رابیتس و کاربرد آن

امروزه با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های متعدد استفاده از مصالح مدرن و پیشرفته‌ای همچون فوم سقفی و سقف‌های کاذب در صنعت ساختمان‌سازی رواج بسیار زیادی پیدا کرده است چرا که این مصالح می‌توانند از ویژگی‌های متعددی همچون وزن کم، ایمنی بالا، مقاومت عالی، طول عمر زیاد، کاهش هزینه‌ها، کاهش زمان ساخت‌وساز و … برخوردار هستند. رابیتس یکی از پرکاربردترین سقف‌های کاذبی است که در انواع ساختمان‌های مختلف استفاده می‌شود و می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی و معرفی رابیتس و کاربرد آن و مزیت‌هایی که دارد پرداخته می‌شود.

رابیتس چیست؟

در حقیقت رابیتس به نوعی توری فولادی گفته می‌شود که به منظور زیرسازی سقف‌ها قبل از گچ کاری استفاده می‌شود. توری‌های رابیتس با استفاده از مفتول‌ها یا سیم‌های مخصوص به شبکه فرعی متصل می‌شود و در نهایت رابیتس با استفاده از میله‌های افقی و عمودی بر روی سقف‌ها نصب می‌شود. البته در سقف‌های چوبی می‌توان به‌جای میله‌ها از میخ و منگنه برای نصب و نگهداری رابیتس استفاده کرد. رابیتس می‌تواند به خوبی سطح سقف را پوشش بدهد و به زیبایی و جذابیت آن کمک کند در حالی که میزان مصرف مصالحی همچون گچ و خاک را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. رابیتس ها می‌توانند با توجه به نحوه کاربرد و طراحی انواع مختلفی همچون رابیتس مسطح و رابیتس برجسته داشته باشند و هر کدام از آن‌ها می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشند.

مزایا و معایب رابیتس

رابیتس همانند یونولیت و انواع مصالح ساختمانی دیگر می‌تواند مزیت‌ها و معایب خاصی داشته باشد و لازم است که در زمان استفاده از آن در پروژه‌های ساختمانی به تمامی جوانب مثبت و منفی آن توجه داشت. از مهم‌ترین مزیت‌های رابیتس می‌توان به مواردی همچون کمک به اجرای سریع و راحت سقف کاذب، دسترسی راحت به آن و ابزارهای مورد نیاز برای نصب، تنوع در اجرای طرح‌ها، نصب و اجرای راحت و عدم نیاز به نیروی متخصص و … اشاره کرد. در کنار مزیت‌های گفته شده رابیتس می‌تواند معایبی همچون نیاز به مقدار بالای گچ، محدودیت‌های جغرافیایی و امکان اکسید شدن، امکان افزایش وزن کلی ساختمان و افزایش هزینه‌ها و … نیز داشته باشد.

رابیتس

رابیتس و کاربرد آن

رابیتس به عنوان یکی از مصالح و متریال های کاربردی صنعت ساختمان‌سازی شناخته می‌شود و با توجه به تمامی ویژگی‌ها و مشخصاتی که برای آن عنوان شد می‌توان استفاده‌های متعددی از آن داشت. از مهم‌ترین کاربردهای رابیتس می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

اجرای سقف کاذب

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربردهای رابیتس در ساختمان‌سازی اجرای سقف کاذب است. در اصل رابیتس گزینه مناسبی برای اجرای سقف کاذب است هرچند که می‌تواند مدت زمان زیادی برای اجرا نیاز داشته باشد. این سقف می‌تواند کیفیت بالایی داشته باشد چرا که از مصالحی همچون گالوانیزه، میلگرد، سیم مفتول و … در اجرای آن استفاده می‌شود و یک سقف یکپارچه، مستحکم و هموار را ایجاد می‌کند. البته نحوه قرارگیری میلگردهای رابیتس، تعداد میلگرد، نحوه ثابت کردن سیم مفتول و … در رابیتس کاری سقف اهمیت بالایی دارد.

اجرای دیوار و دکوراسیون داخلی

از دیگر کاربردهای رابیتس می‌توان به اجرای دکوراسیون داخلی و پوشش دیوارها اشاره کرد. در اصل رابیتس از ایجاد ترک و شکاف در دیوارها و … جلوگیری می‌کند و یک انتخاب بی‌نظیر است. رابیتس کمک می‌کند که اجزای دیوار به صورت یکپارچه به همدیگر متصل شوند. همچنین می‌توان از آن برای تغییر دکوراسیون در خانه استفاده کرد چرا که گالوانیزه می‌تواند برای زیباسازی دکوراسیون گزینه خوبی باشد. در حقیقت رابیتس می‌تواند سطوح ناهموار را به خوبی هم‌سطح کند و باعث افزایش زیبایی و جذابیت آن شود.

پوشش تأسیسات

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای رابیتس استفاده به عنوان پوشش تأسیسات و لوله‌ها و … است. استفاده از رابیتس می‌تواند به افزایش استحکام و مقاومت این تجهیزات کمک کرده و جلوه‌ای زیباتر و جذاب‌تر به آن‌ها بدهد.

ایجاد نوارهای مخفی نور

نوارهای مخفی نور و ابزارهای گچ‌بری امروزه محبوبیت بسیار زیادی در ساختمان‌سازی و دکوراسیون داخلی دارند و رابیتس به عنوان یکی از بهترین لوازم برای اجرای این ابزارها شناخته می‌شود.

نمای خارجی ساختمان

نمای بیرونی ساختمان‌ها همواره در معرض تابش آفتاب، رطوبت و مخاطرات گوناگون قرار دارد به همین علت باید از مصالح و متریال های مناسبی برای محافظت از آن استفاده کرد. با توجه به آنکه گالوانیزه می‌تواند در برابر رطوبت، خوردگی، فشار و ضربه مقاومت خوبی داشته باشد می‌توان از رابیتس به عنوان یک نمای مستحکم خارجی استفاده کرد.

انواع رابیتس

رابیتس همانند انواع مصالح ساختمانی دیگر می‌تواند بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی شود و انواع مختلفی داشته باشد و هر کدام در بخش‌های مختلفی از ساختمان استفاده شوند. به صورت کلی رابیتس می‌تواند بر اساس سه فاکتور اصلی دسته‌بندی شود.

  • رابیتس ها بر اساس ستون و نحوه مصرف می‌توانند شامل رابیتس‌های ۹ ستونه، ۱۱ ستونه و ۱۳ ستونه باشند که رابیتس ۱۳ ستونه از کیفیت بالاتری برخوردار است. البته در تعدادی از کشورها از رابیتسهای ۱۷ ستونه نیز استفاده می‌شود.
  • رابیتس های بر اساس وزن و با توجه به ورق‌های گالوانیزه استفاده شده در آن‌ها تنوع بالایی دارند و می‌توانند شامل چهار دسته سبک، نیمه سبک، سنگین و نیمه سنگین باشند.
  • رابیتس ها بر اساس چشمه می‌توانند انواع مختلفی همچون لوزی، متوازی‌الاضلاع و مربع و … داشته باشند و هر کدام کاربردهای متعددی داشته باشند.

قیمت رابیتس و نکات مهم خرید آن

از آنجایی که رابیتس انواع مختلفی دارد، قیمت آن می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی همچون نوع رابیتس، نوع آلیاژ تولیدکننده رابیتس، نوع رابیتس از نظر تعداد پل‌ها، میزان و حجم خریداری شده رابیتس، شرایط بازار فلزات و نرخ ارز، وزن رابیتس و … باشد. از جمله مهم‌ترین نکاتی که در خرید رابیتس باید به آن‌ها توجه داشت می‌توان به موارد زیر توجه داشت:

  • میلگردها باید از جنس فولاد نرم باشند
  • به میزان فاصله‌های بین نبشی‌های باربر و میلگردهای موجود در سقف توجه شود.
  • در زمان حمل و نقل از تاب خوردگی میلگردها و نبشی‌ها جلوگیری شود
  • از سیم‌های گالوانیزه برای اتصال توری رابیتس به سطح کار استفاده شود و …

جمع‌بندی نهایی

رابیتس نوعی توری فولادی است که می‌توان از آن برای اجرای سقف‌های کاذب، پوشش دیوارها، پوشش تأسیسات، اجرای نماها و دکوراسیون‌های داخلی و خارجی و … استفاده کرد. رابیتس ها از نظر فاکتورهایی همچون وزن، ستون و چشمه به انواع مختلفی تقسیم شده و می‌توانند استفاده‌های متعددی داشته باشند. اگر در رابطه رابیتس و کاربرد آن سوالی داشتید می توانید در قسمت دیدگاه برای ما کامنت کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات